Ga naar inhoud

Goede Strips Met Lamentabele Cover


Recommended Posts

 

 Je ziet het verkeerd, marioboon.

De keuze van deze cover komt van Eric Wielaert en van mij, totaal niet van Standaard,

je kunt ze hoogstens verwijten dat ze uitgaven wat wij aanleverden.

In de meeste gevallen gebeurt het zo: de auteur beslist over de cover, niet de uitgeverij.

Soms overleg ik met de uitgeverij over een cover, maar dat gaat altijd over het onderwerp.

Hoe ver kan ik gaan? Ik word zelden afgeremd. En dat zijn dan voorstellen, nooit verplichtingen.

 

Ik vind dit een prima cover. Standaard was ook tevreden . Maar ik heb natuurlijk wel het scenario geschreven en ben niet objectief.

Het viel me op dat Eric Wielaert weinig erkenning kreeg van andere auteurs uit het het small press milieu,

of hoe moet ik dat noemen.

Eric maakte plots iets voor een groter publiek

Sommige mensen vinden zijn werk fantastisch, anderen vinden het lelijk.

Ik vind het fantastisch. Nog anderen zijn gewoon jaloers en hebben geen objectieve kijk op zijn werk.

Dat zijn vooral auteurs die zelf amper aan de bak komen.

 

Het is wel zo dat volgens mij kwaliteit niks te maken heeft met verkoop. Ik kijk absoluut niet neer op auteurs die weinig verkopen en wie me kent weet dat ik zeer veel small press koop, lees en bewonder. Alleen merk ik dat er enorm veel jaloezie heerst bij die auteurs en ik vind dat jammer.

Link naar reactie

Ik meen dat het bij deze gaat over de layout van de tekst en logo, niet de tekening zelf die ik persoonlijk wel mooi vind. Er is natuurlijk niet veel plaats over maar een ontwerper kon hier wel iets beter van gemaakt hebben.

Dit onderwerp gaat over lamentabele covers.

Maakt de tekst en de layout en het logo dit tot een lamentabele cover?

Ik meen dat Eric dat zelf deed. Ik vind het in elk geval prima.

Best mogelijk dat er iets anders mee kon gedaan worden, maar je zit inderdaad al met een heel drukke tekening.

Link naar reactie

Dit onderwerp gaat over lamentabele covers.

Maakt de tekst en de layout en het logo dit tot een lamentabele cover?

Ik meen dat Eric dat zelf deed. Ik vind het in elk geval prima.

Best mogelijk dat er iets anders mee kon gedaan worden, maar je zit inderdaad al met een heel drukke tekening.

 

Het onderwerp gaat over goeie strips met lamentabele cover. :)

 

Het lettertype is net geen Comic Sans en de layout maakt het boek opeens wel een stuk amateuristischer, dat is jammer want het was een professionele uitgave.

Link naar reactie

 Je ziet het verkeerd, marioboon.

De keuze van deze cover komt van Eric Wielaert en van mij, totaal niet van Standaard,

je kunt ze hoogstens verwijten dat ze uitgaven wat wij aanleverden.

In de meeste gevallen gebeurt het zo: de auteur beslist over de cover, niet de uitgeverij.

Soms overleg ik met de uitgeverij over een cover, maar dat gaat altijd over het onderwerp.

Hoe ver kan ik gaan? Ik word zelden afgeremd. En dat zijn dan voorstellen, nooit verplichtingen.

 

Eric is een fantastische tekenaar, begrijp me niet verkeerd, maar deze covertekening en vooral de layout ervan zijn heel slecht. Het lijkt alsof de titel en reeksnaam er zomaar opgekletst zijn.

Veel uitgeverijen zouden meer moeten durven om tekenaars (òòk de grote namen) te laten begeleiden door een ervaren art director. Zeker als het "beginnende" tekenaars zijn want een lelijke cover verprutst de eerste indruk.

Het verbaasde me destijds dat de uitgeverij dit heeft laten passeren, eerlijk gezegd.

Link naar reactie

Het onderwerp gaat over goeie strips met lamentabele cover. :)

 

Het lettertype is net geen Comic Sans en de layout maakt het boek opeens wel een stuk amateuristischer, dat is jammer want het was een professionele uitgave.

 

Echt, was dit een uitgave van de Standaard? Ik heb die ooit wel 'ns vastgehad, maar kwam idd zo amateuristisch over (en dan heb ik het dus zoals Bonte al aanhaalde idd over titel etc., niet over de tekening zelf) dat ik 'm rap weer terug heb gezet. Zo zie je maar weer hoe belangrijk een cover echt is om tot aankoop over te gaan. 

Andersom: bij comics heb je dikwijls zeer knappe covers, maar als je niet even doorbladert vooraleer te kopen ga je je achteraf dus nogal bekocht voelen.

Een serie zoals De Verborgen Geschiedenis had ik bijna gekocht puur op cover, terwijl ik toch vrij veel negatieve recensies zie over die serie. Maar het was eens iets anders met dat glanzend effect + tekening beetje in 3D.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Eric is een fantastische tekenaar, begrijp me niet verkeerd, maar deze covertekening en vooral de layout ervan zijn heel slecht. Het lijkt alsof de titel en reeksnaam er zomaar opgekletst zijn.

Veel uitgeverijen zouden meer moeten durven om tekenaars (òòk de grote namen) te laten begeleiden door een ervaren art director. Zeker als het "beginnende" tekenaars zijn want een lelijke cover verprutst de eerste indruk.

Het verbaasde me destijds dat de uitgeverij dit heeft laten passeren, eerlijk gezegd.

Je kunt niet zeggen dat die cover slecht IS. Je kunt enkel zeggen dat JIJ die cover slecht vindt.

Er zijn ook mensen die hem goed vinden, dus hij IS niet slecht.

Er is indertijd voor die simpele layout gekozen omdat de cover zo druk is. Ik vond en vind dat uitstekend.

Maar dat is smaak.

Link naar reactie

Je kunt niet zeggen dat die cover slecht IS. Je kunt enkel zeggen dat JIJ die cover slecht vindt.

Er zijn ook mensen die hem goed vinden, dus hij IS niet slecht.

Er is indertijd voor die simpele layout gekozen omdat de cover zo druk is. Ik vond en vind dat uitstekend.

Maar dat is smaak.

 

Smaak is of iets mooi of lelijk is.

Ik kan onderbouwen waarom ie slecht is. Zoals Bonte dat heeft gedaan. 

Sorry, Willy: het is een mooie tekening maar een slechte covertekening met een slechte layout, dus een slechte cover.

Link naar reactie

Zet de kaders van de reeksnaam en de titel mee in hetzelfde perspectief als de (overigens prachtige) tekening en je hebt een prachtige cover. (In mijn eerlijke opinie hé :))

 

Een beetje een effect zoals dit:

nite-owl-credits.jpg

 

Hoe dat rode kadertje nu op die boord van dat gebouw plakt en dat hoekje raam dat boven de reeksbalk uitsteekt... het geeft toch een tikje "van ver erop gesmeten"-gevoel. 

Link naar reactie

Huens blinkt uit in karakter want het zijn allemaal getekend naar levende modellen.

 

Je kent de prentjes waarschijnlijk van de boeken? Belangrijk is ook dat de originelen quasi even groot zijn als die prentjes, hij schilderde op postkaart-formaat. !

Klopt, een aantal jaren geleden was er een tentoonstelling in het Jubelpark van de origineeltjes. Indrukwekkend!
Link naar reactie

Tiens, waarom stond de naam van Standaard eigenlijk niet op die cover? Was dat omdat ze bewust een ander publiek wilden bereiken dan de traditionele Standaard-kopers?

Standaard Uitgeverij staat wel degelijk op de cover hoor!

Onderaan, in het midden en mooie witte letters! Een huzarenstukje qua layout!

marioboon heeft die naam opzettelijk weggewerkt om de cover (nog?) lelijker te maken! :e006: :e006: :e006::e005:

Link naar reactie

Dit werkt ook omgekeerd: er bestaan mooie covers waarvan het binnentekenwerk weer nergens op lijkt. De Amerikanen zijn hier specialisten in, aparte artiesten voor de cover en dat geeft soms het omgekeerde effect, bij RW Lion (sorry dit is geen kritiek voor de uitgever): Batman, Jekyll & Hyde > mooie cover, het tekenwerk binnenin is veel minder.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik interviewde ooit Ferry voor Stripgids en hij gaf toe dat hij niet erg bedreven was in het tekenen van een pakkende cover. Voor zijn Kronieken van Panchrysia nam hij dan op eigen kosten een grafisch ontwerper onder de arm die de cover mee ontwierp. Het rechterstuk (1ste deel) zou een uitvergroot deel zijn van een wolkenhemel uit een 17de-eeuws schilderij. Het kostte schijnbaar heel wat moeite om Le Lombard van de meerwaarde te overtuigen.

 

bf330640-88cb-012f-dd78-00505694738d.jpg

Link naar reactie

Dit werkt ook omgekeerd: er bestaan mooie covers waarvan het binnentekenwerk weer nergens op lijkt. De Amerikanen zijn hier specialisten in, aparte artiesten voor de cover en dat geeft soms het omgekeerde effect, bij RW Lion (sorry dit is geen kritiek voor de uitgever): Batman, Jekyll & Hyde > mooie cover, het tekenwerk binnenin is veel minder.

Daardoor liet ik ooit De Graaf van Skerbek door Rosinski in de bakken staan. Toen ik het later in de bieb las, bleek het een uitstekend tweeluik.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...