Ga naar inhoud

Strips in de media


Jason Fly

Recommended Posts

De nieuwe Asterix kreeg een behoorlijke media ondersteuning. En net zag ik op tv een advertentie voorbijkomen voor het Suske en Wiske album Het eiland Amoras in een speciale uitgave die je bij het AD gaat krijgen.

 

http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/3530757/2013/10/21/AD-organiseert-de-grote-Suske-Wiske-look-a-like-contest.dhtml

 

http://www.persgroepadvertising.nl/news/de-gouden-boeken-collectie-van-suske-wiske

 

Bij elkaar worden het dus 15 delen.

Link naar reactie

Leuk, de opmaak van de binnenpagina's van die Suske en Wiske-reeks komt van mij. Alle teksten, waaronder een vijftiendelige geschiedenis van de reeks, ook. Ik heb er enorm veel uur slaap voor moeten laten. Gezamenlijke oplage van alle 15 delen is een miljoen exemplaren.

Link naar reactie

Zonet was Shamisa Debroey op Joos (radio 1). Ik kende haar niet, net als haar GN. Heeft iemand't al gelezen?

't Is (semi-)autobiografisch, dus ik vind het al'n beetje vies, want dat doet me denken aan gedrochten als Vanistendael e.d.

 

tumblr_mugr9xoqZw1qfkawuo1_500.jpg

 

Ik heb dat al gelezen, en ik heb er hier ook al iets over gepost. Ik ben wel te lui om dan plaatjes te zoeken en bij te voegen, vandaar dat het je ontgaan is. Het verhaal is een beetje moeilijk om volgen, want Shamisa is zeer spaarzaam met tekst. Je moet de achterkant eerst lezen, anders snap je nooit wat gebeurt. Ik vond het wel mooi getekend.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Jean Van Hamme en Hermann zijn genomineerd voor de Grote Prijs van het stripfestival in Angoulême.

 

Het Internationaal Stripfestival van Angoulême in Frankrijk heeft de lijst met genomineerden voor de Grote Prijs bekend gemaakt. Onder de kanshebbers zijn twee Belgen: Jean Van Hamme en Hermann.

Brusselaar Jean Van Hamme is vooral gekend als scenarist van onder andere Thorgal, XIII en Largo Winch. Hermann, voluit Hermann Huppen, kent u misschien als scenarist en tekenaar van onder meer Jeremiah en De torens van Schemerwoude.

De Grote Prijs beloont ieder jaar een auteur voor zijn oeuvre en zijn bijdrage aan de evolutie van het stripverhaal. De genomineerden vormen een bont internationaal gezelschap. Naast de twee Belgen zijn de Fransen Binet, Christophe Blain, Pierre Christin, Étienne Davodeau, Nicolas de Crécy, Edika, Emmanuel Guibert, Manu Larcenet, Marjane Satrapi, Joann Sfar, de Argentijn Quino, de Amerikanen Charles Burns, Daniel Clowes, Richard Corben, Chris Ware en Bill Watterson, de Frans-Chileense Alejandro Jodorowsky, de Zwitser Bernard Cosey, de Italianen Milo Manara en Lorenzo Mattotti, de Brit Alan Moore en de Japanners Katsuhiro Otomo en Jiro Taniguchi genomineerd.

De laureaat wordt bekendgemaakt op 2 februari. Vorig jaar ging de Grote Prijs naar de Nederlandse cartoonist Willem.

Het Stripfestival van Angoulême, dat aan zijn 41ste editie toe is, wordt beschouwd als het belangrijkste Europese stripfestival. Het loopt van 30 januari tot en met 2 februari.

Link naar reactie

Jean Van Hamme en Hermann zijn genomineerd voor de Grote Prijs van het stripfestival in Angoulême.

 

Het Internationaal Stripfestival van Angoulême in Frankrijk heeft de lijst met genomineerden voor de Grote Prijs bekend gemaakt. Onder de kanshebbers zijn twee Belgen: Jean Van Hamme en Hermann.

Brusselaar Jean Van Hamme is vooral gekend als scenarist van onder andere Thorgal, XIII en Largo Winch. Hermann, voluit Hermann Huppen, kent u misschien als scenarist en tekenaar van onder meer Jeremiah en De torens van Schemerwoude.

De Grote Prijs beloont ieder jaar een auteur voor zijn oeuvre en zijn bijdrage aan de evolutie van het stripverhaal. De genomineerden vormen een bont internationaal gezelschap. Naast de twee Belgen zijn de Fransen Binet, Christophe Blain, Pierre Christin, Étienne Davodeau, Nicolas de Crécy, Edika, Emmanuel Guibert, Manu Larcenet, Marjane Satrapi, Joann Sfar, de Argentijn Quino, de Amerikanen Charles Burns, Daniel Clowes, Richard Corben, Chris Ware en Bill Watterson, de Frans-Chileense Alejandro Jodorowsky, de Zwitser Bernard Cosey, de Italianen Milo Manara en Lorenzo Mattotti, de Brit Alan Moore en de Japanners Katsuhiro Otomo en Jiro Taniguchi genomineerd.

 

Van Hamme zal 'm niet winnen. Té commercieel qua naam en reputatie. Dat kunnen die Fransen écht niet aan.

Hermann zie ik nog wel een kans maken, maar toch ook redelijk commerciële naam. Misschien eerder een œuvre-prijs.

 

Mijn gok is eerder op Davodeau of Chris Ware of Taniguchi.

Link naar reactie

Dick Matena als Levend Erfgoed op de radio:

 

'Levend erfgoeddrager'
Illustrator en striptekenaar Dick Matena wordt vandaag geëerd met de titel ‘Levend erfgoeddrager’. Het is een beloning voor meer dan vijftig jaar stripvakmanschap. Vanmiddag neemt Matena de prijs in ontvangst tijdens de eerste editie van het ‘Gala voor het Stripboek’ in Museum Meermanno in Den Haag. Matena begon zijn loopbaan in 1960 bij de Toonder Studio’s in Amsterdam. Hij tekende onder meer Ridder Roodhaar, Broer Konijn en Hiawatha. Later maakte hij verstrippingen van kinderboeken als Kruimeltje en Pietje Bell en literaire romans als De Avonden van Gerard Reve en Kaas van Willem Elsschot. Vanochtend is hij te gast.

 

http://www.tros.nl/tros-radio-tips/nieuwsshow/nieuwsshow-uitzendingen/item/?tx_trosradio[itemid]=176326&cHash=046c8c18daaeff77d487c5b362cb05b4

Link naar reactie

Maggie De Block personage in nieuwe strip Kiekeboe

  • vrijdag 31 januari 2014, 15u00
  •  
  • Auteur: sdv

 

35ef4798-8a81-11e3-a965-d230c9a3b817_web

 

Merho

 

Alles over

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open VLD) krijgt een rol in de nieuwe strip van Kiekeboe ‘De dode brievenbus’. Ze duikt er op als Mia Maer, hoofd van de staatsveiligheid.

‘Een fijn personage, ze tekent lekker’, vertelde geestelijke vader Merho in de Gazet van Antwerpen. ‘Ik had een personage nodig op wie nonkel Vital zou vallen: ronde vormen en een moederlijk type. Dus waarom niet onmiddellijk Maggie De Block?’

In de nieuwe strip ‘De dode brievenbus’ vraagt Staatsveiligheid Marcel Kiekeboe om informant te worden. Contactpersoon is M. M., Mia Maer, de verstripte Maggie De Block.

‘Ik wist van niks’

‘Ik wist van niks’, reageert Maggie De Block. ‘Het is mij niet gevraagd, maar ik vind het wel leuk. Ik ben een grote fan van cartoons. Zolang ze maar grappig en respectvol zijn

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

:lol:

 

Al zijn er die beweren (tsk) dat ze het kort na middernacht al zagen. Maar ze hadden er wel niet over gepost, dus beweren is makkelijk. ;)

 

dat zijn inderdaad maar praatjes achteraf, harde bewijzen zijn nodig :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

 

Vanwaar de streep door de link? Hij doet 't toch gewoon?

 

Het toevoegen van geluid kan best toegevoegde waarde hebben, in sommige strips wordt daar indirect ook gebruik van gemaakt. Vanuit Blacksad en Hector Umbra heb ik wel eens enkele van de genoemde liedjes opgezocht, en het melodietje in een van de Sabels en Galjoenen albums klinkt inderdaad onheilspellend. Als zoiets eronder zit en daar wat mee geexperimenteerd wordt kan dat best interessante resultaten opleveren, of wordt het dan een verkapte animatie? Het hangt trouwens wel sterk van het leesritme af en ik vraag me af of dat werkt vooral met de ZOINKs, inzoomen op iets dergelijks om het geluidje te krijgen zie ik me niet zo snel doen, zoiets moet dan spontaan gaan.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Vanwaar de streep door de link? Hij doet 't toch gewoon?

 

Het toevoegen van geluid kan best toegevoegde waarde hebben, in sommige strips wordt daar indirect ook gebruik van gemaakt. Vanuit Blacksad en Hector Umbra heb ik wel eens enkele van de genoemde liedjes opgezocht, en het melodietje in een van de Sabels en Galjoenen albums klinkt inderdaad onheilspellend. Als zoiets eronder zit en daar wat mee geexperimenteerd wordt kan dat best interessante resultaten opleveren, of wordt het dan een verkapte animatie? Het hangt trouwens wel sterk van het leesritme af en ik vraag me af of dat werkt vooral met de ZOINKs, inzoomen op iets dergelijks om het geluidje te krijgen zie ik me niet zo snel doen, zoiets moet dan spontaan gaan.

 

geen reden. dat deed de internet explorer op het werk gewoon. Ik kreeg 'm er niet meer af. Soms springt ie automatisch een stukje vooruit, ik kan geen twee posts na elkaar doen zonder te herladen, ik kan een antwoord niet bewerken zonder te herladen ... als ik vanop het werk iets post, moet ik het nemen zoals het is ;)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...