Ga naar inhoud

Morris En Lucky Luke Eindelijk Geëerd Met Een Grote Tentoonstelling


Recommended Posts

Uit het persbericht van Strip Turnhout.

 

Het Stripgids festival Turnhout, dat doorgaat op 13, 14 & 15 december 2013, richt de schijnwerpers op Lucky Luke, de zingende cowboy uit Vlaanderen, met een exclusieve tentoonstelling.

Op het tweejaarlijkse stripfestival van Turnhout presenteert Stripgids twee tentoonstellingen. De eerste is gewijd aan de winnaar van de Bronzen Adhemar / Vlaamse Cultuurprijs voor de Strip. Die wordt in de loop van juni bekend gemaakt door Vlaams Minister van Cultuur Joke Schauvliege.

De tweede tentoonstelling brengt hulde aan Morris (1923-2001), de tekenaar van Lucky Luke die op 1 december 2013 zijn negentigste verjaardag zou hebben gevierd. De tentoonstelling zal daarna op reis gaan, in binnen- en buitenland.

Beide tentoonstellingen zijn een co-productie van Stripgids, het provinciale cultuurhuis de Warande in Turnhout en de erven Morris.

Lucky Luke

In een exclusieve tentoonstelling gaat Stripgids op zoek naar de wortels van Lucky Luke, de zingende cowboy uit Vlaanderen.

Lucky Luke is, samen met Kuifje, Asterix en De smurfen een van de populairste Europese strips. De avonturen van de 'poor lonesome cowboy' houden als sinds 1947 drie generaties stripliefhebbers in de ban. Tekenaar Morris (pseudoniem van Maurice De Bevere) werd in 1923 geboren in Kortrijk en behoort tot de eregalerij van Vlaamse stripauteurs, samen met Willy Vandersteen, Marc Sleen, Jef Nys en Bob de Moor. 

 

Wel grappig hoe men van Lucky Luke een Vlaamse strip willen maken, maar we weten waarom hee :)

 

Wanneer komt die veel te late biografie van Morris?

Link naar reactie
  • 1 year later...

Ah, als ik de titel naar het Frans vertaal kom ik meer te weten over de eerste pagina:

 

Die eerste pagina werd eveneens opgenomen in Stripschrift 381/2 op A1-formaat. Morris maakte die plaat n.a.v. zijn overstap van Dupuis naar Dargaud en ventileerde hierme zijn frustratie over de censuur bij zijn eerdere uitgever: eindelijk seks en (dodelijk) geweld bij onze cowboy die sneller schiet dan zijn eigen schaduw. Zelfs het logo van de Melkbrigade, een nationale actie die jarenlang ondersteund werd door de weekbladen Robbedoes en Kuifje, moest er aan geloven...

Link naar reactie

Die eerste pagina werd eveneens opgenomen in Stripschrift 381/2 op A1-formaat. Morris maakte die plaat n.a.v. zijn overstap van Dupuis naar Dargaud en ventileerde hierme zijn frustratie over de censuur bij zijn eerdere uitgever: eindelijk seks en (dodelijk) geweld bij onze cowboy die sneller schiet dan zijn eigen schaduw. Zelfs het logo van de Melkbrigade, een nationale actie die jarenlang ondersteund werd door de weekbladen Robbedoes en Kuifje, moest er aan geloven...

 

Ik vroeg me al af waar die 'M' op sloeg. Merci!

 

Nu is het alleen nog de vraag waarom er slechts drie plaatjes zijn ingekleurd...

BLOGTWITTER • FACEBOOK

Link naar reactie

Ik kwam deze pagina's toevallig tegen tijdens het googelen. Weet iemand waar ze vandaan komen? Zelfs de rechterpagina herken ik tot mijn grote schande niet.

 

LLNAA02.jpg

 

Over die linkerpagina heb ik ooit geschreven in een artikel over 'Du raisiné sur les bafouilles', een niet afgewerkte strip van Morris en Goscinny. De Melkbrigade-link is wel nieuw voor mij. 

De rechterpagina lijkt me gewoon het begin van een Lucky Luke album maar ik zou niet direct weten hetwelke. Als alleenstaande gag vind ik het toch wat mager...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...