Ga naar inhoud

Hoe divers is het strippubliek hier? (anonieme poll)


cinco

Hoe divers is het strippubliek hier? (anonieme poll)  

124 leden hebben gestemd

  1. 1. geslacht

    • m
      116
    • v
      5
    • x
      3
  2. 2. nationaliteit

    • Belg
      71
    • Nederlander
      43
    • Belg met allochtone roots / allochtoon in België
      3
    • Nederlander met allochtone roots / allochtoon in Nederland
      2
    • andere optie
      1
    • Nederlander in het buitenland
      1
    • Belg in het buitenland
      3
  3. 3. geaardheid

    • heteroseksueel
      114
    • homoseksueel
      4
    • biseksueel
      2
    • andere optie
      4


Recommended Posts

8 uren geleden, TDPB zei:

 

Er stond een interview met Coco Ouwerkerk en Marissa Delbressine in de laatste Stripgids over webcomics. Acception krijgt 35.000 likes per aflevering. De strip die Marissa maakt krijgt er wekelijks 10.000. Het echte lezersaantal zou je (volgens het artikel) met tien moeten vermenigvuldigen. Zij halen met andere woorden meer lezers dan pakweg Urbanus of FC De Kampioenen doen.

Likes zijn niks waard. Vraag eens hoeveel ze betaald krijgen.. Ik denk dat Linthout meer over houd aan Urbanus dan de dames aan hun webcomics.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
40 minuten geleden, JPAR zei:

Wat denk je van jouw commentaren?

Dat zou best wel eens kunnen. Maar ik heb er helemaal geen probleem mee indien anderen mij daarop aanspreken en duidelijk maken wat hun stoort. Da's nl. de vrijheid van meningsuiting. Iets wat ik een hoog goed vind.

Link naar reactie

Zolang je maar bij momenten komische pareltjes zoals deze uit je mouw schudt:

 

Op 18/2/2021 om 23:02, Kameraad Mauser zei:

Op de achterkant van Mars is een dictatoriaal-communistische goelag-staat gevestigd.  Niet voor niets heet die planeet de Rode Planeet.

 

Als Space X daar zal landen dan hoop ik dat ze een eigen militie hebben anders worden ze willens nillens geïncorporeerd door de roden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
16 minuten geleden, Retardi zei:

Likes zijn niks waard. Vraag eens hoeveel ze betaald krijgen.. Ik denk dat Linthout meer over houd aan Urbanus dan de dames aan hun webcomics.

Ook dat klopt. Waarna de dames tekenaressen bij de talkshowmaffia ( blonde Jinek en consoorten ) klagen dat ze minder verdienen dan hun mannelijke collega's. Die bovendien stereotype vrouwen tekenen waardoor ze hun eigen lusten en wensen in beeld brengen. Systematische misogynie, seksisme en genderdiscriminatie. 

Link naar reactie

Nou, voor mij zit hij de boel echt te jennen als trol zijnde. Hij is een apart geval

 

Niet mijn gewoonte om zoveel te schrijven, omdat ik meestal het forum wat links laat liggen om redenen dat de sfeer niet zo goed zit. Vele veelposters, niets op tegen, maar de meningen zijn zo fanatiek en weinig relatief. Half internet of de hele boekenkast wordt er bij gesleurd.Je wordt doodgeslagen met een mening die zo uitgebreid en belezen is dat ikzelf een dag nodig zou hebben om een wederwoord of aanvulling neer te pennen. Maar dan is die mening al lang opgeslorpt door een veelheid van andere meningen, door de andere veelposters, die even uitgebreid zijn.  Eigenlijk is de forum een soort discussiekrans geworden van een aantal intellectuelen die veel te zeggen hebben en veel naast elkaar praten en allemaal de waarheid in pacht blijken te hebben. Niets op tegen als ze dat graag doen, maar begin dan een apart forum buiten strips om.

 

Het maakt de lat erg hoog voor nieuwkomers, je wordt gewoonweg omvergeblazen. Een beetje keuvelen over strips op een wat vrolijke frisse manier, (dat laatste gebeurt ook wel op dit forum)  zou helpen. 

 

Sommigen slaan je dood met hun belezenheid,  zoals bijvoorbeeld laatst mijn zeldzame opmerking in de Chocolat bar over de Mars missie, . Een anekdote van een Arad en Maya strip op Mars werd gevolgd door een lijstje van nog vroegere strips die over Mars gaan. Zo kan je natuurlijk je kennis etaleren maar het voelt een beetje aan als dikkenekkerij. Maar het was niet de bedoeling van mijn post om die kennis geëtaleerd te zien, ik wou gewoon een leuke anekdote vertellen van een strip waar ik veel aan had in mijn jeugd. 

 

Was er een ander forum dat wat naïever en wat vrolijker  was ook met een oprechte liefde voor strips, ik was al lang vertrokken.

Voor het posten van mijn eigen strip: buiten een paar mensen krijg ik toch geen reacties, positief of negatief,blijven daarvoor hoeft dus ook niet.

 

 

Voila, een hele boterham, niet mijn gewoonte

Link naar reactie
12 minuten geleden, Spiro zei:

Nou, voor mij zit hij de boel echt te jennen als trol zijnde. Hij is een apart geval

 

Niet mijn gewoonte om zoveel te schrijven, omdat ik meestal het forum wat links laat liggen om redenen dat de sfeer niet zo goed zit. Vele veelposters, niets op tegen, maar de meningen zijn zo fanatiek en weinig relatief. Half internet of de hele boekenkast wordt er bij gesleurd.Je wordt doodgeslagen met een mening die zo uitgebreid en belezen is dat ikzelf een dag nodig zou hebben om een wederwoord of aanvulling neer te pennen. Maar dan is die mening al lang opgeslorpt door een veelheid van andere meningen, door de andere veelposters, die even uitgebreid zijn.  Eigenlijk is de forum een soort discussiekrans geworden van een aantal intellectuelen die veel te zeggen hebben en veel naast elkaar praten en allemaal de waarheid in pacht blijken te hebben. Niets op tegen als ze dat graag doen, maar begin dan een apart forum buiten strips om.

 

Het maakt de lat erg hoog voor nieuwkomers, je wordt gewoonweg omvergeblazen. Een beetje keuvelen over strips op een wat vrolijke frisse manier, (dat laatste gebeurt ook wel op dit forum)  zou helpen. 

 

Sommigen slaan je dood met hun belezenheid,  zoals bijvoorbeeld laatst mijn zeldzame opmerking in de Chocolat bar over de Mars missie, . Een anekdote van een Arad en Maya strip op Mars werd gevolgd door een lijstje van nog vroegere strips die over Mars gaan. Zo kan je natuurlijk je kennis etaleren maar het voelt een beetje aan als dikkenekkerij. Maar het was niet de bedoeling van mijn post om die kennis geëtaleerd te zien, ik wou gewoon een leuke anekdote vertellen van een strip waar ik veel aan had in mijn jeugd. 

 

Was er een ander forum dat wat naïever en wat vrolijker  was ook met een oprechte liefde voor strips, ik was al lang vertrokken.

Voor het posten van mijn eigen strip: buiten een paar mensen krijg ik toch geen reacties, positief of negatief,blijven daarvoor hoeft dus ook niet.

 

 

Voila, een hele boterham, niet mijn gewoonte

 

 

Blijf toch maar posten hier op het forum. Er zijn toch ook veel luchtige threads.

 

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Spiro zei:

Sommigen slaan je dood met hun belezenheid,  zoals bijvoorbeeld laatst mijn zeldzame opmerking in de Chocolat bar over de Mars missie, . Een anekdote van een Arad en Maya strip op Mars werd gevolgd door een lijstje van nog vroegere strips die over Mars gaan. Zo kan je natuurlijk je kennis etaleren maar het voelt een beetje aan als dikkenekkerij

Ik ben voor de aardigheid eens wezen kijken en er zijn letterlijk twee mensen die op jouw uitspraak reageerde. Ik begrijp nu ook waarom je zo op mauser aan het letten bent.

 

Als dat echt zo gevoelig is, dan staat je nog heel wat te wachten wanneer je je eigen album hebt gepubliceerd. Want voor zijn doen is Mauser echt niet zo controversieel in dat topic.

 

Maar als je luchtig over strips wil discussiëren dan kun je het beste je licht op gaan steken op Instagram.

 

 

 

 

Link naar reactie
48 minuten geleden, Retardi zei:

Ik ben voor de aardigheid eens wezen kijken en er zijn letterlijk twee mensen die op jouw uitspraak reageerde. Ik begrijp nu ook waarom je zo op mauser aan het letten bent.

 

Als dat echt zo gevoelig is, dan staat je nog heel wat te wachten wanneer je je eigen album hebt gepubliceerd. Want voor zijn doen is Mauser echt niet zo controversieel in dat topic.

 

Maar als je luchtig over strips wil discussiëren dan kun je het beste je licht op gaan steken op Instagram.

 

 

 

 

Voor de goede orde, dat was een klein voorbeeld van een fenomeen dat al bezig is sinds ik het forum ken. En staat los van Mauser. Om maar een voorbeeld te noemen, geen kwestie van gevoeligheid.

 

Wat de kritiek op de strip betreft,  geen probleem hoor dat er kritiek komt. Ik leer er altijd van. Maar er is amper kritiek, en fenomeen dat voor iedereen geldt in "het atelier". En die zal er ook niet komen na een eventuele publicatie vrees ik.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Spiro zei:

Voor de goede orde, dat was een klein voorbeeld van een fenomeen dat al bezig is sinds ik het forum ken. En staat los van Mauser. Om maar een voorbeeld te noemen, geen kwestie van gevoeligheid.

Prima. 🙂

 

Maar ik denk ook dat het forums eigen is. Het grote publiek zit op sociale media. Forums zijn meer voor mensen die diep in de materie zitten. Je moet relatief meer moeite doen om jezelf hier te registreren dan bij bijvoorbeeld Instagram of TikTok. Dus dan moet je wel echt iets hebben met strips.
 

 

Link naar reactie

Patriarchaat, genen, maakt allemaal niets uit. De bestverkopende mangaka in mannenmaatschappij bij uitstek Japan was jarenlang een vrouw: Rumiko Takahashi. In 2008 stond haar teller op 170miljoen verkochte exemplaren, anime en live-action films niet meegeteld. Ze is nog steeds één van de rijkste én invloedrijkste mangaka van Japan en is pas ingehaald toen One Piece internationaal doorbrak. Oda heeft weliswaar maar één serie waarmee hij de bestverkopende mangaka is, bij  Takahashi moet je het verzamelde werk samentellen en er rekening mee houden dat in haar periode manga pas begon door te breken buiten Japan.
In 2019 won ze nog de Grote Prijs van Angoulême.

Man of vrouw, uiteindelijk zal toch het talent doorslaggevend zijn, en zo hoort het ook.

Link naar reactie
13 uren geleden, Retardi zei:

Likes zijn niks waard. Vraag eens hoeveel ze betaald krijgen.. Ik denk dat Linthout meer over houd aan Urbanus dan de dames aan hun webcomics.

Er wordt betaald voor (sommige van) die webstrips. Geen idee hoeveel, maar blijkbaar toch genoeg om ervan te leven. En de meeste van die auteurs moeten hun inkomsten niet delen met inkters en inkleurders en co-auteurs, dus misschien zou je nog staan kijken van wie er meer overhoudt (per pagina).

 

Er zijn twee redenen om strips te maken: er iets mee verdienen en zoveel mogelijk gelezen worden. Dat tweede mag je niet onderschatten.

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Er wordt betaald voor (sommige van) die webstrips. Geen idee hoeveel, maar blijkbaar toch genoeg om ervan te leven. En de meeste van die auteurs moeten hun inkomsten niet delen met inkters en inkleurders en co-auteurs, dus misschien zou je nog staan kijken van wie er meer overhoudt (per pagina).

Daar zou ik nog eens in moeten duiken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een basis salaris was van 2000 dollar? Er zaten wel wat haken en ogen aan.

Link naar reactie
14 minuten geleden, TDPB zei:

Er wordt betaald voor (sommige van) die webstrips. Geen idee hoeveel, maar blijkbaar toch genoeg om ervan te leven. En de meeste van die auteurs moeten hun inkomsten niet delen met inkters en inkleurders en co-auteurs,

 

Da's wel een tweesnijdend zwaard, want dan moeten ze meer zelf doen, en moeten ze dus per gepubliceerde tekening ook meer verdienen, want het heeft meer tijd gekost.

Link naar reactie
14 uren geleden, Spiro zei:

Het maakt de lat erg hoog voor nieuwkomers,

 

@SpiroKom, kom, er is niemand die éist dat je een hoge belezenheid en/of diepgaande inzichten tentoonspreidt.

Volgens mij leg jij vooral te hoge eisen aan jezelf op. Er is hier geen wedstrijd bezig waaraan wat te verdienen valt. En het zijn ook geen examens.

Link naar reactie
21 uren geleden, cinco zei:

Ik denk niet dat hij bewust de boel wil zitten jennen, ik denk dat hij zegt wat hij effectief denkt.

Daarom hoef ik daar niet akkoord mee te gaan, maar als er op een open en beschaafde manier woord en wederwoord wordt gegeven, dan zie ik niet echt een probleem.

vind ik ook, de vrije mening is niet altijd easy maar wel een must

Link naar reactie

Hangt er maar van af hoe je het bekijkt. Bruto belastbaar of netto. Als je weet dat een shiftpremie extra belast wordt, en ik sowieso in de hoogste schijf beland eender waar of hoe... Maar bruto zit ik, met mijn kennis en anciënniteit, bovenaan in dat bereik ja.

Met mijn tekentalent en kennis van de social media zal ik als webtekenaar eerder minder dan 10.000 dan meer dan 50.000 verdienen. Ik zal dus maar gewoon koolstofjes aan mekaar blijven plakken.

Ziehier de val van werken in shift. Je geraakt er makkelijk in maar moeilijk weer uit.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Straffe Recensent zei:

Hoe komt het dat er zoveel meer Belgen dan Nederlanders zijn hier?

 

Hoe komt het dat zoveel meer Belgen dan Nederlanders strips lezen?

 

Daar zijn al veel artikelen over geschreven met evenveel meningen... Ik denk dat het katholicisme en de daarbij horende beeldcultuur er voor een groot deel debet aan is. Ook de voornamelijk na-oorloogse verkettering van strips door Nederlandse media (bijvoorbeeld het bekende 'Beeldromans: vergif voor de jeugd' artikel in Ons Vrije Nederland uit 1948), schrijvers (van Lennep noemde strips bijvoorbeeld 'vodderij'), politici, schoolmeesters en dergelijken hebben flink negatief bijgedragen aan de positie van strips in Nederland. Dan was er nog de verzuiling waar men hier last van had, men las zelden iets dat door iemand uit een andere zuil was geproduceerd. Binnen mijn schoonmoeders familie mochten ze dan weer geen Kapitein Rob lezen omdat de schrijver ervan fout zou zijn geweest in de oorlog. Enzovoorts, etcetera... Genoeg jammerlijke redenen waarom strips in Nederland minder zijn aangeslagen dan in andere landen.

Link naar reactie
15 uren geleden, Spiro zei:

 Ik vond het wel een mooi stuk, en ik kon me er wel in vinden. (spijtig dat het weg is). Maar ik vond dat ik voor mijn doen al genoeg had gepost over het onderwerp..


Merci.  Vaak heb ik gewoon geen zin in al het gedoe eromheen.  Te vermoeiend.  Vandaar mijn neiging om niet te reageren of -wanneer ik dat dan wel gedaan heb- dan toch nog van gedacht te veranderen achteraf. ;)  Mijn excuses.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Hmm, kom ik sinds tijden weer hier (wel even de poll ingevuld en de uitslag daarvan nog even aangedikt) en lees hier e.e.a. waardoor ik inderdaad niet overenthousiast wordt en werd om hier heel vaak en heel actief te zijn (andere fora, niet stripgerelateerd, bezoek ik wel regelmatig).

 

Wat de vrouwdiscussie betreft: ik heb mijn steentje bijgedragen en toen ik mijn vrouw leerde kennen 13 jaar geleden haar in de strips geïntroduceerd. Ze was zich niet bewust dat er literaire/volwassen strips bestaan en heeft inmiddels een aardige collectie strips en graphic novels (geleverd door de plaatselijke grote dame van stripwinkel Sjors) daarnaast hebben we onze 6-jarige dochter ook reeds geïnfecteerd. Oftewel, zendingswerk werkt heren (op basis van dit anekdotisch bewijs)!

Link naar reactie
2 minuten geleden, Aleksandr zei:

euh, wat doe jij nu ook alweer thuis met jouw nichtjes?

 

Op 23/4/2021 om 07:47, Coen zei:

daarnaast hebben we onze 6-jarige dochter ook reeds geïnfecteerd.

 

Op 23/4/2021 om 12:06, Tanuki zei:

Ik doe hetzelfde hier thuis en bij mijn nichtjes.

 

Link naar reactie
Op 23/4/2021 om 07:47, Coen zei:

daarnaast hebben we onze 6-jarige dochter ook reeds geïnfecteerd.

zo begon het met mijn 3 zonen ook. 2 zijn er wel nog steeds "op de hoogte" van de popculture mede geholpen door de (geweldige) Marvel Universe en de (mindere) DC Movies. Maar comics lezen ze allemaal niet meer... Horizon Zero Dawn was dan wel weer een comic die de jongste graag wilde hebben.

mijn middelste zoon leest nada meer. Jammer, maar helaas

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...