Ga naar inhoud

Beste historische strips?


Recommended Posts

15 hours ago, sanderg said:

Zonder de eerste wereldoorlog was de tweede er nooit geweest, was de Russische revolutie er waarschijnlijk niet geweest en daarmee dus ook geen koude oorlog en de daarmee gepaard gaande wapenwedloop, geen Korea oorlog, geen Vietnam oorlog etc...

En de eerste wereldoorlog was het gevolg van de Frans-Duitse oorlog van 1870 en die was het gevolg van een hele ketting aan voorgaande oorlogen met en zonder Napoleon. Je kunt altijd een ketting aan oorlogen uitrafelen maar ook zonder die ketting gingen ze wel andere redenen vinden om oorlog te voeren hoor.

 

Daarom is het ook wel leuk om die alternatieve geschiedenissen te lezen, wat als ...

Link naar reactie

De reeks De Grote Zeeslagen.

Die zou ik graag volledig  hebben.

Soms is er eentje wat minder getekend, maar ze zijn geweldig goed gedocumenteerd, en de documentatie is er niet schools in verwerkt, maar past heel goed in het verhaal.

Het is echt een reeks waarvoor ik eens zou willen sparen om ze dan allmaal te bestellen.

Wat me tegenhoudt?

Plaatsgebrek in de eerste plaats, en tijdgebrek om ze te lezen in de tweede plaats.

Link naar reactie

Allez hup, laat ik wat reclame maken. 'De geschiedenis van het voetbal' zal in alle opzicht een historische strip zijn, gaande van de oertijd tot nu. En behoorlijk goed gedocumenteerd ook. En in datzelfde Maxix loopt nog steeds Mario Boons oorlogsverhaal.

 

afbeelding.png.a37153e534e103468f085f37b9a426b0.png

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Allez hup, laat ik wat reclame maken. 'De geschiedenis van het voetbal' zal in alle opzicht een historische strip zijn, gaande van de oertijd tot nu. En behoorlijk goed gedocumenteerd ook.

 

Heb je altijd al voeling gehad met de voetbalwereld of is dat gegroeid door jouw werk aan de Kampioenenreeks?

Link naar reactie

De strips van Assor BD lijken me veelbelovend.

https://www.assorhistoire.com

https://www.facebook.com/Assor-BD-152915471428427/

 

Ik heb nu Mort En Flandre, historisch heel accuraat, mooi getekend, tegelijk met een educatief karakter, ...

 

https://www.assorhistoire.com/meurtre-de-charles-le-bon

 

spijtig genoeg nog niet in het Nederlands beschikbaar.

Nochtans een stuk geschiedenis die heel belangrijk is voor Vlaanderen.

 

 

pdf_78bf6d44-b645-11eb-916d-19159faec55e.thumb.jpg.0133eeabc37182821034cc003b807de6.jpg

Link naar reactie
4 uren geleden, sanderg zei:

Is die laatste strip van Spruyt eigenlijk historisch verantwoord? Het onderwerp interesseert me wel...

 

Voor de mede geïnteresseerden in dit onderwerp - het boek "1812, Napoleons fatale veldtocht naar Moskou" van Adam Zamoyski is een absolute aanrader.. meesterlijk boek vond ik..

 

 

Ik neem aan dat je Simon Spruyt bedoelt met de tamboer van Borodino?

Ik heb deze nog niet gelezen. Staat wel op mijn lijstje.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
5 uren geleden, JaxStrumley zei:

Ik zou Van Nul Tot Nu hier willen noemen. Geen verhalende strip die in het verleden speelt, maar de Nederlandse geschiedenis in stripvorm. Feitelijk, maar met veel humor gebracht. En schitterend tekenwerk van Co Loerakker.

 

 

AA0C5A02-3565-4AEB-9C32-63AC8C760D8E.jpeg

Hele goede idd! Wat is er eigenlijk met die Co Loerakker gebeurd? Heeft hij überhaupt nog meer strips gemaakt?

Link naar reactie
Op 3/6/2021 om 10:17, sanderg zei:

Die moet ik ook eens kopen! Hartelijk dank voor de tip

Even ter info, 14-18 verdwijnt uit het gamma v Daedalus. Tot 30/06 krijg je 33% korting, maar daarna gaan ze hun magazijn opruimen. Zie ook de april-juni folder op de site vd SSZ. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
12 uren geleden, Rik zei:

Ik weet niet of ze gemakkelijk nog te vinden zijn maar de eerste delen van de Timoerreeks gaan over die periodes.

123.jpg

124.jpg

125.jpg

126.jpg

Maar of dat allemaal historisch correct is...

De laatste tijd weten we ook veel meer over de "oertijd" dan toen die reeks begon.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

Maar of dat allemaal historisch correct is...

De laatste tijd weten we ook veel meer over de "oertijd" dan toen die reeks begon.

Er bestaan weinig correct historische strips die zich voor onze jaartelling afspelen. Het probleem is daarnaast dat de weinige geschiedschrijving die er over deze periode is geschreven vanuit het oogpunt van de overwinnaars. Hoe de andere partij hier over dacht blijft meestal in nevelen gehuld. De Bello Gallica van Caesar is hier een mooi voorbeeld van.

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Is het een straf, of een maatregel om de liefde voor de geschiedenis aan te wakkeren? Als straf lijken die belegen Timoers me wel geschikt, maar ik denk niet dat je een hedendaagse jongere nog warm maakt strips van net na de oorlog.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

Is het een straf, of een maatregel om de liefde voor de geschiedenis aan te wakkeren? Als straf lijken die belegen Timoers me wel geschikt, maar ik denk niet dat je een hedendaagse jongere nog warm maakt strips van net na de oorlog.

Je maakt het gros van de hedendaagse jongeren ook niet warm met strips van deze tijd is mijn ervaring. Maar dat was ook niet de vraag van The Angry young fan...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 uren geleden, Rik zei:

Er bestaan weinig correct historische strips die zich voor onze jaartelling afspelen.

 

Maar de ene is wel correcter dan de andere, en de tijd dat we de Bello Gallico zomaar slikten, is ook voorbij. Alleen een paar fossielen die Latijn heben gestudeerd, doen dat nog.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Maar de ene is wel correcter dan de andere, en de tijd dat we de Bello Gallico zomaar slikten, is ook voorbij. Alleen een paar fossielen die Latijn heben gestudeerd, doen dat nog.

Kun je een paar van die historisch correcte strips noemen en daarmee de vraag van een medeforumer beantwoorden?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Op 21/6/2021 om 21:28, The Angry Young Fan zei:

Vraag voor een collega: iemand tips voor historische strips uit de periode prehistorie, stroomculturen (Egypte etc.)? Een leerling van hem zit met een jaartekort voor geschiedenis en hij wil de leerling wat zomerlectuur meegeven...

 

8 minuten geleden, Peter Motte zei:

In het openingsbericht van @Renegade voor deze draad werd niet naar een bepaalde periode gevraagd.

Klopt. Maar ik reageer op de vraag van The Angry Young Fan die specifiek om de oudste periodes van de mensheid vraagt.

Buiten de Timoers ken ik geen strips uit deze periode die enigszins authentiek zijn.

Wat betreft de zeeslagen ben ik het overigens met je eens. Dit is goed onderbouwd en historisch juist. Uit mijn hoofd is Salamis het enige album uit deze reeks dat in de buurt komt van de oudheid.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Op 21/6/2021 om 21:28, The Angry Young Fan zei:

Vraag voor een collega: iemand tips voor historische strips uit de periode prehistorie, stroomculturen (Egypte etc.)? Een leerling van hem zit met een jaartekort voor geschiedenis en hij wil de leerling wat zomerlectuur meegeven...

Wat ik wel als boeiend beschouw, en met mate historisch plausibel zijn de strips van Isabelle Dethan  "In het land van Horus".  Detective in het oude Egypte ( ik kan me niet direct herinneren of dit nu Middenrijk of Nieuwe rijk was...)

 

Ook niet slecht qua setting is "Messara". Speelt zich af in het bronzen tijdperk, Middellandse Zee (Kreta, Mycene etc )

 

Eventueel ook de reeks "Sparta", maar dat speelt zich al wat later af, Oude Griekenland maar in de Dorische periode. Wel interessant om het onderscheid te leren tussen perioiken en heloten :)

 

Veel succes !

Link naar reactie
On 6/21/2021 at 9:28 PM, The Angry Young Fan said:

Vraag voor een collega: iemand tips voor historische strips uit de periode prehistorie, stroomculturen (Egypte etc.)? Een leerling van hem zit met een jaartekort voor geschiedenis en hij wil de leerling wat zomerlectuur meegeven...

Ik heb veel opgestoken uit Papyrus, maar of dat een goed voorstel is, hangt een beetje af van de leeftijd van de leerling. Nefriti was ook leuk, maar waarschijnlijk niet zo makkelijk te vinden.

"In het Land van Horus" kan ik alleen maar bijtreden: goede strip.

 

De eerste delen van Slaìne spelen zich af in Doggerland, maar dat een historische strip noemen is een beetje een stretch....

Link naar reactie
13 uren geleden, Rik zei:

 

Klopt. Maar ik reageer op de vraag van The Angry Young Fan die specifiek om de oudste periodes van de mensheid vraagt.

Buiten de Timoers ken ik geen strips uit deze periode die enigszins authentiek zijn.

 

De Timoers zou ik echt niet aanraden als het om historisch verantwoord gaat. Het onderzoek heeft sinds die vroege dagen niet stilgezeten.

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Ik heb veel opgestoken uit Papyrus, maar of dat een goed voorstel is, hangt een beetje af van de leeftijd van de leerling.

 

Het is inderdaad geen goed voorbeeld, maar Degieter heeft zich in de loop der jaren wel voortdurend beter over Egypte geïnformeerd.

Voor erg jonge leerlingen maakt het inderdaad niet zo veel uit, omdat ze dan een zekere vertrouwheid krijgen met allerlei elementen uit het verleden. Het is toch een groot verschil als je Horus etc. al eens hebt gelezen vóór de eerste lessen erover.

Dat vind ik hoe dan ook een pluspunt van strips: je kunt in korte tijd veel lezen over totaal verschillende historische perioden. Dan val je bij de eerste geschiedenislessen niet uit de lucht.

Link naar reactie
13 uren geleden, Rik zei:

Wat betreft de zeeslagen ben ik het overigens met je eens. Dit is goed onderbouwd en historisch juist. Uit mijn hoofd is Salamis het enige album uit deze reeks dat in de buurt komt van de oudheid.

 

Het is misschien interessant om te weten dat de Franse De Grote Zeeslagen nog interessanter is dan de Nederlandse, omdat de Franse albums ook elk een bijlage hebben die de historische achtergronden verduidelijken, en dat voor dezelfde prijs als de Nederlandse.

Link naar reactie
Op 21/6/2021 om 21:28, The Angry Young Fan zei:

Vraag voor een collega: iemand tips voor historische strips uit de periode prehistorie, stroomculturen (Egypte etc.)? Een leerling van hem zit met een jaartekort voor geschiedenis en hij wil de leerling wat zomerlectuur meegeven...


Dan moet je absoluut eens naar de webcomics ‘Drawing History’. van Ron Schuijt kijken. Hij heeft er ook een aantal boekjes van gemaakt. Te bestellen bij de auteur. http://www.ronschuijt.nl

 

255425E6-BB21-440E-8DA5-83327A1A4983.jpeg.538a9da2beb9fa88542ee96220d64fc5.jpeg

Link naar reactie

Nu ik eraan denk: het is me ook maar pas opgevallen nadat zowel ikzelf als iemand anders een boek over Pompeï lazen, en er ook al het een ander was gelezen dat zich in het Oude Egypte afspeelt, wat me aan Papyrus van Degieter deed denken:

de leesuitdaging van Ezzulia deze maand is om een boek te lezen met of over Oude Volkeren, zoals de Oude Romeinen, Grieken, Galliers, Germanen, Vikings, het oude Japan, whatever.

En strips tellen daar mee, op voorwaarde dat ze wat gewicht in de schaal leggen.

Iemand zin om de hele Asterix voor de uitdaging te herlezen?

Link naar reactie
  • 11 months later...
1 uur geleden, cinco zei:

Aangezien hier toch wel wat historici op het forum zitten... in hoeverre is de outfit van de legioensoldaten in Asterix accuraat?

 

afbeelding.png.229dac4b0eb29f34aafd4b71c95cf77c.png

 

Niet echt accuraat...

 

in het beste geval een versimpelde weergave van een legionnair in lorica segmentata ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Lorica_segmentata ) , maar die kwam pas begin 1' eeuw na JC in gebruik.

Legionnairs tijdens de gallische oorlogen droegen hoogstwaarschijnlijk eerder een lederen kuras of een lorica hamata (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lorica_hamata  ) en zagen er eerder zo uit :

 

 

 

image.thumb.png.61821ddf09e3ffb1965510445972dc5e.png

 

Ik vermoed dat Uderzo zijn mosterd eerder is gaan halen bij de manier waarop Romeinse soldaten werden weergegeven tijdens de Romantiek :

 

image.png.ddf452a56433a3971fbe85d27e5f3686.png

 

't heeft er naast gelegen, maar 't is niet just :)

 

Uiteraard zijn er vele varianten, en niet alles is even duidelijk, ook niet voor (echte ) historici.  Er is nog veel discussie hoor... :)

 

Grtz

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Aangezien hier toch wel wat historici op het forum zitten... in hoeverre is de outfit van de legioensoldaten in Asterix accuraat?

 

afbeelding.png.229dac4b0eb29f34aafd4b71c95cf77c.png

Auguria van Peter Nuyten speelt zich ongeveer 100 jaar na Julius Ceasar af en is een stuk authentieker dan Asterix.

 

aug.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
29 minuten geleden, lordofindifference zei:

 

 

 

image.thumb.png.61821ddf09e3ffb1965510445972dc5e.png

 

In enkele van de eerste albums hebben ze dat rood aan en dan op een gegeven moment zijn ze standaard groen gaan dragen. Ik vroeg me af of daar een specifieke reden voor was om accurater te zijn in de klederdracht, of misschien was het gewoon een esthetische keuze...

 

Lambil heeft voor de Blauwbloezen op een bepaald moment ook een aanpassing gemaakt in de outfit om op dat vlak wat authentieker te zijn.

 

afbeelding.png.58b762eb5d5a05ed74495c1c2be00cd0.png

 

afbeelding.png.5aeacc6e96ec6162bd6649fc9ecf4d9d.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...