Tuizentfloot Geplaatst: 2 januari 2020 Share Geplaatst: 2 januari 2020 Op 30/12/2019 om 10:07, Waldorf zei: Ik heb zijn volledige top drie, maar Alack Sinner is natuurlijk al ouder. Er lijkt wel meer oud werk tussen te zitten. Clyde fans van Seth werd in het Nederlands toch ook al uitgegeven in 2003 ( Ventilatoren ). En De vrouwen van Lian Ong is een bundeling van Fatale vrouwen en Stuifmeel. Quote Link naar reactie
shakeitupguy Geplaatst: 9 januari 2020 Share Geplaatst: 9 januari 2020 De film L’Extraordinaire Voyage de Marona van Anca Damian waarbij Brecht Evens de grafische design heeft gedaan wordt de openeingsfilm van Anima dat plaatsvindt in Flagey en Cinema Palace van 21 februari tot 1 maart 2020. Quote Link naar reactie
Boekenmagazijn Geplaatst: 18 januari 2020 Share Geplaatst: 18 januari 2020 Een eend die generaties lang meegaat Quote Link naar reactie
pudifar Geplaatst: 23 januari 2020 Share Geplaatst: 23 januari 2020 "Een goed verhaal is op een kunstveiling geld waard" - over de veiling van werk van striptekenaar Theo van den Boogaard. https://www.rtlnieuws.nl/economie/laatste-videos-z/artikel/4992921/veiling-kunstwerken-van-den-boogaard-met-goed-verhaal?fbclid=IwAR1dVMnNUmiHyEJg3cAqUK7TrvAXV0lf6s_5PG1K3HXfP5PMgVZZefDjap4 Quote Link naar reactie
Retardi Geplaatst: 27 januari 2020 Share Geplaatst: 27 januari 2020 Ik ontdekte haar strip al op webtoon. https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200126_00144640/neerbeekse-marissa-delbressine-tekent-contract-bij-webcomic-gigant-webtoon Quote Link naar reactie
Hardcover Geplaatst: 12 februari 2020 Share Geplaatst: 12 februari 2020 Stripfiguur Dirkjan wekt woede van gelovigen: https://www.ad.nl/binnenland/stripfiguur-dirkjan-wekt-woede-van-gelovigen-toon-toch-eens-respect~a6bf74bc/ Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link naar reactie
Coen Geplaatst: 12 februari 2020 Share Geplaatst: 12 februari 2020 3 uren geleden, Hardcover zei: Stripfiguur Dirkjan wekt woede van gelovigen: https://www.ad.nl/binnenland/stripfiguur-dirkjan-wekt-woede-van-gelovigen-toon-toch-eens-respect~a6bf74bc/ Ik vind dat die tekenaar groot gelijk heeft en dat gelovigen van welke religie dan ook wel snel 'respect' eisen terwijl het humor/satire is. Over smaak kan men het hebben maar ik denk dat zolang men niet oproept tot geweld of haat verspreid moet alles kunnen in cartoons en/of strips. Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 12 februari 2020 Share Geplaatst: 12 februari 2020 Het rare is dat mensen die respect eisen dat altijd als eenrichtingsverkeer zien. Zelfs respect hebben voor de mening/opvatting/leefwijze van de mensen die hen op de een of andere manier storen zit er zelden in. Quote Link naar reactie
Werner Geplaatst: 12 februari 2020 Share Geplaatst: 12 februari 2020 2 uren geleden, TDPB zei: Het rare is dat mensen die respect eisen dat altijd als eenrichtingsverkeer zien. Zelfs respect hebben voor de mening/opvatting/leefwijze van de mensen die hen op de een of andere manier storen zit er zelden in. +1 Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link naar reactie
Tanuki Geplaatst: 12 februari 2020 Share Geplaatst: 12 februari 2020 8 uren geleden, TDPB zei: Het rare is dat mensen die respect eisen dat altijd als eenrichtingsverkeer zien. Zelfs respect hebben voor de mening/opvatting/leefwijze van de mensen die hen op de een of andere manier storen zit er zelden in. Men vergeet snel dat de eigen vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Het typische aan godsdienst is dat die vrijheid ondergeschikt is aan het dogma, uitgezonderd de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster. He Boiled For Our Sins! Van mij mag Retera er gelijk een derde bijpennen. Quote Link naar reactie
Coen Geplaatst: 12 februari 2020 Share Geplaatst: 12 februari 2020 8 uren geleden, TDPB zei: Het rare is dat mensen die respect eisen dat altijd als eenrichtingsverkeer zien. Zelfs respect hebben voor de mening/opvatting/leefwijze van de mensen die hen op de een of andere manier storen zit er zelden in. Amen Quote Link naar reactie
Coen Geplaatst: 12 februari 2020 Share Geplaatst: 12 februari 2020 1 minuut geleden, Tanuki zei: Men vergeet snel dat de eigen vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Het typische aan godsdienst is dat die vrijheid ondergeschikt is aan het dogma, uitgezonderd de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster. He Boiled For Our Sins! Ramen. Quote Link naar reactie
Theodoor Geplaatst: 21 maart 2020 Share Geplaatst: 21 maart 2020 Ik zag zojuist dat de verfilming van "De terugkeer van de wespendief" vanavond geprogrammeerd staat op Nederland 3 (rond 23 uur 30). Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link naar reactie
bouncer Geplaatst: 5 april 2020 Share Geplaatst: 5 april 2020 https://www.dvhn.nl/extra/Thuisblijven-door-corona-mensen-ontdekken-hoe-leuk-puzzelen-is-en-de-verkoop-gaat-door-het-dak-25499017.html Studio Jan van Haasteren. "Begin niet meteen met een puzzel van 5000 euro". Quote Link naar reactie
dutch lines Geplaatst: 14 mei 2020 Share Geplaatst: 14 mei 2020 Heeft het beeldverhaal in Nederland nog toekomst? Een inventarisatie van knelpunten en kansen. https://9ekunst.nl/2020/05/14/heeft-het-beeldverhaal-in-nederland-nog-toekomst-een-inventarisatie-van-knelpunten-en-kansen/ Quote Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars. Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 15 mei 2020 Share Geplaatst: 15 mei 2020 15 uren geleden, Michel zei: Heeft het beeldverhaal in Nederland nog toekomst? Op basis van een rapport dat de Nederlandse stripwereld schetst als een amateuristische bende: nee, geen toekomst. Niemand komt er goed af, ook/zeker de uitgevers niet, met hun gebrekkige/afwezig kennis van de markt: Quote De vraag doet zich voor of als er zo weinig cijfers zijn het uitgeven van strips/beeldverhalen wel als een serieuze bedrijvigheid gezien kan worden. Gebrek aan harde cijfers leidt er dan ook weer toe dat andere partijen je niet als serieuze partij(en) zien. Uitgeverijen lijken weinig bezig met echt marktonderzoek. Op de markt brengen gebeurt tamelijk intuïtief, bestaat de indruk. Zeker de kleine uitgevers doen het feitelijk uit enthousiasme en als hobby. Ze hebben geen beeld van de markt, aantallen en wensen. Er lijkt een soort berusting. Even snel weer een uitgave en dan zien wat het wordt. Het draait op een automatische piloot, lijkt wel. Quote Link naar reactie
Theoak Geplaatst: 15 mei 2020 Share Geplaatst: 15 mei 2020 Het artikel is interessant, maar sommige zaken worden als te belangrijk gezien, terwijl ze dat niet zijn. Belangrijk is dat er vooral jongere lezers bij komen door de juiste marketing in te zetten. Strips lezen moet leuk worden gevonden en moet een betaalbaar alternatief zijn voor andere vrijetijdsbestedingen. Beurzen kunnen helpen aandacht te genereren voor de striphobby en nieuwe lezers te trekken als deze laagdrempelig en op de juiste locaties en tijden zijn. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 15 mei 2020 Share Geplaatst: 15 mei 2020 50 minuten geleden, Theoak zei: Beurzen kunnen helpen aandacht te genereren voor de striphobby en nieuwe lezers te trekken als deze laagdrempelig en op de juiste locaties en tijden zijn. Uit het complete rapport: Quote De vraag is ook of stripdagen en beurzen nu wel werken voor het verjongen en verbreden van de belangstelling. Het zijn toch voornamelijk ontmoetingsplekken voor gelijkgestemden op zoek naar nieuwe strips of oude voor hun verzameling. Het is geen ‘kennismaking en promotie evenement’. Iets daarvoor veel harde woorden, 'rommelig', 'uitdragerij', 'eenzijdig'... : Quote Beurzen worden, noodgedwongen voelt het, als noodzakelijk gezien omdat het de enige plekken zijn waar je nog gewoon kennis kan nemen van wat er aan strips wordt aangeboden. Maar het moet beter, volwassener en professioneler. Het heeft allemaal geen uitstraling, rommelig en vaak een droevig stemmende uitdragerij. Veel tafels met dozen en gewoon maar neergekwakte stapels, ook bij ‘officiële’ uitgeverijen. De medewerkers staan er ongeïnteresseerd bij. Het resultaat is dat de vergrijzende verzamelaars overheersen. Dat is enerzijds elitair en anderzijds tamelijk eenzijdig. Er is teveel hang naar het verleden en het is te zeer naar binnen gericht. De helft van de stands zijn ook tweedehandshandelaren. Verder zijn de beurzen allemaal hetzelfde, zelfde publiek, winkels met hetzelfde aanbod. Men zou meer samenwerken en afstemmen. Bepaalde thema’s, duidelijker onderscheid tussen verschillend aanbod en meer uitnodigend voor nieuwer publiek door breed aanbod ook met andere gerelateerde activiteiten. Er is nog nooit een echte evaluatie gedaan na afloop van een beurs, bij bezoekers of standhouders (voor zover men weet). Enthousiaste verhalen van organisatoren in hun eigen media lijken toch vooral gebaseerd op hun eigen roze bril. Standhouders komen toch wel terug omdat er geen alternatief is. Quote Link naar reactie
Theoak Geplaatst: 15 mei 2020 Share Geplaatst: 15 mei 2020 Er zijn verschillende soorten beurzen en de mening van de 15 ondervraagden is wel hun mening, en dat hoeft dan natuurlijk nog niet de waarheid te zijn. Quote Link naar reactie
bouncer Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 "Er zijn een aantal thema’s die in stripvorm goed verkopen: Geschiedenis (zoals WO II, Nederlands-Indië) Gezondheid Vluchtelingen Kunst (Dit doet het goed in musea zoals Vincent van Barbara Stok over Vincent van Gogh, dat daar tussen de boeken over Van Gogh ligt.) Stripjournalistiek in het algemeen". Schei toch uit met dit modieuze gelul! Zo lang de Catawikiveilingen nog steeds laten zien dat er dagelijks voor fikse prijzen strips worden verhandeld is de markt nog lang niet opgedroogd, het heeft zich gewoon verplaatst. Barbara Stok in een adem noemen met Vincent van Gogh, Quote Link naar reactie
Rik Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 15 uren geleden, Theoak zei: Het artikel is interessant, maar sommige zaken worden als te belangrijk gezien, terwijl ze dat niet zijn. Belangrijk is dat er vooral jongere lezers bij komen door de juiste marketing in te zetten. Strips lezen moet leuk worden gevonden en moet een betaalbaar alternatief zijn voor andere vrijetijdsbestedingen. Beurzen kunnen helpen aandacht te genereren voor de striphobby en nieuwe lezers te trekken als deze laagdrempelig en op de juiste locaties en tijden zijn. Het probleem is inderdaad de vergrijzing van de stripliefhebbers. Anders gezegd; Het aantal jongeren tussen de 15 - 25 jaar die daadwerkelijk strips aanschaffen is erg klein. Dit geldt in ieder geval zeker voor Nederland. Bij een gezond klimaat vormt deze groep de basis van de pyramide en wij oudjes zijn het topje. In mijn beleving staat deze pyramide in Nederland omgekeerd. De brede basis van oudjes boven en de smalle top van de jongeren onder. Dit gaat een keer omvallen want alleen in stripverhalen kan een pyramide op zijn punt staan Quote Omnia mutantur nihil interit Link naar reactie
Tweetie Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 2 uren geleden, bouncer zei: "Er zijn een aantal thema’s die in stripvorm goed verkopen: Geschiedenis (zoals WO II, Nederlands-Indië) Gezondheid Vluchtelingen Kunst (Dit doet het goed in musea zoals Vincent van Barbara Stok over Vincent van Gogh, dat daar tussen de boeken over Van Gogh ligt.) Stripjournalistiek in het algemeen". Schei toch uit met dit modieuze gelul! Inderdaad, dat soort onderwerpen (m.u.v. WO II en andere historische strips), is echt niet wat de strip populair zal maken. Al zijn er soms wel uitzonderingen: als iets niet escapistisch is en afleiding biedt van het dagelijkse leven, zal het niet populair zijn. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 3 uren geleden, Rik zei: In mijn beleving staat deze pyramide in Nederland omgekeerd. De brede basis van oudjes boven en de smalle top van de jongeren onder. Dit gaat een keer omvallen want alleen in stripverhalen kan een pyramide op zijn punt staan Mooi! Dat dus. 3 uren geleden, bouncer zei: Zo lang de Catawikiveilingen nog steeds laten zien dat er dagelijks voor fikse prijzen strips worden verhandeld is de markt nog lang niet opgedroogd, het heeft zich gewoon verplaatst. Zo lang de Catawiki-veilingen nog steeds laten zien dat er dagelijks voor fikse prijzen 78-toerenplatenspelers worden verhandeld is de markt nog lang niet opgedroogd, het heeft zich gewoon verplaatst. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 12 minuten geleden, Konincks zei: Hoop vaag gewauwel. Ach, je hebt gelijk. Zolang Sherpa met gemak 20.000 exemplaren gaat wegzetten van (eindelijk!) de vertaling van het beste stripalbum van 2018 is er niets aan de hand. Hum... Quote Link naar reactie
Theoak Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 Er is wel degelijk wat aan de hand en de stripwereld heeft als het zo doorgaat geen al te beste toekomst in Nederland met name voor de boeg, maar dit opiniestuk is veel te elitair geschreven en slaat de spijker echt niet op zijn kop. Quote Link naar reactie
bouncer Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 9 minuten geleden, Vittorio zei: Ach, je hebt gelijk. Zolang Sherpa met gemak 20.000 exemplaren gaat wegzetten van (eindelijk!) de vertaling van het beste stripalbum van 2018 is er niets aan de hand. Hum... j Tja, of deze........ en deze, maar dat is het punt niet. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 10 minuten geleden, bouncer zei: Tja, of deze........ en deze, maar dat is het punt niet. Dat is het punt dus wel. In dat geval is er een markt. Quote Link naar reactie
bouncer Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 35 minuten geleden, Vittorio zei: Mooi! Dat dus. Zo lang de Catawiki-veilingen nog steeds laten zien dat er dagelijks voor fikse prijzen 78-toerenplatenspelers worden verhandeld is de markt nog lang niet opgedroogd, het heeft zich gewoon verplaatst. 78 toeren platen zijn alleen interessant als het om jazz of rock 'n' roll gaat, de rest kun je gebruiken bij kleiduiven schieten, ook zo'n ouderwetse hobby door en voor middelbare heren. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 Die ironische metafoor was niet bedoeld om over jazz te praten. Quote Link naar reactie
bouncer Geplaatst: 16 mei 2020 Share Geplaatst: 16 mei 2020 Over muziek en strips gesproken! https://www.parool.nl/nederland/stripboekenuitgever-hansje-joustra-geweldig-punk-wat-een-energie~bb4cea5e/ Quote Link naar reactie
dutch lines Geplaatst: 18 mei 2020 Share Geplaatst: 18 mei 2020 Reactie van Wiebe Mokken, uitgever van Scratch Books op de inventarisatie van de toekomst voor het stripverhaal in Nederland: https://9ekunst.nl/2020/05/18/de-toekomstbestendigheid-van-de-strip/ Quote Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars. Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 18 mei 2020 Share Geplaatst: 18 mei 2020 31 minuten geleden, Michel zei: Reactie van Wiebe Mokken, uitgever van Scratch Books op de inventarisatie van de toekomst voor het stripverhaal in Nederland: https://9ekunst.nl/2020/05/18/de-toekomstbestendigheid-van-de-strip/ Mokken is er echt voor gaan zitten, maar tegen het eind deel ik niet in zijn optimisme: Quote Als we de strip uit de verzamelhoek kunnen halen en de graphic novel de boekhandel in kunnen krijgen, wordt de strip eindelijk volwassen genomen. Als. Quote Link naar reactie
Theoak Geplaatst: 18 mei 2020 Share Geplaatst: 18 mei 2020 Interessant stuk om te lezen, maar graphic novels en manga zijn in het Nederlandstalige stripgebied zeker niet de toekomst. Quote Link naar reactie
Neat Stuff Geplaatst: 19 mei 2020 Share Geplaatst: 19 mei 2020 7 uren geleden, Theoak zei: Interessant stuk om te lezen, maar graphic novels en manga zijn in het Nederlandstalige stripgebied zeker niet de toekomst. Dat zouden ze wel moeten zijn, want belegen series in een integraal jasje en reboots van reeksen uit de 60-er jaren cateren aan de 40 plussers (zoals ik zelf...ja,ja...)en zijn het zeker niet vrees ik. Quote Link naar reactie
Vittorio Geplaatst: 19 mei 2020 Share Geplaatst: 19 mei 2020 Joris Vermassen, kom er maar weer in, zes jaar oud inmiddels: De neger van de literatuur 14/06/2014 | Joris Vermassen Joris Vermassen heeft een graphic novel geschreven, heeft hem gepubliceerd gekregen en mocht zelfs lovende recensies lezen. Maar een boekhandel die de graphic novel ook wil verkopen, dat is er blijkbaar te veel aan. ‘Het spijt me, we verkopen geen graphic novels’, zegt de uitbaatster van de Standaard Boekhandel op het Sint-Baafsplein in Gent, als ik haar vraag of ze mijn boekje in huis heeft. ‘Ze passen niet tussen de romans en ook niet tussen de gewone strips daar.’ En ze wijst naar de ruime display met Suske en Wiske’s en andere populaire kinderstrips. ‘Het zijn winkeldochters’, zucht ze, ‘we geraken ze aan de straatstenen niet kwijt.’ Ze lijkt oprecht. ‘Niet dat ik niet van strips houd, ik heb zelf een collectie van vijftienhonderd strips, waaronder heel wat graphic novels, maar we krijgen ze niet verkocht, meneer.’ Ik vertel haar dat mijn boekje lovende kritieken krijgt en dat heel wat lezers er ondersteboven van zijn, en dat mijn beeldroman eigenlijk tussen de gewone romans zou moeten liggen, en ik voel een lichte walging voor mezelf omdat ik vast klink als een van die verongelijkte auteurs die vinden dat hun meesterwerk met stapels in de vitrine moet liggen. En net op het moment dat ik me wil excuseren voor mijn vrijpostigheid, gaat ze voor haar computerscherm zitten, doet een paar klikken en zegt: ‘Zo, ik heb er eentje besteld.’ Ik dank haar voor haar bereidwilligheid, en ik haat mezelf nog meer want ze doet dit vast uit medelijden, maar ik laat niets merken, en met opgeheven hoofd verlaat ik het pand. Cappuccino ‘Nee, we doen geen graphic novels’, zegt de medewerkster van Het Paard van Troje, de boekhandel aan de Kouter in Gent. Verkozen tot beste boekhandel, staat op de vitrine. ‘Maar kom vanmiddag eens terug, we zullen uw vraag voorleggen aan Bart.’ Bart is de baas, zelf mag ze hierover niet beslissen. Het is een prachtige boekhandel, probeer ik toch, en het zou fijn zijn mocht de beste boekhandel mijn boekje in huis hebben, en weer voel ik de zelfhaat omdat ik klink als een marktkramer, omdat ik hier als kunstenaar zou moeten boven staan, maar ik kan me niet bedwingen en ik hoor mezelf zeggen dat een goede boekhandel het aan zichzelf verplicht is goede boeken in huis te halen, en dat een goede beeldroman daar ook bij hoort, en ik bespeur ergernis in haar blik wanneer ik zeg dat ze wel een volle wand kookboeken hebben en een ruime zithoek met koffie en taart, maar geen graphic novels. ‘Dat moet u maar met Bart bespreken’, zegt ze droogjes, en met veel stoom begint ze een cappuccino te maken. ‘Nee, graphic novels doen we niet meer,’ zegt de uitbater van Limerick. ‘Het liep voor geen meter, we hebben ze allemaal in de uitverkoop gedaan.’ Limerick is een mooie onafhankelijke boekhandel bij het station van Gent, met prachtige houten tafels en wandkasten en een ruim aanbod literatuur, kunst en poëzie. Er is zelfs een collectie schrijfmachines van Willem Frederik Hermans te bezichtigen. Ik wil uitschreeuwen dat mijn boekje hier móét liggen, en dat het vast goed zal verkopen omdat het heel toegankelijk is, helemaal niet experimenteel of hermetisch, zoals sommige andere graphic novels, maar ik beheers me en zeg: ‘Maar die poëzie- en kunstboeken zijn vast ook geen bestsellers?’ ‘Dat is waar,’ zegt de uitbater,’ en hij denkt even na over een repliek. ‘Weet je’, zegt hij ten slotte, ‘een van mijn beste vrienden heeft onlangs een graphic novel gemaakt, maar die verkoop ik hier ook niet. Begrijpt u?’ Ik knik om hem een plezier te doen, maar begrijpen doe ik niet. We staan bij een enorme wand met kinderboeken, en ik word vervuld van jaloezie, en ik wil vragen: waarom mogen zij hier wél staan? Waarom worden graphic novels verbannen naar het getto van de stripwinkels? Maar ik wil mijn waardigheid niet verliezen, en ik vraag hem op rustige toon om alles nog eens goed te overwegen, en met de borst vooruit ga ik weg. Maus ‘Nee, graphic novels, ik begin er niet aan’, zegt Bart van Het Paard van Troje die namiddag, terwijl hij een stapel Thaise kookboeken uit een doos neemt. Het is druk in de zaak; alle tafeltjes in de koffiehoek zijn volzet. ‘Waarom dan niet?’ dring ik aan. ‘Ik vind graphic novels fantastisch hoor’, zegt hij, ‘maar ik neem enkel Maus van Art Spiegelman in huis en Blankets van Craig Thompson, want dat zijn absolute toppers. Voor alle andere graphic novels verwijs ik de mensen naar de stripwinkels hier in de buurt.’ Ik voel me vollopen met adrenaline. ‘Maar in die stripwinkels komen alleen stripliefhebbers!’, zeg ik. ‘En daarvan is een groot deel enkel geïnteresseerd in fantasy en manga! Mijn publiek is veel ruimer, daar zijn mensen bij die nooit een voet in een stripwinkel zetten! Hoe durft u het om hier enkel Maus en Blankets te verkopen, een mooi staaltje van windowdressing is dat, terwijl u al het goeds van eigen bodem negeert!?’ Hij stopt met uitpakken en kijkt me doordringend aan. ‘Ik maak keuzes’, zegt hij, ‘en daar moet u zich verder niet mee bemoeien.’ ‘Ik bemoei me er wel mee!’ roep ik hard. De gesprekken in de koffiehoek vallen stil. Ik heb hier toch niets meer te verliezen, denk ik, en ik spring over de toonbank. We staan nu neus aan neus. ’Literatuurracist!’ grom ik. Hij trekt bleek weg. ‘Wat?’ stamelt hij. ‘Literatuurracist! U sluit een heel genre uit op irrationele gronden! Graphic novels zijn de negers van de literatuur! Goed genoeg als slaafje, wanneer er weer eens een bekende roman moet verstript worden, maar o wee als de graphic novel voor zichzelf opkomt! Uw poging om de literatuur te zuiveren van onreine elementen is verwerpelijk!’ Hij deinst achteruit, met een kookboek van Sandor Katz voor zich als schild. ‘Verlaat onmiddellijk de zaak’, zegt hij. ‘Ik wens u hier niet meer te zien.’ Op dat moment voel ik hoe iemand mijn pols vastneemt en mijn arm op mijn rug omwringt. Ik verga van de pijn. ‘Komt u maar rustig mee’, zegt zijn medewerkster, en ze leidt me voorbij de verbaasde klanten in de koffiehoek tot bij de uitgang. Ik voel een schop in mijn kont en beland op straat, met mijn hoofd tegen een zitbank. Versuft blijf ik zitten. Ik tast naar mijn bloedneus. Een groepje Japanse toeristen blijft staan. Enkelen beginnen foto’s te maken. Terwijl ik het bloed probeer te stelpen met mijn zakdoek, schreeuw ik het uit: Graphic novel is the nigger of literature! (Dit stukje is gebaseerd op waargebeurde feiten, maar enige dichterlijke overdrijvingen kan de auteur niet uitsluiten) Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 19 mei 2020 Share Geplaatst: 19 mei 2020 19 minutes ago, Vittorio said: Maar in die stripwinkels komen alleen stripliefhebbers!’, zeg ik. ‘En daarvan is een groot deel enkel geïnteresseerd in fantasy en manga! Ik denk dat dit ongeveer de korte samenvatting is van het probleem van de 'graphic novel'. Het is een strip die neerbuigend doet over strips, en dan kwaad is dat boekhandels neerbuigend doen over strips. Quote yncke.be Link naar reactie
Eemis Geplaatst: 19 mei 2020 Share Geplaatst: 19 mei 2020 12 minuten geleden, Yncke zei: Ik denk dat dit ongeveer de korte samenvatting is van het probleem van de 'graphic novel'. Het is een strip die neerbuigend doet over strips, en dan kwaad is dat boekhandels neerbuigend doen over strips. Tja.. Mensen als Yncke denken toch wat te bekrompen over strips.... Quote Link naar reactie
JPAR Geplaatst: 19 mei 2020 Share Geplaatst: 19 mei 2020 4 minuten geleden, Eemis zei: Wat een krapuleuze reactie door een non-talent als Yncke. Ongelooflijk. Dat is ook niet aardig. Ik heb persoonlijk ook niet zoveel met graphic novel en ik lees erg veel diverse dingen, literatuur, detectives, strips, comics enz, maar een graphic novel pakt mij vaak niet. Oja, crapuleus is met een 'c'. Quote Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.