Ga naar inhoud

Brugge-strips


Recommended Posts

  • 2 months later...
11 uren geleden, Lestat zei:

"Schild en Vriend" van Jan Heibel speelt zich voor het grootste deel af in Brugge, en de stad is soms duidelijk te zien.

 

Ik heb hier nog 3 albums liggen die ik moet lezen (De Vikings, Mortadella en het Zwevende Zwaard). Als Brugge daarin staat, laat ik het weten.

Jan Heibel - Schild en Vriend 1.jpg

Jan Heibel - Schild en Vriend 2.jpg

 

Oh, schitterend, dat is al het 4de album van Jan Heibel waar Brugge in voorkomt...

Merci!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Deze topic is een interessant initiatief van je Bertjeuh!

 

Eindelijk goed nieuws voor de liefhebbers van De "Kronieken van de zwarte griffioen" van H. Desclez & J. Daniël.

 

Griffioen.png.6a20bcaaf3bca4cb7bcb8398ab5ff005.png

 

Van Stéphane Lucien van de Waverse uitgeverij La Vache Qui Médite vernam ik dat hij deze reeks integraal zal uitgeven.

Het eerste deel wordt verwacht midden mei. Omdat 95% van zijn lezers Franstalig is, komt er geen Nederlandse versie. Het wordt dus uitkijken naar "Chroniques du Griffon Noir". Hij verdeelt zijn publicaties hoofdzakelijk via boekhandels in het Brusselse. Uiteraard kan men ook in zijn webshop bestellen. De oplage zal beperkt zijn.

 

Wat de tekenaar Henri Desclez betreft: in 1976 emigreerde hij naar Canada waar hij nog steeds woont en werkt als kunstschilder.

 

HDesclez.jpg.8acaa82bdad17174ed590d5e3411416c.jpg

 

Ik vroeg hem waarop hij zich baseerde bij het tekenen van deze stripreeks. Hij maakte vooreerst ter plaatse schetsen. Een andere belangrijke informatiebron was de uitgave "Kunstpatrimonium van West-Vlaanderen", meer bepaald deel 2-3 "De huizen te Brugge" van Luc Devliegher uitgegeven door Lannoo.

Link naar reactie
Op 20/3/2022 om 13:35, Steve Van Bael zei:

Figaro 5, de duivelsbijbel

Ik heb deze strip niet, maar ik vond op het internet een samenvatting van het verhaal dat zich blijkbaar afspeelt in Vaticaanstad en Parijs. Maar Brugge wordt dus wel degelijk ook als locatie gebruikt? Of was de stad voor u een inspiratiebron voor het decor? Zoals Brugge in de film "Buddenbrooks" (2008) het 19de eeuwse ... Amsterdam moest voorstellen. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Prikkebeen zei:

Deze topic is een interessant initiatief van je Bertjeuh!

 

Eindelijk goed nieuws voor de liefhebbers van De "Kronieken van de zwarte griffioen" van H. Desclez & J. Daniël.

 

Griffioen.png.6a20bcaaf3bca4cb7bcb8398ab5ff005.png

 

Van Stéphane Lucien van de Waverse uitgeverij La Vache Qui Médite vernam ik dat hij deze reeks integraal zal uitgeven.

Het eerste deel wordt verwacht midden mei. Omdat 95% van zijn lezers Franstalig is, komt er geen Nederlandse versie. Het wordt dus uitkijken naar "Chroniques du Griffon Noir". Hij verdeelt zijn publicaties hoofdzakelijk via boekhandels in het Brusselse. Uiteraard kan men ook in zijn webshop bestellen. De oplage zal beperkt zijn.

 

Wat de tekenaar Henri Desclez betreft: in 1976 emigreerde hij naar Canada waar hij nog steeds woont en werkt als kunstschilder.

 

HDesclez.jpg.8acaa82bdad17174ed590d5e3411416c.jpg

 

Ik vroeg hem waarop hij zich baseerde bij het tekenen van deze stripreeks. Hij maakte vooreerst ter plaatse schetsen. Een andere belangrijke informatiebron was de uitgave "Kunstpatrimonium van West-Vlaanderen", meer bepaald deel 2-3 "De huizen te Brugge" van Luc Devliegher uitgegeven door Lannoo.

 

Dat is zeker goed nieuws! Ik heb er maar eentje van in een oude Kuifje, en ben de rest nog aan het zoeken.

 

Ik had inderdaad eens een cover zien passeren op Facebook, maar dacht dat het project begraven was of louter bestond las "wishful thinking".

 

Ontwerpcover Les Chroniques du Griffon Noir (nooit uitgebracht).jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, Prikkebeen zei:

Ik heb deze strip niet, maar ik vond op het internet een samenvatting van het verhaal dat zich blijkbaar afspeelt in Vaticaanstad en Parijs. Maar Brugge wordt dus wel degelijk ook als locatie gebruikt? Of was de stad voor u een inspiratiebron voor het decor? Zoals Brugge in de film "Buddenbrooks" (2008) het 19de eeuwse ... Amsterdam moest voorstellen. 

Brugge komt er inderdaad in als locatie.. Meer bepaalt in de crypté waar het heilig bloed wordt bewaard.. Ook zakynthos komt er in als locatie... 

Link naar reactie
Op 2/4/2022 om 19:04, Prikkebeen zei:

Deze topic is een interessant initiatief van je Bertjeuh!

 

Eindelijk goed nieuws voor de liefhebbers van De "Kronieken van de zwarte griffioen" van H. Desclez & J. Daniël.

 

Griffioen.png.6a20bcaaf3bca4cb7bcb8398ab5ff005.png

 

Van Stéphane Lucien van de Waverse uitgeverij La Vache Qui Médite vernam ik dat hij deze reeks integraal zal uitgeven.

Het eerste deel wordt verwacht midden mei. Omdat 95% van zijn lezers Franstalig is, komt er geen Nederlandse versie. Het wordt dus uitkijken naar "Chroniques du Griffon Noir". Hij verdeelt zijn publicaties hoofdzakelijk via boekhandels in het Brusselse. Uiteraard kan men ook in zijn webshop bestellen. De oplage zal beperkt zijn.

 

Wat de tekenaar Henri Desclez betreft: in 1976 emigreerde hij naar Canada waar hij nog steeds woont en werkt als kunstschilder.

 

HDesclez.jpg.8acaa82bdad17174ed590d5e3411416c.jpg

 

Ik vroeg hem waarop hij zich baseerde bij het tekenen van deze stripreeks. Hij maakte vooreerst ter plaatse schetsen. Een andere belangrijke informatiebron was de uitgave "Kunstpatrimonium van West-Vlaanderen", meer bepaald deel 2-3 "De huizen te Brugge" van Luc Devliegher uitgegeven door Lannoo.

 

Schitterend!

 

Ik heb reeds alle kuifje weekbladen waar de kronieken in voorkomen (vlaamse bundelingen)

 

Ik heb al 2 keer opgesmeten bij @Bonte dat een integrale echt wel tof zou zijn 😉

 

Een Nederlandstalige uitgave zou een echte meerwaarde zijn. En mits wat reclame een succes in Brugge en omstreken!

 

De gebouwen zijn heel accuraat weergeven!

 

Ook thema's (brugse achten bijv.,  Tegenwoordig enkel nog ambachtelijk gemaakt door Oud Huis Deman) en verhalen die geïnspireerd zijn op historische vertelsels (de waterduivel bijv.).

 

Soms vreemd dat Franstalige uitgevers er geen moeite willen insteken om Nederlandstalige versies uit te brengen.

Er bestaat een historisch erg accurate strip 'Mort En Flandre', al enkele malen gepolst bij de uitgever en zelfs wat contacten doorgegeven maar geen avance. Wij moeten maar ons frans opkrikken zeker? 😉

Link naar reactie
  • 1 month later...

Donderdag was ik bij Adhemar in Gent en heb daar een viertal Jan Heibels gekocht. In "De Gouden Beker" komt Brugge een paar keer voor. De Gouden Beker is deze van het voetbalkampioenschap (nogal actueel) en de finale wordt gespeeld tussen Brugge en Standard. Vooral het voormalig stadion "De Klokke" is te zien, maar ook andere bestaande en verdwenen locaties in Brugge. Het album opent met een shot van de Rozenhoedkaai.

 

 

Jan Heibel - De Gouden Beker.jpg

Link naar reactie
Op 21/5/2022 om 16:43, Lestat zei:

Donderdag was ik bij Adhemar in Gent en heb daar een viertal Jan Heibels gekocht. In "De Gouden Beker" komt Brugge een paar keer voor. De Gouden Beker is deze van het voetbalkampioenschap (nogal actueel) en de finale wordt gespeeld tussen Brugge en Standard. Vooral het voormalig stadion "De Klokke" is te zien, maar ook andere bestaande en verdwenen locaties in Brugge. Het album opent met een shot van de Rozenhoedkaai.

 

 

Jan Heibel - De Gouden Beker.jpg

Weer een mooie tip, merci!

 

Sowieso een mooie reeks, en al 5 (van de 12?) waar Brugge in voorkomt. Ik zal de rest ook verzamelen denk ik 😉

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 2/4/2022 om 19:04, Prikkebeen zei:

Deze topic is een interessant initiatief van je Bertjeuh!

 

Eindelijk goed nieuws voor de liefhebbers van De "Kronieken van de zwarte griffioen" van H. Desclez & J. Daniël.

 

Griffioen.png.6a20bcaaf3bca4cb7bcb8398ab5ff005.png

 

Van Stéphane Lucien van de Waverse uitgeverij La Vache Qui Médite vernam ik dat hij deze reeks integraal zal uitgeven.

Het eerste deel wordt verwacht midden mei. Omdat 95% van zijn lezers Franstalig is, komt er geen Nederlandse versie. Het wordt dus uitkijken naar "Chroniques du Griffon Noir". Hij verdeelt zijn publicaties hoofdzakelijk via boekhandels in het Brusselse. Uiteraard kan men ook in zijn webshop bestellen. De oplage zal beperkt zijn.

 

Wat de tekenaar Henri Desclez betreft: in 1976 emigreerde hij naar Canada waar hij nog steeds woont en werkt als kunstschilder.

 

HDesclez.jpg.8acaa82bdad17174ed590d5e3411416c.jpg

 

Ik vroeg hem waarop hij zich baseerde bij het tekenen van deze stripreeks. Hij maakte vooreerst ter plaatse schetsen. Een andere belangrijke informatiebron was de uitgave "Kunstpatrimonium van West-Vlaanderen", meer bepaald deel 2-3 "De huizen te Brugge" van Luc Devliegher uitgegeven door Lannoo.

 

Is deze ondertussen al uit? De site van de uitgever geeft geen info. Ik zag Henri Desclez er wel een aankondiging van zetten, maar daarna niets meer.

Link naar reactie
23 uren geleden, Lestat zei:

 

Is deze ondertussen al uit? De site van de uitgever geeft geen info. Ik zag Henri Desclez er wel een aankondiging van zetten, maar daarna niets meer.

Ik denk het niet, op de facebook van Desclez (of z'n vrouw) heb ik wel een foto van het album zien passeren maar misschien nog maar een proefdruk.
Vreemd wel, op de site van La Vache qui médite staat die niet onder à paraître.

Ik was van plan om eens contact op te nemen met de uitgever maar het is er nog niet van gekomen.
Een Nederlandstalige (of eventueel zelfs in't brugs dialect) zou wel tof zijn 😉 

Link naar reactie
3 uren geleden, Prikkebeen zei:

Het eerste deel van de integrale van "Chroniques du Griffon Noir" is vanaf vandaag  te koop laat de uitgever mij weten.

 

 

 

Ow, merci!! Al bezig met het te bestellen

Terwijl ook deze (Drame à la cour de Bruges):
http://www.lavachequimedite.com/article/belles-histoires-de-loncle-paul-les/belles-histoires-de-loncle-paul-les-19_166.html

 

En deze (waar Brugge niet in voorkomt denk ik maar dat hoeft niet altijd ;-) ): 
http://www.lavachequimedite.com/article/mycroft-et-klaxon/intgrale-un_373.html

Link naar reactie

Aha, ook daarstraks besteld zie. Ik ben benieuwd naar de uitgave, en hoop snel deel 2 te zien passeren. 

 

Voor de Histoire de l'Oncle Paul twijfel ik nog, onder andere omdat ik "Drama aan het Brugse Hof" al digitaal heb. via dit forum ben ik te weten gekomen dat enorm veel oude Robbedoestijdschriften online te downloaden zijn. Zo heb ik ook nog:

- De Klokken van het Eiland Brugge

- Snuffeltje vertelt over...Guido Gezelle en Jan-Frans-Willems

- De Leeuw van Vlaanderen van Wik en Durbin (liep bijna 2 jaar)

Link naar reactie

- De Klokken van het Eiland Brugge (verhaal van 1 pagina tekst + 1 pagina grote tekening): Robbedoes 1823 (1973).

- Snuffeltje vertelt over...Guido Gezelle en Jan-Frans Willems: Robbedoes 515 (1950)

- De Leeuw van Vlaanderen (Wik en Durbin): Robbedoes 1495 (1949) tot Robbedoes 594 (1951)

=> Deze laatste lijkt mij de inspiratie te zijn geweest voor De Leeuw van Vlaanderen van De Rode Ridder.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Op 18/9/2022 om 16:38, Lestat zei:

Vandaag op de rommelmarkt het album "Het Duivelstuig" van ketje & Co gekocht (tekenaar Hurey). Brugge komt hier in voor, maar het enige herkenbare is het silhouet van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

 

Het album is eigenlijk een crossover, want Ketje trekt hier op met Jan Heibel.

 

Oww tof! Superbedankt voor de tip.

 

Waar kan je die Robbedoestijdschriften online downloaden?

De originele lijken me wel heel duur ...

 

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 24/5/2022 om 11:33, Lestat zei:

Ik heb ze ondertussen allemaal, behalve De 10 Biggetjes en De Gestolen Diamant. Voorlopig zitten we dus inderdaad aan 5 van de 12 waar Brugge in voorkomt. Van De 10 Biggetjes en De Gestolen Diamant weet ik dus nog niet of het zich in Brugge afspeelt.

 

5 titels? Ik heb er hier maar 4 vermeld zien staan (Fratsen1 / Heksenketel / Schild & Vriend / de gouden beker) Of telt Ketje & Co ook voor een Heibel strip? 

 

De 10 Biggetjes heb ik in mijn bezit: geen Brugge te zien (speelt zich hoofdzakelijk af in en rond het Gentse Gravensteen).

Link naar reactie
13 uren geleden, Prikkebeen zei:

 

5 titels? Ik heb er hier maar 4 vermeld zien staan (Fratsen1 / Heksenketel / Schild & Vriend / de gouden beker) Of telt Ketje & Co ook voor een Heibel strip? 

 

De 10 Biggetjes heb ik in mijn bezit: geen Brugge te zien (speelt zich hoofdzakelijk af in en rond het Gentse Gravensteen).

 

Koning Schaak speelt zich ook in Brugge af. Ondertussen heb ik alle albums van Jan Heibel, en het zijn er dan in totaal 6 (met het silhouet van deel 2 erbij gerekend).

 

Bedankt ook voor de tip van Message on a Bottle! Die had ik nog niet.

Link naar reactie
Op 18/9/2022 om 16:38, Lestat zei:

Vandaag op de rommelmarkt het album "Het Duivelstuig" van ketje & Co gekocht (tekenaar Hurey). Brugge komt hier in voor, maar het enige herkenbare is het silhouet van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

 

Het album is eigenlijk een crossover, want Ketje trekt hier op met Jan Heibel.

Je bedoelt dit silhouet, Lestat? (beeldplaat 20B / strook3 / beeld1)

toren.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...