Ga naar inhoud

Favoriete filmkomieken.


Recommended Posts

Nu niet zeggen dat er al een komieken-topic is. Die gaat vooral over cabaretiers en bekende Nederlanders/Vlamingen die denken grappig te zijn.

 

Ik wil het liever hebben over klassieke of recente komische acteurs (in films). Heb je favorieten?

 

Ik hou zelf van Laurel en Hardy, de Marx Brothers, W. C. Fields, Abbott en Costello, Louis De Funès en zo van die klassieke filmkomieken.

 

Recenter betreur ik het te vroeg heengaan van komische acteurs als Chris Farley en John Candy.

 

Groetjes.

 

 

 

laurel and hardy..jpg

Link naar reactie

Ik heb het voor komieken die van niets moeiteloos iets kunnen maken en dat ook heel makkelijk doen lijken.  Enkel die zijn de term waardig.  Geef ze bij wijze een flutscript en ze zorgen ervoor dat het prul alsnog bijzonder komische scènes bevat, vaak door pure improvisatie.  Zij die de humor creëren uit zichzelf.  Zij die een film zo goed als volledig op hun schouders dragen of door hun aanwezigheid naar een hoger niveau tillen.  Mensen doen daar ook altijd wat laatdunkend over, maar ik zie veel straffe 'serieuze' acteurs niet klaarspelen wat sommige komieken doen.  Omgekeerd wel vaker.

En dat laatste mis ik vandaag de dag toch een beetje.  Tegenwoordig zie ik erg veel acteurs die in komische films zitten, maar eigenlijk niet veel meer doen dan de geschreven grappen brengen, zonder daar zelf al veel aan toe te voegen.  Bij de upcoming generatie heb ik nog geen verborgen pareltjes gevonden.  Pete Davidson, daar zie ik misschien wel nog wat in, maar die heeft nog geen komedie pur sang gedragen en zijn stand-up vind ik wel leuk, maar wat flauw.  Misschien bewijst hij het in de komende jaren.  Andy Samberg misschien?  Maar ook nog niet zo'n grote stand-alone hollywood-komedie op z'n naam.

 

Enfin.  Naast de namen die mijn voorgangers gelost hebben ...
 

Charlie Chaplin
00781e0bfe7ed83a3924063562430652.gif

 

Dick van Dyke
75bW.gif


Danny Kaye

f7dedb2046fd2ef7cc216f7572f6da52.gif


Robin Williams

kqzX8MK.gif


Jim Carrey

17082716ba4f9ee3e433049258113cc5.gif

 

Steve Carell
2oYa.gif

 

Valt mij op dat ik geen komische vrouw opgelijst heb ... Ik kan eigenlijk niet meteen iemand bedenken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
15 uren geleden, esteban² zei:

Ik heb het voor komieken die van niets moeiteloos iets kunnen maken en dat ook heel makkelijk doen lijken.  Enkel die zijn de term waardig.  Geef ze bij wijze een flutscript en ze zorgen ervoor dat het prul alsnog bijzonder komische scènes bevat, vaak door pure improvisatie.  Zij die de humor creëren uit zichzelf.  Zij die een film zo goed als volledig op hun schouders dragen of door hun aanwezigheid naar een hoger niveau tillen.  Mensen doen daar ook altijd wat laatdunkend over, maar ik zie veel straffe 'serieuze' acteurs niet klaarspelen wat sommige komieken doen.  Omgekeerd wel vaker.

En dat laatste mis ik vandaag de dag toch een beetje.

 

Bwah, er zijn er nog steeds die dat kunnen. Als ik de naam Jason Bateman zie staan tussen de cast weet ik dat het de moeite van het kijken waard zal zijn. Die man acteert niet overdreven grappig ( het is geen De Funes of Carrey) of heeft geen oneliners nodig om er toch telkens iets leuks van te maken.

 

afbeelding.png.a0fd48d296d29a58de7bd7b35c1e5997.png

 

Qua klassiekers ga ik voor de echte klassiekers: Laurel & Hardy (een beter duo is er nooit geweest) en Harold LLoyd.

 

Jammer ook dat Hugh Laurie al eeuwen niets humoristisch meer heeft gemaakt.

 

 

 

Link naar reactie

Steve Martin vond ik altijd heel grappig, hij blijft een van mijn favorieten. Ik geef toe - na ongeveer "Roxanne" vond ik hem ineens niet heel grappig meer, maar wat hij daarvoor maakte, was prachtig. "The Jerk" blijft voor mij een hoogtepunt van comedy, "All of Me" en "Dead Men Don't Wear Plaid" ook. Zijn oude stand-up LP's draaiden we vroeger ook heel veel thuis, "Cruel Shoes" blijft na al die jaren nog hangen (en dat ene grapje over het poesje van zijn vriendin...).

 

Ik vind het ook jammer dat Hugh Laurie niet meer grappig doet - hij kon "dom" spelen beter dan iedereen (Blackadder). Fry staat ook hoog op mijn lijst.

 

Gene Wilder vond ik ook een hele leuke comedy acteur, moet weer eens zijn films opnieuw bekijken.

Link naar reactie
5 uren geleden, TDPB zei:

 

Bwah, er zijn er nog steeds die dat kunnen. Als ik de naam Jason Bateman zie staan tussen de cast weet ik dat het de moeite van het kijken waard zal zijn. Die man acteert niet overdreven grappig ( het is geen De Funes of Carrey) of heeft geen oneliners nodig om er toch telkens iets leuks van te maken.

 

afbeelding.png.a0fd48d296d29a58de7bd7b35c1e5997.png

 

Qua klassiekers ga ik voor de echte klassiekers: Laurel & Hardy (een beter duo is er nooit geweest) en Harold LLoyd.

 

Jammer ook dat Hugh Laurie al eeuwen niets humoristisch meer heeft gemaakt.

 

 

 

 

Persoonlijk zie ik Jason Bateman niet als "filmkomiek", ik zie hem veel meer als een acteur die de voor hem geschreven comedy ondergaat ondergaat.  Maar niet als iemand die het creëert en een film echt helemaal draagt met zijn komisch talent.  Het succesvol brengen van de grap op zich, dat moet je ook wel kunnen natuurlijk, niet iedereen gegeven.  En daar komt hij idd mee weg.  Maar dat maakt je -imo- nog geen komiek.

PS: Met "En dat laatste mis ik vandaag de dag toch een beetje." doelde ik eigenlijk eerder op grote "filmkomieken" bij de nieuwe generatie.  Niet ouder dan 35 ofzo.

 

Hugh Laurie is fantastisch in Blackadder en ook wel als Dr. House. :)  Tenzij ik mij vergis, komt zijn komische kant ook wel ietwat aan bod in The Personal History of David Copperfield (2019), als je hem graag nog eens bezig ziet.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, charles zei:

Steve Martin vond ik altijd heel grappig, hij blijft een van mijn favorieten. Ik geef toe - na ongeveer "Roxanne" vond ik hem ineens niet heel grappig meer, maar wat hij daarvoor maakte, was prachtig. "The Jerk" blijft voor mij een hoogtepunt van comedy, "All of Me" en "Dead Men Don't Wear Plaid" ook. Zijn oude stand-up LP's draaiden we vroeger ook heel veel thuis, "Cruel Shoes" blijft na al die jaren nog hangen (en dat ene grapje over het poesje van zijn vriendin...).

 

Gene Wilder vond ik ook een hele leuke comedy acteur, moet weer eens zijn films opnieuw bekijken.


Steve Martin heeft het nog wel, vind ik.  Enfin, in zijn laatste live-action langspeelfilms schemerde het talent zeker nog door, ook al was hij 60-65.  Dat was uiteraard niet met dezelfde energie vanuit de jaren 80 en 90, maar toch.  Waar dat bij anderen lijkt uit te doven vanaf een bepaalde leeftijd, was dat kantje bij hem nog duidelijk aanwezig. :)  En ook al was de scherpte er af, Steve Martin and Martin Short: An Evening You Will Forget for the Rest of Your Life had ook wel z'n momenten.  Wetende dat hij toen 72 was.

Van Gene Wilder -de enige échte Wonka- heb ik te weinig gezien.  Daar moet ooit eens werk van gemaakt worden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
21 uren geleden, charles zei:

Ik vind het ook jammer dat Hugh Laurie niet meer grappig doet - hij kon "dom" spelen beter dan iedereen (Blackadder). Fry staat ook hoog op mijn lijst.

 

Zijn Bertie Wooster in 'Jeeves and Wooster' was ook geweldig.

 

 

Link naar reactie
20 uren geleden, esteban² zei:

 

Persoonlijk zie ik Jason Bateman niet als "filmkomiek", ik zie hem veel meer als een acteur die de voor hem geschreven comedy ondergaat ondergaat.


PS: Met "En dat laatste mis ik vandaag de dag toch een beetje." doelde ik eigenlijk eerder op grote "filmkomieken" bij de nieuwe generatie.  Niet ouder dan 35 ofzo.

 

Nah, Bateman kan het telefoonboek voorlezen en het zou nog leuk zijn.

 

Niet ouder dan 35? Het duurt toch meestal een tijdje voor dat soort mensen doorbreken en bekend worden. Iemand als

Wat vind je van die hele groep rond Judd Apatow, Seth Rogen en Will Ferrell met hun half geimproviseerde films (waar Bateman overigens ook regelmatig in te zien is)?

Link naar reactie
Op 4/6/2021 om 14:51, esteban² zei:

Rowan Atkinson
Hoe kon ik hem vergeten?  Akkoord, de Bean en English films zijn niet denderend.  Maar het ligt nooit aan Rowan, zijn aandeel vóór de camera is altijd de moeite.

 

Klopt. Zelfs als hij zichzelf is kan hij ongelooflijk grappig zijn. Zoals in dit interview:

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

 

Klopt. Zelfs als hij zichzelf is kan hij ongelooflijk grappig zijn. Zoals in dit interview:

 

Dat is niet Rowan Atkinson die zichzelf is. Dat is Rowan Atkinson die een performance geeft. In zijn priveleven is hij naar het schijnt heeeel saai.

Link naar reactie

Akkoord, maar denk je dat hij hier een vooraf geschreven script speelt? Of dat hij een verhaal vertelt uit zichzelf, al dan niet verzonnen. 't Zou kunnen uiteraard, dergelijke shows worden grondig voorbereid.
Je verwacht dat zo'n mensen altijd grappig zijn, maar ze hebben ook het recht om dat eens af te zetten.

Link naar reactie

Als ik een Judd Apatow komedie kijk, is dat in de eerste plaats omdát het van Apatow is.  Meestal een garantie voor een film die best grappig is.  Maar dus niet persé of in de eerste plaats om de cast zélf, die is gewoon mooi meegenomen.  Als we dit eveneens filmkomieken (met de nadruk op komieken) gaan noemen, zou ik stellen dat die niet in dezelfde klasse spelen als die echte filmkomieken wiens naam groter is dan de filmtitel zelf.  James Franco bijvoorbeeld, die weet wat komische timing is en doet het ook goed in grappige films, samen met de rest van de gebruikelijke bende, maar dat maakt hem geen 'komiek'.  Zo zie ik dat.  

 

Dat gezegd zijnde, vind ik Seth Rogen op zich wel grappig.  Toen Will Ferrell (die heeft het het toch ook wel tot stand-alone naam gehaald) bij ons naar boven kwam, ten tijde van Old School, begreep ik niet wat de Amerikanen daar in zagen.  Hij deed vaak niet méér dan roepen en naakt rondlopen.  Maar toen kwam Anchorman.  En dan zag ik de komiek in hem tot leven komen.  Daarna was dat een wisselend succes qua performances, maar ik kan hem zeker hebben.

 

giphy.gif?cid=790b7611b5c277516e90a1875a

 



 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 minuten geleden, esteban² zei:

James Franco bijvoorbeeld, die weet wat komische timing is en doet het ook goed in grappige films, samen met de rest van de gebruikelijke bende, maar dat maakt hem geen 'komiek'.  Zo zie ik dat.  

 

 

Nu moet ik hier aan denken. Vooral Danny McBride was goed in die film.

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, esteban² zei:

Als ik een Judd Apatow komedie kijk, is dat in de eerste plaats omdát het van Apatow is.  Meestal een garantie voor een film die best grappig is.  Maar dus niet persé of in de eerste plaats om de cast zélf, die is gewoon mooi meegenomen.  Als we dit eveneens filmkomieken (met de nadruk op komieken) gaan noemen, zou ik stellen dat die niet in dezelfde klasse spelen als die echte filmkomieken wiens naam groter is dan de filmtitel zelf.  James Franco bijvoorbeeld, die weet wat komische timing is en doet het ook goed in grappige films, samen met de rest van de gebruikelijke bende, maar dat maakt hem geen 'komiek'.  Zo zie ik dat. 

 

 

Volgens jouw definitie is van Laurel & Hardy enkel Stan Laurel de filmkomiek (want Laurel bedacht en Hardy voerde uit).

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Akkoord, maar denk je dat hij hier een vooraf geschreven script speelt? Of dat hij een verhaal vertelt uit zichzelf, al dan niet verzonnen. 't Zou kunnen uiteraard, dergelijke shows worden grondig voorbereid.
Je verwacht dat zo'n mensen altijd grappig zijn, maar ze hebben ook het recht om dat eens af te zetten.

 

Dat hij dit verhaal mocht brengen, stond waarschijnlijk wel vast.  Vaak zo bij Graham Norton.  Ze doen opzoekwerk en sturen er op aan dit nog eens te vertellen.  Want het was niet nieuw.  Maar na Atkinson zoveel jaar bezig gezien te hebben, voor en naast de camera, denk ik dat we toch wel mogen stellen dat de manier waarop hij dit doet heel spontaan is.  Dit is de aangename Atkinson, zoals hij kan zijn.  Dat hij thuis (etc) nogal saai is, wat wel klopt, is naar eigen zeggen omdat hij absoluut geen behoefte voelt om enthousiast te zijn in het dagelijkse leven.  Een "performance" zou ik dit echter niet noemen, dat is overdreven.  Dit is Atkinson waarbij de komiek in hem doorschemert, omdat ook dat nu eenmaal een deel van hem is.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Akkoord, maar denk je dat hij hier een vooraf geschreven script speelt? Of dat hij een verhaal vertelt uit zichzelf, al dan niet verzonnen. 't Zou kunnen uiteraard, dergelijke shows worden grondig voorbereid.
Je verwacht dat zo'n mensen altijd grappig zijn, maar ze hebben ook het recht om dat eens af te zetten.

Hij speelt hier 'de komiek die een grappige anekdote vertelt', en is zich héél goed van bewust dat hij dat doet voor een camera en een publiek dat verwacht dat hij grappig is.

 

Volgens mensen die hem persoonlijk kennen, zoals bvb Stephen Fry is Atkinson prive een van de saaiste mensen ooit. Wat overigens voor heel wat humoristen geldt.

Link naar reactie

Eddie Murphy

1c70f6c0acd0f4527ccbf45f5bf0923f.gif

 

Zijn glorietijd lijkt al een eeuwigheid voorbij, maar zelfs in zijn slechte films zie je wel dat Murphy weet hoe je een scène grappiger kan maken en hoe dat over te brengen op beeld.  Een echte grote favoriet is het niet ten huize esteban, toch mag hij gevoelsmatig niet ontbreken, dacht ik zo.

Iemand die Coming to America 2 gezien trouwens? 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ja, Eddie Murphy vond ik ook heel sterk - zijn stand-up "Raw" was geweldig en bv. "Trading Places" met Dan Aykroyd verveelde nooit. Aykroyd's "Doctor Detroit" heb ik al jaren niet meer gezien maar wil het eens ook opnieuw bekijken. Weet niet of het nog grappig is, maar toen vond ik het te gek.

 

Als ik aan Hugh Laurie denk, dan denk ik ook aan een paar anderen die eerst "grappig" waren maar nu meer "gewoon" doen. Heleboel acteurs doen dat natuurlijk (en andersom), maar bv. Tom Hanks - in "Bosom Buddies", ik was meteen verkocht. "The Man with One Red Shoe" vond ik ook geweldig (Dabney Coleman is misschien ook een "underrated" talent..?) en laatst weer "The Burbs" gezien - blijft leuk. Michael Keaton in "Mr. Mom" en "Night Shift" - ik vond hem heel goed.

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties en discussie!

Daar zitten zeker toppers tussen.

 

Charlie Chaplin vind ik goed, vooral in The great dictator maar zelfs ook in de korte silent movies.

Leslie Nielsen, een komisch genie, ondanks dat hij eerst een hele tijd serieus acteur was. Zijn komisch talent is pas laat ontdekt, lijkt het. Een beetje zoals met Louis De Funès.

@cincoDie aflevering van De ideale wereld heb ik gemist! Urbanus is een held, zelfs in zijn films, vooral Hector en Coco Flanel, De zevende hemel is minder maar toch ook amusant.

@charles Ik ken niet alle films die je noemt maar The jerk met Steve Martin is ook een favoriet van me. Latere films met hem iets minder inderdaad. Bowfinger met Eddie Murphy in een dubbelrol vond ik wel leuk.

 

groetjes.

Link naar reactie

Fijn dat er hier mensen zijn die van comedies kunnen genieten. Je denkt misschien "dat is normaal" maar ik verzeker je dat er mensen zijn die dat niet kunnen!

 

Een andere held van me is Mel Brooks, eerder regisseur en schrijver maar geeft zichzelf ook vaak een rol in zijn films.

 

The three Stooges vind ik ook goed. Dat zijn korte films die bij ons niet zo bekend zijn maar een begrip in Amerika! Er is nog een moderne film van gemaakt, die was ook leuk.

Link naar reactie

Ja, ook een grote fan van "Keeping Up Appearances". Een paar jaar terug de complete series op dvd en al een paar keer alles bekeken, blijft leuk. "One Foot in the Grave" vind ik ook geniaal - grappig en soms best een beetje surrealistisch, ik vind het heel goed geschreven. "Father Ted" heb ik ook heel vaak gezien, jammer dat hij niet meer had kunnen maken.

 

Al is zijn reputatie lang niet meer wat het was, vind ik de oudere komedies Woody Allen nog altijd prachtig. "Take the Money and Run", "Bananas", "Love and Death" en "Zelig". Toen ik ze voor het eerst zag, als tiener - ik wist niet dat films zo leuk konden zijn.

Link naar reactie
18 uren geleden, charles zei:

 "One Foot in the Grave" vind ik ook geniaal - grappig en soms best een beetje surrealistisch, ik vind het heel goed geschreven.

 

 

Juist een van de meest realistische reeksen die er zijn. Alles kan en klopt perfect. Ben groot fan van het werk van schrijver David Renwick (zie ook Joanthan Creek).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...