Ga naar inhoud

Hoe divers is het strippubliek hier? (anonieme poll)


cinco

Hoe divers is het strippubliek hier? (anonieme poll)  

124 leden hebben gestemd

  1. 1. geslacht

    • m
      116
    • v
      5
    • x
      3
  2. 2. nationaliteit

    • Belg
      71
    • Nederlander
      43
    • Belg met allochtone roots / allochtoon in België
      3
    • Nederlander met allochtone roots / allochtoon in Nederland
      2
    • andere optie
      1
    • Nederlander in het buitenland
      1
    • Belg in het buitenland
      3
  3. 3. geaardheid

    • heteroseksueel
      114
    • homoseksueel
      4
    • biseksueel
      2
    • andere optie
      4


Recommended Posts

2 minuten geleden, TDPB zei:

 

So what?

Zo lang zo'n strip online staat kan je die lezen.

 

Ah, dan zit je weer met datzelfde probleem als met streamingsdiensten.

De beschikbaarheid ligt niet langer in je eigen handen terwijl dat wel het geval is met iets wat in je kast of in je rek staat.

Link naar reactie

Zeg, Tom! Waarom heb je het plots voor de vrouwen! Ik word al ongerust! 🙂

Goh, ja, ik heb zowat heel Amerika afgereisd op zoek naar strips, koop strips in China en Japan, uiteraard ook Frankrijk en Duitsland volg ik...Ik zit hele dagen bezig met strips te tekenen, verzamelen en te volgen op internet. Ik ontmoet op al die plaatsen weinig vrouwen.

De toekomst waar jij het over hebt bestaat niet.

Natuurlijk zijn er een paar vrouwen die veel likes krijgen.

De jaarlijkse online inkomsten van mijn strips kan ik wel een keer mee gaan eten, maar niet naar het restaurant, wel naar de frituur. De toekomst van de strips dat zijn en blijven boeken.

Er zijn amper vrouwelijke auteurs, amper vrouwelijke lezers, amper vrouwelijke verzamelaars.

Hoeveel vrouwen  hebben gemeld dat ze dit forum bezoeken? Twee

Hoeveel mannen? negentig. Zegt dat nog niet genoeg?

 

 

Link naar reactie
20 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik zal hier even een link plaatsen naar een aflevering van Acception.

Bladeren vind ik toch nog altijd aangenamer dan scrollen of swipen.

 

https://www.webtoons.com/en/drama/acception/episode-138/viewer?title_no=1513&episode_no=138

 

 

Niet echt een goed voorbeeld inhoudelijk, maar soit. Ik geloof dat er een tweede papieren album aangekondigd staat voor dit kwartaal.   Ik vond dit interessante interview met de maker terug, waarin ze uitlegt hoe de strip is ontstaan en hoe ze uiteindelijke een (betaalde) strip kon maken voor webtoon.

 

https://9ekunst.nl/2020/08/24/hoe-acception-dankzij-volharding-en-een-omweg-succesvol-werd/

Link naar reactie
17 minuten geleden, linthout zei:

Zeg, Tom! Waarom heb je het plots voor de vrouwen! Ik word al ongerust! 🙂

 

De toekomst waar jij het over hebt bestaat niet.

 

Niet zo in vakjes denken, Willy (jaja, ik weet het, dat is het stomste dat je kan zeggen tegen een stripmaker)

 

Ik heb geen idee wat de toekomst zal brengen. Maar ik zie wel dat er naast de klassieke, ouderwetse papieren strips een heel andere vorm van stripmaken en -lezen is ontstaan die steeds groter wordt (zie ook de vele strips/cartoons op instagram) En ik veronderstel dat, moest ik nu 20 of 30 jaar jonger zijn, ik ook dat soort dingen zou maken. De oude Flikkerzichtdingetjes zouden daar ideaal voor geweest zijn, alhoewel het nu natuurlijk veel moeilijker zou zijn, als één van de vele, om op te vallen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
22 minuten geleden, TDPB zei:

 

Er stond een interview met Coco Ouwerkerk en Marissa Delbressine in de laatste Stripgids over webcomics. Acception krijgt 35.000 likes per aflevering. De strip die Marissa maakt krijgt er wekelijks 10.000. Het echte lezersaantal zou je (volgens het artikel) met tien moeten vermenigvuldigen. Zij halen met andere woorden meer lezers dan pakweg Urbanus of FC De Kampioenen doen.

Ik kan verkeerd zijn, maar de vbn die je gaf lijken toch weer te handelen over relaties.  Vrouwen behandelen nu eenmaal graag dergelijke onderwerpen. Geen waardeoordeel, gewoon een vaststelling. Idem met veel talkshows. Oprah zal niet praten over pakweg jeeps.

 

Het internet is een dynamisch gegeven. De tijd van fora en communicatieplatformen waar een divers publiek op samenkomt ligt al een heel eind achter ons. Een hele verzameling aan afsplitsingen van social media bestaat al een eindje  die elk zijn eigen publiek trekt.

 

Jonge vrouwen en hun doelpubliek die graag met strips bezig zijn maken hun eigen niche op een of ander platform dat hen geschikt lijkt. Zij zullen niet naar bvb de reep komen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Feitelijk was dat mijn insteek in de eerste plaats. Waarmee ik die ondertoon van vrouwen worden actief geweerd op fora zoals de reep, ergens wou counteren.

Link naar reactie
49 minuten geleden, cinco zei:

Maar de krantenstrip was niet de eindvorm van publicatie. De albumvorm was die met de langste levensduur.

 

Een paar decennia lang was de kranten (of tijdschrift-)strip overigens wél de eindvorm van publicatie. Tot die gebundeld werden in boekvorm. Zouden er dan ook mensen geprotesteerd hebben? "Zo'n strip in één ruk uitlezen, in een dik boek, dat is toch niet helemaal hetzelfde! Zo zijn strips niet bedoeld. "

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kameraad Mauser zei:

Feitelijk was dat mijn insteek in de eerste plaats. Waarmee ik die ondertoon van vrouwen worden actief geweerd op fora zoals de reep, ergens wou counteren.

Oh, de reep is gewoon een digitale versie van een stripbeurs. Een verzamelpunt van middelbare, blanke heteromannen. Soort zoekt soort.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Ik kan verkeerd zijn, maar de vbn die je gaf lijken toch weer te handelen over relaties. 

 

Dan kan er ook mee te maken hebben dat ze als nieuwe auteurs iets anders willen behandelen.

Het heeft niet veel zin dat ze dezelfde strips gaan maken als de oude krokodillen, die soms zelfs in de jaren 30 begonnen, maar vaak in de jaren 40, 50 en 60.

Tijden veranderen. In de jaren 70 zie je al veel andere typen strips dan ervoor, met of zonder vrouwelijke auteurs.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat de vrouwelijke auteurs (die later kwamen dan de mannen) ook geen Blake & Mortimers zullen maken.

Jongere mannelijke auteurs doen dat vaak ook niet.

Link naar reactie
36 minuten geleden, TDPB zei:

Vanaf het begin van de strips (ergens eind 19e eeuw) tot de jaren '30-40.

In Amerika waren ze er vrij vlug bij om albums uit te geven van de krantenstrips. Maar zeker niet alles verscheen in album. Ik weet niet of er hier eind 19e eeuw al krantenstrips waren...Stonden er zelfs al strips in de kranten hier voor Sleen en Vandersteen? Ik kan me niet meteen iets inbeelden...Die cent prenten, maar die werden apart verkocht...Er waren wel heel vlug stripbladen...

Link naar reactie
31 minuten geleden, linthout zei:

IStonden er zelfs al strips in de kranten hier voor Sleen en Vandersteen? Ik kan me niet meteen iets inbeelden...

 

Kuifje stond in ieder geval vanaf 1940 in Het Laatste Nieuws. Er gaan ook wel andere vertalingen verschenen zijn zeker? Katzenjammer Kids? Popeye? De jeugdbijlages in de kranten moeten toch ook strips gehad hebben?

Link naar reactie
20 uren geleden, Yncke zei:

Gegeven de toon van de Reep, hoeft dat percentage toch niet te verbazen?

 

Gaat het er hier dan zo agressief aan toe? Ik vind dat precies nogal meevallen in vergelijking met de rest van het internet. 

 

Doodsbedreigingen en zo - elders toch zowat het nieuwe normaal geworden - heb ik hier nog niet zien passeren. En er zijn wel een paar brulapen, maar ik heb de indruk dat het een onuitgesproken regel is om die meestal te negeren. 

Link naar reactie
50 minuten geleden, TDPB zei:

 

Kuifje stond in ieder geval vanaf 1940 in Het Laatste Nieuws. Er gaan ook wel andere vertalingen verschenen zijn zeker? Katzenjammer Kids? Popeye? De jeugdbijlages in de kranten moeten toch ook strips gehad hebben?

 

Correctie: Kuifje stond in de krant vanaf 1939. Of in elk geval Tintin. Misschien bedoel je de NLse variant?

Link naar reactie
1 uur terug, linthout zei:

In Amerika waren ze er vrij vlug bij om albums uit te geven van de krantenstrips. Maar zeker niet alles verscheen in album. Ik weet niet of er hier eind 19e eeuw al krantenstrips waren...Stonden er zelfs al strips in de kranten hier voor Sleen en Vandersteen? Ik kan me niet meteen iets inbeelden...Die cent prenten, maar die werden apart verkocht...Er waren wel heel vlug stripbladen...

 

Het probleem met onze landen is WOII: die heeft echt een zware breuk veroorzaakt, zodat veel evoluties werden onder- of afgebroken.

In de VS ging alles gewoon door. Gelukzakken. :(

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

 

Correctie: Kuifje stond in de krant vanaf 1939. Of in elk geval Tintin. Misschien bedoel je de NLse variant?

Tintin stond in de krant vanaf 1929. Aangezien ik erbij schreef dat het in Het Laatste Nieuws was, heb ik het idd over de Nederlandse versie. Daar Willy's vraag over krantenstrips in Vlaanderen leek te gaan. 

Link naar reactie
Op 6/4/2021 om 20:46, Kameraad Mauser zei:

Heeft vooral te maken met hun genetische opmaak. Niet allemaal natuurlijk, maar wel minder dan mannen. Omdat strips een niet zo sociaalcontactgebeuren zijn.


Genetische opmaak? Wat voor zever in pakskes is dat? 
Dat heeft vooral te maken met duizenden jaren gewoonwording. Geen enkele volk is ooit een matriarchaat geweest, altijd een patriarchaat. Als er al eens een koningin of keizerin was, dan was dat omdat al de mannen op waren en werd die heel goed in't oog gehouden. Zelfs in onze eigen maatschappij nog niet zolang geleden: de vrouw bleef thuis voor het huishouden zorgen en de man buitenshuis de centjes verdienen. Volgens de etiquette zijn het de ouders van het meisje die het trouwfeest betalen, wat kan aanzien worden als een verbasterde vorm van een bruidsschat. 

Vrouwen kregen ook eeuwen niet de kans om een carrière uit te bouwen, waarom daar tijd en geld in investeren als ze binnen een paar jaar gaat trouwen en kinderen gaat kopen en dan zijn we ze kwijt? Als ze al eens een job hadden in de creatieve sector, was dat onderaan de ladder in een functie die makkelijk vervangbaar was door iemand anders. (The ink & paint department bij Disney was een vrouwenbastion, terwijl het creatief werk voor de jongens was.) Als een vrouw al eens kon uitbreken in een creatief beroep en naam voor haar zelf maken, was het omdat ze uit een welgesteld milieu kwam. (Beatrix Potter van Peter Rabbit (upper-middle class), Agatha Christie (upper-middle class), Jane Austen (lagere Engelse adel).
Er zijn theorieën en aanwijzingen van wie de opdrachtgevers waren voor het maken van het tapijt van Bayeux, maar de vrouwen die dat borduurwerk effectief gemaakt hebben zijn voor altijd vergeten. Alfred Hitchcock en George Lucas hebben hun succes te danken aan hun toenmalige partners: Alma Reville, die de scripts redigeerde en decoupeerde en hielp in de editing, en Marcia Lucas, die de originele star wars trilogie heeft gemonteerd alsook taxidriver voor Scorsese. Maar over die vrouwen wordt nooit gesproken. 
Eeuwen traditie en sociaal vastgelegde rollen hebben een grotere impact daarop dan "ze doen het niet omdat ze vrouw zijn", want dat is pure onzin.

Dat is dezelfde soort nonsens als hardcore feministen die denken dat ze op ocharme 50-100 jaar tijd die tradities uit een maatschappij weggewerkt krijgen. "Een mooie ridder" en "een stoere prinses" voelt tot op heden nog altijd grappig aan, terwijl niemand opkijkt van de stoere ridder en de mooie prinses.

Link naar reactie

jullie jammeren nu wel over het gebrek aan vrouwelijke leden alhier (ik mis ze ook), maar hoe zit het eigenlijk met die Nederlanders?

nu niet dat ik zo gek ben op die Hollanders maar boven de grens wonen er circa 17 miljoen (waarvan 32 op dit forum)

in mijn binnenland zitten amper 6 miljoen Vlamingen (waarvan wel 55 op dit forum)

 

waar zitten die andere Nederlanders dan (met veel meer miljoenen maar toch mindere leden)

ook allemaal op TokTok & co?

of lezen die andere/betere Nederlandstalige stripfora dan De Reep?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
2 uren geleden, Tom MDP zei:


Genetische opmaak? Wat voor zever in pakskes is dat? 
Dat heeft vooral te maken met duizenden jaren gewoonwording. Geen enkele volk is ooit een matriarchaat geweest, altijd een patriarchaat. Als er al eens een koningin of keizerin was, dan was dat omdat al de mannen op waren en werd die heel goed in't oog gehouden. Zelfs in onze eigen maatschappij nog niet zolang geleden: de vrouw bleef thuis voor het huishouden zorgen en de man buitenshuis de centjes verdienen. Volgens de etiquette zijn het de ouders van het meisje die het trouwfeest betalen, wat kan aanzien worden als een verbasterde vorm van een bruidsschat. 

Vrouwen kregen ook eeuwen niet de kans om een carrière uit te bouwen, waarom daar tijd en geld in investeren als ze binnen een paar jaar gaat trouwen en kinderen gaat kopen en dan zijn we ze kwijt? Als ze al eens een job hadden in de creatieve sector, was dat onderaan de ladder in een functie die makkelijk vervangbaar was door iemand anders. (The ink & paint department bij Disney was een vrouwenbastion, terwijl het creatief werk voor de jongens was.) Als een vrouw al eens kon uitbreken in een creatief beroep en naam voor haar zelf maken, was het omdat ze uit een welgesteld milieu kwam. (Beatrix Potter van Peter Rabbit (upper-middle class), Agatha Christie (upper-middle class), Jane Austen (lagere Engelse adel).
Er zijn theorieën en aanwijzingen van wie de opdrachtgevers waren voor het maken van het tapijt van Bayeux, maar de vrouwen die dat borduurwerk effectief gemaakt hebben zijn voor altijd vergeten. Alfred Hitchcock en George Lucas hebben hun succes te danken aan hun toenmalige partners: Alma Reville, die de scripts redigeerde en decoupeerde en hielp in de editing, en Marcia Lucas, die de originele star wars trilogie heeft gemonteerd alsook taxidriver voor Scorsese. Maar over die vrouwen wordt nooit gesproken. 
Eeuwen traditie en sociaal vastgelegde rollen hebben een grotere impact daarop dan "ze doen het niet omdat ze vrouw zijn", want dat is pure onzin.

Dat is dezelfde soort nonsens als hardcore feministen die denken dat ze op ocharme 50-100 jaar tijd die tradities uit een maatschappij weggewerkt krijgen. "Een mooie ridder" en "een stoere prinses" voelt tot op heden nog altijd grappig aan, terwijl niemand opkijkt van de stoere ridder en de mooie prinses.

 

 

Genes keep culture on a leash. Zou epigenetica daar voor iets tussen kunnen zitten? Omgevingsfactoren/sociale  constructie die invloed hebben op genen?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 uur terug, Aleksandr zei:

jullie jammeren nu wel over het gebrek aan vrouwelijke leden alhier (ik mis ze ook), maar hoe zit het eigenlijk met die Nederlanders?

nu niet dat ik zo gek ben op die Hollanders maar boven de grens wonen er circa 17 miljoen (waarvan 32 op dit forum)

in mijn binnenland zitten amper 6 miljoen Vlamingen (waarvan wel 55 op dit forum)

 

waar zitten die andere Nederlanders dan (met veel meer miljoenen maar toch mindere leden)

ook allemaal op TokTok & co?

of lezen die andere/betere Nederlandstalige stripfora dan De Reep?

Of gewoon minder strips in het algemeen?

Link naar reactie
4 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

 

 

Genes keep culture on a leash. Zou epigenetica daar voor iets tussen kunnen zitten? Omgevingsfactoren/sociale  constructie die invloed hebben op genen?


Dat is goed om een genetische ziekte te beïnvloeden. (De overgrootouders maken een zware hongersnood mee waarbij veel ondervoeding is, waardoor de achterkleinkinderen een natuurlijke aanleg kweken voor diabetes of overgewicht.) 
Niet om de jobkeuze van een bevolkingsgroep te verantwoorden. 

 

Het enige dat er misschien heeft naast gelegen is de voortplanting. Voor de mannen door hadden dat het hun piet was die het zaad leverde was het oergodin, vruchtbaarheidsbeeldjes en aartsmoeders al wat de klok sloeg, maar vanaf daarna sloegen ze vrouwen op een lagere sociale trede door fysieke kracht. Maar om dan "genetica" als DE reden aan te duiden voor het magere aantal vrouwen op een stripforum... 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom MDP zei:


Genetische opmaak? Wat voor zever in pakskes is dat? 
Dat heeft vooral te maken met duizenden jaren gewoonwording. Geen enkele volk is ooit een matriarchaat geweest, altijd een patriarchaat. Als er al eens een koningin of keizerin was, dan was dat omdat al de mannen op waren en werd die heel goed in't oog gehouden. Zelfs in onze eigen maatschappij nog niet zolang geleden: de vrouw bleef thuis voor het huishouden zorgen en de man buitenshuis de centjes verdienen. Volgens de etiquette zijn het de ouders van het meisje die het trouwfeest betalen, wat kan aanzien worden als een verbasterde vorm van een bruidsschat. 

Vrouwen kregen ook eeuwen niet de kans om een carrière uit te bouwen, waarom daar tijd en geld in investeren als ze binnen een paar jaar gaat trouwen en kinderen gaat kopen en dan zijn we ze kwijt? Als ze al eens een job hadden in de creatieve sector, was dat onderaan de ladder in een functie die makkelijk vervangbaar was door iemand anders. (The ink & paint department bij Disney was een vrouwenbastion, terwijl het creatief werk voor de jongens was.) Als een vrouw al eens kon uitbreken in een creatief beroep en naam voor haar zelf maken, was het omdat ze uit een welgesteld milieu kwam. (Beatrix Potter van Peter Rabbit (upper-middle class), Agatha Christie (upper-middle class), Jane Austen (lagere Engelse adel).
Er zijn theorieën en aanwijzingen van wie de opdrachtgevers waren voor het maken van het tapijt van Bayeux, maar de vrouwen die dat borduurwerk effectief gemaakt hebben zijn voor altijd vergeten. Alfred Hitchcock en George Lucas hebben hun succes te danken aan hun toenmalige partners: Alma Reville, die de scripts redigeerde en decoupeerde en hielp in de editing, en Marcia Lucas, die de originele star wars trilogie heeft gemonteerd alsook taxidriver voor Scorsese. Maar over die vrouwen wordt nooit gesproken. 
Eeuwen traditie en sociaal vastgelegde rollen hebben een grotere impact daarop dan "ze doen het niet omdat ze vrouw zijn", want dat is pure onzin.

Dat is dezelfde soort nonsens als hardcore feministen die denken dat ze op ocharme 50-100 jaar tijd die tradities uit een maatschappij weggewerkt krijgen. "Een mooie ridder" en "een stoere prinses" voelt tot op heden nog altijd grappig aan, terwijl niemand opkijkt van de stoere ridder en de mooie prinses.

 

Mooie reactie, veel tijd in gestoken, maar of het iets uitmaakt?

 

image-20161005-15882-13x0gd1.jpg.bdaef6376a28fbfeb787c53b35b640c4.jpg

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Goed, de genetische piste laten we dan maar vallen. Blijkbaar is het dan toch de toon op de reep die ervoor zorgt dat vrouwen wegblijven van dit forum. Ook die babesdraad is niet de oorzaak. Nu is de vraag: welke commentaren of draden zijn storend?

Link naar reactie
9 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Goed, de genetische piste laten we dan maar vallen. Blijkbaar is het dan toch de toon op de reep die ervoor zorgt dat vrouwen wegblijven van dit forum. Ook die babesdraad is niet de oorzaak. Nu is de vraag: welke commentaren of draden zijn storend?

Wat denk je van jouw commentaren?

Link naar reactie

Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen of materiaal: op een niet-rokers-forum telkens weer beginnen over de geneugten van roken, op de fansite van een beroemdheid deze persoon zwartmaken of op een politiek forum afwijkende meningen verkondigen. De trol is een intrigant die vooral reactie wil uitlokken. Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster. Naast de kwestie reageren of schijnargumenten in de discussie brengen zijn strategieën om gebruikers binnen de gemeenschap doelbewust te frustreren. Een mening als feit presenteren kan provocerend overkomen zoals blijkt uit een voorbeeld als AIDS is Gods straf voor homoseksuelen. Ingebracht als slogan zonder verdere nuancering, is het vrij voorspelbaar dat forumdeelnemers zich dan ergeren aan de uitgesponnen threads (conversatielijnen) die daarop volgen en de conversatie amper verrijken.

 

Van wikipedia

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Spiro zei:

Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen of materiaal: op een niet-rokers-forum telkens weer beginnen over de geneugten van roken, op de fansite van een beroemdheid deze persoon zwartmaken of op een politiek forum afwijkende meningen verkondigen. De trol is een intrigant die vooral reactie wil uitlokken. Het is van geen belang of de inbreng overeenkomt met het werkelijke gedachtegoed van de poster. Naast de kwestie reageren of schijnargumenten in de discussie brengen zijn strategieën om gebruikers binnen de gemeenschap doelbewust te frustreren. Een mening als feit presenteren kan provocerend overkomen zoals blijkt uit een voorbeeld als AIDS is Gods straf voor homoseksuelen. Ingebracht als slogan zonder verdere nuancering, is het vrij voorspelbaar dat forumdeelnemers zich dan ergeren aan de uitgesponnen threads (conversatielijnen) die daarop volgen en de conversatie amper verrijken.

 

Van wikipedia

 

 

1170477200_raf750x1000075tFFFFFF97ab1c12

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...