Ga naar inhoud

Je Laatste Non-Strip Aankoop


Recommended Posts

Vinyl! De eerste van Body Count had ik niet meer op een fysiek formaat toen ik besloot al mijn cassettes weg te gooien. Ook gekocht, "We're only in it for the Money" van Frank Zappa & The Mothers, alleen al voor de titel. :)

 

Een hoop DVD's en Blu-ray's besteld via Amazon  en vandaag in de Fnac een koopje gedaan, "The Shining" en "A Clockwork Orange" voor 10 euro.

 

En ten slotte nog wat boeken gekocht; "In het Spoor van Peter de Grote", een reisverslag over de reis van tsaar Peter de Grote (duh) door Europa, de verzamelde verhalen van La Fontaine en een klein naslagwerkje over gebruikte symbolen in de kunst.

 

En enige tijd geleden gekocht via Steam; Morrowind, het spel en de soundtrack.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
Gast Kameraad Mauser
On 9/3/2020 at 12:17 PM, Tanuki said:

Het zijn nog wittebroodsweken nu, ik heb 'm sinds vorige woensdag. Maar in één woord: fantastisch. Sowieso rijdt een EV stukken aangenamer dan eentje met verbrandingsmotor (soepel en stil) maar deze heeft ook nog eens power op overschot.

Ik hou het toch nog op diesel. Omdat elektriciteit nog een pak duurder zal worden. Tenzij je panelen en een batterij of 2 hebt.

 

Maar dan nog ben je aangewezen op een netwerk van derden wanneer je onderweg meerdere keren moet opladen. En die prijzen zijn vrij duur.

 

Wanneer er SMR's komen kunnen de stroomprijzen  flink dalen. Dan is het mogelijk om spotgoedkoop met EV's te rijden  zoals de Saoudi's met benzine rijden als was het water. (Enfin, wellicht niet zo'n goede vgl want daar in SA hebben ze eigenlijk meer benzine dan water, maar kom, je snapt het wel)

Link naar reactie
Op 30/9/2020 om 00:26, Kameraad Mauser zei:

Ik hou het toch nog op diesel. Omdat elektriciteit nog een pak duurder zal worden. Tenzij je panelen en een batterij of 2 hebt.

Ik heb zonnepanelen die tot voor kort 1/3 van mijn verbruik dekten (wegens warmtepomp en inductiekookplaat)

Ik hou dus m'n hart vast voor de komende jaren, wanneer ik de slimme meter niet meer kan buitenhouden en zo.

Maar vorige week nog kreeg ik een brief van Ecopower dat de stroomprijs vanaf 1 januari naar beneden zal worden bijgesteld wegens de lagere prijzen op de markt. Ecopower past z'n prijzen elk jaar aan aan de markt, dus dat zit voorlopig wel snor. Nu er echter een groene op Energie gaat zitten... we zien wel wat dat gaat worden.

 

Qua verbruik: na 2000km zit ik ongeveer aan 19,6kWh/100km. Tesla doet het beter, maar dit is zeker niet slecht. Vergeleken met de Prius+ (5,5l/100km benzine) rij ik nu bijna de helft goedkoper. Ik heb, op één keer na bij Ionity, enkel thuis geladen en enkele keren gratis bij de Lidl. Die ene keer bij Ionity was vooral om het eens gedaan te hebben. Goedkoop is dat niet, maar je zit op minder dan een half uur wel weer van 20 tot bijna 80%, goed voor minstens 350km.

Bij Lidl gaat het trager (50kW-lader) maar tijdens het winkelen laadt je gratis 20-30% bij.

 

Deze wagen ga ik niet terugverdienen met het tanken alleen. Maar een Kona of e-Niro... als je thuis of op het werk kan laden raad ik aan om toch eens te beginnen rekenen.

Link naar reactie

Nou, ik heb vorige maand ook een quasi-nieuwe wagen (11 mnd oud) gekocht. Turbo Diesel 1600.

Ik heb hem nu net geen maand en heb 1500 km gereden. Zowat overal al gereden: stad, autostrade, file, Belgische "bergen" ...

Gem. verbuik is 4,8 l/100 km . Met een volle tank kan ik tussen de 1100 en 1200 km rijden. Dat is voor mij toch nog altijd een enorm voordeel.

Een wagen waarmee ik om de 300 à 400 km moet tanken zou toch een echte achteruitgang zijn voor mij. En een serieuze aanpassing.

 

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Mask zei:

Een wagen waarmee ik om de 300 à 400 km moet tanken zou toch een echte achteruitgang zijn voor mij. En een serieuze aanpassing.

Je moet je de vraag stellen: hoe vaak op een jaar rij je meer dan 400km aan één stuk door, laat staan 1100km. Is het niet realistischer om om de 3 à 400km eens een half uurtje aan de kant te staan? Want daar komt het op neer.

Feit is wel dat je voor zo'n trips inderdaad wat meer moet plannen. Er zijn mensen die daarvoor twee a drie dagen onderweg zijn, via het platteland maar dan wel overal de gratis laadpalen meepikken (tot voor kort Auchamps-supermarkten in Frankrijk bv)

Maar je kan ook gewoon de snelwegen nemen en bv de snelladers van Ionity gebruiken. En er zijn verschillende apps en sites die je route plannen volgens type wagen, beschikbare laadpalen, laadtijden, ...

Een goeie is https://abetterrouteplanner.com

 

De reis van dit jaar had zonder corona naar de Landes in Zuid-Frankrijk gegaan. Dat is 1100km (ook toevallig).

Zonder stops is dat voor Google Maps 11 uur rijden. Ik reken voor die afstand toch minstens 3 à 4 stops in, twee keer om te eten, twee keer een kwartiertje of zo even de benen strekken en proper sanitair zoeken (het blijft Frankrijk hé).

Diezelfde route zou volgens a better routeplanner 13,5 uur duren, waarvan 2,5 uur laadtijd.

Enkel tussen Lille en Parijs zou het dan "spannend" worden omdat daar een gat in het aanbod snelladers zit en wordt bijgevolg m'n snelheid beperkt tot 100km/h om net onder Parijs met 10% weer te kunnen laden.

Er zijn ook twee alternatieven: aan Lille verder laden dan 80% (maar dat duurt zeker 20' langer) of een omweg maken via Reims (maar dat duurt ongeveer een half uurtje langer)

De langste stint duurt 3,5uur, de langste laadstop 50' omdat in de wijde omgeving van Bordeaux geen snelladers boven de 50kW te vinden zijn. Het gaat trouwens ook sneller om meerdere stops in te plannen en korter te laden, dan te laden tot 100% en minder te stoppen, wegens de laadcurve van de batterij.

 

Het is een andere manier van plannen, maar ik denk een heel relaxte manier van reizen. Zo hoor ik het toch op de diverse fora.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zelfs al zijn er evenveel laadpalen als tankstations...de prijs gaat sowieso nog pak omhoog. De electriciteitsproductie kan de vraag niet aan en wordt bovendien opzettelijk onmogelijk gemaakt door een stel extremisten met een kernfobie. En zonder ballen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...