Ga naar inhoud

Favoriete filmkomieken.


Recommended Posts

Ja, het "klopt" wel allemaal - er zit (bijna) altijd logica achter wat er allemaal gebeurt. Ik bedoelde "surrealistisch" meer in de zin van "niet alledaags". Want het is niet echt "een oudere man met vervroegd pensioen gaat op zoek naar ander werk", het is een stuk leuker.

 

Bijna altijd logica - bv. als zijn koelkast wordt gejat, dat komt uit het niets (maar ik vind het een van de grappigste dingen in de series).

 

Als hij zich per ongeluk wast met een wc-eend navulling in plaats van zeep... ik lach er nog om als ik er aan denk.

 

Link naar reactie
Op 13/6/2021 om 17:30, Willem zei:

Ik zie met name vermeldingen mbt films ...


Ik heb het bewust niet over serie / TV komieken gehad omdat de thread het over filmkomieken heeft.  Maar als we 't over series hebben ...

 

John Cleese is ge-ni-aal in Fawlty Towers.  Zowel wat spitsvondige droge commentaren betreft, als zijn fysieke uitspattingen.  Vooral wanneer die helemaal de pedalen verliest.

 

tenor.gif

 

Ook wel fan van Keeping Up Appearances, de hele cast is goed.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Twee namen die ik nog niet heb zien voorbijkomen, zijn Simon Pegg en Nick Frost van "Hot Fuzz" en "Shaun of the Dead"; twee goeie acteurs die een heel scherp observatievermogen moeten hebben. Anders zie ik niet in hoe ze erin slagen om zo'n herkenbare schlemielen van personages neer te zetten.

Link naar reactie
  • 6 months later...

Christopher Lloyd vond ik dan weer briljant in de verfilming van The Addams Family, en zie ik ook graag in andere rollen.

 

Fry en Laurie zijn zowel on screen als daarnaast zeer vermakelijk. Atkinson eigenlijk vooral on screen..  tenzij hij zijn rijvaardigheid showt... niet grappig maar wel spectaculair.

 

Bill Murray moeten we ook vermelden. Niet in alle rollen  maar damn!

 

Daarnaast zijn er ook vele acteurs die eigenlijk geen komiek zijn, maar soms fantastische komische rollen neerzetten... Johnny Depp in Ed Wood... wederom damn!

- mens corrupta in corpore corrupto -

Link naar reactie
  • 6 months later...

Eveneens cult zijn de films van Cheech en Chong. Deze films, die de voorlopers van de stoner-komedie genoemd kunnen worden, gaan over twee nietsnutten* , die niets anders doen dan blowen en muziek maken, en toch in de meest absurde en hilarische avonturen belanden. Niet ieders smaak maar ik vind het wel grappig.

(edit : * Dit is niet denigrerend bedoeld. Ook Cheech en Chong zijn komische helden! ;) )

 

cheech en chong.jpg

Link naar reactie
Op 17/1/2022 om 09:56, cartoonesk zei:

Uncle Fester uit de comedy-serie The Addams Family is Jackie Coogan, dezelfde acteur als The Kid in de gelijknamige Chaplin-film. Dat vond ik wel een leuke ontdekking! Ik had zijn naam al eerder opgemerkt in de begintitels maar er ging me tot nu geen lichtje op.

 

jackie coogan fester.jpg

jackie coogan the kid.jpg

In dezelfde stijl: De Jackie Chan lookalike uit Everything Everywhere All At Once is dezelfde acteur als Short Round uit Temple of Doom.

afbeelding.thumb.png.7174b462fabf86eeb409e26bd2696903.png

afbeelding.thumb.png.d1905ac833f184870e189516429616f0.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
Op 23/3/2023 om 11:42, sporoi zei:

Het duo Pierre Richard en Gérard Depardieu heeft samen in een aantal prachtige films gespeeld die ik steeds weer leuk vind om weer te zien. Maar ze blonken ook apart uit in vele films, Pierre Richard voor vooral komische films, Gérard Depardieu voor het komische en dramatische genre. 

 

1679567587348.thumb.jpg.d6c20fbdb4d33f1f0e3f3c12a323ebba.jpg

 

 

1679567595182.thumb.jpg.a31fc9671849819093937107ac2e8245.jpg

Ik heb reeds enkele films gezien met Pierre Richard en Gérard Depardieu.

Ook grappig is Le coup du parapluie met Pierre Richard. Hij speelt daarin wel een vervelend mannetje, een leugenachtige, sexistische vrouwenversierder en mislukt acteur, maar je krijgt toch sympathie voor hem.

 

Minder herkenbaar, omdat hij later een baard heeft, speelt Pierre Richard ook de Opa van De Kleine Robbe in de gelijknamige film.

 

petit-spirou-film-stars.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik heb reeds enkele films gezien met Pierre Richard en Gérard Depardieu.

Ook grappig is Le coup du parapluie met Pierre Richard. Hij speelt daarin wel een vervelend mannetje, een leugenachtige, sexistische vrouwenversierder en mislukt acteur, maar je krijgt toch sympathie voor hem.

 

Minder herkenbaar, omdat hij later een baard heeft, speelt Pierre Richard ook de Opa van De Kleine Robbe in de gelijknamige film.

 

petit-spirou-film-stars.jpg

 

 

Pierre Richard heeft in de jaren '70 en '80 zeer veel filmen gemaakt, niet alle even goed, andere dan weer zeer goed. Dat is ook normaal, want de komedie is een heel moeilijk genre, en soms lukt het, soms niet. Maar hij was blijkbaar enorm productief. Na de jaren '80 gaat dat door, maar die filmen zijn me meer onbekend. Tot zijn beste werken reken ik vooral: Le grand blond avec une chaussure noire 1972 (het moment dat hij echt opgemerkt werd door het publiek), Le retour du grand blond 1974, On aura tout vu! 1976, Le jouet 1976, La carapate 1978, en dan met Gérard Depardieu La chèvre 1981, Les compères 1983 en Les fugitifs 1986. Een drietal filmen van de jaren '70 in dit lijstje zijn bijna vergeten, ik heb althans veel moeite moeten doen ze te vinden, maar zijn echt wel uitstekende werken. Hij is in het algemeen echt wel een talentvolle komiek! 🖕

 

Le coup du parapluie 1980 heb ik een jaartje geleden gezien maar is ondertussen vervaagd (wat niet zo'n goed teken is). Ik herinner me dat hij voor een huurmoordenaar wordt aanzien, maar ik denk dat het scenario wat teveel rammelde.

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik had de dvd van Le coup du parapluie cadeau gekregen en kijk het wel eens. Les fugitifs kan ik me wel herinneren, Pierre Richard vermomd in een jurk toch? ;) 

 

Klopt, dat kwam op het laatste voor, op de vlucht en vermomd. Heel hilarische maar ook wel ontroerende scenes in deze film. Een aan lager wal geraakte vader (Richard) die alles voor over heeft voor zijn dochtertje, incluis een onhandige bankoverval om aan geld te geraken, en een bajesklant (Dépardieu) die in de overval betrokken wordt en eerst de schuld krijgt.

Leuk aan dat duo zijn hun tegengestelde karakters en posturen: de fragiele en emotioneel labiele Richard met de stoere en cynisch aangelegde spierbonk Dépardieu (althans in hun rollen). 😉 Dat concept herhaalden ze in hun gezamenlijke filmen, en dat bleek een succes te zijn in die tijd. 

Link naar reactie
4 uren geleden, sporoi zei:

 

 

 Le grand blond avec une chaussure noire 1972

 

Midden jaren '80 nog geremade met Tom Hanks, maar die had een rode schoen.

La Chèvre, waarin Richards hetzelfde personage speelt, kreeg later ook een Amerikaanse versie.

De jaren '70 en 80 waren een gouden periode voor Franse komedies. Vele kregen later een Amerikaanse remake. Zie ook Trois hommes et un couffin, La cage auf Folles, La Totale!...

Link naar reactie

Ook uit die periode: Les Charlots

afbeelding.thumb.png.db754c6847359aec6684ff139c676406.png

Ze hebben een paar geweldige films gemaakt (vooral in hun beginperiode, met Claude Zidi): Les Bidasses en folie, Les fous du stade, Le grand bazar, Les quatre Charlots mousquetaires (in twee delen) en een paar extreem flauwe films in de tweede helft van hun carrière.

Link naar reactie

Claude Zidi is niet echt mijn favoriet, veel te flauwe of ronduit slechte scenario's als hij meewerkte aan de scenario's, wat platvloerse of terug erg flauwe humor. Meestal dus erg middelmatige of ronduit slechte films van zijn hand. 

Van Les Charlots had ik in mijn jeugd het geluk "Le grand bazar" in de bios te zien, nu een beetje onevenwichtig maar toch bij wijlen erg leuk. De latere Charlots die ik indertijd dan later in de bioscoop gezien had met hoge verwachtingen waren echt wel verschrikkelijk slecht.  Dus gaf ik het na een tijd op. De  Les ripoux van de jaren '80 was dan redelijk mooi, maar die heb ik pas later ontdekt.  De films met Coluche/ van Zidi evenwel ook weer verschrikkelijk, buiten l'aille ou la cuisse. Heeft Coluche ooit wel in goede films meegespeeld? 

In het algemeen waren er indertijd  betere combinaties regisseur/ komieken dan Zidi/les Charlots of Coluche. 

Link naar reactie

Wel, Zidi stak héél veel visuele, absurde grappen in zijn films. Alsof hij een live versie van een tekenfilm of strip maakte. Zijn eerste vier films waren met Les Charlots, en daar ging hij echt in overdrive. Gemakkelijk één grap per minuut. Je moet daar voor zijn, veronderstel ik.

Het verwonderde  me langs geen kanten dat hij later de eerste Asterix-film maakte.

Link naar reactie

De bekendste Amerikaanse remake van een Franse komedie moet wel Three men and a baby zijn!

Ik houd wel van oude Franse komedies. Er was een tijd dat ze in Frankrijk veel misdaadkomedies maakten (dat was nog in zwart-wit), zoals Les Tontons Flingeurs, ook van invloed geweest op Franquin, bv. voor Boeven op de kermis.

Vooral films met Louis de Funès, Bourvil en/of Fernandel vind ik leuk. In het geval van Fernandel kunnen dat ook Italiaanse films zijn (Don Camillo!).

 

fernandel-dans-le-film-le-retour-de-don-camillo.jpg

Link naar reactie
22 uren geleden, TDPB zei:

Wel, Zidi stak héél veel visuele, absurde grappen in zijn films. Alsof hij een live versie van een tekenfilm of strip maakte. Zijn eerste vier films waren met Les Charlots, en daar ging hij echt in overdrive. Gemakkelijk één grap per minuut. Je moet daar voor zijn, veronderstel ik.

Het verwonderde  me langs geen kanten dat hij later de eerste Asterix-film maakte.

 

Ik herken wel wat je schrijft in de film "Le grand bazar" van 1973: een waterval van grappen, de ene absurder dan de andere.😉 Hier een fragmentje van het volgens mij zeer leuke begin van de film: een "gewone" ochtend bij het viertal. In die 3 minuten zijn er ongeveer een 13 grappen getoond, met daarbij heel hilarische verzinsels (zoals quasi in je nakie over het plat dak van het flatgebouw hollen om bij je kameraad te geraken).

 

Maar oordeel zelf:

 

 

 

De film heeft het over een grootwarenhuis die zich vestigt in de buurt en de kleine middenstand wurgt. Emile (mooi gespeeld door Michel Galabru), eigenaar van een plaatselijke buurtwinkel en cafetaria, die bevriend is met het viertal, laat het daar niet bij. Wat volgt is een soort guerillaoorlog van de Charlots tegen de supermarkt.  

 

Andere fragmenten:

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLYRMpveFKvNdkksuAUbWgeUJolzMfpVUp

 

Grappige bijzonderheid: de hedendaagse Carrefour heeft vroeger de  Belgische firma GB overgenomen (in 2000). De Belgische firma was al van 1958 actief. En GB staat voor Grand bazar! ☺️

 

Vroeger in Frankrijk zocht ik een warenhuis en in mijn slecht Frans vroeg ik stomweg naar een "Grand Bazar" aan een omstaander. Maar die hoorde het in Keulen donderen! Zo zie je wat een nefaste invloed Zidi had op mijn geest! 😉

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, sporoi zei:

Ik herken wel wat je schrijft in de film "Le grand bazar" van 1973: een waterval van grappen, de ene absurder dan de andere.😉 Hier een fragmentje van het volgens mij zeer leuke begin van de film: een "gewone" ochtend bij het viertal. In die 3 minuten zijn er ongeveer een 13 grappen getoond, met daarbij heel hilarische verzinsels (zoals quasi in je nakie over het plat dak van het flatgebouw hollen om bij je kameraad te geraken).

Awel ja, dat dus.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe je zoiets schrijft.

 

Die films is overigens verstript door Mounimoux

afbeelding.thumb.png.4cef2b773b86433fc32313970e39a470.png

 

afbeelding.thumb.png.84cf29817c01e7ad94d43c908f3e1874.png

Link naar reactie
16 minuten geleden, cinco zei:

 

Dat is een mix van genres, niet zuiver humoristisch.

Wat ik bedoel zijn films die enkel en alleen focussen op humor, die zijn serieus afgenomen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar de meeste komedies zijn eigenlijk een mix van genres. Films a la Police Academie of de Pink Panthers of Les gendarmes de Saint Tropez waren bvb een mix van misdaadverhaal met humor. Andere hebben dan weer meestal een of andere romantische plot. Bij Charly Chaplin had je vaak een behoorlijk melodramatisch element.  Ik kan maar weinig films bedenken die echt puur omwille van de grappen gemaakt zijn. Dat soort films zijn er, zeker de laatste 80 jaar, nooit veel van geweest (sinds de korte 30-minuten durende komedies hun overstap naar de tv hebben gemaakt). Zelfs de Zucker-parodieën waren telkens duidelijke genrefilms.

Van de tweede Mr Bean film kan je misschien zeggen dat het puur een vehicle was om grappen te maken. Alhoewel je zou kunnen argumenteren dat het een typische roadmovie is.

 

Sowieso zijn komedies altijd wel wat in de minderheid geweest. En ja, momenteel zijn er inderdaad weinig makers bezig met komedie. Maar dat heeft misschien te maken met de overheersing van de superheldenfilms? Of misschien is het eventjes wachten op een nieuwe generatie humoristische filmmakers? Of misschien is die er wel, maar zijn die allemaal bezig met tv? Of youtube filmpjes? Of misschien is het gewoon slimmer en commercieler om genres te mixen? In Everything etc etc zit er van begin tot einde grappen, maar als je dat zou verkopen als puur komedie zou je veel minder volk trekken. Nu kan het ook nog eens verkocht worden als sci-fi, als gevechtsfilm en als drama.

Is Scream 6 een komedie? Wellicht niet, maar er zitten wel veel grappen in. Idem voor Shazam2. Of Operation Fortune. Om maar een paar films te noemen die nu spelen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 28/3/2023 om 20:19, TDPB zei:

Awel ja, dat dus.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe je zoiets schrijft.

 

Die films is overigens verstript door Mounimoux

afbeelding.thumb.png.4cef2b773b86433fc32313970e39a470.png

 

afbeelding.thumb.png.84cf29817c01e7ad94d43c908f3e1874.png

 

 

Nieuwsgierig geworden heb ik eens fragmentjes ontdekt van sommige vroegere films met Les Charlots. " Les fous du stade" (regisseur Zidi) en het tweeluik " Les mousquetaires" (regisseur Hunebelle). En inderdaad, wat ik zag was in het geheel niet slecht. Het is in het algemeen leuke tot zeer leuke humor, redelijk goed geacteerd en aangebracht. Paul Préboist die ik ken van bijrollen in films van De Funes bleek ook een uitstekend komisch talent te zijn en speelt de pannen van het dak.

In het tweeluik van de musketiers spelen de Charlots de wat gekke en joviale maar dappere knechten van de beroemde musketiers en tonen ze ook hun muzikaal talent. Leuke anarchistische humor, verkleedpartijen en absurde vondsten. De humor van Zidi/Les Charlots in het wel zeer knotsgekke " Les fous du stade"  doet me erg denken aan de humor van de Marx Brothers.  Dit is toch wel een ontdekking, niet echt verwacht van Zidi!

Wat ik als jongere zag in de bioscoop was blijkbaar  "Bons baisers de Hong-Kong" van 1975 (schrijvers Christian Fechner en Yvan Chiffre, ook de regisseur). Dat was toen zo' n tegenvaller dat ik niets meer wou proberen van dit viertal.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, sporoi zei:

 

 

Nieuwsgierig geworden heb ik eens fragmentjes ontdekt van sommige vroegere films met Les Charlots. " Les fous du stade" (regisseur Zidi) en het tweeluik " Les mousquetaires" (regisseur Hunnebelle). En inderdaad, wat ik zag was in het geheel niet slecht. Het is in het algemeen leuke tot zeer leuke humor, redelijk goed geacteerd en aangebracht. Paul Préboist die ik kende van bijrollen in films van De Funes blijkt ook een erg komisch talent te hebben en speelt de pannen van het dak.

In het tweeluik van de musketiers spelen de Charlots de wat gekke en joviale maar dappere schildknapen van de beroemde musketiers en tonen ze ook hun muzikaal talent. Leuke anarchistische humor, verkleedpartijen en absurde vondsten. De humor van Zidi/Les Charlots in het wel zeer knotsgekke " Les fous du stade"  doet me veel denken aan de humor van de Marx Brothers.  Dit is toch wel een ontdekking, niet echt verwacht van Zidi!

Wat ik als jongere zag in de bioscoop was blijkbaar  "Bons baisers de Hong-Kong" van 1975 (schrijvers     Christian Fechner en Yvan Chiffre, ook de regisseur). Dat was toen zo' n tegenvaller dat ik niet meer iets wou proberen van dit viertal.

 

Ja, zoals gezegd zijn Les Charlots heel goed gestart. Les Bidasses en follies is echt wel een Franse klassieker (met verschillende vervolgfilms, ook met andere acteurs), maar hun films vallen of staan met de inventiviteit van hun scenaristen/regisseurs (een beetje zoals een zangeres als Donna Summer het moet hebben van haar producers). En Zidi trekt in zijn eerste vier films echt wel alle registers open. In deze scene van minder dan 1 minuten bvb zitten zes grappen (waarvan minstens drie goeie).

 

 

Link naar reactie

Ik kijk heel graag naar de films van De Marx Brothers, W. C. Fields en Abbott en Costello, zelfs Charlie Chaplin, maar wat ik misschien nog het mooist vind, zijn de films van Laurel en Hardy. Ik heb niet alles van hen maar wat ik heb, heb ik al vaak gekeken en kan ik nog altijd mee lachen. Een klassieker is The musicbox maar die heb ik niet (wel onlangs gezien). Fra Diavolo en Sons of the desert zijn klassiekers, die ik heel leuk vind. Zelfs de latere films, die door "experts" als minder worden beschouwd, kan ik graag zien. Zelfs hun laatste film Atoll "K" is grappig, ondanks dat er vaak geschreven is, dat dat hun slechtste film is.

Stan Laurel heeft veel grappen voor de films geschreven en zich vaak met de regie bemoeid maar stond daarvoor nooit vermeld op de credits. Oliver Hardy bemoeide zich, buiten het filmen om, veel minder met de films en ging liever golven. "Babe", zo werd Hardy ook genoemd, stond wel bekend om zijn mooie zangstem.

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op 25/7/2022 om 14:59, TDPB zei:

In dezelfde stijl: De Jackie Chan lookalike uit Everything Everywhere All At Once is dezelfde acteur als Short Round uit Temple of Doom.

afbeelding.thumb.png.7174b462fabf86eeb409e26bd2696903.png

Ik heb de film Everything Everywhere All at once gezien (1 van de blurays waar ik het over had in een andere topic). Eigenaardig maar wel een goede film! :) 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Op 27/3/2023 om 10:01, cartoonesk zei:

Ik heb reeds enkele films gezien met Pierre Richard en Gérard Depardieu.

Ook grappig is Le coup du parapluie met Pierre Richard. Hij speelt daarin wel een vervelend mannetje, een leugenachtige, sexistische vrouwenversierder en mislukt acteur, maar je krijgt toch sympathie voor hem.

 

 

 

Gisteren deze film herbekeken! Vreemd dat ik hem was vergeten, want het is een erg leuke film. Pierre Richard holt, springt, danst, valt (en staat terug recht) de hele film door, en speelt de pannen van het dak met zijn breed clownstalent. 

En zoals je zegt: hij is hier een regelrechte vrouwenverslinder, leugenachtig en doortrapt, die het met iedereen van het andere geslacht zonder onderscheid doet en soms een (levend) bewijsstuk achterlaat.😉

Ook vergeten dat de slechterik van dienst gespeeld is door Gert Fröbe, onze megalomane schurk uit de Bond-film 'Goldfinger' van 1964. De man natuurlijk een tikje verouderd maar alla 🙂

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...