Ga naar inhoud

Wat gebeurt er met je strips als je er niet meer bent?


jouw strips  

67 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat gebeurt ermee als je er niet meer bent?

    • geen idee
    • er zijn nog stripliefhebbers in de familie
    • naar een bevriende stripliefhebber
      0
    • waarschijnlijk op de zolder in een donker hoekje
    • op zijn Egyptisch: mee in het graf
    • bij het oud papier
    • degenen die me overleven zullen mijn strips proberen door te verkopen
    • andere optie
    • deze vraag is luguber


Recommended Posts

20 minuten geleden, esteban² zei:

Het enige dat voor mij nu ietwat gedateerd aanvoelt, is de inkleuring.

 

Behalve dan de laatste. Die inkleuring is top!

 

afbeelding.png.525e596600f04d39acfb4ada56bcadb1.png

 

Ik dacht indertijd trouwens dat dit een blijver ging zijn samen met Sam. (en later Plankgas en Plastronneke)

Dat dit de Vlaamse reeksen waren die de fakkel gingen overnemen van de oude garde.

Het voelde allemaal veel moderner aan dan de Suskes & WIskes en de Jommekes.

Maar blijkbaar is er iets met die klassieke stijl die pal overeind blijft staan in het Vlaamse striplandschap, terwijl andere frisse reeksen hun publiek niet vinden.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Ik dacht indertijd trouwens dat dit een blijver ging zijn samen met Sam. (en later Plankgas en Plastronneke)

Dat dit de Vlaamse reeksen waren die de fakkel gingen overnemen van de oude garde.

Het voelde allemaal veel moderner aan dan de Suskes & WIskes en de Jommekes.

Maar blijkbaar is er iets met die klassieke stijl die pal overeind blijft staan in het Vlaamse striplandschap, terwijl andere frisse reeksen hun publiek niet vinden.

 

Dat het geen hit zou worden, had ik als kind al door.  Niemand kende het.  En bij de dagbladhandelaar zag ik die albums ook niet liggen, terwijl andere titels uit die periode (Sam, Biebel) daar in de rekken te vinden waren.  Ik denk ook dat Sarah & Robin wat tussen twee stoelen valt voor een bepaald publiek.  Enerzijds heb je de tekenstijl dat eerder richting Bosschaert neigt, maar dan een tikkeltje braver, en in die tijd eerder uitzonderlijk was bij jeugdreeksen.  Anderzijds waren de hoofdfiguren kinderen en bestonden enkele albums ook uit kortverhalen.  Sam bijvoorbeeld trok ook een volwassen publiek, alleen omwille van de figuur op zich.  Bij Sarah & Robin vermoed ik dat er bij de volwassenen toch wat vooroordelen waren, hoewel Zes Weken en Hersenspinsels in de kern volwassen verhalen zijn.  Meer nog, dat vind ik twee van de beste jeugdalbums aller tijden uit eigen land.

 

De strip die Peter Motte zou kiezen, ken ik eigenlijk niet.  Oei.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Na de dood van mijn vader afgelopen zomer (en de ongelooflijke bende spullen en dieren, die hij achter liet) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik tegen het einde (als het niet ineens abrupt komt) steeds meer zelf al veel spullen zal wegdoen. Dat houdt een verzameling trouwens ook overzichtelijker. 
Daarnaast hou ik al mijn verzamelingen netjes bij in Excel met waarden, herkomst, staat etc. 
Dit maakt het makkelijker voor erfgenamen om enig inzicht in de waarde te hebben en ze kunnen het gebruiken bij verkoop. Ook zijn al mijn spullen netjes en overzichtelijk aanwezig, niet in dozen weggestopt op een zolder. 
Ik denk niet dat mijn kinderen veel zullen bewaren, een aantal zaken zeker wel, maar als je veel verzamelt.......... 

Link naar reactie
  • 1 year later...

Degenen met erg uitgebreide verzamelingen zouden best neerschrijven wat er met alles afzonderlijk moet gebeuren (strips, luxes, commissies...) en ook nog de gegevens van veilingwebsites en dergelijke om te verhinderen dat dure commissies niet rechtstreeks de papiercontainer ingaan.

 

 

Link naar reactie
Op 15/5/2021 om 07:28, Aleksandr zei:

originelen doneren aan een museum ofzo, daar dacht ik eerst ook aan, maar...

 

in America was er zo iemand die Microcars verzamelde, kleine autootjes, van een meter of 2-3 lang

hij kreeg er zo een 400 bij elkaar, meestal gratis, voor in zijn museum, en dat museumpje had veel succes, maar op een dag besloot die man alles te verkopen, kreeg er via een veiling 60 miljoen Dollar voor, hij rijk natuurlijk!

 

maar al die gulle schenkers, die dachten dat hun verzamelstuk voor eeuwig ten toon gesteld zou worden voor het nageslacht, lekker beetgenomen, ze hadden het gratis uitgeleend.

 

ik ken mensen die hun schaalmodellenverzameling aan een speelgoedmuseum hadden geschonken en daar werd, na enige tijd, ook alles weer doorverkocht,

ze <hadden plaatsgebrek>

kassakassa ja! 

 

 

 

Als je schenkt aan een museum, kan je altijd laten stipuleren wat er met je schenking moet gebeuren. Altijd zichtbaar, niet doorverkopen, etc. etc. Als het museum niet akkoord wil gaan met deze voorwaarden, kan je altijd een ander museum proberen of de gewone verkoop, maar dit lijkt me een broodje aap verhaal, ofwel een onzorgvuldige schenker. 

Link naar reactie

Voor strips die niet zeldzaam zijn of gezocht worden zal er weinig aan te verdienen zijn.

Ik heb afgelopen dozen Franse strips in nieuw ongelezen staat verkocht voor tussen 2 à 3 € verkocht aan 2de hands stripwinkels in Brussel.  De nieuwe prijs van elke van deze strip was  zo rond 12-16€ Ik vrees dat mijn nabestaanden gaan verschieten wat ze voor mijn collectie gaan krijgen.

 

Ook gehoord dat stripwinkels nu minder geven voor strips omwille van corona omdat er een grote overstock is. Veel verzamelaars hadden eindelijk eens de tijd om hun collecties uit te kuisen en collecties van overleden verzamelaars aan covid kwamen ook bij hun terecht.

Link naar reactie
6 uren geleden, shakeitupguy zei:

Ook gehoord dat stripwinkels nog nu minder geven voor strips omwille van corona omdat er een grote overstock is. Veel verzamelaars hadden eindelijk eens de tijd om hun collecties uit te kuisen en collecties van overledenen verzamelaars aan covid kwamen ook bij hun terecht.

 

 

Verbaast me niets. 

 

In de toekomst zal er sowieso een kleinere markt zijn voor tweedehands strips en antiquariaat. De gemiddelde stripliefhebber (vooral verzamelaar), is geen jong veulen meer. Iemand die nu strips koopt, in de hoop er later winst op te maken, moet zeer goed weten waarmee hij bezig is. Zelfs dan nog loopt hij het risisco dat de interesse gewoon drastisch daalt. 

Sinds enige weken ben ik 35, ik hoop dat ik nog een paar decennia mee mag gaan. Wat er met mijn strips gebeurt na mijn dood is het laatste van m'n zorgen. Dat mijn nabestaanden er het geld dat ik erin heb gestoken er weer zullen uithalen, dat is volgens mij compleet onmogelijk. 

 

Wat ik iedere verzamelaar kan aanraden is een lijst maken met de echt zeldzamere/duurdere exemplaren en die aan familie te geven. Eventueel zorg je dat ze terecht komen bij iemand die de interesse deelt. Gewoon om ervoor te zorgen dat die strips niet aan een bib ofzo worden geschonken. Dat zou wel zonde zijn. 

Link naar reactie

Ik zeg altijd aan mijn kinderen dat ze na mijn dood ruzie zullen maken over mijn strips. Over wie ze naar het containerpark moet brengen. Het zal me benieuwen of binnen veertig jaar (dan ben ik er 85) nog iemand zit te wachten op die Version Originale van Guus Slim, of een originele plaat van Brüno.

Anderzijds zijn wij vorige week een vriendin verloren die slechts 52 jaar was. Totaal onverwacht. Dat kan ons ook allemaal overkomen, en in dat licht is het misschien toch nuttig om de duurdere stukken eens aan te wijzen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Helaas kun je zoals ik ook ziek worden, waarbij het leesplezier door lichamelijke gebreken en ongemakken

niet meer aanwezig kan zijn.

Stukje bij beetje verkoop ik met pijn in het hart, stukken van mijn in de loop de van jaren opgebouwde collectie

met hulp van mijn vrouw.

Het enige voordeel, zover je daar over kan spreken, is dat je controle kunt houden over de begeleiding van de

verkoop en prijsbepaling.

Zoals Waldorf aanstipt, dit kan ons allemaal overkomen, uiteindelijk is alles relatief, zelfs het meest kostbare.

Link naar reactie
1 uur terug, bouncer zei:

Helaas kun je zoals ik ook ziek worden, waarbij het leesplezier door lichamelijke gebreken en ongemakken

niet meer aanwezig kan zijn.

Stukje bij beetje verkoop ik met pijn in het hart, stukken van mijn in de loop de van jaren opgebouwde collectie

met hulp van mijn vrouw.

Het enige voordeel, zover je daar over kan spreken, is dat je controle kunt houden over de begeleiding van de

verkoop en prijsbepaling.

Zoals Waldorf aanstipt, dit kan ons allemaal overkomen, uiteindelijk is alles relatief, zelfs het meest kostbare.


Het spijt me dat te lezen.  Heel begrijpelijk.  Is er de optie om toch enkele schatten te houden uit liefde voor de strip?  Of is dat te pijnlijk of confronterend?  Als deze vragen te persoonlijk zijn, mijn excuses, hoef je daar zeker niet op te antwoorden.  Alle begrip daarvoor.

Over de waslijst aan alles overheersende lichamelijke ongemakken en constant aanwezige ziektegevoel kan ik mij bij momenten nog heen zetten, maar opgelopen hersenschade en onbehandelbare sluimerende ontsteking (oa) in en rond de hersenen, maken dat de dagen waarop ik een strip kan lezen in een volledig jaar op één hand geteld kunnen worden. En dan is 't vaak niet meer dan één simpele Sus & Wis.  Aandachtig lezen in combinatie met een heleboel plaatsjes visueel verwerken is erg moeilijk geworden, heel uitputtend voor de bovenkamer ook.  

Toch krijg ik het voorlopig niet over mijn hart er nog maar aan te denken om de strips weg te doen.  Wel al duurdere exemplaren van de hand gedaan om medische kosten te dekken bijvoorbeeld, dat wel.  Maar ze gewoon vastnemen en eens vluchtig doorbladeren, kijkend naar de tekeningen bijvoorbeeld, daar heb ik nog een beetje voldoening van. Na een kleine 10 jaar zou ik beter moeten weten, maar ergens blijf ik gewoon de hoop koesteren dat het op een dag toch lukt.  Dat idee heb ik ergens nodig.  En dat is ook waarom ik graag nog titels op wenslijstjes zet, ook al belanden ze op een (eeuwig) ongelezen stapel.  Misschien een beetje onzinnig, maar er schiet niet veel anders meer over.

 

Tenzij het om financiële redenen toch nodig moest zijn, zie ik mezelf niet de energie opbrengen om me met een verkoop bezig te houden.  'k Laat het aan de erfgenamen over.  Gelukkig zal een heel groot deel daar ook welkom zijn, denk ik.  Petekind, zus, misschien enkele klassiekere titels voor de ouders, ... 'k Zie dat wel goed komen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Veel pessimisme hier.

Afgelopen weekend nochtans een massa volk gezien op de beurs in Leuven. Veel oude mannen, maar toch ook jongeren. En ik heb daar strips zien verkocht worden aan goede prijzen. 

Moest ik nu mijn circa 4000 strips verkopen, zou ik er niet te veel verlies op maken. Ik koop dan ook voornamelijk paketten tweedehands in uitstekende staat maar aan spotprijzen. En ik zet in op kwalitatief hoogstaande strips die gewild zijn, en hopelijk zullen blijven. Uiteraard is het moeilijk te voorspellen wat er binnen 10 jaar of zo gebeurd. Ik lig er alleszins niet wakker van.

Link naar reactie
24 minuten geleden, esteban² zei:


Het spijt me dat te lezen.  Heel begrijpelijk.  Is er de optie om toch enkele schatten te houden uit liefde voor de strip?  Of is dat te pijnlijk of confronterend?  Als deze vragen te persoonlijk zijn, mijn excuses, hoef je daar zeker niet op te antwoorden.  Alle begrip daarvoor.

.

Nee hoor, ik ben daar heel open in, mijn voorlopige diagnose is dystonie gekoppeld aan wat ze zo mooi noemen

" functionele neurologische bewegingsstoornis " of te wel constant trillen en schokken in het lichaam, maar vooral in de

nekspieren en het hoofd, dus net zoals bij jou lastig lezen en vooral eigenlijk ontspannend te genieten wat strips

eigenlijk kunnen doen, wat je over houdt is een brok frustratie omdat de ongemakken overheersen, ik denk dat

het jou wel bekend voorkomt.

Ook herken ik de misschien wel ijdele hoop dat het beter gaat worden, maar aangezien een spierziekte chronisch

is maak ik mij geen illusies.

Eigenlijk laat ik het lot beslissen welke strips ik over zal houden, sommige mensen kan ik ook ontzettend blij maken

met moeilijk verkrijgbare strips tegen redelijke prijzen, dit geeft mij dan wel weer een goed gevoel om er afstand

van te doen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 6 months later...

Zoals al eerder is gezegd in dit topic; Het aantal liefhebbers van strips neemt af waardoor de vraag naar en dus de waarde van strips afneemt.

Het is aan mijn nabestaanden om te beslissen wat ze met mijn collectie doen. Ik geniet er zelf in ieder geval nog elke dag van.😊

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
11 uren geleden, Rik zei:

Het aantal liefhebbers van strips neemt af waardoor de vraag naar en dus de waarde van strips afneemt.

 

Terwijl de prijs van nieuwe uitgaves toeneemt.

En niemand die denkt aan de andere gezinsleden die hoofdschuddend toekijken als de stripliefhebber des huizes weer met dikgevulde plastiek zakjes het huis binnenkomt. :o

Link naar reactie
20 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Ik vind die prijs zo gek nog niet. De strips zien er niet in een schitterende staat uit. Het is een gevarieerd aanbod dus je moet al een koper hebben die al die reeksen wilt. Je zal eerder iemand treffen die slechts enkelen uit de hoop wilt en dus ook enkel daarop biedt. Voor wat er ligt vind ik het zelfs nog te veel.

 

Het zouden in totaal rond de 350 strips zijn.

Dus los van de bijgetelde veilingkosten zit je aan ongeveer 32 cent per strip.

 

Zelfs als je de pagina's als toiletpapier gebruikt, is dat nog winstgevend.

350 x 25 bladen (incl.kaft) = 8750

Elk blad is in oppervlakte een equivalent van 4 blaadjes wc-papier, dus 8750 x 4 = 35000

Een pak van 8 rollen wc-papier met 200 blaadjes per rol bevat er 1600. Dus heb je 22 pakken nodig om rond de 35000 te komen.

Als je 6 euro per pak betaalt, zit je aan 132 euro.

Dus die tweedehands strips zijn goedkoper dan het wc-papier.

En als je met duurder toiletpapier vergelijkt, kom je nog goedkoper uit.

 

afbeelding.png.3ca410d4e14c04111b88f1fb9467d5f6.png

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
9 hours ago, cinco said:

 

Het zouden in totaal rond de 350 strips zijn.

Dus los van de bijgetelde veilingkosten zit je aan ongeveer 32 cent per strip.

 

Zelfs als je de pagina's als toiletpapier gebruikt, is dat nog winstgevend.

350 x 25 bladen (incl.kaft) = 8750

Elk blad is in oppervlakte een equivalent van 4 blaadjes wc-papier, dus 8750 x 4 = 35000

Een pak van 8 rollen wc-papier met 200 blaadjes per rol bevat er 1600. Dus heb je 22 pakken nodig om rond de 35000 te komen.

Als je 6 euro per pak betaalt, zit je aan 132 euro.

Dus die tweedehands strips zijn goedkoper dan het wc-papier.

En als je met duurder toiletpapier vergelijkt, kom je nog goedkoper uit.

 

afbeelding.png.3ca410d4e14c04111b88f1fb9467d5f6.png

 

 

 

 

 

 

Dan heeft die man een goede deal aan toiletpapier. Nee, het leken mij minder strips dan wat jij zegt. 50cent per stuk was een ok prijs, 32 is wat weinig.

Link naar reactie
  • 3 months later...
Op 1/3/2023 om 22:55, Ambreville zei:

Hoe is dat museumverhaal van Matla eigenlijk afgelopen?

 

Uit de Volkskrant van 22 december:

 

Naast zijn collectie Couperiana heeft Hans Matla een duizelingwekkende stripverzameling (70 duizend albums, 100 duizend tijdschriften en 30 duizend stuks ‘overig drukwerk’). De Koninklijke Bibliotheek vond de vraagprijs van 1,8 miljoen te hoog en dus valt de berg strips uiteen in afzonderlijke kavels. Matla heeft een deal met Ton Mackaaij, ook stripuitgever, die veertig ritten moet maken om per keer vijftig bananendozen over te brengen. Daarna wil hij in vijftien jaar alles verkopen aan andere verzamelaars.

 

Link naar reactie
27 minuten geleden, Captivant zei:

 

Uit de Volkskrant van 22 december:

 

Naast zijn collectie Couperiana heeft Hans Matla een duizelingwekkende stripverzameling (70 duizend albums, 100 duizend tijdschriften en 30 duizend stuks ‘overig drukwerk’). De Koninklijke Bibliotheek vond de vraagprijs van 1,8 miljoen te hoog en dus valt de berg strips uiteen in afzonderlijke kavels. Matla heeft een deal met Ton Mackaaij, ook stripuitgever, die veertig ritten moet maken om per keer vijftig bananendozen over te brengen. Daarna wil hij in vijftien jaar alles verkopen aan andere verzamelaars.

 

 

Nu kan hij zich volmondig de bezeten bezitter noemen.

Link naar reactie
44 minutes ago, Captivant said:

 

Uit de Volkskrant van 22 december:

 

Naast zijn collectie Couperiana heeft Hans Matla een duizelingwekkende stripverzameling (70 duizend albums, 100 duizend tijdschriften en 30 duizend stuks ‘overig drukwerk’). De Koninklijke Bibliotheek vond de vraagprijs van 1,8 miljoen te hoog en dus valt de berg strips uiteen in afzonderlijke kavels. Matla heeft een deal met Ton Mackaaij, ook stripuitgever, die veertig ritten moet maken om per keer vijftig bananendozen over te brengen. Daarna wil hij in vijftien jaar alles verkopen aan andere verzamelaars.

 

Eigenlijk blijft een verzameling dus een blok aan iemands been. Als er een legale digitalisering mogelijk was, zou ik al lang aan het inkrimpen zijn.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...