Ga naar inhoud

Al ingeënt? (vernieuwde vragenlijst/u kan nog steeds anoniem stemmen)


Al ingeënt? (anonieme poll)  

70 leden hebben gestemd

  1. 1. -

    • 3de prik gehad
      16
    • 2de prik gehad
      6
    • 1ste prik gehad
      2
    • nog geen prik gehad, maar ik ben wel van plan om me te laten inenten
      0
    • niet van plan om me te laten inenten
      4
    • geen inenting omwille van medische redenen
      0
    • 4de prik gehad
      12


Recommended Posts

  • 2 months later...
Op 24/10/2022 om 12:34, esteban² zei:

Om nog even op mijn ervaring terug te komen.  Dit is dus nog steeds niet voorbij.  Komt steeds terug.  Die specifieke pijn aan en rond het hart blijft telkens opnieuw de kop opsteken en zelf verscherpen, alsook de pijn waar de tennisballen verschenen.  Meer nog, die zijn nog niet verdwenen bijna 20 dagen na datum.  Mijn zicht is voortdurend troebel, ik kan mij (nóg meer dan anders) amper wakker houden en mijn spierkracht is helemaal niets meer.  De Aspegic is ook slecht beginnen uitpakken na een week en hielp niet meer.  *zucht*  Als dit maar niet op de chronische stapel komt, want mijn ervaring van de laatste 10 jaar leert dat dat doorgaans het resultaat is bij dergelijk verloop alhier.  Hoe dan ook blij dat het niet daadwerkelijk covid was ... imagine.


[zaagmodus] Bon, dat geraakt dus niet opgelost hé.  't Is weer eens een klopje waar ik niet van terugkom.  Ze staan daar ook maar wat op te kijken, what else is new.  Krabbend aan het hoofd.  Om de zoveel tijd het zogenaamde brandende en scherp stekende hart, en twee harde knikkers (klieren) op mijn sleutelbeen die blijven vergroten en verkleinen, brandend en prikkend over de hele linkerhelft van de borstkas.  En heet.  Maar heet! *** En chronische slopende vermoeidheid non-stop standje hoger.  Enkele dagen tot weken lang.  En dan komt de volgende 'aanval'.  Het kon er nog maar bij zeker? 't Is minder erg dan mijn andere symptomen.

 

Maar nu begin ik -als absolute vaccin voorstander- toch te twijfelen of ik de derde booster nog neem of gewoon nog meer extra voorzichtig en verder afgezonderd blijf.  Ik heb eigenlijk toch geen real-life contact meer sinds de covid-miserie begonnen is.  Want ook mét vaccin moet ik even voorzichtig blijven van de artsen.  't Is een beetje de pest of de cholera, ook de eerste booster gaf verslechtering waar ik niet helemaal van terugkwam.  En bleek dat de immunologe haar twijfels over het nemen van het vaccin (in mijn geval) dan toch niet onterecht waren.

 

Ondertussen zit ik met een familielid die zich niet wil vaccineren en voor de derde keer zo ziek als een hond (enfin, het is maar een flauw griepje in zijn geval, kweek ballen) is na besmetting, en dan 'kwaad' is dat het hem weer moet overkomen.  Geen compassie, zeg ik. *zet hand in zij* Nah! ;)  Zelfde verhaal bij mijn beste vriend trouwens.  Ik snap sommige mensen niet in deze. [/zaagmodus]

 

*** I know, right. 😛 

jim-carrey-hot.gif

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 uren geleden, esteban² zei:


[zaagmodus] Bon, dat geraakt dus niet opgelost hé.  't Is weer eens een klopje waar ik niet van terugkom.  Ze staan daar ook maar wat op te kijken, what else is new.  Krabbend aan het hoofd.  Om de zoveel tijd het zogenaamde brandende en scherp stekende hart, en twee harde knikkers (klieren) op mijn sleutelbeen die blijven vergroten en verkleinen, brandend en prikkend over de hele linkerhelft van de borstkas.  En heet.  Maar heet! *** En chronische slopende vermoeidheid non-stop standje hoger.  Enkele dagen tot weken lang.  En dan komt de volgende 'aanval'.  Het kon er nog maar bij zeker? 't Is minder erg dan mijn andere symptomen.

 

Maar nu begin ik -als absolute vaccin voorstander- toch te twijfelen of ik de derde booster nog neem of gewoon nog meer extra voorzichtig en verder afgezonderd blijf.  Ik heb eigenlijk toch geen real-life contact meer sinds de covid-miserie begonnen is.  Want ook mét vaccin moet ik even voorzichtig blijven van de artsen.  't Is een beetje de pest of de cholera, ook de eerste booster gaf verslechtering waar ik niet helemaal van terugkwam.  En bleek dat de immunologe haar twijfels over het nemen van het vaccin (in mijn geval) dan toch niet onterecht waren.

 

Ondertussen zit ik met een familielid die zich niet wil vaccineren en voor de derde keer zo ziek als een hond (enfin, het is maar een flauw griepje in zijn geval, kweek ballen) is na besmetting, en dan 'kwaad' is dat het hem weer moet overkomen.  Geen compassie, zeg ik. *zet hand in zij* Nah! ;)  Zelfde verhaal bij mijn beste vriend trouwens.  Ik snap sommige mensen niet in deze. [/zaagmodus]

 

*** I know, right. 😛 

jim-carrey-hot.gif

Ge zou voor minder zagen...

Link naar reactie
9 uren geleden, esteban² zei:


Om de zoveel tijd het zogenaamde brandende en scherp stekende hart, en twee harde knikkers (klieren) op mijn sleutelbeen die blijven vergroten en verkleinen, brandend en prikkend over de hele linkerhelft van de borstkas. 

 

Is dit de bewuste/beruchte myocarditis/pericarditis?

Link naar reactie
5 uren geleden, Tanuki zei:

 

Is dit de bewuste/beruchte myocarditis/pericarditis?


Klopt, onder andere.  Vermoedelijk was het aanvankelijk pericarditis (ontsteking hartzak), met neiging tot myocarditis. (ontsteking hartspier) 'k Heb dat zelf tijdig gebroken door meteen Aspégic 1000 te nemen.

 

Door de band heen zullen mensen die dat meemaken er daarna niet veel last meer van hebben.  Bij mij blijft het voorlopig sluimerend aanwezig en lijkt het op de chronische lijst terecht te komen.  Het branden op de bovenste helft van de borstkas en de hitte is eerder verbonden aan de ontsteking van de knikker-klieren ter hoogte van het sleutelbeen, het branden (en hitte) lager (bovenste ribben) heeft met de hartstreek te maken.  Ze kunnen aan beide weinig tot niets doen.  Het is ook niet duidelijk of de boel nu effectief altijd ontsteekt of er extreme overprikkeling (op randje van ontsteken) als gevolg van gaande is, want dat geeft exact dezelfde symptomen.  Waarschijnlijk beide afwisselend.  Al wijzen vooral constante verhoging in bloedwaarden, de voelbare hitte (in Hot Shots zou m'n er een ei op bakken :D ) en de symptomen op zich theoretisch gezien wel eerder op daadwerkelijke ontsteking en dus pericarditis.

 

Na 9 jaar ervaring met onder meer sluimerende meningitis en encefalitis herken je onmiskenbare gevoel ook wel.  Het is vooral sinds de tweede booster ook elders in 't lichaam aanzienlijk gestegen.  En nooit meer echt gezakt.  Dat is met alles wat ik krijg gaande, niets verdwijnt nog helemaal.

 

Enfin, voor 2023 een niets uitlokkende booster graag.  Of géén booster.  Ik weet het op den duur ook niet meer.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
20 uren geleden, esteban² zei:


[zaagmodus] Bon, dat geraakt dus niet opgelost hé.  't Is weer eens een klopje waar ik niet van terugkom.  Ze staan daar ook maar wat op te kijken, what else is new.  Krabbend aan het hoofd.  Om de zoveel tijd het zogenaamde brandende en scherp stekende hart, en twee harde knikkers (klieren) op mijn sleutelbeen die blijven vergroten en verkleinen, brandend en prikkend over de hele linkerhelft van de borstkas.  En heet.  Maar heet! *** En chronische slopende vermoeidheid non-stop standje hoger.  Enkele dagen tot weken lang.  En dan komt de volgende 'aanval'.  Het kon er nog maar bij zeker? 't Is minder erg dan mijn andere symptomen.

 

Maar nu begin ik -als absolute vaccin voorstander- toch te twijfelen of ik de derde booster nog neem of gewoon nog meer extra voorzichtig en verder afgezonderd blijf.  Ik heb eigenlijk toch geen real-life contact meer sinds de covid-miserie begonnen is.  Want ook mét vaccin moet ik even voorzichtig blijven van de artsen.  't Is een beetje de pest of de cholera, ook de eerste booster gaf verslechtering waar ik niet helemaal van terugkwam.  En bleek dat de immunologe haar twijfels over het nemen van het vaccin (in mijn geval) dan toch niet onterecht waren.

 

Ondertussen zit ik met een familielid die zich niet wil vaccineren en voor de derde keer zo ziek als een hond (enfin, het is maar een flauw griepje in zijn geval, kweek ballen) is na besmetting, en dan 'kwaad' is dat het hem weer moet overkomen.  Geen compassie, zeg ik. *zet hand in zij* Nah! ;)  Zelfde verhaal bij mijn beste vriend trouwens.  Ik snap sommige mensen niet in deze. [/zaagmodus]

 

*** I know, right. 😛 

jim-carrey-hot.gif

 

Het lijkt mij ook dat het voor jou niet aangeraden is.

In elk geval: ik blijf ze halen. Ik heb er geen last van. En als er genoeg mensen zijn zoals ik, beweeg jij binnenkort binnen een zwerm ingeënte mensen en heb je het ook niet nodig.

Alleen vervelend dat die koppige anti-vaxxers er ook nog zijn. Het is hun schuld dat die vaxxers jou niet kunnen beschermen.

Link naar reactie

Ik heb nu al 2 keer Corona gehad, iedereen hier thuis trouwens van hetzelfde. M’n ouders ondertussen ook, net voordat ze hun 4e spuit moesten halen. Iedereen ter wereld is eigenlijk al besmet met Omicron ondertussen. Geen enkel vaccin werkt beter dan een besmetting (die je overleeft), die poogt alleen maar in de buurt te komen van die natuurlijke bescherming, dat is inherent voor alle vaccins het geval. Dus wat is nu eigenlijk het medisch wetenschappelijk nut om te blijven spuiten?

 

Het is nu zelfs goedgekeurd voor kinderen vanaf 6 maanden. Elk medicijn heeft een bepaald risico, als het niet nodig is dan neem je het niet, dat is de gezonde logica die ik aanhou betreft medicijnen.

 

WSJ: Are Vaccines Fueling New Covid Variants? The virus appears to be evolving in ways that evade immunity.

https://www.wsj.com/articles/are-vaccines-fueling-new-covid-variants-xbb-northeast-antibodies-mutation-strain-immune-imprinting-11672483618

Link naar reactie
Op 31/12/2022 om 00:48, esteban² zei:

Maar nu begin ik -als absolute vaccin voorstander- toch te twijfelen of ik de derde booster nog neem of gewoon nog meer extra voorzichtig en verder afgezonderd blijf.  Ik heb eigenlijk toch geen real-life contact meer sinds de covid-miserie begonnen is.  Want ook mét vaccin moet ik even voorzichtig blijven van de artsen.  't Is een beetje de pest of de cholera, ook de eerste booster gaf verslechtering waar ik niet helemaal van terugkwam.  En bleek dat de immunologe haar twijfels over het nemen van het vaccin (in mijn geval) dan toch niet onterecht waren.

Kun je niet laten controleren of je al covid hebt gehad? Ze kunnen dat zien aan de soort antistoffen in je bloed.

 

Het lijkt me gevaarlijk om je zo lang af te zonderen van menselijk contact, hoe langer je dat doet hoe minder weerstand je hebt tegen allerhande ziektes. Een verkoudheid wordt dan opeens een stuk gevaarlijker voor je, eilandbewoners zonder contact met de buitenwereld hebben hetzelfde probleem maar dan in extreme mate. Vroeg of laat krijg je die ziektes toch, dat is onvermijdelijk.

Link naar reactie
Op 31/12/2022 om 15:42, esteban² zei:

Enfin, voor 2023 een niets uitlokkende booster graag.  Of géén booster.  Ik weet het op den duur ook niet meer.

 

Het lijkt me dat die immunoloog waar je van sprak hier 't best op kan antwoorden. Een vaccin lokt een soort ontstekingsreactie uit. Een besmetting doet dat echter ook (iets wat veel "natuurlijke immuniteit"-lovers wel eens vergeten)

Voor sommigen die op dat moment al op 't randje van één of andere aandoening zitten kan dat net het duwtje zijn. Vandaar de gerapporteerde gevallen van pericarditis/myocarditis bij jongeren.

En als ik het zo lees heb jij sowieso al een mooie collectie bijeen gespaard.

 

Link naar reactie
Op 1/1/2023 om 00:31, Bonte zei:

WSJ: Are Vaccines Fueling New Covid Variants? The virus appears to be evolving in ways that evade immunity.

https://www.wsj.com/articles/are-vaccines-fueling-new-covid-variants-xbb-northeast-antibodies-mutation-strain-immune-imprinting-11672483618

 

Dezelfde onzin die Geert VandenBossche twee jaar geleden (of was het al langer?) verkondigde en al even lang ontkracht is.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Dezelfde onzin die Geert VandenBossche twee jaar geleden (of was het al langer?) verkondigde en al even lang ontkracht is.

Dus The Wall Street Journal is nu ook al een fake news site? De studie moet nog peer-review ondergaan maar die is wel legit. Het is opvallend hoe wetenschap afgeschreven wordt als er resultaten zijn die niet passen in het 'correct denken'. 

 

Dat vaccins een invloed hebben op evolutie van varianten lijkt me al lang een vaststaand feit. Wel nieuw in die studie is het gegeven dat je net meer vatbaar bent voor die XBB-variant hoe meer je gevaccineerd bent, een soort gewenning van het lichaam aan die vaccins als het ware. Toch wel een belangrijk gegeven als je twijfelt voor je 5e, 6e en 7e booster.

 

Maar goed, het moet dus wel nog peer review ondergaan en het kan bv zijn dat mensen met 3-4 boosters gewoon minder besmettingen hebben doorgemaakt dan de 2x gevaccineerden en de ongevaccineerden. Een variant die doorheen het vaccin breekt zal dan uiteraard meer gevaccineerden besmetten. 

 

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.12.17.22283625v1.full

 

It isn’t clear that XBB is any more lethal than other variants, but its mutations enable it to evade antibodies from prior infection and vaccines as well as existing monoclonal antibody treatments. Growing evidence also suggests that repeated vaccinations may make people more susceptible to XBB and could be fueling the virus’s rapid evolution.

...

Notably, workers who had received more doses were at higher risk of getting sick. Those who received three (or) more doses were 3.4 times as likely to get infected as the unvaccinated, while those who received two were only 2.6 times as likely.

studie

 

https://www.wsj.com/articles/are-vaccines-fueling-new-covid-variants-xbb-northeast-antibodies-mutation-strain-immune-imprinting-11672483618

Link naar reactie
Op 2/1/2023 om 14:22, Bonte zei:

Dat vaccins een invloed hebben op evolutie van varianten lijkt me al lang een vaststaand feit. Wel nieuw in die studie is het gegeven dat je net meer vatbaar bent voor die XBB-variant hoe meer je gevaccineerd bent, een soort gewenning van het lichaam aan die vaccins als het ware. Toch wel een belangrijk gegeven als je twijfelt voor je 5e, 6e en 7e booster.

 

 

Uiteraard hebben vaccins een invloed op varianten. Virussen muteren constant en elke mutatie die vatbaar is voor het vaccin maakt evenveel kans als een ijsblokje in een actieve vulkaan. Uiteraard gaan die mutaties die de vaccins ontsnappen meer kans maken, ze krijgen plots een leeg speelveld voor zich.

Het idee echter dat je dan beter niet of weinig moet vaccineren is echter... bullshit.

Gewenning voor vaccins... komaan Bonte. Je zou nu toch onderhand moeten weten wat een vaccin feitelijk is?

 

XBB1.5 blijkt trouwens een kruising te zijn tussen twee oudere omicron-varianten en in de VS al breed verspreid. Staat op de lijst "of interest" en niet op de lijst "of concern" voorlopig. Men blijft het opvolgen en dat is maar goed ook.

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Als je ziet wat er nu in China gebeurt, moet je toch toegeven dat de regeringen het in Europa redelijk goed hebben aangepakt, ondanks de tegenstand van allerlei corona-ontkenners.

Helemaal mee eens. Al blijf ik nog steeds hopen dat er ook lessen getrokken zijn uit de fouten die we wel degelijk gemaakt hebben.

Ik vind dat het wat dat betreft akelig stil blijft.

De enige Belgische fout die wel degelijk onder handen is genomen is het centrale beheer van PBM's, dat nu professioneel wordt beheerd in plaats van "ergens in een oud legermagazijn". Hopelijk wordt dat budget niet weer binnen een aantal jaar geschrapt.

Link naar reactie
5 uren geleden, Peter Motte zei:

Als je ziet wat er nu in China gebeurt, moet je toch toegeven dat de regeringen het in Europa redelijk goed hebben aangepakt, ondanks de tegenstand van allerlei corona-ontkenners.

Als je kijkt naar de resultaten had Japan de beste aanpak in 2020, die hadden de ziekenhuizen niet geleegd, winkels bleven open en er was nauwelijks thuiswerk. Ze hadden dus veel besmettingen maar geen oversterfte, beter dan dit kan niet.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Uiteraard hebben vaccins een invloed op varianten. Virussen muteren constant en elke mutatie die vatbaar is voor het vaccin maakt evenveel kans als een ijsblokje in een actieve vulkaan. Uiteraard gaan die mutaties die de vaccins ontsnappen meer kans maken, ze krijgen plots een leeg speelveld voor zich.

Het idee echter dat je dan beter niet of weinig moet vaccineren is echter... bullshit.

Gewenning voor vaccins... komaan Bonte. Je zou nu toch onderhand moeten weten wat een vaccin feitelijk is?

 

XBB1.5 blijkt trouwens een kruising te zijn tussen twee oudere omicron-varianten en in de VS al breed verspreid. Staat op de lijst "of interest" en niet op de lijst "of concern" voorlopig. Men blijft het opvolgen en dat is maar goed ook.

Een vaccin gebruikt een volledig virus (dood of afgezwakt) of een stukje daarvan om je lichaam te laten wennen aan de ziekte zonder er zwaar ziek van te worden, je maakt dan vooraf antistoffen aan zodat je immuniteit er klaar voor is als de echte besmetting er komt. Dit werkt het beste bij ziektes die genetisch niet veel veranderen zoals de mazelen en polio, meestal zijn dit kinderziektes omdat volwassenen de ziekte of een goed vaccin al gehad hebben.

 

Voor de mRNA vaccins hebben ze de definitie van een vaccin verschillende keren moeten veranderen om het een vaccin te kunnen noemen. Hier wordt de mRNA gebruikt om binnen te dringen in de cellen om de cellen zelf een product te laten aanmaken die gelijkt op een virus. Specifiek zijn dat 3 spike-eiwitten, dat is veel beperkter dan wat een virus herkenbaar maakt maar ze gaan ervan uit dat dit goed werkt omdat het noodzakelijke stoffen zijn om een cel binnen te dringen. Ze hoopten zelfs dat het de varianten ook zou tegenhouden omdat die spike-eiwitten zo noodzakelijk zijn.

Cellen die dergelijke eiwitten aanmaken worden dan aangevallen door je immuniteit die tegelijk speciale antistoffen aanmaakt ertegen, want het denkt dat die cellen virussen zijn. Het probleem is dat er gigantische hoeveelheden antistoffen worden aangemaakt in het bloed, tot effectief 1000 keer meer dan wat een gewone besmetting zou veroorzaken.

 

Onze TV-geleerden noemen dat super-immuniteit, ik noem dat een overdosis. Ik vrees gewoon dat je net zoals bij andere medicijnen een gewenning kan kweken vanwege die overdosis want die antistoffen in je bloed nemen letterlijk de plaats in van antistoffen tegen 1000 andere ziektes, hoe dan ook zal je immuniteit daarop reageren maar we weten nog niet hoe, vooral niet bij blijvende herhaling met steeds hetzelfde product. Het is de eerste keer dat we zoiets doen en we zitten al aan de 5 spuit bij de ouderen en ze gaan nu ook peuters vaccineren. Ik vrees dus gewenning omdat je lichaam ziet dat je er toch niet ziek van wordt en dat keer na keer, bij elke spuit. Het valt ook gezonde lichaamseigen cellen aan en volgens mij is er ook een mechanisme die dat wil voorkomen.

 

Maar goed, dat hebben ze dus nog niet 100% kunnen vaststellen. We zien nu wel meer besmettingen bij gevaccineerden omdat de nieuwe variant los doorheen dat vaccin gaat maar het kan dus nog steeds zijn dat gevaccineerden bijvoorbeeld minder besmet geweest zijn en dus minder natuurlijke immuniteit hebben die robuuster is. Dat moet allemaal nog duidelijk worden de komende jaren.

Link naar reactie
23 uren geleden, Bonte zei:

Als je kijkt naar de resultaten had Japan de beste aanpak in 2020, die hadden de ziekenhuizen niet geleegd, winkels bleven open en er was nauwelijks thuiswerk. Ze hadden dus veel besmettingen maar geen oversterfte, beter dan dit kan niet.

 

Er is al dikwijls naar Japan gewezen, maar zo schitterend hebben zij het ook niet gedaan, al zijn er inderdaad wel verschillen.

- de pandemie kwam bij hen later op gang

- testen en rapporteren kwam bij hen later op gang

- de vaccinatiecampagne kwam bij hen later op gang

- ze lijken beter resistent tegen SARS-virussen, mogelijk door eerdere epidemieën die niet tot in Europa zijn geraakt

- omicron lijkt bij hen niettemin harder toe te slaan.

- het land heeft ervaring met epidemieën, hygiëne wordt hoog in het vaandel gedragen.

 

Ze hebben qua maatregelen een bijkomend "probleem": lockdowns zijn grondwettelijk niet toegestaan, thuiswerk en aanverwanten zitten bij hen absoluut niet in de cultuur laat staan dat het eenvoudig is met de beperkte ruimte in de steden, en het land wordt geleid door oude mannen die niet in staat zijn tot snelle beslissingen of plotse wijzigingen in beleid.

 

Ik heb het voorbeeld hier al eerder gegeven: een vriend van me, onderzoeker bij een farmabedrijf, moest de Shinkansen nemen van Tokyo naar Kyoto, om daar een opname te doen van een WEBSEMINAR over THUISWERK. Ook dat is Japan.

 

afbeelding.png

afbeelding.png

Link naar reactie
22 uren geleden, Bonte zei:

Onze TV-geleerden noemen dat super-immuniteit, ik noem dat een overdosis.

 

Het is een vaccin, Bonte, geen drugs. Er bestaat niet zoiets als een gewenning voor bepaalde antistoffen, en het feit dat het ene de andere zou wegdrukken gebeurt ook niet.

Wat wel gebeurt is dat men vermoedt (en hoopt) dat tijdens die super-immuniteit meer B- en vooral T-cellen worden aangemaakt. Die laatsten fungeren als een geheugenbank. Ze hebben een maximale levensduur van ongeveer 6 maanden, maar men hoopt dat langdurige immuniteit kan verworven worden doordat de cellen zichzelf kloneren.

 

Het is ondertussen ook wel duidelijk dat vooral de mRNA-vaccins goed presteren tegen covid.

Ze zorgen er inderdaad voor dat je zelf de spike-eiwitten gaat aanmaken en dat is een goede zaak. Het zijn immers die eiwitten die enerzijds door het virus worden gebruikt om binnen te dringen, maar anderzijds door het immuunsysteem worden gebruikt om de indringers te herkennen.
Dat de eigen cellen worden aangevallen is larie. De enige plekken waar ik zoiets heb gelezen, waren ook plekken waar werd beweerd dat je er kanker van kreeg en onmiddellijk zou doodvallen in de buurt van bosjes. De klok van deze klepel is waarschijnlijk dat het auto-immuunreacties zou triggeren, maar ook daar zijn geen aanwijzingen voor. Feitelijk blijken de mRNA-vaccins juist minder van dergelijke reacties uit te lokken en dat heeft vooral met de ingrediëntenlijst te maken vermoed ik.

Link naar reactie
15 uren geleden, Tanuki zei:

 

Het is een vaccin, Bonte, geen drugs. Er bestaat niet zoiets als een gewenning voor bepaalde antistoffen, en het feit dat het ene de andere zou wegdrukken gebeurt ook niet.

Wat wel gebeurt is dat men vermoedt (en hoopt) dat tijdens die super-immuniteit meer B- en vooral T-cellen worden aangemaakt. Die laatsten fungeren als een geheugenbank. Ze hebben een maximale levensduur van ongeveer 6 maanden, maar men hoopt dat langdurige immuniteit kan verworven worden doordat de cellen zichzelf kloneren.

 

Het is ondertussen ook wel duidelijk dat vooral de mRNA-vaccins goed presteren tegen covid.

Ze zorgen er inderdaad voor dat je zelf de spike-eiwitten gaat aanmaken en dat is een goede zaak. Het zijn immers die eiwitten die enerzijds door het virus worden gebruikt om binnen te dringen, maar anderzijds door het immuunsysteem worden gebruikt om de indringers te herkennen.
Dat de eigen cellen worden aangevallen is larie. De enige plekken waar ik zoiets heb gelezen, waren ook plekken waar werd beweerd dat je er kanker van kreeg en onmiddellijk zou doodvallen in de buurt van bosjes. De klok van deze klepel is waarschijnlijk dat het auto-immuunreacties zou triggeren, maar ook daar zijn geen aanwijzingen voor. Feitelijk blijken de mRNA-vaccins juist minder van dergelijke reacties uit te lokken en dat heeft vooral met de ingrediëntenlijst te maken vermoed ik.


die langdurige bescherming heeft dan alvast niet gewerkt, na enkele maanden verlies je al het grootste deel van de bescherming en na 6 maanden helemaal. Al wat je hiermee bereikt is uitstel en concentratie van besmetting zoals we nu ook in China zien.

 

je lichaam doodt cellen die besmet zijn met een virus dus hetzelfde gebeurt ook als het vaccin een cel binnendringt. Ik kan er inderdaad niet veel over vinden en ik kan begrijpen waarom ze dat verborgen houden want het klinkt niet goed, dat is ook de oorzaak van de pijn na je spuit en waarom sporters het vaccin niet graag nemen. Ze beschouwen het niet als een groot probleem omdat je veel cellen hebt maar dat moeten er toch een pak zijn en komt het best ook niet in je bloed terecht.

 

https://www.quora.com/What-happens-to-a-vaccinated-mRNA-cell-Do-they-divide-and-keep-making-spike-proteins-Do-They-die-Does-the-body-attack-these-cells-like-a-cancer-cell?top_ans=315553280

 

To be clear, the mRNA vaccines do not alter the DNA of a cell. They have no way to do that. So, once the RNA from the vaccine degrades, that’s it, it’s gone forever.

The cells that pick up the vaccine and start producing the viral spike protein will then have that spike protein inside them. But, this isn’t enough for the immune system to take notice and start building antibodies. There is a system called the Major Histocompatibility Complex (MHC), and one of the things MHC molecules do is pick up proteins floating around inside a cell and present it on the exterior of the cell. This, then, allows the immune system to get a glimpse into what’s going on inside the cell. When T cells see the viral spike protein presented on the surface of the cell, they will order the cell to self-destruct, on the assumption that it is infected. It isn’t infected, because it’s just the vaccine, but that’s just how the immune system works. After the cell has self-destructed, the spike protein will get transported to lymph nodes where it gets analyzed to produce antibodies. Memory B cells are created that permanently remember how to create these antibodies.

To be clear, this means that the cells involved in the vaccine’s action will die. But, cells are constantly dying and new ones created, and we have lots and lots of cells.

Link naar reactie
17 uren geleden, Tanuki zei:

 

Er is al dikwijls naar Japan gewezen, maar zo schitterend hebben zij het ook niet gedaan, al zijn er inderdaad wel verschillen.

- de pandemie kwam bij hen later op gang

- testen en rapporteren kwam bij hen later op gang

- de vaccinatiecampagne kwam bij hen later op gang

- ze lijken beter resistent tegen SARS-virussen, mogelijk door eerdere epidemieën die niet tot in Europa zijn geraakt

- omicron lijkt bij hen niettemin harder toe te slaan.

- het land heeft ervaring met epidemieën, hygiëne wordt hoog in het vaandel gedragen.

 

Ze hebben qua maatregelen een bijkomend "probleem": lockdowns zijn grondwettelijk niet toegestaan, thuiswerk en aanverwanten zitten bij hen absoluut niet in de cultuur laat staan dat het eenvoudig is met de beperkte ruimte in de steden, en het land wordt geleid door oude mannen die niet in staat zijn tot snelle beslissingen of plotse wijzigingen in beleid.

 

Ik heb het voorbeeld hier al eerder gegeven: een vriend van me, onderzoeker bij een farmabedrijf, moest de Shinkansen nemen van Tokyo naar Kyoto, om daar een opname te doen van een WEBSEMINAR over THUISWERK. Ook dat is Japan.

 

afbeelding.png

afbeelding.png

Laat? Vroeg bedoel je.

 

Japan was one of the first affected countries in the COVID-19 pandemic reporting their first case on 14 January 2020.

https://bmcinfectdis.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12879-022-07469-1


Japan wordt vooral verzwegen want het gaat helemaal in tegen de lockdown theorie, het kan zijn dat zij een genetische immuniteit hebben dat wij niet hebben maar dan zouden we dit in alle Aziatische landen moeten zien. Een beschermende virale ziekte die enkel Japanners gekregen hebben en de rest van de wereld niet lijkt me ook lastig want een virus houdt zich niet aan grenzen, dat is de tweede theorie. De 3e theorie is het eten of medicijngebruik maar dat lijkt me niet zo verschillend met andere Aziatische landen.

 

De 4e theorie is virale evolutie naar een milde variant omdat die vrij kon rondgaan in de bevolking. We weten al lang dat dit gebeurt bij virussen maar onze experts zeiden dat dit niet kon omdat je een week besmettelijk bent zonder symptomen. Met Omicron weten we dat dit wel degelijk gebeurt is, virale evolutie naar een milde vorm bestaat dus ook bij covid.

Japan was 50% besmet tegen het einde van de zomer van 2020 dus ze hebben helemaal geen besmettingen voorkomen door hun hygiëne, eerder integendeel. Japanners staan er voor bekend om te blijven werken als ze ziek zijn, dan dragen ze een mondmaskers als soort schaamlapje. Dat ze dagelijks in bad gaan zal geen virale infectie van de luchtwegen tegengaan.

 

in ‘t kort, Japan heeft in 2020 dus vlug erg veel besmettingen gehad met nauwelijks beperkingen. Gevolg: 0 oversterfte (nul). Dat is het grote feit die rotsvast staat, waarom juist zijn ze nog niet uit maar ik vermoed dus sterk de virale evolutie naar een plaatselijke milde variant.

The seropositivity rate increased from 5.8% at the beginning of the study to an unexpectedly high 46.8 % by the end of the summer.

https://www.news-medical.net/news/20200924/Tokyo-citizens-may-have-developed-COVID-19-herd-immunity-say-researchers.aspx

 

Om duidelijk te zijn, ik ben geen antivaxxer maar wetenschap en logica moet volgens mij wel bovenaan staan zonder taboes.

Link naar reactie

Sterftecijfers van Japan zijn heel onbetrouwbaar. Ik geloof er bijv. niets van dat de gemiddelde Japanner zoveel ouder wordt dan anderen. Da's veel pensioenfraude: grootvader sterft, de kinderen of kleinkinderen houden zijn stempel achter (alle Japanners hebben een officiële stempel waarmee ze alle documenten moeten afstempelen), en gebruiken die om zijn uitkeringen te blijven opstrijken.

Link naar reactie
Op 1/1/2023 om 00:31, Bonte zei:

Ik heb nu al 2 keer Corona gehad, iedereen hier thuis trouwens van hetzelfde. M’n ouders ondertussen ook, net voordat ze hun 4e spuit moesten halen. Iedereen ter wereld is eigenlijk al besmet met Omicron ondertussen. Geen enkel vaccin werkt beter dan een besmetting (die je overleeft), die poogt alleen maar in de buurt te komen van die natuurlijke bescherming, dat is inherent voor alle vaccins het geval. Dus wat is nu eigenlijk het medisch wetenschappelijk nut om te blijven spuiten?

Omdat (en je zegt het zelf) niet iedereen dit virus zomaar overleeft?

Stel dat je ouders nog geen 3 spuiten hadden gehad, waren ze er nu misschien niet meer.

 

Plus dat niet ziek worden nog altijd stukken leuker is dan een week ellendig in je bed/zetel liggen. Daarom ook dat zoveel mensen een griepvaccin nemen, ook al zijn ze in hun leven al regelmatig besmet geweest door een griep.

Link naar reactie
7 uren geleden, Bonte zei:

Japan wordt vooral verzwegen want het gaat helemaal in tegen de lockdown theorie, het kan zijn dat zij een genetische immuniteit hebben dat wij niet hebben maar dan zouden we dit in alle Aziatische landen moeten zien.

 

Moest je het nog niet weten: Japan is een eiland.

Link naar reactie
35 minuten geleden, TDPB zei:

Moest je het nog niet weten: Japan is een eiland.

 

Genetisch zijn het Han Chinezen, een genetische afweer tegen een virale ziekte bouw je niet op in enkele generaties. En als ze al zoiets zouden opgebouwd hebben dan heeft de rest van Azië dat ook gedaan want ze kregen in hun geschiedenis dezelfde ziektes en parasieten over zich heen. Die 20 of 200 km zee houden geen ziektes tegen, er is altijd contact met het vaste land.

Het is zeker een mogelijkheid maar het zou wel erg vreemd zijn dat dit enkel en alleen bij de Japanners aanwezig zou zijn.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Omdat (en je zegt het zelf) niet iedereen dit virus zomaar overleeft?

Stel dat je ouders nog geen 3 spuiten hadden gehad, waren ze er nu misschien niet meer.

 

Plus dat niet ziek worden nog altijd stukken leuker is dan een week ellendig in je bed/zetel liggen. Daarom ook dat zoveel mensen een griepvaccin nemen, ook al zijn ze in hun leven al regelmatig besmet geweest door een griep.

 

Ze waren dan ook al 3 keer gevaccineerd, voor die groep had het inderdaad nut. Met de mildere Omicron en nu ze effectief besmet geweest zijn ga ik het ze wel afraden om verder spuiten te nemen. Ze hebben nu hun natuurlijke afweer en ik vind het beter om niet meer te mixen met vaccins die zich nog steeds richten op de eerste variant, ook die nieuwe. Vaccins gaan altijd achter lopen.

Het is gewoon een kosten-bate berekening, hoeveel risico is er tegenover het voordeel. Voor oude mensen was er een duidelijk voordeel, niet bij jonge mensen.

 

Dat niet alleen, we hebben een jaar in lockdown gegaan om te proberen de ziekte uit te stellen tot aan de vaccins. Daarmee hebben we veel extra doden veroorzaakt, we hadden 10% oversterfte in 2020 maar een heel deel daarvan hebben we zelf veroorzaakt door die lockdown. In 2022 is er zelfs een grotere oversterfte zonder dat dit van covid komt, waar komt dit vandaan?

Paniek is een zeer slechte reactie en al zeker als dat 2 jaar aanhoudt.

 

Als mijn ouders zouden gestorven zijn aan covid dan was dat gewoon zo, het is als oud mens geen schande om dood te gaan aan een ziekte. Het is echter wel een schande om te moeten dood gaan aan verwaarlozing, eenzaamheid, lege ziekenhuizen, uitgestelde behandelingen en pure paniek. We hebben wereldwijd gigantisch veel schade aangericht, in feite veel erger dan WO2 als je kijkt naar verloren levensjaren. Een hele grote schande, het verbazendste van al is dat het dan nog zo makkelijk ging ook.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

bron: bron

 

Een grote mond over wetenschap is nog geen bewijs van feitenkennis

 

Psychologie Mensen met extreme opvattingen over wetenschap zijn sterk overtuigd van hun kennis van zaken.

 

Een grote mond over wetenschap is nog geen bewijs dat je gelijk hebt. Of zelfs maar dat je weet waar je het over hebt. Griekse filosofen beseften dat al, tweeduizend jaar later is het nog eens bevestigd door sociaal-psychologisch onderzoek.

 

Een nieuwe studie van Britse biologen in het vakblad Plos Biology wijst uit dat mensen met extreme opvattingen over wetenschap, positief of negatief, navenant sterker overtuigd zijn van hun eigen kennis van zaken, óók als dat onterecht is. Dat laatste blijkt enkel het geval bij mensen aan de extreem negatieve kant van het spectrum, niet bij degenen met een extreem positieve houding. Grof gezegd, bij de stelligste hekelaars van wetenschap is het maar de vraag of ze zich niet overschreeuwen.

 

Die bevinding is relevant omdat resultaten en status van wetenschap inzet zijn van maatschappelijke en politieke strijd, met debatten over corona, klimaat of stikstof. Critici van de ‘officiële’ wetenschap beroepen zich daarbij vaak op feitenkennis of alternatieve interpretaties.


Kennis overschatten

 

Uit eerdere, kleinere studies bleek al dat mensen die negatief denken over vaccins en genetische modificatie geneigd zijn hun kennis van zaken te overschatten. Dit nieuwe onderzoek breidt dat uit en suggereert een breder verband tussen grondhouding, kennis en zelfoverschatting.

 

Het team van biologen, verbonden aan diverse Britse universiteiten, vroeg ruim 2.000 Britse burgers hoe ze hun kennis van genetica en verwante wetenschappen inschatten, en toetste dat vervolgens met feitelijke vragen en stellingen („tomaten bevatten niet van nature genen”, „eten van gemodificeerd fruit past je genen aan”). Uitkomst was dat mensen met een sterke mening hun eigen kennis het hoogst inschatten. Maar alleen bij degenen met een positieve houding over wetenschap bleek die claim terecht, dus gebaseerd op correcte kennis en juist begrip.

 

De onderzoekers bieden geen verklaring voor het ontstaan van zo’n positieve of negatieve houding. Uit hun data blijkt geen eenduidig verband met politieke overtuiging. Wel bespeuren ze een sterker negatief accent bij personen met een rechtse overtuiging. Daarentegen vertonen mensen met een linkse overtuiging de sterkste uitschieters, zowel positief als negatief, bij de vraag of we erop kunnen vertrouwen dat in genetisch onderzoek het belang van de samenleving voorop staat.

 

Cognitieve prestaties

 

Het onderzoek lijkt het cognitieve bias-effect te bevestigen dat de psychologen David Dunning en Justin Kruger in 1999 ontdekten, dat ‘laag-competente’ personen geneigd zijn hun kennis te overschatten. Ook zij vergeleken het zelfbeeld van proefpersonen met cognitieve prestaties. De Britse onderzoekers erkennen de overeenkomst, maar betwijfelen of het dunning-krugereffect altijd een rol speelt. Een te rooskleurig zelfbeeld of geloof in eigen kennis hoeft niet te wijzen op gebrek aan ‘competentie' in het opnemen van kennis, maar kan ook te maken hebben met onjuiste informatie of gevoeligheid voor complottheorieën.

 

Voor filosofen zal de Britse studie niet als een grote verrassing komen. In Plato’s Apologie zegt Socrates, op zoek naar kennis, dat het verschil met zijn gesprekspartners is dat hij tenminste niet denkt te weten wat hij niet weet. Het geldt als een inzicht van wijzen: beseffen hoeveel je niet weet. Een tegenvaller voor de oude Grieken zal zijn dat correcte kennis nog geen medicijn hoeft te zijn tegen zelfoverschatting. Ook uit dit onderzoek blijkt dat sterke meningen vaak eerder voortkomen uit een ondersteunende of afwijzende houding tegenover wetenschap dan uit feitenkennis. Dat strookt met het eigentijdse inzicht dat attitudes vaak belangrijker zijn en kennis is ‘gesitueerd’ in een sociale context.

Link naar reactie

Peter gaat in overdrive. 🙂

 

Ik kan daar eigenlijk wel mee akkoord gaan en ik voel me ook niet aangesproken want ik heb niets tegen nuttige vaccins of wetenschap aan sich. Mijn stelling is net dat er niet aan wetenschap werd gedaan in deze crisis, wel aan paniek, politiek en kwakzalverij.

 

Mensen opsluiten in hun huis, grenzen sluiten, algemene avondklok, verbieden te werken, kledingstukken verplichten, scholen sluiten, contact verbieden en selectief toegang weigeren ... is dat gematigd of extreem?

Ongezien sinds WO2 dus dat lijkt me zeer duidelijk een extreme reactie, je bevestigt net mijn standpunt.

 

Experts zijn allemaal goed en wel maar hun werkgebied is zeer eng, als een viroloog de economie wil lam leggen dan moet je ook luisteren naar een armoede-econoom en dat werd niet gedaan. Men heeft dus totaal geen rekening gehouden met de schade die ze zouden veroorzaken, dat kun je geen wetenschap noemen.

Link naar reactie

In China deden ze dat, ja, maar hier waren ze veel voorzichtiger en probeerden ze de beperkingen zo goed mogelijk aan de risico's aan te passen.

Er zijn hier ook nooit mensen opgesloten in hun huis. Avondklok? Niets van gemerkt. Wel leuk in het midden van de nacht midden op een van de drukste wegen van de stad gestaan.

Link naar reactie
4 uren geleden, Bonte zei:

Peter gaat in overdrive. 🙂

 

Mijn stelling is net dat er niet aan wetenschap werd gedaan in deze crisis, wel aan paniek, politiek en kwakzalverij.

 

Mensen opsluiten in hun huis, grenzen sluiten, algemene avondklok, verbieden te werken, kledingstukken verplichten, scholen sluiten, contact verbieden en selectief toegang weigeren ...



Wie gaat er hier eigenlijk in overdrive, Peter ? 🥴
 

Link naar reactie
13 uren geleden, Bonte zei:

Ik kan daar eigenlijk wel mee akkoord gaan en ik voel me ook niet aangesproken want ik heb niets tegen nuttige vaccins of wetenschap aan sich. Mijn stelling is net dat er niet aan wetenschap werd gedaan in deze crisis, wel aan paniek, politiek en kwakzalverij.

 

 

In tegendeel. Er werd elke dag aan wetenschap gedaan, elke dag leerden de lieden die zich er mee bezig hielden iets bij.  Het was improviseren, zoeken, zien wat werkt, omgaan met mensen die aan het ene uiteinde van het spectrum in blinde paniek wc-papier en blikvoer hamsterden en aan het andere uiteinde naar lockdown-feestjes gingen. Dat is politiek: luisteren naar iedereen die voor zijn eigen belang opkomt en daar dan een werkbaar compromis in vinden. Paniek was er zeker, de berichten uit Bergamo in het voorjaar van 2020 waren dan ook ijzingwekkend. 

En kwakzalverij? Als ik het goed voor heb was jij voorstander van dat paardenmiddel waar ook Trump reclame voor maakte. 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 27/1/2023 om 08:39, Waldorf zei:

In tegendeel. Er werd elke dag aan wetenschap gedaan, elke dag leerden de lieden die zich er mee bezig hielden iets bij.  Het was improviseren, zoeken, zien wat werkt, omgaan met mensen die aan het ene uiteinde van het spectrum in blinde paniek wc-papier en blikvoer hamsterden en aan het andere uiteinde naar lockdown-feestjes gingen. Dat is politiek: luisteren naar iedereen die voor zijn eigen belang opkomt en daar dan een werkbaar compromis in vinden. Paniek was er zeker, de berichten uit Bergamo in het voorjaar van 2020 waren dan ook ijzingwekkend. 

En kwakzalverij? Als ik het goed voor heb was jij voorstander van dat paardenmiddel waar ook Trump reclame voor maakte. 

 

Er werd veel aan paniek gedaan en dat is geen wetenschap, hoogstens politiek. De wetenschap zei dat de schade groter ging zijn dan de winst, we hebben een half miljard mensen de armoede ingeduwd en dat was vanaf het begin duidelijk. De wetenschap was er, je moest alleen willen luisteren. 

 

Zo'n 250 miljoen mensen nemen jaarlijks dat 'paardenmiddel' die daarnaast nog eens extreem veilig is en een Nobelprijs heeft gekregen. Of het werkt tegen covid is een andere zaak maar het heeft alvast wat anti-virale eigenschappen. Hoe dan ook zat de kwakzalverij bij diegene die een perfect veilig medicijn verboden hebben en dokters zelfs ontzetten uit hun beroep of straften met boetes van 200.000 euro als ze het durfden voorschrijven. Het was improviseren, zoeken, zien wat werkt ... behalve blijkbaar zaken die direct moesten verboden worden omdat een ongewenste politieker het durfde vermelden. Dat is geen wetenschap, dat is politiek en kwakzalverij.

Link naar reactie

Er werd ook veel aan anti-wetenschap gedaan en die is redelijk succesvol gebleken in bepaalde kringen.


Paniekzaaierij? De enige paniek die ik nu nog altijd zie komt van antivaxxers, coronasceptici en conspiracy-adepten die hun winstmodellen zien verdampen nu is gebleken dat van hun voorspellingen niets is terechtgekomen. De opmerkingen in het verleden over paniek zag ik toch ook vooral uit die richting komen. De mensen die het hardst riepen dat "ze" ons "bang" wilden maken, waren toch vooral degenen die bevestiging zochten dat er niets aan de hand was en dat ze vooral hun gedrag niet moesten aanpassen voor het algemene goed.

De maatschappij draait weer als voorheen, de QR-code is verdwenen, de ziekenhuizen kunnen het werk weer aan zonder lockdowns of andere maatregelen en dit ondanks de griep- en RSV-opstoot die we hebben gezien, de wereld is niet vergaan. De vaccins blijken te werken.

Achteraf is het altijd makkelijk praten en sommige maatregelen zullen inderdaad hun doel hebben voorbijgeschoten. Daarom werken wetenschappers ook met voortschrijdend inzicht. Iets waar politici het moeilijk mee hebben. En waar wetenschappers eerder terughoudend zijn in hun commentaren willen politici hier en nu direct actie en resultaat. Die twee werelden hebben geclashed en daar moeten, zeker de politici, lessen uittrekken. (wat ze niet zullen doen) Ook de media mag gerust lessen trekken maar ook daar zie ik de kans klein dat de realiteitszin het gaat halen van de economische realiteit en de jacht naar clicks.

China is nu volop aan het bewijzen dat lockdowns voorzichtig lossen in combinatie met goede vaccins de beste werkwijze is. Inferieure vaccins, een lage vaccinatiegraad en harde lockdowns is niet de weg die we moesten gaan.

Even algemeen nu:

Een tijd geleden heb ik op Twitter een zeer interessante draad gelezen over mRNA-technologie. Ik vind 'm jammer genoeg niet meer terug maar dit gaat een echte gamechanger worden in de medische wereld. Men was hier al een hele tijd mee bezig in de richting van kankerbehandelingen en -vaccins. Door covid is dat allemaal een tijd aan de kant moeten blijven liggen, maar men heeft nu de draad weer opgepikt. Er staan nog heel wat interessante dingen aan te komen.

 

Overigens: één van de argumenten tegen de mRNA-vaccins was net die snelle ontwikkeling. Ook dit is één van die gamechanging voordelen van mRNA. Een hele hoop technieken en disciplines zijn samengekomen in die ontwikkeling, tot en met AI toe. De snelheid wordt enkel nog afgeremd door de nog steeds (en terecht) verplichte fase 1 tot en met 4-testen.
 

quote van Isaac Asimov

28639-Isaac-Asimov-Quote-The-saddest-aspect-of-life-right-now-is-that.jpg

Link naar reactie
6 uren geleden, Timothy van Damme zei:

 

Ik zit ook nog altijd te wachten tot we Big geReset worden. Dat was toch het hele doel van Corona? 🤣

Hoe zit dat dan met die CBDC's?  Is dat dan geen aspect van die great reset? Enfin, ik weet daar niet zoveel van. In vraag het maar...

 

Anderzijds lees ik toch regelmatig over ideeën om bv verwarming op fossiel zoals hout te verbieden.

 

Is dat niet een beetje verregaand?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...