Ga naar inhoud

Beste historische strips?


Recommended Posts

Bedoel je ook helemaal waarheidgetrouw?

Want Murena is zeker de moeite, maar het hoofdpersonage loopt bv al bij alle belangrijke gebeurtenissen rond, maar heeft nooit werkelijk bestaan.

Ā 

Dus leuke historische strip, zeker :DĀ Maar niet historisch correct, dus ik vroeg me af wat de vraag exact was.

Link naar reactie

Een historische strip moet zich in een welomschreven historisch kader afspelen. De rest mag verzonnen zijn, maar het kader moet juist zijn. En de personages moeten in contact komen met de Grote Historische Gebeurtenissen. Allez, dat vind ik toch.

Murena is zeer goed maar zelf lees ik liever over zaken die minder ver achter ons liggen. Oriƫntaals dagboek van Ferrandez (tien delen in het Frans, in het Ndl slechts twee of drie) heb ik graag gelezen, en om in hetzelfde historische kader te blijven: Azrayen van Lax en Giroud. Een vrije Vlucht in twee delen die zich afspeelt tijdens de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog.

Ook Marvano kan een aardige historische strip maken: Berlijn, Grand Prix, De Joodse Brigade...

Van Giardino zijn zowel Jonas Fink als Max Fridman zeer degelijke historische strips (Wanneer komt er een integrale van Max Fridman, dames en heren uitgevers?)

Kinderen van de Wind

Kongo (Perrissin en Tirabosco), onmisbaar voor ons, Belgen.

Ā 

image.php?i=222991&s=249131

Ā 

Rampokan

Ā 

Een geval apart is het werk van mijn favoriete scenarist Nury: met reeksen als Er was eens, Keizerin Charlotte of De dood van Stalin gaat hij op heel specifieke personen of gebeurtenissen werken. Hij vult dan de onbeschreven gaatjes in de geschiedenis zelf in, waardoor het onduidelijk wordt wat waar is en wat niet. In de meeste historische strips is het kader waarachtig, maar worden fictieve figuren toegevoegd die dan fictieve feiten meemaken. Bij Nury is de grens veel vager.Ā 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ā 

Ā 

1 uur geleden, Waldorf zei:

Ā 

Een geval apart is het werk van mijn favoriete scenarist Nury: met reeksen als Er was eens, Keizerin Charlotte of De dood van Stalin gaat hij op heel specifieke personen of gebeurtenissen werken. Hij vult dan de onbeschreven gaatjes in de geschiedenis zelf in, waardoor het onduidelijk wordt wat waar is en wat niet. In de meeste historische strips is het kader waarachtig, maar worden fictieve figuren toegevoegd die dan fictieve feiten meemaken. Bij Nury is de grens veel vager.

Ā 

Dus historische strip of niet?

Ā 

afbeelding.png.dd67f3acbbc6dcdd8e57e19eece6d2ac.pngafbeelding.png.2ae250bfc7e2951554d33ae48c56c8ae.png

Ā 

Ā 

Link naar reactie

Overigens- ik heb Charly's war ook genoemd omdat dit een meer dan uitmuntend beeld geeft van de eerste wereldoorlog. De research die voor deze strip is gedaan is buitengewoon..

Ā 

Omdat Nederland in de eerste wereldoorlog neutraal was leeft deze oorlog hier niet echt..Ā  op dit forum hoor ik echter ook nooit veel over WO1 strips.. leeft den grooten oorlog eigenlijk nog in BelgiĆ« of is dat echt iets van zo lang geleden dat er nog maar weinigen echt mee bezig zijn?

Ā 

Als historicus zijnde interesseert de eerste wereldoorlog me met name omdat dit toch echt de oercatastrofe van de enorm bloederige 20e eeuw is geweest.. het is bizar hoe het zo mis kon gaan en hoe vrolijk de soldaten destijds aanvankelijk nog ten strijde trokken.. nog geen flauw benul van de inzet van echt smerige wapens zoals gas en vlammenwerpers..

Ā 

Zonder de eerste wereldoorlog was de tweede er nooit geweest, was de Russische revolutie er waarschijnlijk niet geweest en daarmee dus ook geen koude oorlog en de daarmee gepaard gaande wapenwedloop, geen Korea oorlog, geen Vietnam oorlog etc...

Ā 

Het knappe aan Charly's war vind ik toch wel dat het de menselijke kant van de oorlog belicht. Shellshock, ptss etc.. alles zit erin..het moet echt gruwelijk zijn geweest..

Ā 

Van alle strips die ik heb gelezen is deze reeks wellicht de meest indrukwekkende en een van de meest historisch verantwoorde

Link naar reactie
8 uren geleden, cinco zei:

Ā 

Ā 

Ā 

Dus historische strip of niet?

Ā 

afbeelding.png.dd67f3acbbc6dcdd8e57e19eece6d2ac.pngafbeelding.png.2ae250bfc7e2951554d33ae48c56c8ae.png

Ā 

Ā 

Ā 

Nu ik die covers zo zie vraag ik mij af of de cover van het derde album van boven een rode kleur gaat hebben, want dan heb je van boven de Belgische vlag als je ze allemaal naast elkaar legt.

Link naar reactie

Zoeloeland heb ik ook heel graag gelezen, die blijven goed tot en met de latere Zoeloe-only-verhalen. Er zijn quasi geen andere reeksen over de Zuid Afrikaanse oorlogen te vinden denk ik.

Ā 

De Indianenreeks van Kresse vind ik ook eerder een goeie historische reeks, het speelt zich af tijdens de eerste contacten met de Spanjaarden en hun paarden vanuit het oogpunt van de Indianen.

Ā 

zoeloeland.jpg

Ā 

indianenreeks.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, sanderg zei:

Ā 

Zonder de eerste wereldoorlog was de tweede er nooit geweest, was de Russische revolutie er waarschijnlijk niet geweest en daarmee dus ook geen koude oorlog en de daarmee gepaard gaande wapenwedloop, geen Korea oorlog, geen Vietnam oorlog etc...

Ā 

Ā 

Wat een teleologische kijk op geschiedenis!

Met deze visie ga ik, eveneensĀ als historicus, helemaal niet akkoord.

Ā 

(maar laat het ons maar verder over strips hebbenĀ šŸ˜‰Ā )

Ā 

Link naar reactie

Dit Blauwbloezen verhaal en bv het Gilles de Geus verhaal "Willem de Zwijger" bevat een handvol Ā historisch juiste elementen. De auteurs hebben er wel een hele berg humor omheen verzonnen waardoor je niet echt kan spreken over een Historische strip maar over een humorstrip die losjes gebaseerd is op een historische gebeurtenis.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
16 minuten geleden, sanderg zei:

Dat mag šŸ™‚

Ā 

Desalniettemin denkt o.a. Van Rossem er het zelfde over.

Ā 

Zijn boek "drie oorlogen" kan ik je warm aanbevelen

Ā 

Imho heeft Hamirubi wel gelijk. Wanneer we deĀ causale opeenvolging van oorlogen en conflicten doortrekken zou de frans duitse oorlog van 1870, de eerste WO (en daarmee alle teringzooi daarna) hebben veroorzaakt. Na 1870 ontstond namelijk de duitse eenheidsstaat en machtsblok en wraaklustige Franse gevoelensĀ die dan weer resulteerden in de zware herstelbetalingen die duitsland moest betalen. Die causaliteit is te simplistisch. Bestaan erĀ eigenlijk strips over de franco Duitse oorlog ?

Ā 

De Blauwbloezen kentĀ een groot aantal verwijzingen naar de aerikaanse burgeroorlog. De slagen bij Bull run en de Krater maar ook de draft riots in new york (oproer in new york) werden verwerkt.Ā 

Link naar reactie
35 minuten geleden, retep zei:

Ā 

Imho heeft Hamirubi wel gelijk. Wanneer we deĀ causale opeenvolging van oorlogen en conflicten doortrekken zou de frans duitse oorlog van 1870, de eerste WO (en daarmee alle teringzooi daarna) hebben veroorzaakt. Na 1870 ontstond namelijk de duitse eenheidsstaat en machtsblok en wraaklustige Franse gevoelensĀ die dan weer resulteerden in de zware herstelbetalingen die duitsland moest betalen. Die causaliteit is te simplistisch. Bestaan erĀ eigenlijk strips over de franco Duitse oorlog ?

Ā 

De Blauwbloezen kentĀ een groot aantal verwijzingen naar de aerikaanse burgeroorlog. De slagen bij Bull run en de Krater maar ook de draft riots in new york (oproer in new york) werden verwerkt.Ā 

Een strip over de oorlog van 1870-1871 zou ik heel graag lezen..

Ā 

Overigens denk ik niet dat die oorlog zo'n directe opstap is geweest voor WO1 als WO1 tot WO2. Het zal echter zeker een rol hebben gespeeld..

Ā 

Overigens is Cuzor bezig met een strip die zich lijkt af te spelen in de Amerikaanse burgeroorlog. Ik kijk erg uit naar die strip. Cuzor is momenteel een van de beste Europese tekenaars naar mijn mening

Link naar reactie

Europa bestond in 1914 uit een lappendeken van koninkrijken en keizerrijken waarbij de Monarch veel meer macht had dan zijn handvol overgebleven lotgenoten anno 2021. Daarnaast was de laatste grote oorlog op Europees grondgebied niet de Frans-Duitse oorlog in 1870 maar die tegen Napoleon in de periode 1800 -1815.

De moord op de zoon van Frans-Jozef in 1914 door een Servische nationalist was het begin van een snel escalerend conflict. Frans-Jozef wilde een wraakactie tegen Serviƫ, de Russische Tsaar gaf aan dat zij hun Servische broeders zouden steunen. Frans-Jozef zocht toen steun bij Wilhelm. Wilhelm zegde die steun toe op voorwaarde dat hij rekening die nog openstond bij de Fransen vanuit 1870 wilde vereffenen. De Engelse Koning keek toe en gaf aan dat als de Belgische neutraliteit door Duitsland geschonden zou worden zij de kant van de Fransen zouden kiezen.

Ā 

Wilhelm viel Belgie binnen om zo Frankrijk vanuit het Noorden binnen te vallen. Beide partijen dachten dat ze de oorlog zouden winnen voor Kerstmis. Een 20e eeuwse oorlog moet je echter niet uitvechten met een Militaire visie uit 1815..

De rest is historie..

Ā 

Ā 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
13 uren geleden, sanderg zei:

Ā 

Omdat Nederland in de eerste wereldoorlog neutraal was leeft deze oorlog hier niet echt..Ā  op dit forum hoor ik echter ook nooit veel over WO1 strips.. leeft den grooten oorlog eigenlijk nog in BelgiĆ« of is dat echt iets van zo lang geleden dat er nog maar weinigen echt mee bezig zijn?

Ā 

Ā 

Ā 

Deze speelt in WO1.

Ā 

image.php?i=5757&s=20798

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Waldorf zei:

Er zijn overigens nogal wat strips gemaakt over WO1.

Ā 

Bdtheque lijst ze op.

Klopt- er zijn er vrij veel.. loopgravenoorlog en Charly's war zijn wel de beste die ik heb gelezen overigens..

Ā 

Over het algemeen beschouwd heb ik wel n beetje t idee dat veel stripliefhebbers oorlogstrips niet vooraan in de kast hebben staan.. ik lees er althans niet heel veel over hier

Link naar reactie
14 uren geleden, Rik zei:

Europa bestond in 1914 uit een lappendeken van koninkrijken en keizerrijken waarbij de Monarch veel meer macht had dan zijn handvol overgebleven lotgenoten anno 2021. Daarnaast was de laatste grote oorlog op Europees grondgebied niet de Frans-Duitse oorlog in 1870 maar die tegen Napoleon in de periode 1800 -1815.

De moord op de zoon van Frans-Jozef in 1914 door een Servische nationalist was het begin van een snel escalerend conflict. Frans-Jozef wilde een wraakactie tegen Serviƫ, de Russische Tsaar gaf aan dat zij hun Servische broeders zouden steunen. Frans-Jozef zocht toen steun bij Wilhelm. Wilhelm zegde die steun toe op voorwaarde dat hij rekening die nog openstond bij de Fransen vanuit 1870 wilde vereffenen. De Engelse Koning keek toe en gaf aan dat als de Belgische neutraliteit door Duitsland geschonden zou worden zij de kant van de Fransen zouden kiezen.

Ā 

Wilhelm viel Belgie binnen om zo Frankrijk vanuit het Noorden binnen te vallen. Beide partijen dachten dat ze de oorlog zouden winnen voor Kerstmis. Een 20e eeuwse oorlog moet je echter niet uitvechten met een Militaire visie uit 1815..

De rest is historie..

Ā 

Ā 

Een prima samenvatting wat mij betreft..

Overigens zijn vrij veel historici het er wel over eens dat wanneer de Oostenrijkse kroonprins niet zou zijn vermoord WO1 uiteindelijk toch wel zou zijn uitgebroken.


De door mij bewonderde Van Rossem vat het zeer goed samen:

Het Europese statensysteem, geordend in twee grote allianties werd al jaren geteisterd door angsten en ambities, die zich ten slotte ontlaadden in WO1. Het multinationale keizerrijk Oostenrijk-Hongarije voelde zich bedreigd door de ontevredenheid van de naties die het omvatte en wel in het bijzonder door de onrust in de balkanprovincies. Rusland had ambities op de Balkan, maar had nog geen succes geboekt bij de verwezenlijking daarvan. Engeland en Frankrijk op hun beurt hadden grote zorgen over de economische en militaire macht van Duitsland.

De meest ontevreden en ambiteuze natie was Duitsland waar de politieke en militaire elite van mening waren dat de natie, ingeklemd tussen de grote mogendheden Frankrijk en Engeland, niet in staat was haar ware mogelijkheden te ontplooien.

Hier ligt wellicht de diepste oorzaak van WO1: bij het onvermogen op den duur voor Duitsland een positie te vinden waar het nieuwe keizerrijk tevreden mee was en waarbij de oudere grote mogendheden zich niet bedreigd zouden voelen door de nieuwkomer.

De 'tragiek' van Duitsland was dat het eigenlijk te laat op het Europese toneel was verschenen om snel en moeiteloos door te stoten naar de status van wereldmogendheid. Een dergelijke Duitse machtstoename zou onvermijdelijk resulteren echter in een ingrijpend machtsverval van de oudere Europese mogendheden. Uiteraard was het niet erg waarschijnlijk dat die dat verval zouden accepteren.

Ā 

Link naar reactie
1 uur geleden, sanderg zei:

Klopt- er zijn er vrij veel.. loopgravenoorlog en Charly's war zijn wel de beste die ik heb gelezen overigens..

Ā 

Over het algemeen beschouwd heb ik wel n beetje t idee dat veel stripliefhebbers oorlogstrips niet vooraan in de kast hebben staan.. ik lees er althans niet heel veel over hier

Ik heb de 10 delige reeks 14-18 hoog op mijn lijstje staan. Door de lotgevallen van een groep jonge mannen uit hetzelfde dorp te volgen krijg je een helder beeld hoe het daar en toe ging. De serie speelt zich af in de periode 1914-1925 zodat ook het na-oorlogse verhaal voor de overlevenden is meegenomen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Zojuist, Rik zei:

Ik heb de 10 delige reeks 14-18 hoog op mijn lijstje staan. Door de lotgevallen van een groep jonge mannen uit hetzelfde dorp te volgen krijg je een helder beeld hoe het daar en toe ging. De serie speelt zich af in de periode 1914-1925 zodat ook het na-oorlogse verhaal voor de overlevenden is meegenomen.

Die moet ik ook eens kopen! Hartelijk dank voor de tip

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...