Ga naar inhoud

Willy Vandersteen


Gast Bilal

Recommended Posts

Aangezien Bob de Moor een Belg was, zul je toch naar 't stadhuis moeten trekken:

 

Bij Belgische namen gaat het net iets anders: de tussenvoegsels worden daar altijd geschreven zoals in het bevolkingsregister staat, en dat kan per naam verschillen. In verreweg de meeste namen heeft het (eerste) tussenvoegsel altijd een hoofdletter.

 

Ik denk dat de clou is dat in België, kleine en grote 'd' worden bepaald door 't protocol, en in Nederland ze die betekenis niet hebben.

Link naar reactie

Het is maar een gedachten spinsel hoor, maar was je eerste reflex niet zoiets als: daar gaat weer zo'n vuige franskiljon afgeven op die brave, dappere vlaamsche tekenaar ?

Nee, toch niet, want

1/ ik ben geen franskiljonhater; ik hou zelfs van de franstaligen (overdrachtelijk bedoeld)

2/ een Fransman is geen franskiljon; eigenlijk was een franskiljon zelfs een vlaming die alleen maar Frans spreekt om zich beter voor te doen... Maar daarvan bestaan er niet veel meer.

 

Ik denk dat na het lezen van dat interview Arleston me een beetje is tegengevallen op dat vlak. Maar al bij al valt het  nog mee dus, als ik het interview herlees...

Link naar reactie

Thuis spraken mijn ouders altijd frans tegen mekaar als ze iets wilden zeggen wat wij niet mochten weten. Ze hebben dat toch enkele jaren kunnen doen.

Bij ons thuis was het engels....... Ik ben trouwens best wel jaloers op de franstalige kunde bij veel vlamingen. Sta ik daar op een stripbeurs in mijn -lyceum leerjaar drie- steenkolen frans te stuntelen, klept zo'n vlaamse dedi jager in vlekkeloos frans met de tekenaars.

 

Welke taal zou men huize vandersteens hebben gebruikt. 

Link naar reactie

Thuis spraken mijn ouders altijd frans tegen mekaar als ze iets wilden zeggen wat wij niet mochten weten. Ze hebben dat toch enkele jaren kunnen doen.

Bij mij thuis niet, maar wel bij mijn buren. De oudste dochter moest dan telkens huilen als dat gebeurde... Later heeft ze hen wel terug gepakt door haar studies af te breken, zich als een hippie te kleden en een jaartje in Afrika rond te trekken met een leegloper. Na enkele maanden kwamen ze terug, hun geld was op.

Link naar reactie

Ok, spraken die Franskiljons frans uit deftigheid of zat er meer achter.....

 

 

Deftigheid, maar ook om zich te onderscheiden van het plebs. Uit dikkenekkerigheid dus eigenlijk...

 

In de hogere (midden)klasse wellicht.  Zie tv feuilleton's destijds:  http://nl.wikipedia.org/wiki/De_vorstinnen_van_Brugge

 

Bij arbeiders en huispersoneel daarentegen meer om den brode ; in de zin van "Wiens brood men eet diens woord men spreekt".

Link naar reactie

Er zit ook wel wat franskiljons in Wiske, alstie het over Francois en Louiza gaat hebben weet je het al wel, wat een nuffig wicht !

 

Dat heeft niet echt met franskiljon zijn te maken, maar meer met kwaad zijn. Op die momenten gebruiken mensen wel vaker de langere, officiele versies van de namen van de personen waarop ze kwaad zijn (Suske komt van Fransiscus, niet François, Wiske is eigenlijk een friese naam, maar kan met wat fantasie ook een afkorting zijn van Louise).

Link naar reactie

Dat heeft niet echt met franskiljon zijn te maken, maar meer met kwaad zijn. Op die momenten gebruiken mensen wel vaker de langere, officiele versies van de namen van de personen waarop ze kwaad zijn (Suske komt van Fransiscus, niet François, Wiske is eigenlijk een friese naam, maar kan met wat fantasie ook een afkorting zijn van Louise).

 

Ik kan me vaag herinneren dat bepaalde, onsympathieke, personages frans spraken. Nanette uit de klankentapper ? Die Nanette kan natuurlijk frans zijn......

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Bij ons thuis was het engels....... Ik ben trouwens best wel jaloers op de franstalige kunde bij veel vlamingen. Sta ik daar op een stripbeurs in mijn -lyceum leerjaar drie- steenkolen frans te stuntelen, klept zo'n vlaamse dedi jager in vlekkeloos frans met de tekenaars.

 

Welke taal zou men huize vandersteens hebben gebruikt. 

 

Duits. Meer bepaald: Hoogpruisisch.

Link naar reactie

Klopt het dat de huidige stad Antwerpen zal verworden tot een neue Reichskanzlei?

Jawohl. De Meir wordt herdoopt tot Otto von Bismarcklaan. Het MAS wordt de Neue Reichstag (en al die rommel die er momenteel instaat  kieperen we natuurlijk in de Schelde). De parteitagen zullen tweejaarlijks op het Tjingtjagsplein gehouden worden (vlaggen niet vergeten!).

 

Over de Nacht van de Lange Messen is nog geen beslissing genomen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik heb horen waaien dat er een permanente modetrend zal worden gelanceerd. Laarzen en bottines worden hip.

 

Komt er opnieuw een kristalnacht? Wordt het betalend? Kun je gratis deelnemen, indien in het bezit van een partijkaart?

Link naar reactie

Ik heb horen waaien dat er een permanente modetrend zal worden gelanceerd. Laarzen en bottines worden hip.

 

Komt er opnieuw een kristalnacht? Wordt het betalend? Kun je gratis deelnemen, indien in het bezit van een partijkaart?

Alles zal gratis zijn voor autochtonen en voor allochtonen met een jaarinkomen van minstens 1 miljoen Euro.

 

Voor modeontwerpers wordt momenteel getwijfeld tussen openbare verbranding of deportatie. De tweede optie is milieuvriendelijker.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Benieuwd wat dit te betekenen heeft

Doet de tekenstijl bij iemand een belletje rinkelen?

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Ja. Die ene tekenaar die op de facebook-pagina zegt dat sommige dingen slecht getekend zijn, heeft toevallig een zéér gelijkaardige tekenstijl.

Eigenlijk wel jammer dat een uitgeverij als Standaard er niet in slaagt nieuwe tekenaars aan de slag te helpen/te vinden.

Ik vroeg me ook al af waarom die ene tekenaar zo openlijk kwaad sprak over die tekeningen :-). Waarschijnlijk om wat reactie uit te lokken zeker?

Link naar reactie

post-317-0-48814400-1364592584_thumb.jpg

 

Eentje van mijn oude werkplek - jammergenoeg wel nooit zelf in gaan neuzen:

 

"Op 15 februari 2013 zou striptekenaar Willy Vandersteen 100 jaar zijn geworden. Suske en Wiske, de Rode Ridder en Bessy zijn zonder meer stripiconen. Maar af en toe duiken nog nieuwe ‘Vandersteens’ op. Bij de recente inventarisatie van het archief van Winterhulp (provincie Antwerpen) ontdekte een aandachtige archivaris in een brochure van Winterhulp Antwerpen een reeks prenten die zeer vermoedelijk aan Vandersteen kunnen toegeschreven worden. De inventaris in kwestie is ter perse. 
Om auteursrechtelijke problemen te vermijden, publiceren we de prenten niet, maar het archief van Winterhulp is raadpleegbaar in het Rijksarchief Beveren. Hierbij wél een verwijzing naar Vandersteen in de boekhouding van Winterhulp."

 

Facebookpagina Rijksarchief

 

(eigenlijk was het bestaan van deze tekeningen in dit archieffonds wel al langer bekend)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...