Ga naar inhoud

Dagen van Zand (Aimée de Jongh)


Dagen van Zand  

47 leden hebben gestemd

  1. 1. gekocht? gelezen?

    • gekocht en gelezen
    • gekocht maar nog niet gelezen
    • niet gekocht, wel gelezen
    • niet gekocht, niet gelezen, maar wel van plan
    • niet gekocht, niet gelezen
    • -
      0
  2. 2. score tekeningen

  3. 3. score verhaal

  4. 4. ranking?

    • mogelijk het beste album van 2021
    • vast in de top 5 van 2021
    • vast in de top 10 van 2021
    • vast in de top 20 van 2021
    • ?
    • -


Recommended Posts

De podcast-aflevering van stripjournaal over Dagen van Zand is een dikke aanrader.

 

https://stripjournaal.com/2021/06/18/aimee-de-jongh-over-dagen-van-zand/

 

Er worden ongelooflijk veel details gegeven, zoals waar de textuur van de paginas vandaan komen. Er was geen  masterplan om zand te simuleren daarmee, maar de NL-uitgave is dunner dan de originele Franse uitgave. Door het dunnere papier en het gebruik van veel zwart zit er veel meer inkt in de paginas. Met een leuk neveneffect als gevolg.

 

 

 

Link naar reactie
Op 23/7/2021 om 20:46, Ambreville zei:

De podcast-aflevering van stripjournaal over Dagen van Zand is een dikke aanrader.

 

https://stripjournaal.com/2021/06/18/aimee-de-jongh-over-dagen-van-zand/

 

Er worden ongelooflijk veel details gegeven, zoals waar de textuur van de paginas vandaan komen. Er was geen  masterplan om zand te simuleren daarmee, maar de NL-uitgave is dunner dan de originele Franse uitgave. Door het dunnere papier en het gebruik van veel zwart zit er veel meer inkt in de paginas. Met een leuk neveneffect als gevolg.

Volgens Wikipedia:

Officieel is de Franse uitgave door Dargaud op 21 mei 2021 de originele uitgave en is de Nederlandse uitgave een vertaling, omdat Dargaud de vertaalrechten verkocht aan Scratch Books De Jongh schreef echter het verhaal in het Nederlands en het was Jérôme Wicky die het werk vertaalde naar het Frans.

Zo is Vincent van Gogh volgens de Fransen ook een fransman.

Link naar reactie
2 uren geleden, hemweg zei:

Volgens Wikipedia:

Officieel is de Franse uitgave door Dargaud op 21 mei 2021 de originele uitgave en is de Nederlandse uitgave een vertaling, omdat Dargaud de vertaalrechten verkocht aan Scratch Books De Jongh schreef echter het verhaal in het Nederlands en het was Jérôme Wicky die het werk vertaalde naar het Frans.

Zo is Vincent van Gogh volgens de Fransen ook een fransman.

 

Er wordt toch steeds gezegd dat haar werk meer geapprecieerd wordt aan Franstalige kant.

Link naar reactie
23 hours ago, cinco said:

 

Er wordt toch steeds gezegd dat haar werk meer geapprecieerd wordt aan Franstalige kant.

Er wordt ook gezegd dat je door Pfizer een goede 5G-ontvangst zou krijgen...

Rare zin. De strip loopt goed in het Frans en het Nederlands en ondertussen ook in het Engels. Maar een verschil in appreciatie zie ik niet echt. Het enige verschil is dat Fransen veel meer uitgeven aan strips en hardcovers dan Nederlanders, en dat je daardoor een groter zichtbaar effect krijgt.  Het feit dat er al naar een tweede druk wordt gegaan toont toch aan dat het hier ook boven de verwachtingen verkoopt. Ik ben dus nu een collectioneur met mijn gesigneerde eerste druk :)

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Kunnen we daar wetenschappelijke bewijzen voor aandragen? Vergelijkingen van verkoopcijfers en persaandacht bvb?

 

37 minuten geleden, Ambreville zei:

Rare zin.

 

Dat is hoe men er in de media over bericht via diverse kanalen:

 

Nieuwsuur • zo 13 juni 2021, 21:12

Deze stripmaker is hier nauwelijks bekend, maar in het buitenland breekt ze door

In stripminnende landen is de Nederlandse stripauteur en -tekenaar Aimee de Jongh een beroemdheid. We gaan met haar mee naar Frankrijk, waar fans voor haar en haar nieuwe boek in de rij staan.

 

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2384925-deze-stripmaker-is-hier-nauwelijks-bekend-maar-in-het-buitenland-breekt-ze-door

 

https://netherlandsnewslive.com/in-frankrijk-een-striptekenaar-een-ster/167726/

Link naar reactie
26 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Dat is hoe men er in de media over bericht via diverse kanalen:

 

Nieuwsuur • zo 13 juni 2021, 21:12

Deze stripmaker is hier nauwelijks bekend, maar in het buitenland breekt ze door

In stripminnende landen is de Nederlandse stripauteur en -tekenaar Aimee de Jongh een beroemdheid. We gaan met haar mee naar Frankrijk, waar fans voor haar en haar nieuwe boek in de rij staan.

 

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2384925-deze-stripmaker-is-hier-nauwelijks-bekend-maar-in-het-buitenland-breekt-ze-door

 

https://netherlandsnewslive.com/in-frankrijk-een-striptekenaar-een-ster/167726/

Ah, typisch het soort 'onbemind in eigen land' artikel. Is Aimee de Jongh een beroemdheid in Frankrijk? Natuurlijk niet. Staan er fans in de rij te wachten? Natuurlijk wel. Maar dat zie je op iedere stripbeurs.

Kennen ze haar niet in Nederland? Of wordt haar werk niet geapprecieerd? Ze had een dagelijkse krantenstrip en haar eerste GN is verfilmd geweest. Dus qua bekendheid en appreciatie zal dat wel goed meevallen.

Link naar reactie
5 hours ago, TDPB said:

Ah, typisch het soort 'onbemind in eigen land' artikel. Is Aimee de Jongh een beroemdheid in Frankrijk? Natuurlijk niet. Staan er fans in de rij te wachten? Natuurlijk wel. Maar dat zie je op iedere stripbeurs.

Kennen ze haar niet in Nederland? Of wordt haar werk niet geapprecieerd? Ze had een dagelijkse krantenstrip en haar eerste GN is verfilmd geweest. Dus qua bekendheid en appreciatie zal dat wel goed meevallen.

Je praat nu wel in uitersten. Het is zeer ongewoon dat een Nederlandse stripmaker doorbreekt in Frankrijk. 

Is ze bekend in Nederland? Onder stripliefhebbers zeker en ook haar optreden in DWDD heeft haar geen windeieren gelegd. Maar haar krantenstripje is vergeten en de verfilming van haar eerste serieuzere strip is iets wat in Nederland redelijk onopgemerkt voorbij is gegaan. 

Voor het grote publiek in Nederland is Dagen van Zand haar echte doorbraak. 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Het is zeker geen slechte strip, het is best heel aardig. Alleen al die blinde adoratie en roepen alsof het het zoveelste meesterwerk is, deel ik totaal niet. Nogmaals ik kan zoiets niet maken, maar door zoveel bejubelingen ben ik toch kritisch op Dagen van Zand.
Okee, het is het beste boek dat Aimee de Jongh heeft gemaakt en er zit heel veel werk, liefde en energie in. En dat is te zien. Maar in mijn optiek: Wat het boek/strip maakt is vooral de kleur. Die is prachtig en trekt je het boek in. Wat ik ook heel bewonderenswaardig vind is dat er zo'n onderwerp wordt aangesneden. Het verhaal is redelijk oppervlakkig, vind ik. De hoofdpersoon (de jonge fotograaf) zit met een jeugdtrauma en wordt nergens echt diep belicht. Het wordt zijdelings even aangeraakt. Waardoor zo'n personage redelijk vlak blijft. Het tekenwerk is goed, maar er ontbreekt ook iets aan. Net of het hier en daar niet klopt, qua verhouding of iets.... 

Nogmaals zeker geen slecht boek en heeft wel indruk gemaakt bij velen. En dat is wat ik dan weer enorm waardeer aan Dagen van Zand.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...