Ga naar inhoud

een blik op Nero: de Dood van Bompa


Recommended Posts

Ik ga niet zo fel in detail gaan zoals bij bepaalde besprekingen die ik voordien heb gedaan.

Gewoon wat willekeurige details onder de loep nemen.

Bijvoorbeeld de visie van Adhemar hoe Bompanero in een mausoleum tentoon wordt gespreid, omringd met bloemen en in zwart geklede jongedames waarmee hij in het eerste deel van de trilogie de bloemetjes buiten zette.

 

PHI_0017.thumb.JPG.c08d561aac3158d5cd3c4a58b0ff2a6f.JPG

Link naar reactie

Als Nero en Agent Gaston zat zijn, wordt de tekening in het 2de plaatje van de eerste strook vanuit een scheve vervormde hoek weergegeven om hun benevelde toestand te benadrukken.

 

PHI_0016.thumb.JPG.1ec770c404b667f572ff13b861e026f6.JPG

 

Natuurlijk heeft Van Zwam een foto van zijn idool Sherlock Holmes in zijn woonkamer hangen.

 

Link naar reactie

Niet de hemel of de hel, maar het vagevuur lijkt de echte nachtmerrie van het hiernamaals te zijn.

Een door stroken vlammen oranjegetinte leegte met wat gespreide zitjes, ijsberende advocaten, een deur in de leegte en hoogstens een schaakspel om de tijd te doden.

 

afbeelding.thumb.png.4fa1814361848dc4488f337c368f2b46.png

Link naar reactie

Die wafelfestijnen om de albums af te sluiten zijn ook altijd pareltjes.

 

afbeelding.thumb.png.66ef78348bcbd6e323bfa1c56851dd48.png

 

Wat merken we op?

 

- torenhoge wafels

- de sleutel van de brandkast met de waardepapieren van Bompanero aan de muur ingelijst

- de hoed van Pheip is beschadigd door een eerdere confrontatie met Tuizentfloot

- Tuizentfloot die systematisch zijn sabel als mes gebruikt

- de punt van Tuizentfloots baard hangt in servies

- het beeldje uit de Staf van Bompa linksonder op de voorgrond

- Adhemar die op een boek over quantum mechanica zit

- Clo-Clo onder de stoel van Oliepul en niet veel goeds van plan

- het superkleine jeneverglaasje van Oliepul om zijn druppel in uit te schenken

- Van Zwam heeft zijn vergrootglas nodig om dit glaasje op te merken

- Jan Spier die zijn polygame relatie met Minoetje en Isabelle onderhoudt door hen via de venster te voorzien van met slagroom afgewerkte wafels

- agent Gaston heeft allerlei sauzen voor hem uitgespreid op tafel staan in analogie met al het materiaal dat meestal aan zijn gordel hangt

 

PHI_0048.thumb.JPG.10603f5d3264d1927fd5e6a773cd9c88.JPG

Link naar reactie

Ontegensprekelijk bij het beste werk van Dirk Stallaert, je ziet dat hij dat graag deed.

 

Maar toch las ik dat niet graag toen dat in de krant stond indertijd, en nu nog altijd niet. 't Zijn mijn minst favoriete Nero's, ondanks - of misschien zelfs mede door -  het tekenwerk. 't Is een cliché om te zeggen dat ze eigenlijk té goed getekend zijn, maar ook de verhalen zelf waren allang niet meer zo fris. 

Link naar reactie
23 uren geleden, cinco zei:

gevolgd door een wel zeer dynamisch in beeld gebracht gevecht.

ik ben de technieken eens gaan opzoeken, maar ik vermoed dat hij ze verzonnen heeft. Ze lijken sterk op judo, al heeft ze Ricardo wel verkeerd vast. Niet dat het afbreuk doet aan het leesplezier, alleen Hebus en Obelix doen het beter :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...