Ga naar inhoud

Goede Strips Met Lamentabele Cover


Recommended Posts

Blasfemie! De 's Lands Glorie prenten zijn een monument in vertelkunst. Statisch kon je die afbeeldingen van de Kruisvaarders in de dorre woestijn, die ingehouden woede van Klaas Zannekin en zijn Kerels, de pijnlijke striemen van de Flagellanten, de eenzaamheid van de vermoorde Jacob van Artevelde,... toch niet noemen? Statig, ja. Statisch, toch niet mag ik hopen.

 

Zelem_Frankische_krijger.jpg

 

't zal mijn gedacht zijn.... maar bovenstaande vind ik niet zo direkt uitblinken in dynamiek en beweging...

Als mij dat een 'blasfeem' maakt, dan weze dat maar zo.... :)

 

Maar 't is wel een mooie prent... wat een karakterkop

Link naar reactie

Zelem_Frankische_krijger.jpg

 

't zal mijn gedacht zijn.... maar bovenstaande vind ik niet zo direkt uitblinken in dynamiek en beweging...

Als mij dat een 'blasfeem' maakt, dan weze dat maar zo.... :)

 

Maar 't is wel een mooie prent... wat een karakterkop

Tja, een portret van een wachtende soldaat moet ook niet direct dynamisch zijn hee :)

Link naar reactie

Zelem_Frankische_krijger.jpg

 

't zal mijn gedacht zijn.... maar bovenstaande vind ik niet zo direkt uitblinken in dynamiek en beweging...

Als mij dat een 'blasfeem' maakt, dan weze dat maar zo.... :)

 

Maar 't is wel een mooie prent... wat een karakterkop

 

Huens blinkt uit in karakter want het zijn allemaal getekend naar levende modellen.

 

Je kent de prentjes waarschijnlijk van de boeken? Belangrijk is ook dat de originelen quasi even groot zijn als die prentjes, hij schilderde op postkaart-formaat. !

Link naar reactie
Gast Kontiki

Die Huens heeft mijn jeugd meegekleurd. 's Lands Glorie heeft mijn vader met zijn Artis Historia punten voor me gespaard en al de prenten erin gekleefd. Het zijn de enige Artis-Historia boeken die ik effectief las, behalve de documentaire boekjes van Artiscoop (eentje ervan ging over strips) met stripfiguurtjes van Louis-Michel Carpentier. Ik kwam er pas véél later achter dat 's Lands Glorie vijf delen telt in plaats van drie.

Ik ga nu gelijk eens die andere twee opsporen op het net.

Link naar reactie

Huens blinkt uit in karakter want het zijn allemaal getekend naar levende modellen.

 

Je kent de prentjes waarschijnlijk van de boeken? Belangrijk is ook dat de originelen quasi even groot zijn als die prentjes, hij schilderde op postkaart-formaat. !

 

Als je de kadertjes apart bekijkt, zijn er véél striptekenaars die op postkaart formaat schilderen.

Link naar reactie

Je kent de prentjes waarschijnlijk van de boeken? Belangrijk is ook dat de originelen quasi even groot zijn als die prentjes, hij schilderde op postkaart-formaat. !

 

Waw... mijn bewondering stijgt zo mogelijk nog enkele graden meer...

 

Ik heb ondertussen de 'glories' nog eens doorgenomen (wat een lekker nostalgisch half uurtje...:)) en ik begrijp inderdaad wat Mario zegt... Dynamiek te over in veel van de plaatjes, alleen had ik me inderdaad enkel de 'statige' in gedachten... 

 

Maar wat een artiest... :hartje: :hartje:

Link naar reactie
  • 2 years later...

Die Huens heeft mijn jeugd meegekleurd. 's Lands Glorie heeft mijn vader met zijn Artis Historia punten voor me gespaard en al de prenten erin gekleefd. Het zijn de enige Artis-Historia boeken die ik effectief las, behalve de documentaire boekjes van Artiscoop (eentje ervan ging over strips) met stripfiguurtjes van Louis-Michel Carpentier. Ik kwam er pas véél later achter dat 's Lands Glorie vijf delen telt in plaats van drie.

Ik ga nu gelijk eens die andere twee opsporen op het net.

 

Al surfend kwam ik deze week http://geschiedenisvanbelgie.blogspot.be/ tegen.  Daar zijn alle illustraties die in 's Lands Glorie werden gebruikt terug te vinden.  Er zijn inderdaad 6 boekdelen van deze serie maar de illustraties werden gemaakt door Jean-Léon Huens (1 tot 400 zijnde vanaf begin deel 1 tot halverwege deel 5) en door Auguste Vanderkelen (401 tot 534 zijnde vanaf halverwege deel 5 tot einde deel 6).

 

Volgens de website van Uitgeverij Lannoo zou er deze maand (25.08.2015) een nieuwe integrale uitgave van 's Lands Glorie verschijnen (paperback van maar liefst 384 pagina's voor € 29,99).

 

post-197-0-02010200-1438900169_thumb.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Al surfend kwam ik deze week http://geschiedenisvanbelgie.blogspot.be/ tegen.  Daar zijn alle illustraties die in 's Lands Glorie werden gebruikt terug te vinden.  Er zijn inderdaad 6 boekdelen van deze serie maar de illustraties werden gemaakt door Jean-Léon Huens (1 tot 400 zijnde vanaf begin deel 1 tot halverwege deel 5) en door Auguste Vanderkelen (401 tot 534 zijnde vanaf halverwege deel 5 tot einde deel 6).

 

Volgens de website van Uitgeverij Lannoo zou er deze maand (25.08.2015) een nieuwe integrale uitgave van 's Lands Glorie verschijnen (paperback van maar liefst 384 pagina's voor € 29,99).

 

 

attachicon.gif's Lands Glorie.jpg

Oké, hier staat het antwoord.
Link naar reactie

Waarom vinden veel mensen die cover van 'heroveringen' zo abominabel?

 

Ik vind die niet zó slecht... :e008: ... (wel erg 'old school', doet me wat aan Funcken denken)

 

Mis ik iets fundamenteels , of is 't een kwestie van smaak?

 

Volgens mij is die juist heel erg goed gelukt: hij wil een sfeer oproepen van klassieke beeldende kunst. Het paard en de ruiter zou je zo in Rome kunnen opgraven.

Link naar reactie

Schipbreuk in de tijd vond ik een hele goede strip, daar mag wel eens een integrale uitgave van verschijnen (met een mooiere cover uiteraard).

 

Merci van me eraan doen te denken dat ik die al een tijd had liggen om te verkopen. Vond er niks aan (smaken verschillen hé...). Delen 1,2 en 8 (rest had ik niet) zullen dus nu in de 2de handsbakken terug te vinden zijn.

 

Wat lelijke covers betreft: de cover is één van de redenen waarom ik deel 6 van Legende nog steeds niet gekocht heb. Er is volgens mij iets mis met dat linkeroog, of met de aflijning van de kaak. Ik vind dat je dit niet kan maken als tekenaar dat je covertekening niet 100% af is zoals het zou moeten zijn. Als er al eens een mindere tekening in het verhaal zit (wat regelmatig voorkomt bij de beste tekenaars hoor. Ik herinner me zo'n paar mindere plaatjes van een toptekenaar zoals Delaby in Murena) dan kan ik me daar nog over zetten, maar als het bij de cover al mis zit...

 

 Couv_175772.jpg

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...