Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

Op 20/12/2022 om 10:55, cinco zei:

Asterix krijgt tijdelijk een nieuwe scenarist. Ferri is met een ander project bezig, dus Fabrice Caro zal het scenario voor album 40 schrijven.

 

Kijk, dat begrijp ik dus niet helemaal. Er verschijnt om de twee jaar een album? van 44 pagina's? Daar heeft een mens toch geen twee jaar voor nodig om dat te schrijven? Tijd genoeg om daarnaast nog andere dingen te doen.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

 

Kijk, dat begrijp ik dus niet helemaal. Er verschijnt om de twee jaar een album? van 44 pagina's? Daar heeft een mens toch geen twee jaar voor nodig om dat te schrijven? Tijd genoeg om daarnaast nog andere dingen te doen.

Ik juich dit wel toe.. de laatste albums waren echt waardeloos qua verhaal. Het kan onmogelijk nog slechter 

Link naar reactie
33 minuten geleden, sanderg zei:

Ik juich dit wel toe.. de laatste albums waren echt waardeloos qua verhaal. Het kan onmogelijk nog slechter 

Het kan ongetwijfeld veel slechter.

Langer aan zo'n scenario werken zal het niet beter maken hoor. Ofwel heeft de auteur het in zich, ofwel niet.

Goscinny werkte in de jaren '55 tot pakweg '65 aan een vijftal series. Van Asterix schreef hij regelmatig twee albums per jaar, naast de twee of meer Lucky Lukes (in 1962 verschenen er 4 Lucky Lukes!)

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Het kan ongetwijfeld veel slechter.

Langer aan zo'n scenario werken zal het niet beter maken hoor. Ofwel heeft de auteur het in zich, ofwel niet.

Goscinny werkte in de jaren '55 tot pakweg '65 aan een vijftal series. Van Asterix schreef hij regelmatig twee albums per jaar, naast de twee of meer Lucky Lukes (in 1962 verschenen er 4 Lucky Lukes!)

 

Ongelofelijk... Wat een kwantiteit op zo'n hoog niveau..

 

Inderdaad heeft iemand het in zich of niet.. Ferri behoort helaas naar mijn mening tot de laatste categorie 

Link naar reactie
14 uren geleden, TDPB zei:

 

Kijk, dat begrijp ik dus niet helemaal. Er verschijnt om de twee jaar een album? van 44 pagina's? Daar heeft een mens toch geen twee jaar voor nodig om dat te schrijven? Tijd genoeg om daarnaast nog andere dingen te doen.

Dat vraag ik mij ook steeds af bij strips. Als de manga-ka van One Piece besluit 2 jaar nodig te hebben om met 45 paginas te komen kan hij ander werk zoeken. Bij comics precies zo. Tekenaar van Batman kan echt geen 2 jaar de tijd nemen 

 

Waarom moet het bij strips altijd zo eeuwenlang duren?

Link naar reactie
3 hours ago, Michie said:

Dat vraag ik mij ook steeds af bij strips. Als de manga-ka van One Piece besluit 2 jaar nodig te hebben om met 45 paginas te komen kan hij ander werk zoeken. Bij comics precies zo. Tekenaar van Batman kan echt geen 2 jaar de tijd nemen 

 

Waarom moet het bij strips altijd zo eeuwenlang duren?

Dat duurt ook helemaal niet zo lang. de grote tijd zit in tekenen en editeren met hertekenen. Hardcore-scenaristen zoals Gloris, Runevall, Yann, Dorrison werken gerust aan een reeks of acht tegelijkertijd.

 

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Michie zei:

Dat vraag ik mij ook steeds af bij strips. Als de manga-ka van One Piece besluit 2 jaar nodig te hebben om met 45 paginas te komen kan hij ander werk zoeken.

 

Dat is een beetje appelen met peren vergelijken. Waar je het eigenlijk over hebt is wat Merho (dacht ik?) de Vloek van Vandersteen noemde. Elke werkdag moest er een strook liggen die in de krant verscheen. Die tijd is echt wel gedaan nu, strips verschijnen niet meer eerst in de krant, maar rechtstreeks in een album.
 

Manga werkt anders. Zij publiceren ofwel in een wekelijks (Shonen Jump bv), tweewekelijks of maandelijks (Magazine special bv) blad en moeten daarvoor wekelijks 19 bladzijden klaar hebben. Maandelijkse vragen een 40-tal bladzijden. Promotionals, color covers, ... niet meegerekend.

Hiervoor krijgen zij een team van assistenten, om te helpen. (inkten, achtergronden,...) afhankelijk van hun succes kan dat gaan van twee tot zelfs vijf, zes assistenten. Gedurende het jaar mogen ze er dan eens een weekje tussenuit om verlof te nemen en als ze genoeg voorsprong  hebben kan er ook wel eens een snipperdag genomen worden.
Succesvolle reeksen worden achteraf gebundeld in albums. Reeksen die weinig feedback opleveren krijgen het bijltje. Voor elke publicerende auteur staan er tien, vijftien anderen te trappelen om de schaarse plekken in te nemen.
 

Link naar reactie

"M'n zwijntje" is tegenwoordig "m'n biggetje" in de recente vertaling van de Ziener.

Voelt toch wel raar. De Ziener was samen met het Cleopatra-verhaal het eerste wat ik van Asterix had in de jaren '90 en het koosnaampje dat Bellefleur in dat album voor Abraracourcix had, zat er dus bij me ingebakken.

Link naar reactie
39 minuten geleden, hemweg zei:

Is (was) er een noodzaak voor de nieuwe namen (vertalingen) en nieuwe inkleuring? 

 

Visueel is het eerlijk gezegd meestal wel een verbetering. Er waren veel tekeningen waarvan de inktlijnen niet duidelijk waren in de oude versies en als je de oude en nieuwe uitgaves naast elkaar legt, zie je het effect van de restauratie. De tekeningen ogen scherper en details die verloren waren gegaan zijn weer zichtbaar.

 

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

 

Visueel is het eerlijk gezegd meestal wel een verbetering. Er waren veel tekeningen waarvan de inktlijnen niet duidelijk waren in de oude versies en als je de oude en nieuwe uitgaves naast elkaar legt, zie je het effect van de restauratie. De tekeningen ogen scherper en details die verloren waren gegaan zijn weer zichtbaar.

 

Maar waarom zijn de namen veranderd?

Link naar reactie
38 minuten geleden, hemweg zei:

Maar waarom zijn de namen veranderd?

 

Dat is in 2002 begonnen.

Zie ook dit oud artikel:

 

https://www.hbvl.be/cnt/oid201702

 

Frits van der Heide, de 59-jarige ervaren vertaler uit het Nederlandse Zandvoort die Asterix heeft hertaald, had de ophef wel verwacht. "Ik begrijp dat liefhebbers schrikken, maar het gaat ook om de komende generaties," zegt hij. Volgens hem was de uitgave van deze nieuwe editie een goed moment om enkele altijd onvertaald gebleven woordgrappen te vertalen.

 

Nog meer over de namen en de achterliggende etymologische keuzes:

 

https://neerlandistiek.nl/2020/01/sterrix-kruisix/

 

996837305_Screenshot2023-01-02at21-27-34SterrixKruisix.thumb.png.b3e8260eb827fe8214118a9e56009ba2.png

 

 

Link naar reactie

 

Bedankt voor de informatie. Ik ben het met Kees Kousemaker van de stripspeciaalzaak Lambiek in Amsterdam, die blijkbaar vanaf 2002 Kees Kouseman genoemd werd, eens:

"Deze strip staat als cultuurgoed in ieders geheugen gegrift. Daar moet je met je poten vanaf blijven," vindt hij. "Je noemt kapitein Haddock in Kuifje toch ook niet ineens kapitein Schelvis?"

Link naar reactie
24 minuten geleden, hemweg zei:

 

Bedankt voor de informatie. Ik ben het met Kees Kousemaker van de stripspeciaalzaak Lambiek in Amsterdam, die blijkbaar vanaf 2002 Kees Kouseman genoemd werd, eens:

"Deze strip staat als cultuurgoed in ieders geheugen gegrift. Daar moet je met je poten vanaf blijven," vindt hij. "Je noemt kapitein Haddock in Kuifje toch ook niet ineens kapitein Schelvis?"

 

Ik vond het ook vervelend, maar het zal iets zijn wat er met de jaren moet uitgroeien.

De mensen die de afgelopen 20 jaar met Asterix zijn begonnen zijn vooral vertrouwd met de nieuwe namen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Abraracourcix zou het niet moeten toelaten dat een dorpeling (uiterst links aan de eettafel) de kleurencombinatie van zijn outfit bijna volledig kopieert.

 

1693704899_Screenshot2023-02-03at16-33-59Asterix7Tvekampen.png.55ee039800b46fe1ea1b8bcce4aa3901.png

 

Zorg altijd dat de kleren van figuranten niet lijken op die van de hoofdfiguren.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Voor de volledigheid de originele inkleuring van deze afbeelding...

 

1028625254_Screenshot2023-02-03at16-35-21Astrix_combat_chefs_la_patrie.webp(WEBP-afbeelding434640pixels).png.53373819afdd346258eafc2467b9e249.png

 

... zoals indertijd verschenen in Pilote.

 

afbeelding.thumb.png.77bab1a56b2a8f829ea877765aa10745.png

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 2/1/2023 om 14:32, hemweg zei:

Is (was) er een noodzaak voor de nieuwe namen (vertalingen) en nieuwe inkleuring? 

Die nieuwe inkleuring lijkt me vooral een technisch aspect. Die oude handmatige inkleuringen en analoge drukfilms kunnen niet eeuwig gereproduceerd worden. Tenzij je begint te werken met scans van oude drukken. Maar dat moet je dan beginnen te restaureren en bijwerken. Kan je evengoed alles opnieuw inkleuren.

Het is een wonder dat ze Kuifje nog steeds uitgeven met de oorspronkelijke inkleuringen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 20/2/2023 om 14:18, TDPB zei:

Die nieuwe inkleuring lijkt me vooral een technisch aspect. Die oude handmatige inkleuringen en analoge drukfilms kunnen niet eeuwig gereproduceerd worden. Tenzij je begint te werken met scans van oude drukken. Maar dat moet je dan beginnen te restaureren en bijwerken. Kan je evengoed alles opnieuw inkleuren.

 

 

 

Hier zie je een voorbeeld van hoe goed dat herstel van de inktlijnen in combinatie met de nieuwe inkleuring werkt.

 

HNI_0025.thumb.JPG.b8ecb6ec42a70cc326daee9b8a80829e.JPG

 

 

 

HNI_0026.thumb.JPG.655a8e2cf399c3732ebcf6db77d570b3.JPG

 

 

Link naar reactie
Op 24/3/2023 om 23:32, cinco zei:

Als Asterix de boot voor een album met de Batavieren blijft afhouden, dan doen deze stripmakers het toch wel even zelf.

 

afbeelding.thumb.png.dd9f6a216aec7453e3c66f737a11bb1e.png

 

meer info: https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/de-romeinen-eerste-co-productie-van-uitgeverij-l-en-syndikaat

 

Benieuwd naar de reacties. De vergelijking met Asterix zal onvermijdelijk zijn, maar de insteek van het verhaal is misschien eerder met de Blauwbloezen te vergelijken dan met onoverwinnelijke Galliërs.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik heb op de topic Vandaag gekocht een afbeelding van Asterix en Latraviata geplaatst maar eigenlijk was het een verkeerde cover. Ik kon de juiste foto niet vinden bij stripinfo.be. Ik heb een tweedehands eerste druk gekocht met op de cover bovenaan een witte achtergrond. De enige foto's die ik kon vinden, hadden een blauwe achtergrond. Heb ik de eerste druk?

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Ik heb een tweedehands eerste druk gekocht met op de cover bovenaan een witte achtergrond.

 

Ziet die er zo uit?

 

afbeelding.thumb.png.a26b699fc21de22d6ed664eb772505a1.png

 

 

Ik heb de Nederlands sc-versie in 2001 bij release gekocht (dus eerste druk) en die ziet er uit als hieronder weergegeven:

ISBN 2-86497-146-1

barcode 9782864971467

 

voorkant

 

afbeelding.png.c373b1ca7872a19be5947dd4e4e86b27.png

 

achterkant

 

afbeelding.png.409fe9a49a1a8513908b5c2cef8b067c.png

 

@cartoonesk Hoe ziet de lijst van de albums er op de achterkant van jouw album er uit?

En hebben Abraracourcix en Assurancetourix nog hun oorspronkelijke namen?

Verder kan je kijken welke jaartallen er op pagina 2 worden vermeld.

 

Link naar reactie

De opmaak zoals je beschreef, komt overeen met latere uitgaves van het album zoals momenteel ook afgebeeld op de officiële site van Asterix.

 

afbeelding.png.adbda9e90fd6c132e3cceb7e66047171.png

 

Enkele verschillen met de eerste druk:

 

De naam van Latraviata staat bij de eerste druk in gele letters weergegeven.

 

afbeelding.png.dd28eba56fdddcdad7527751529100af.png

 

Later is dat blauw geworden.

 

afbeelding.png.87f1cb34e07addc0e11659c14ed827fc.png

 

Verder waren de namen van Goscinny en Uderzo bij de eerste druk in het wit.

 

afbeelding.png.40de977ee839a34e19712d7e7fb51a06.png

 

afbeelding.png.0dd6dc5ed5b8c9c03990a9d1fd2e7d02.png

 

Bij latere uitgaves grijs en onderlijnd.

 

afbeelding.png.1fd62ed52800e2cedab6eb116acf9ac9.png

afbeelding.png.b83eec03a82b122b70900d55e85069dc.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...