Ga naar inhoud

namen van striptekenaars of stripfiguren die je verkeerd uitspreekt of verkeerd schrijft


Recommended Posts

Op 1/9/2021 om 15:29, Blutch zei:

Yoko Tsuno is wellicht Yoko Tsoeno?

 

 

Nee, die U-klank is echt een korte U. En ook geen klemtonen leggen, daar doen ze ginds niet aan.

Afhankelijk van de Japanse schrijfwijze zou de Yo in Yoko een lange of een korte O kunnen hebben.

Die worden in het Romaji (westerse schrijfwijze) vaak niet overgenomen. Osaka bv spreek je eigenlijk als Oosaka uit. Lange O, twee korte A's, en ook hier weer: geen klemtoon.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

 

Nee, die U-klank is echt een korte U. En ook geen klemtonen leggen, daar doen ze ginds niet aan.

Afhankelijk van de Japanse schrijfwijze zou de Yo in Yoko een lange of een korte O kunnen hebben.

Die worden in het Romaji (westerse schrijfwijze) vaak niet overgenomen. Osaka bv spreek je eigenlijk als Oosaka uit. Lange O, twee korte A's, en ook hier weer: geen klemtoon.

 

Géén klemtoon leggen, ik zou eigenlijk niet weten hoe dat moet. Ik ben te Westers, vrees ik.

Link naar reactie

Gewoon alles op dezelfde toon uitspreken, alsof het je geen barst nteresseert.

Overigens gebruiken de Japanners wel toonhoogteverschillen, wat wij ook doen als we bijv. een vraag stellen. Dus helemaal plat klinken ze niet.

 

Yoko Tsuno wordt uitgesproken als "joko tsno", allemaal korte klinkers.

Heb ik eens gehoord.

Link naar reactie
Op 5/9/2021 om 10:46, Peter Motte zei:

Yoko Tsuno wordt uitgesproken als "joko tsno", allemaal korte klinkers.

Heb ik eens gehoord.

De U dien je echt wel uit te spreken. Feitelijk gewoon zoals het er staat. Er worden inderdaad wel eens klinkers ingeslikt in de Japanse taal, maar niet in dit geval.

Kopieer deze hiragana in Google translate, trek je niets aan van de vertaling en klik op het luidsprekertje

つの

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, linthout zei:

Mij noemen ze meestal 'Van Linthout' en ook wel eens 'Lintacker'. Ik heb me er bij neergelegd. 🙂

 

 

Het respect is vaak ver te zoeken, meneer Plinthout. Breek me de broek niet open over mensen die Choco Tsuno verkeerd uitspreken of Antarctica, de vrouw van Thorgalm. Het gaat mijn hoedje te boven dat ze Willy Vanniersteen of Jef Neyts niet kennen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • cinco changed the title to namen van striptekenaars of stripfiguren die je verkeerd uitspreekt of verkeerd schrijft
  • 10 months later...

Heette dat in het Nederlands niet De Njajaas? Daarvan heb ik er als jong ventje een aantal nagetekend. Het stond volgens mij in een van die schoolbladen, Okki of Bobo? Erg leuk. Vooral die met een nieuw jongetje met een adelijk lange naam en die met dat kindje die telkens vraagt wat ze met haar hamer mag slaan staan in mijn geheugen gegrift...

Link naar reactie
1 minuut geleden, Daan zei:

Heette dat in het Nederlands niet De Njajaas? Daarvan heb ik er als jong ventje een aantal nagetekend. Het stond volgens mij in een van die schoolbladen, Okki of Bobo? Erg leuk. Vooral die met een nieuw jongetje met een adelijk lange naam en die met dat kindje die telkens vraagt wat ze met haar hamer mag slaan staan in mijn geheugen gegrift...

Okki of Bobo, dat weet ik niet maar dat stond gewoon in Robbedoes! :) 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Theo  

zijn familienaam wordt altijd verkeerd uitgesproken "Caneschi"  spreek uit: Ka-nè-ski en niet "sji"

In de Italiaanse taal klinkt "ch" als "k", net zoals ook bruschetta verkeerd wordt uitgesproken (in de meeste gevallen)

men zegt niet brusjetta of bruschetta met de sch-klank, maar bruskètta.

 

Walen en Fransen kunnen Rosinski en Swolfs niet uitspreken. bij de eerste worden de twee i's duidelijk uitgesproken en niet zoals ze zeggen Roseinski. Van Swolfs maken ze zvolf 🫣

 

En de meeste Slavische namen eindigend op -ic is ook vaak een probleem.

bvb Gajic is niet Gajjik maar Ga-itsj.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...