Ga naar inhoud

Beste historische strips?


Recommended Posts

In de Adelaars van Rome hebben de legionairs ook dat rood onder hun harnas, dus ik vermoed dat dat dan wel een getrouwere benadering is van de werkelijkheid.

 

afbeelding.thumb.png.501f608048dbd2bed78f1ed7b6894a22.png

 

Werkt dat groen bij Asterix misschien visueel beter? (mogelijk ook omdat rood bedreigender oogt en dat net geen kenmerk is van de Romeinse soldaten zoals ze in de reeks worden opgevoerd, ik raad maar wat)

 

afbeelding.thumb.png.6ebb1c250d54c47652b1bcc2052e6f28.png

 

Link naar reactie

op Quora vond ik onderstaande afbeelding die een goed idee geeft van de evolutie van de Romeinse legioensoldaat :

 

image.thumb.png.c614b0cb8535bd422e899f5111e7bf8f.png

 

En apostata speelt zich inderdaad veel later af (rond 360 na Chr. )

 

Wat betreft de kleur van de tunica, rood en wit schijnen de voorkeur gehad te hebben, maar het lijkt zeer waarschijnlijk dat er variaties zullen geweest zijn ( er was niet een 'top down' richtlijn betreffende kleur).

 

Een lekker weglezend werkje over het Romeinse leger is 'The Roman Army' van Peter Connolly.  Ik had dit boek voor mijn plechtige communie (!) :) gekregen, en dat staat nu, decennia later, nog steeds fier -in extreem gelezen staat- in mijn boekenkast... (naast 'het Griekse Leger' van dezelfde auteur :) )

 

image.thumb.png.d5243cae628e08168af09d806a3dac9f.png

Link naar reactie
Op 2/6/2021 om 18:32, sanderg zei:

Overigens- ik heb Charly's war ook genoemd omdat dit een meer dan uitmuntend beeld geeft van de eerste wereldoorlog. De research die voor deze strip is gedaan is buitengewoon..

 

Omdat Nederland in de eerste wereldoorlog neutraal was leeft deze oorlog hier niet echt..  op dit forum hoor ik echter ook nooit veel over WO1 strips.. leeft den grooten oorlog eigenlijk nog in België of is dat echt iets van zo lang geleden dat er nog maar weinigen echt mee bezig zijn?

 

Als historicus zijnde interesseert de eerste wereldoorlog me met name omdat dit toch echt de oercatastrofe van de enorm bloederige 20e eeuw is geweest.. het is bizar hoe het zo mis kon gaan en hoe vrolijk de soldaten destijds aanvankelijk nog ten strijde trokken.. nog geen flauw benul van de inzet van echt smerige wapens zoals gas en vlammenwerpers..

 

Zonder de eerste wereldoorlog was de tweede er nooit geweest, was de Russische revolutie er waarschijnlijk niet geweest en daarmee dus ook geen koude oorlog en de daarmee gepaard gaande wapenwedloop, geen Korea oorlog, geen Vietnam oorlog etc...

 

Het knappe aan Charly's war vind ik toch wel dat het de menselijke kant van de oorlog belicht. Shellshock, ptss etc.. alles zit erin..het moet echt gruwelijk zijn geweest..

 

Van alle strips die ik heb gelezen is deze reeks wellicht de meest indrukwekkende en een van de meest historisch verantwoorde

wie schreef Charley's war?

Link naar reactie
Op 7/6/2022 om 19:42, cinco zei:

Aangezien hier toch wel wat historici op het forum zitten... in hoeverre is de outfit van de legioensoldaten in Asterix accuraat?

 

afbeelding.png.229dac4b0eb29f34aafd4b71c95cf77c.png

 

Het rood en wit eerder dan groen is hier al eerder aangekaart door andere forumleden.

 

Het Romeinse uniform is moeilijk echt vast te pinnen, aangezien het niet echt bestaan heeft. De Romeinen stelden hun wapenrusting uit volgens het budget dat ze hadden, waardoor er wel verschillen waren. Er waren wel min of meer gelijkaardige harnassen, kurassen, etc. maar het is beter te spreken over een stijl dan een echt standaard-uniform.

 

Vanaf ca. 100 v. Chr. heeft het Romeins leger wel min of meer een eigen voorraad waaruit de soldaten dan zelf hun wapenrusting kochten (en dan na hun dienst terug verkochten aan het leger), maar ook daar zaten verschillen. De Romein zal dan wel herkend worden als Romein, maar er zijn verschillen in vooral helmen en schilden. In Asterix is het eerder een vaste outfit zoals legers vandaag de dag hebben.

 

Goed voorbeeld in de strip is Apostata. Ze dragen daar vooral maliënkolders (weinig verschillen) maar heel wat verschillende helmen.

Link naar reactie
  • 6 months later...

Ook al zit Asterix vol anachronismen en is het meer fantasy dan historie, toch is het deze reeks die er tijdens de schooltijd van vele kinderen en jongeren ervoor gezorgd heeft dat de periode van de Grieks-Romeinse tijd het vlotst van allemaal naar binnen ging.

De intropagina is ook een voorbeeld van hoe je met een beknopte tekst en een alleszeggend beeld heel vlug en duidelijk een geschiedkundige situatie schetst voor de grootste leken.

 

1763828312_Screenshot2022-12-23at14-21-55reader-N.39-Asterix-endeGriffioen.thumb.png.b28031dc7fd3ba3b8a17812cc475392f.png

 

82491260_Screenshot2022-12-23at14-22-19reader-N.39-Asterix-endeGriffioen.png.c6fdaae752f56d05facd8e92762c8253.png

 

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Timhardt zei:

 

ik noemde 'age of bronze' al eerder. Onvoorstelbaar dat dat hier nooit vernoemd wordt.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van de Age of Bronze gehoord terwijl ik wel een groot liefhebber ben van historische strips.

Volgens mij zijn er in het Nederlands ook niet zo veel deeltjes verschenen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
17 uren geleden, Rik zei:

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van de Age of Bronze gehoord terwijl ik wel een groot liefhebber ben van historische strips.

Volgens mij zijn er in het Nederlands ook niet zo veel deeltjes verschenen.

ik vrees ook maar 1 deel.

In het Engels 4 delen, van de 7 in totaal. 

Shanower neemt zijn tijd en de reeks ligt nu al een tijdje stil. Maar hij gaat het afmaken, dat weet ik.

Een enorme aanrader gewoon.

 

Als je mijn al time top 3 vraagt, staat Age of Bronze, As van de Katharen en Torens van Schemerwoude daarin

Link naar reactie
  • 2 months later...
3 uren geleden, esteban² zei:

image.thumb.png.e3d0f9b48c20d81ed9394bfe0fdf5fc8.png

 

'k Denk dat we Het Verhaal van Vlaanderen hier ook wel onder mogen scharen.  Dat stijltje van Frodo kan ik wel smaken.  't Is dat ze momenteel wat buiten het budget vallen, dus ik plaats ze wel op één of andere wenslijst. :) 

Juist gelezen en moet zeggen dat ze me aangenaam verrast hebben!

Tekenstijl past hier subliem bij. 😏

Link naar reactie
4 uren geleden, WILCO zei:

Heeft er iemand deze reeks gelezen

(Gil, Ivan - Uitgeverij Microbe)?

Ik lees overal lovende recensies. Is deze reeks echt zo goed als beweerd wordt?

Screenshot_20230312_175710_Google.jpg

 

Wat mij betreft behoort deze reeks tot het beste van de Napoleontische strips die ik al gelezen heb. Andere aanrader is 'Herinneringen aan de Grande Armee', uitgegeven door Daedalus.  

 

 

Link naar reactie

Deze mag toch niet ontbreken?

Echt een goede reeks, al ruim 20 boeken, geschreven door J.F. Charles, die ook de eerste 6 boeken tekende. Daarna nam Ersel het tekenwerk over.

Ik heb de serie compleet, op de laatste paar na, maar ben pas bij boek 7 - komt ook omdat ik veel nazoek of het klopt - en het historische gedeelte klopt allemaal behoorlijk goed!

 

Pioniers.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...