Ga naar inhoud

Per'Bat - Mijn online strip


Yncke

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
On 4/4/2019 at 8:30 PM, dirk (monsieur toupet) said:

Waar blijft onze dosis Per'Bat?

Alles ok, Yncke?

Alles ok met mij, dank je om 't te vragen. En sorry, inderdaad, ik ben hier serieus wat steken aan het laten vallen. :$

 

Ik ben een kortverhaal als tussendoortje begonnen, maar toen ik door mijn buffer van thumbs was, slaagde ik er niet in om de mentale switch naar Per'Bat te maken. Ik hoop de eerste episode van het verhaaltje van 't weekend af te hebben en weer naar het Per'Bat universum te kunnen verhuizen, maar ik vermoed dat nu woensdag toch krap zal blijken te zijn om de draad weer op te pikken. Mijn plan is de woensdag daarna weer paraat te zijn.

Link naar reactie
Op 6/4/2019 om 10:05, Yncke zei:

Ik ben een kortverhaal als tussendoortje begonnen, maar toen ik door mijn buffer van thumbs was, slaagde ik er niet in om de mentale switch naar Per'Bat te maken. Ik hoop de eerste episode van het verhaaltje van 't weekend af te hebben en weer naar het Per'Bat universum te kunnen verhuizen, maar ik vermoed dat nu woensdag toch krap zal blijken te zijn om de draad weer op te pikken. Mijn plan is de woensdag daarna weer paraat te zijn.

Hopelijk kan je de switch snel maken want Per'Bat beklijft.

Link naar reactie

Dankjewel voor de vriendelijke woorden.  :)
De reboot die voor deze week gepland was, is in het water gevallen omdat de voeding van mijn computer naar de eeuwige elektronische jachtvelden vertrokken is. :s Ik hoop dat ie van 't weekend weer up and running is voor de volgende update. De mentale switch is in ieder geval al gebeurd.

Link naar reactie

@Kristof Berte Ik heb 't even overwogen. Maar de muur leek daardoor kleiner, en ze trekken nu de Windvlakte in, wat niet zo overkomt met een voorgrondboom, naar mijn gevoel. Een woestijn! Binnenkort een woestijn, wat ik je brom! :)

 

@ivo Yeah, merci voor de reminder, die moet ik echt eens meer bekijken. (En lap, de kickstarter voor het boek gemist, blijkbaar.) (Kom je naar de Gentse stripbeurs?)

 

339.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het 2e shot uit de voorlaatste post , waar Per'Bat en de vrouwe bij de wegwijzer staan, heeft een ietwat vreemd perspektief...ik ben zo vrij geweest om het eens opnieuw te schetsen...


 

y p.jpg

yp2.jpg

yp3.jpg

Link naar reactie

De figuren van Kameraad Mauser kijken elkaar aan; da's beter dan jouw figuren die geen echte interactie lijken te hebben. Verder overdrijf je het perspectief in de hoogte. Dat is een mooi effect voor hoge torens maar niet zozeer voor menselijke figuren.

 

Mooie sekwentie van landschappen, die goed de lange tocht verbeeldt. Enkele goeie vondsten, zoals de weg die terugkomt in kader 1 en 3 en het heuveltje dat doorloopt van kader 4 naar 5. Waar ik wel meer over val in jouw strip is de lijndikte. Van waar dat verschil tussen bvb kader 5 en 6?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Omdat het op een A4 wordt getekend. In feite zou het allemaal een stukje groter moeten getekend worden, indien het allemaal ook geïnkt moet worden. Het is eigenlijk ondoenbaar om met penseel dergelijke shots uit te werken op zo'n formaat.

Link naar reactie

@Kameraad Mauser Thanks voor de redraw. Ik moet nog even uitzoeken of ik fouten gemaakt heb of gewoon mijn vluchtpunt te extreem gekozen heb. Mijn bedoeling was vooral om een open ruimte vanboven te creëren

@dirk (monsieur toupet) Het gebrek aan interactie is bewust: zij is al aan het denken aan het vervolg van de reis.

Dat heuveltje is niet bedoeld om terug te komen. Ik denk dat 't gewoon één van mijn generieke heuvels is. :)

Het vage landschap. Tja, ik ben daar nog op aan 't zoeken. 5 is van dichter dan 6, dus ik nam een dunnere lijn.

@Kameraad Mauser Groter dan A4 gaan zie ik momenteel niet zitten; het zou mijn flow een stuk ingewikkelder maken. (En de facto wordt een papieren pagina op een A3 getekend.)

 

@Kristof Berte Zo beter? O:-)

342.jpg

Link naar reactie
Op 5/6/2019 om 13:16, Yncke zei:

@Kameraad Mauser Thanks voor de redraw. Ik moet nog even uitzoeken of ik fouten gemaakt heb of gewoon mijn vluchtpunt te extreem gekozen heb. Mijn bedoeling was vooral om een open ruimte vanboven te creëren

Grootste issue is naar mijn smaak vooral dat de dwerg altijd de kleine van de twee was en hij er ineens bovenuit lijkt te steken. 

Link naar reactie

<Edna voice> No shadow!</Edna voice>


De eerste reden is dat de zon er gewoon niet juist voor is. Dit is een stuk noordelijker (het verhaal speelt zich af in het zuidelijk halfrond), middag, zon in het zenith, woestijngebied met sterk diffuus licht gereflecteerd van alle kanten van de rotsen.

En nee, 't klopt niet helemaal, dat licht kan bijlange niet zo diep doordringen. Maar ik vind 't dramatisch effect leuker. En dat moet ook wel eens kunnen.

 

De tweede reden is de aanloop naar de volgende pagina.

Link naar reactie
Op 10/7/2019 om 08:27, Yncke zei:

@Olav Bedankt voor de bedenking. Op welk device bekijk je de pagina's?

 

Op mijn computer 17inch scherm.

Maar het maakt eigenlijk niet veel uit op welk device. Het is de verhouding tekst/tekening die mijns inziens beter kan. Het is toch niet de bedoelinhg dat ik op mijn computer op elke balon inzoom om de tekst vlot te kunnen lezen? 

 

Ik veronderstel dat de tekeningen die je ons toont in printversie een halve A4 pagina groot moeten worden afgedrukt ? Dan worden die teksten wel héél klein om te lezen...

 

(PS. Ik heb ook de indruk dat het lettertype in de eerste paginas van deze topic ietsje groter waren?)

 

 

 

Link naar reactie

@Olav Juist wel, he. :)

 

De afbeelding identificeert zichzelf als 72dpi, de tekst is ongeveer 12 pixels hoog, wat overeenkomt met een 12pt tekst. Dat is een standaard grootte van tekst.
Als je echter een device hebt die een hogere resolutie gebruikt, dan zal de tekst er kleiner uitkomen. Meestal wordt 'echte' tekst op zo'n schermen speciaal behandeld om het toch leesbaar te houden, maar als je applicatie de resolutie van de afbeelding niet in rekening brengt, zal de tekst op de afbeelding te klein zijn.

 

De online versie van deel 2 heeft inderdaad grotere letters. In het begin was de font size een beetje hoe komt het uit gekozen. Maar toen het werd uitgegeven, moest ik de lettergrootte fatsoeneren, want het was veel te groot voor papier. Dus heb ik 't aangepast naar een lettergrootte gelijkaardig aan wat ik in andere strips zag. Voor deel 1 heb ik ook de tekeningen soms sterk herwerkt, waardoor de online deel 1 versie de 12pts letters gebruikt. Voor deel 2 veranderde er niet veel waardoor ik niet de moeite genomen heb om van de herletterde versie een webversie te maken. Vanaf deel drie heb ik 't dan onmiddellijk juist gedaan.

 

De printversie is mooi te lezen, hoor. (Uitgeverij Bonte,  te vinden in de StripSpeciaalZaak ;))

Link naar reactie

@Yncke

Sorry, ik ben vermoedelijk te weinig technisch onderlegd om je vorige post te begrijpen.

Bedoel je dat de tekst in je tekeningen eigenlijk niet deel zijn van de tekeningen op zich (alles deel van een lpg bijvoorbeeld), en dat dan afhankelijk van het 'device' waarop de tekeningen en tekst te lezen zijn de grootte van de tekst kan veranderen?

Ik veronderstel dat de tekstballonnen (de ballon op zich zonder tekst) wel deel van de tekening zijn? Maar dat betekent dat dus mogelijk op een device de tekst zelf bijvoorbeeld groter wordt en buiten de ballonnen komt te staan??? 

 

 

Link naar reactie

@Olav Nee, dat bedoel ik niet.

 

Of tekst leesbaar is of niet, hangt niet af van het aantal pixels in het prentje. Het hangt ervan af hoe die tekst op je scherm afgebeeld wordt.

 

Stel, je hebt een GSM-scherm van tien centimeter hoog, en het prentje vult het hele scherm. Of je hebt een wandscherm van tien meter hoog met evenveel pixels, en het prentje vult het hele scherm. Voor dat eerste moet je scherpe ogen hebben, dat tweede zal een honderdjarige grootmoeder nog kunnen lezen. Nochtans gaat 't over precies hetzelfde prentje.

 

Om het verband aan te geven tussen een prentje en de fysieke grootte, hebben ze de dpi ingevoerd - dots per inch(*). En omgekeerd, is er een verband tussen een punt en de inch: een punt is 1/72e van een inch. Dus concreet, voor mijn pagina's, zeg ik dat ze een resolutie hebben van 72 dpi, en zorg ik ervoor dat mijn tekst ongeveer 12 pixels hoog is. (12pt tekst is ongeveer wat je in een strip ziet staan.)

 

Maar als op jouw scherm er geen rekening mee gehouden wordt dat de afbeelding 72dpi is, kan het zijn dat de tekst te klein is.
Vandaar dat ik vroeg naar je device. Misschien kan ik nog op een andere manier beïnvloeden hoe groot de pagina afgebeeld kan worden.

 

(*)Voor het gemak stel ik een pixel en een dot gelijk. Eigenlijk is een dot oorspronkelijk term uit de drukwereld, niet uit de digitale wereld.

Link naar reactie

Ze is wel heel erg snel.

Op het laatste plaatje van het vorige blok had ze de nieuwe toorts nog in haar linkerhand en de oude toorts in haar rechterhand en in het eerste plaatje van dit blok heeft ze hem al weer tussen de tenen van het beeld gezet. 

 

En als de schatten in het graf zo goed bewaakt worden, moet ze wel erg lang wachten eer er een  grafwachter op komt dagen. 

 

Draagt die grafwachter een masker of is het een of andere dierenkop? 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...