Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

Op mijn facebookpagina heb ik gelijk het volgende geschreven.

 

Op de kinderboekenbeurs van Bologne in Italië wordt op dit eigenste moment meer verteld over het volgende album van Asterix dat de Franse titel Astérix et la Transitalique meekrijgt. Asterix in Italië in feite, hoewel Italië toen nog geen natie was. Het duo liep al vaak rond in Rome, maar de streek rond die antieke wereldstad vormt een groter decor. Volgens een eerder bericht neemt Obelix het voortouw en wordt hij de centrale figuur in dit album. Volgens de nieuwe scenarist Jean-Yves Ferri werden er nog nooit zoveel nieuwe personages opgevoerd als in dit album.
Behalve een nieuw album vieren we in 2017 ook dat de oorspronkelijke tekenaar Albert Uderzo (wiens familie afkomstig is van Venetië) 90 jaar wordt terwijl het 40 jaar is geleden dat René Goscinny overleed.
De eerste druk van het album, dat in twintig talen verschijnt, kent een oplage van meer dan 4 miljoen exemplaren, iets minder dan de 5 miljoen voor het vorige album.

5e957196573128ce7d6de9123e545.jpg

7455182766a52ab3a15e22beae.jpg

453ed966810feb63bd2b71978d1.jpg

Link naar reactie

Is toch een goeie titel? En past zo te zien ook bij het weinige wat we weten van het verhaal. We zien een Asterix en Obelix in een renwagen. Het zal duidelijk zo'n verhaal worden waarbij ze heel wat bekende stukjes van Italie gaan bezoeken, wellicht in een race tegen de tijd.

Het Trans-gedeelte uit de franse titel verwijst wellicht naar dingen zoals Transeurope express of al die transportzaken die Trans in de naam hebben.

Link naar reactie

Zowat alle Asterix-verhalen hebben een lichtgewichtintrige, maar Asterix heeft het volgens mij meer van de grappen, en ook wel van de mooie tekeningen. Van die reisverhalen weet je gewoon dat er wat gelachen wordt met de couleur locale. Meer verwacht ik daar niet van. Maar tot nu toe heb ik me er nog niet mee verveeld.

Link naar reactie
Op 5-4-2017 om 09:28, Kontiki zei:

Behalve een nieuw album vieren we in 2017 ook dat de oorspronkelijke tekenaar Albert Uderzo (wiens familie afkomstig is van Venetië) 90 jaar wordt terwijl het 40 jaar is geleden dat René Goscinny overleed.

 

Tikkie gezocht. We hebben in 2016 niet eens gevierd dat vijftig jaar geleden het eerste Nederlandstalige Asterix album verscheen, wat me een veel logischer moment lijkt om te vieren.

Link naar reactie

Als het te lang duurt voordat een eerste druk in zijn geheel is uitverkocht, dan drukt men voor een volgende editie minder exemplaren zodat er geen onnodige opslagkosten worden gemaakt. Een herdruk is dan, mits goed gepland, veel goedkoper. De boeken zijn in ieder geval niet vernietigd :) 

 

Als iemand het persbericht heeft gelezen dan kun je daaruit opmaken dat het helemaal niet gaat om een Ronde van Gallia 2.0. Rome wil dat alle provincies van Italië zich gedragen als Rome, maar de Italiaanse provincies zijn de koppig en dwars om dat te laten gebeuren en willen hun eigen identiteit behouden. Hoe Asterix en Obelix daarin passen dat is mij niet bekend, maar het klinkt in ieder geval niet als een Ronde van Gallia.
 

Ik ben het wel helemaal eens met Veto, tjonge jonge jonge, wat een slechte persvoorstelling, stelletje onderuitgezakte gasten die niet met enthousiasme over een nieuwe Asterix kunnen vertellen. Daar valt nog genoeg in te verbeteren!!

 

Waarom Italië in het Nederland de Laars wordt genoemd, dat vraag ik me ook af, omdat bij alle andere landen gewoon Italië gebruikt wordt, maar goed...

 

Ik ben wel weer nieuwsgierig naar het album.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
  • 2 years later...
Op 12/4/2017 om 17:08, Tom91 zei:

Nog niet lang geleden m'n liefde voor deze reeks herontdekt, maar kom er net achter dat blijkbaar de rugnummers vroeger anders waren dan nu? Had als kind namelijk al wat albums, maar die komen niet meer overeen met de albums die ik nu koop? :e003:

Asterix is in de loop der jaren door meerdere uitgevers uitgebracht. Met name de eerste 15 albums zijn soms in een andere volgorde uitgebracht. Veel storender vind ik de naamaanpassing van de bijfiguren in de reeks.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

De interessante discussie over het gebruik van een gele lucht in strips is naar hier gewaaid.

EN de bospaden zijn ineens geel (verontreiniging? Toen al?), EN alle snorren zijn ineens geel, EN het vechtpanel is van 'stoer' rood/wit nu ineens 'watjes' geel…. Je zou er geelzucht van krijgen.

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

De leesbaarheid van de eerste Asterixen is na de herinkleuring wel verbeterd, de pagina's voelen minder druk aan omdat het kleurgebruik wat genuanceerd is. Lichtere kleurschakeringen, minder felle tinten en zo.

Ik heb gewoon de oude boeken nog... Maar van deze nieuwe inkleuring (1 pagina die hier staat) ben ik niet erg onder de indruk.

Bovenste helft gaat nog; struiken en luchten wat helderder. 

Maar de pagina maakt een erg groen/gele Ado Den Haag indruk.

 

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

Dat de allereerste Asterixen heringekleurd moesten worden, kan ik begrijpen.

Maar een album zoals Het Ijzeren Schild had een inkleuring die ok was.

Toch is er in de 21ste eeuw een nieuwe inkleuring gekomen.

 

Even twee versies vergelijken:

 

afbeelding.thumb.png.cece0698d8bd1cae2a29ab4ae2ddd512.png

 

Merk dat ze de tekstvakken bij de herinkleuring geel hebben gemaakt.

afbeelding.png.e0f8bf9e359e89fae28c341f3a2bdc48.png

De maan schijnt ook feller.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...