Ga naar inhoud

Marc Verhaegen tijdens en na Suske & Wiske


cinco

Suske en Wiske strips van Marc Verhaegen  

27 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 3 favorieten:

    • De krakende carcas
    • De stervende ster
    • De slimme slapjanus
    • De pottenproever
    • De averechtse aap
    • De vonkende vuurman
    • Het kostbare kader
    • De razende race
      0
    • Prachtige Pjotr
    • Het verdronken land
    • Papa Razzi
    • Jeanne Panne
    • De kernmonsters
    • Lilli Natal
    • De stugge Stuyvesant
    • De koeiencommissie
    • De ongelooflijke Thomas
    • Big Mother
      0
    • De europummel
      0
    • De blote Belg
    • De fleurige Floriade
      0
    • Heilig Bloed
    • In de ban van de Milt
      0
    • De verdwenen verteller
    • De kunstkraker
    • De laatste vloek
      0
    • De kus van Odfella
    • De gevangene van Prisonov
    • De breinbrekers
    • Paniek in Palermo
    • Kaapse kaalkoppen
      0
    • Verraad op de Veluwe
    • De flierende fluiter
      0
    • De formidabele fantast
    • -


Recommended Posts

Dit was een lastige lijst om samen te stellen.

Ik heb de kortverhalen eruit gelaten alsook verhalen die deels met Paul Geerts zijn geschreven.

Aangezien ik niet een groot S&W kenner ben, kunnen er nog onregelmatigheden inzitten.

Ik heb me in grote mate op een online overzicht gebaseerd.

 

Wil je meer inzicht in deze periode, dan is hier een link naar een tweedelige podcast:

 

 

Link naar reactie

De formidabele fantast heb ik in huis gehaald omwille van het verhaal, maar de rest zegt me weinig. Zelf volgde ik de reeks niet meer en ik had nog geen kinderen om ze aan te geven. Die Tolkien-adaptaties bv heb ik eens diagonaal doorgelezen en vond ik maar meh.

Ik zat wel in het pro-kamp wat de vestimentaire keuzes van Marc betrof.

Link naar reactie

Over Marc Verhaegen en het feit dat ik afgehaakt ben naar aanleiding van zijn werk, van zodra hij niet meer onder de vleugels van Geerts zat, heb ik het al vaker uitgebreid gehad.  Het interview, dat ik bij release al beluisterde, maakte mijn waardering voor zijn werk er niet beter op.  Maar wel blij dat de man heeft kunnen afsluiten met De Formidabele Fantast.  Dat was één van zijn beste avonturen en een goed album binnen de reeks.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
22 uren geleden, esteban² zei:

Over Marc Verhaegen en het feit dat ik afgehaakt ben naar aanleiding van zijn werk, van zodra hij niet meer onder de vleugels van Geerts zat, heb ik het al vaker uitgebreid gehad.  Het interview, dat ik bij release al beluisterde, maakte mijn waardering voor zijn werk er niet beter op.  Maar wel blij dat de man heeft kunnen afsluiten met De Formidabele Fantast.  Dat was één van zijn beste avonturen en een goed album binnen de reeks.

Persoonlijk vind ik dat het verval van Suske en Wiske is begonnen met het werk van Verhaegen toen ie meer z'n eigen gang kon gaan. Dus ik sluit me volledig aan bij Esteban. 

Link naar reactie
43 minuten geleden, SAVANTAS zei:

Persoonlijk vind ik dat het verval van Suske en Wiske is begonnen met het werk van Verhaegen toen ie meer z'n eigen gang kon gaan. Dus ik sluit me volledig aan bij Esteban. 

En ik bij jullie allebei. Veel van zijn verhalen gaven me de indruk dat hij steeds meer en meer afweek van wat een goeie Suske en Wiske is. De thematiek en 'opgedrongen' nieuwe figuren pasten voor mij niet echt.

Link naar reactie

Ik had eigenlijk al eerder afgehaakt, zo rond 'De Edele Elfen' en 'De Snikkende Sirene'. Het werd me wat al te klef, al beviel het tekenwerk (ook dat van Marc Verhaegen) me wel meer dan de huidige S&W. 

 

Van Verhaegen's albums heb ik er ooit eens een handvol gelezen, maar ik werd er niet enthousiast van. Ik had gehoopt dat deze poll één of andere over het hoofd geziene klassieker zou aantonen, maar helaas. Jammer want ik heb veel sympathie voor hem, maar zijn vroegere (geschifte) werk ligt hem m.i. veel beter. 

 

pdf_231dec90-2fc2-012d-f715-0050569439b1

 

Of zijn latere historische albums. 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Lük Bey zei:

Van Verhaegen's albums heb ik er ooit eens een handvol gelezen, maar ik werd er niet enthousiast van. Ik had gehoopt dat deze poll één of andere over het hoofd geziene klassieker zou aantonen, maar helaas. Jammer want ik heb veel sympathie voor hem, maar zijn vroegere (geschifte) werk ligt hem m.i. veel beter.

 

Ik denk dat De Verdwenen Verteller wel iets voor jou zou zijn. Dat speelt zich af in de periode waarin Paul Geerts de reeks overneemt. Eigenlijk lacht MV daar met het Studio Vandersteen-systeem (Lambik die continu van uiterlijk verandert bvb). En schrijft hij meteen ook wat frustraties van zich af (met twee personages die gebaseerd zijn op Erik Meynen en Dirk Stallaert en De Zwarte Madam als dochter Vandersteen).

 

afbeelding.thumb.png.392e316e16269421747165af987339c8.png

Link naar reactie
22 uren geleden, TDPB zei:

Ik denk dat De Verdwenen Verteller wel iets voor jou zou zijn. Dat speelt zich af in de periode waarin Paul Geerts de reeks overneemt. Eigenlijk lacht MV daar met het Studio Vandersteen-systeem (Lambik die continu van uiterlijk verandert bvb). En schrijft hij meteen ook wat frustraties van zich af (met twee personages die gebaseerd zijn op Erik Meynen en Dirk Stallaert en De Zwarte Madam als dochter Vandersteen).

 

Misschien als er heel goeie grappen in zitten dan. Want het klinkt toch niet aanlokkelijk. 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Recent de Pottenproever, het Verdronken Land, de Verdwenen Verteller en de Kunstkraker gelezen.

 

Toch een eigenaardige keuze in de Verdwenen Verteller dat het over Geerts gaat, maar dat Verhaegen zijn eigen ongenoegens met de uitgeverij en de erven op het Geerts-personage projecteert. (tenzij Geerts die ongenoegens deelde)

Ook verwonderlijk dat dit verhaal er zelfs mocht komen.

 

Het Verdronken Land begint erg sterk, de tekeningen van de verlaten straten van Doel behoren tot de meest sfeervolle van de laatste decennia in de S&Ws, maar heel dat gedoe met die duiveltjes en die zeemeermensen zou eigenlijk beter in een ander type van verhaal gepast hebben.

 

De Kunstkraker heeft een aardig concept en een opvallende visuele uitwerking voor de reeks.

En ik heb daardoor dit specifiek schilderij van Dali leren kennen:

 

The Pharmacist of Ampurdan Seeking Absolutely Nothing, (1936)

 

Geweldige titel!

 

afbeelding.thumb.png.f7b8eaa4c8cbc9f46125e16f482ffc3d.png

 

En dan is er nog de Pottenproever.

 

afbeelding.thumb.png.3378de88be41f7d6f998889778ee4111.png

 

Verschillende prenten met goed gedetailleerde decors. En ook de paarden waren opvallend goed getekend. Die paarden leken zelfs wat te realistisch voor de S&W verhalen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Het Verdronken Land begint erg sterk, de tekeningen van de verlaten straten van Doel behoren tot de meest sfeervolle van de laatste decennia in de S&Ws, maar heel dat gedoe met die duiveltjes en die zeemeermensen zou eigenlijk beter in een ander type van verhaal gepast hebben.

 

 

Het Verdronken Land. Tijdens een slapeloze nacht ben ik er ook aan begonnen - een week of twee terug - maar na de onthulling van de meerman, was de lol er af.

Mij viel bij de intro ook op: hoe snel loopt de tijd toch! Suske en Wiske vliegen vooruit in de tijd, naar... 2003!

(ik herinner me de periode dat deze albums uitkwamen - toen ik nog verwoed verzamelde, maar niet meer las - nog als gisteren)

 

Eveneens gelezen - maar hier van het begin tot het einde - en onder de indruk: De Hellegathonden.

Niet onder de indruk van het verhaal(tje), typisch Geerts, wel van de wondermooie tekeningen.

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 3 months later...
  • cinco changed the title to de Marc Verhaegen jaren bij Suske en Wiske
  • 1 month later...
  • 1 year later...
Op 8/6/2022 om 23:32, cinco zei:

Aangezien Jeanne Panne redelijk goed scoorde in bovenstaande lijst zal ik die eens aanschaffen nu die toch voor 4 euro overal in Nederland verkrijgbaar is. (met een hertekende cover)

 

afbeelding.png.342f6fa7715d11cb112cae6faf46783a.png

 

Jeanne Panne is toch een album van Geerts en niet van Verhaegen? Of ben ik mis?

Link naar reactie
8 minuten geleden, WILCO zei:

Jeanne Panne is toch een album van Geerts en niet van Verhaegen? Of ben ik mis?

 

volgens stripinfo.be:

 

afbeelding.png.74fdddb661a4173d9f0b89654b157be5.png

 

In die 2 uur durende podcast bovenaan dit topic geeft hij toelichting over zijn bijdrages doorheen de reeks.

Het kan zijn dat hij daar ergens ook nog terugkomt op dit album, maar daar ben ik niet zeker van.

 

afbeelding.png.32f8537f381bb80afbb841d501c41dec.pngafbeelding.png.5ebac6e656b207d912f392c3ef475542.png

Link naar reactie
  • 3 months later...

Als je teruggaat naar zijn beginperiode valt vooral het gedetailleerd tekenwerk op.

(zie voorbeeld hieronder: de Pottenproever )

Dat album is ook qua verhaal erg onderhoudend.

En al was het geen gemakkelijke samenwerking tussen hem en Geerts, toch is het die periode in de jaren '90 waarin Verhaegens werk voor S&W kwalitatief het meest consistent bleef.

 

afbeelding.thumb.png.b365bfa99559b491994926577ba4c00c.png

afbeelding.thumb.png.35d012b959c9372141781c014178960e.png

afbeelding.thumb.png.2608d7051ff67b95cb3cc0f720409047.png

afbeelding.thumb.png.c53d58d6403ded8e2af26dc9c262c18e.png

afbeelding.thumb.png.449a0182eaeaf7fb1efaea7e68aa4c94.png

afbeelding.thumb.png.483f7f82d18f099e59c2d6fbd348ab82.png

 

afbeelding.thumb.png.354ae983cf170035c2edae68107b70ef.png

Link naar reactie
Op 4/11/2023 om 17:06, WILCO zei:

Jeanne Panne is toch een album van Geerts en niet van Verhaegen? Of ben ik mis?

Ga zeker niet af wat op de titelpagina's van S&W staat qua info want dat is vaak niet (helemaal) correct.

In het beste geval is de info juist. In vele gevallen staat maar één naam vermeld en gaat het eigenlijk om een wisselwerking van meerdere mensen (zoals in de Geerts-Verhaegen periode vaak gebeurde) en soms is het ronduit verkeerd (staat Paul Geerts vermeld ipv Marc Verhaegen of Morjaeu ipv Stallaert)

Link naar reactie
Op 23/2/2024 om 12:50, cinco zei:

Als je teruggaat naar zijn beginperiode valt vooral het gedetailleerd tekenwerk op.

(zie voorbeeld hieronder: de Pottenproever )

Dat album is ook qua verhaal erg onderhoudend.

En al was het geen gemakkelijke samenwerking tussen hem en Geerts, toch is het die periode in de jaren '90 waarin Verhaegens werk voor S&W kwalitatief het meest consistent bleef.

 

afbeelding.thumb.png.b365bfa99559b491994926577ba4c00c.png

afbeelding.thumb.png.35d012b959c9372141781c014178960e.png

afbeelding.thumb.png.2608d7051ff67b95cb3cc0f720409047.png

afbeelding.thumb.png.c53d58d6403ded8e2af26dc9c262c18e.png

afbeelding.thumb.png.449a0182eaeaf7fb1efaea7e68aa4c94.png

afbeelding.thumb.png.483f7f82d18f099e59c2d6fbd348ab82.png

 

afbeelding.thumb.png.354ae983cf170035c2edae68107b70ef.png


toen de figuren nog in hun decors stonden en niet er van ver opgeplakt waren.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • cinco changed the title to Marc Verhaegen tijdens en na Suske & Wiske
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...