Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

12 minutes ago, cinco said:

Wij zijn hier nu wel allemaal mensen die graag strips lezen, maar wat zouden andere mensen er van denken?

Misschien vinden ze het er kinderachtig uitzien.

Ik denk dat je de kracht van die oude reeksen niet moet onderschatten. Die lagen in elke wachtkamer, kapperszaak .. Het publiek is veel groter dan mensen die er geld aan uitgeven. Het is ook niet dat de toeristische plaatjes zo veel beter waren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Over anime, maar aangezien voor Japanners anime en manga hetzelfde is (ze hebben er eigenlijk geen twee verschillende woorden voor), gaat het dus ook over strips:

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/22/ontsnappen-in-een-nieuwe-wereld-en-een-nieuwe-cultuur-a4092980

Link naar reactie

Voor zover ik weet, klopt dat niet, en noemen ze het allemaal 漫画.

Soms willen ze het onderscheid maken met animatiefilm, en dan gebruiken ze アニメ漫画 of 漫画アニメ, een van die twee.

Maar in principe maken ze géén verschil. Het zijn wij in het Westen die een verschil maken. Het zijn in de meeste gevallen trouwens allemaal dezelfde personages.

Link naar reactie

In deze video vraagt een Japanner op straat of ouderen naar tekenfilms kijken en gebruikt voortdurend het woord アニメ. Ik ken ongetwijfeld minder van Japans dan jij, maar het lijkt me toch straf dat Japanners het onderscheid niet zouden maken. Volgens mij ben je in de war met het feit dat Japanners geen onderscheid maken tussen Japanse en buitenlandse strips, en ook niet tussen Japanse en buitenlandse tekenfilms.

 

Voor zover ik weet zijn strips populairder in Japan dan tekenfilms. (Kinderen houden natuurlijk van beide)

Link naar reactie
2 uren geleden, Red Arrow zei:

In deze video vraagt een Japanner op straat of ouderen naar tekenfilms kijken en gebruikt voortdurend het woord アニメ.

 

Zoals ik zei maken ze eigenlijk geen onderscheid. Manga is voor hen zowel de strips als de tekenfilms. Maar als ze het onderscheid willen maken, gebruiken ze de term "anime" of een cmbinatie van "anime" met "manga". Doorgaans is het voor hen echter een pot nat.

Bij ons daarentegen niet. Wij beschouwen het wel degelijk als twee verschillende dingen.

 

Overigens ken ik That Japanese Man Yuta wel, hoor.

En hij heeft die video ten slotte gemaakt voor wie Japans wil leren, dus voor niet-Japanners. Logisch dat zijn vragen daaraan zijn aangepast.

Normale volwassen Japanners kijken geen anime.

Link naar reactie
Op 23/2/2022 om 19:01, Peter Motte zei:

Over anime, maar aangezien voor Japanners anime en manga hetzelfde is

 

Dat is letterlijk zeggen dat strips en tekenfilms hetzelfde is.

Manga (漫画) zijn strips. Het is een origineel Japans woord en gebruikt de kanji voor (o.a.)tekening en pennestreek.

Anime (アニメ) zijn tekenfilms. Het is een verkorting van het Engels leenwoord animation (アニメーション)

 

Wat wel klopt is dat de "scene" hetzelfde is. De otaku (fans, nerds, vertaal het zoals je wil) omarmen meestal beide.

Volwassenen willen nog wel eens manga lezen, er is voor elke doelgroep immers wel een maandblad, uitgeverij, ... die de smaak catert, anime kijken is toch vooral voor de jeugd en jongvolwassenen. Al zijn hier toch ook wel een paar uitzonderingen.

De reeks 'Sazae-san' wordt door alle generaties gelezen dan wel bekeken, en is de langstlopende animatiereeks ooit.

Link naar reactie

Stripmuseum verzamelt werk van 20 auteurs die strip maakten voor het Louvre

 

Wat hebben strips en het Louvre in Parijs met elkaar te maken? Veel, zo blijkt, want in het Stripmuseum is er een hele tentoonstelling rond gebouwd. Twintig stripauteurs hebben een stripalbum gemaakt in opdracht van het Louvre. De Brusselse Judith Vanistendael is een van de tekenaars die aan de slag mocht voor het museum met de glazen piramide. BRUZZ bezocht met haar de tentoonstelling.

 

https://www.bruzz.be/videoreeks/maandag-28-februari-2022/video-stripmuseum-verzamelt-werk-van-20-auteurs-die-strip

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
49 minutes ago, Lük Bey said:

Yay, aandacht voor strips 😕 

 

Naamloos.thumb.jpg.08ce2d49bdcc1741183a1d99d9b015db.jpg

 

(Het artikel zit achter de betaalmuur)

U hebt het vast al gemerkt: de Russische troepen ­kalken een grote Z op hun vrachtwagens, tanks en ­ander oorlogstuig. Een beetje zoals het V-teken van Winston Churchill, dat de Britten tijdens de Tweede ­Wereldoorlog naar de Victory leidde. Het Z-teken staat volgens de Russen dan weer voor solidariteit, steun en trots op de moed van hun soldaten.

Maar wacht eens even. Hebben we die Z al niet eens eerder gezien? Inderdaad! In 1961 zelfs al: in het stripverhaal De Z van Zwendel, in de reeks Robbedoes en Kwabbernoot. Daar duikt een gekke maar geniale professor op die de ­eigendom van alle planeten van het zonnestelsel claimt. Hij opereert vanuit Zwendelland (het zou een alternatieve be­naming voor Rusland kunnen zijn) met steden als Zwendelburg (het zou Sint-Petersburg kunnen zijn) en zegt dingen als ‘Zwendel heeft niemand nodig’ (wat klinkt als een leider die iedereen op afstand houdt en vergadert aan tafels die zo lang zijn dat ze uit een stripverhaal lijken te komen).

Hebben we die Z al niets eens eerder gezien? Inderdaad! In 1961 zelfs al

Om zijn plannen te realiseren, heeft hij een straal uitgevonden die iedereen volgzaam maakt (we sluiten niet uit dat Poetin die ook heeft). ‘Die enorme uitvinding zou Zwendel tot elektronische dictator van de aarde kunnen maken,’ zegt hij (in de derde persoon over zichzelf), ‘als hij de wereldbol niet veel te nietig vond voor de omvang van zijn genie.’ ­Zoals ze in Oekraïne zeggen: ‘Poetin wil verder gaan dan ­Oekraïne.’

Het legertje gehypnotiseerden dat hij daarvoor in stelling brengt, de Zwendelmannen, spreken alle woorden achterstevoren uit, maar laten die wel hun normale plaats in een zin ­behouden, zoals in: tad tknilk oz. Vindt u het ook wat Russisch klinken?

Enfin, om een lang stripverhaal kort te maken: aan het slot lanceert hij een hele batterij raketten naar de maan om zijn kunde aan de wereld te tonen. Zijn bedoeling? Reclame ­maken op de maan. Helaas loopt er iets mis en wordt het logo van een bekend Amerikaans merk op de maan in het Zwendels gespoten: acoC-aloC. Die tekst verdwijnt na een maand en ook het mislukte genie verdwijnt: ‘Zwendel keert naar zijn eenzaamheid terug.’ Misschien een ideetje voor Poetin.

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 25/2/2022 om 11:15, Tanuki zei:

Dat is letterlijk zeggen dat strips en tekenfilms hetzelfde is.

Manga (漫画) zijn strips. Het is een origineel Japans woord en gebruikt de kanji voor (o.a.)tekening en pennestreek.

Anime (アニメ) zijn tekenfilms. Het is een verkorting van het Engels leenwoord animation (アニメーション)

 

Ah, zoals ik het begreep komt anime van het Franse animation die in het frans veelvuldig afgekort wordt als animé. Die term werd gemeengoed omdat eind jaren '80 en begin '90 Japanse tekenfilms populair werd gemaakt door het Franse programma Club Dorothée die ook in Vlaanderen heel populair was bij de jeugd.

 

De term vond dan makkelijk voet aan grond in het Engels vanwege de bijna identieke afkorting. Nu ja, dat is toch zoals ik de benaming ervaren heb. 🙂

 

 

714px-ClubDo1992.svg.png

Link naar reactie
Op 16/3/2022 om 06:40, Bonte zei:

Morgen donderdag om 11u is er een Franstalige persconferentie van Dupuis, ik heb het nagevraagd en de livestream is open voor iedereen. Ik versta geen jota Frans dus zal het nadien wel lezen op de SSZ tenzij iemand hier een liveblog post. 🙂

 

Het grootste stripnieuws van 2022

https://www.dupuis.com/FIBD2022/

 

 

dupuis100.jpg

 

Ondertussen is dat grote nieuws gekend: er komt een nieuw album van Guust. Tenzij Isabelle Franquin haar zin krijgt.

https://focus.knack.be/entertainment/boeken-strips/nieuw-album-van-guust-flater-zorgt-voor-ophef/article-normal-1847329.html

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

@Bonte@cartoonesk Japanners zijn gek op van die verkorte uitdrukkingen. Veel buzzwords, ... zijn feitelijk verkortingen van langere uitdrukkingen, ...

Sommige ervan kennen we ook hier: purikura (print club photo boots), pokemon (pocket monsters), cosupure (costume play)

Een buzzword van de laatste jaren: mokushoku (masuku kaishoku: hou je masker op tenzij je eet),

Nog enkele leuke die me zo te binnen schieten: nomikai met als gevolg ervan nomisugi, setsuden, kei-car, ...

 

maar dit geheel terzijde.

Link naar reactie
4 uren geleden, Waldorf zei:

 

Ondertussen is dat grote nieuws gekend: er komt een nieuw album van Guust. Tenzij Isabelle Franquin haar zin krijgt.

https://focus.knack.be/entertainment/boeken-strips/nieuw-album-van-guust-flater-zorgt-voor-ophef/article-normal-1847329.html

Blijf daar toch gewoon af. Wie zit er op nieuwe gags van Guust te wachten? Allez, dat is mijn bescheiden mening. Idem voor een nieuw album van 'Kuifje'. Ook daarover wordt al jaren gespeculeerd en gedoe met Rodwell... Laat dat gewoon zo. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
9 minuten geleden, Veto zei:

Blijf daar toch gewoon af. Wie zit er op nieuwe gags van Guust te wachten? Allez, dat is mijn bescheiden mening. Idem voor een nieuw album van 'Kuifje'. Ook daarover wordt al jaren gespeculeerd en gedoe met Rodwell... Laat dat gewoon zo. 

 

Tja, Dupuis heeft ook een punt dat een reeks maar blijft leven als er nog af en toe een nieuw album verschijnt. Ik zou het niet kopen, maar van mij mogen ze wel een nieuwe Guust maken.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
44 minuten geleden, Veto zei:

Blijf daar toch gewoon af. Wie zit er op nieuwe gags van Guust te wachten?

Toch redelijk wat mensen wellicht. Ze gaan daar ook wel gemerkt hebben dat die hommagealbums van een tijdje geleden het goed deden in de verkoop.

(ik had liever Yoann als tekenaar gezien, of die mannen van Klein Guustje, maar soit).

Link naar reactie
35 minuten geleden, TDPB zei:

Toch redelijk wat mensen wellicht. Ze gaan daar ook wel gemerkt hebben dat die hommagealbums van een tijdje geleden het goed deden in de verkoop.

(ik had liever Yoann als tekenaar gezien, of die mannen van Klein Guustje, maar soit).

 

Redelijk wat mensen misschien.

Maar nieuw en jong lezerspubliek? De eerste gag is er een met een vast telefoontoestel.
image.thumb.png.9904aed6e02f1845cfeba43d43380548.png

Link naar reactie

Klinkt raar...

De oude Guust kon ik, als kind, wel waarderen

Toen de periode met parkeerautomaten kwam, vond ik er niets meer aan.

Dat kwam vooral omdat ik toen te jong was (Wat wist ik toen van betaald parkeren)

Nu ik ouder ben, heb ik eigenlijk niet veel meer op met de Guust grappen van toen.

Dat komt zo-al-zo dat ik ouder ben, maar ook omdat veel van die grappen eigenlijk gedateerd zijn.

Maar ik denk dat nieuwe Guust grappen het nog steeds goed zal doen bij een jong publiek.

Zoals Phineas en Ferb, van Disney, dat ook goed doet bij de jeugd.

Trouwens tekeningen van Guust vind ik nog steeds prachtig

En Robbedoes periode van Franquin zijn nog steeds subliem!

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Op 2/6/2022 om 09:44, Yncke zei:

Het ging over de Nero tentoonstelling, en hoe Nero in Wallonië gezien werd.

Edit: En hop, hier is de link.

Interview met Christophe Deborsu van 7 minuten.  Na nog geen 2 minuten zijn volgende uitspraken van de presentatrice al de revue gepasseerd:

"Marc Sleen tekende zomaar eventjes 270 Nero albums bij elkaar."

't Waren er 217 en geen 270 (zoals tweemaal vermeld staat in het persdossier).  Maar allez, er stond toch een 7 in.

"In Wallonië spreken ze over de zevende kunst, hé, de stripkunst wordt daar beschouwd als de zevende kunst.  Het is iets meer verheven, hé, daar?"

Straf, hé, hoe dit laatste zin meteen bewezen wordt door de inhoud van de er aan voorafgaande zin.

 

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...