Ga naar inhoud

In welk decennium piekte je stripverzamelwoede?


cinco

Wanneer piekte je stripverzamelwoede?  

45 leden hebben gestemd

  1. 1. decennium?



Recommended Posts

  • cinco changed the title to In welk decennium piekte je stripverzamelwoede?

Vanaf halverwege jaren 80 en ik kwam ook wekelijks bij Stripwinkel Sjors. Zie de foto hierboven. Mijn topdagen lagen net na 2000.

Tegenwoordig koop ik minder en bijna uitsluitend nog via internet, het is al jaren geleden dat ik bij Sjors ben binnengelopen (sorry). Maar wat ik zoek vind ik daar niet.

Ik vond het wel altijd een hele fijne winkel en ik zou het jammer vinden als hij zou verdwijnen.

 

 

Link naar reactie

Die in Westende vond ik altijd de moeite. Niet voor strips specifiek, maar wel in het algemeen. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
6 uren geleden, Aleksandr zei:

en dan nog de rommelmarkten vergeten te vermelden

is er hier nog iemand op dit forum die nog weet hoe een rommelmarkt er uit zag?

Ik heb destijds heel veel gevonden op rommelmarkten. Vooral zo van die reeksen met veel titels, zoals Rode Ridder, heb ik op rommelmarkten compleet gekregen.

Mijn verzamelwoede is begonnen in de jaren '70 en is niet gestopt.

Link naar reactie

In 1971 en nogmaals in 1972 stopte er een vrachtwagen van Spaarnestad/Oberon voor mijn lagere school en deelde strips uit aan de kinderen van de school. Ik vroeg of ik mee mocht helpen en als beloning kreeg ik verschillende plastic tassen vol met strips (Asterix, Lucky luke agent 327, Donald Duck). Mijn boekenkast was snel gevuld. In de tweede helft van de jaren ’70 kocht ik mijn strips bij De Jacobijn (Haarlem) en bij Lambiek (Amsterdam). Strips waren overigens bijna overal te koop in Nederland .

Link naar reactie
6 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Dat laatste zinnetje ...

 

Hiermee bedoel ik dat je op veel meer plekken dan nu strips kon kopen: supermarkt, station, bezinepomp, campingwinkel, sigarenboer, platenzaak, speelgoedwinkel, de serieuze boekwinkel en op de markt had je een tweedehands kraam. Dit verklaart waarom ik toen een verzamelpiek had. Iedereen las strips, echter de kwaliteit en keuze was minder dan nu. Veel Archie - Man van Staal, Paling & Co, Tarzan, Flintstones en Sjors en Sjimmie. 

Nu zijn er minder verkooppunten, maar wel de SSZ'en en het internet en is het aangenamer verzamelen.

Link naar reactie

aangenamer? nee hoor, nu is het enkel knopjes drukken en plastic geld versturen en dan maar hopen dat je toevallig een eerlijke verkoper aan de hand hebt

 

toen moest je je lamme lijf naar die rommelmarkt / tweedehandswinkel zeulen en dan kon je met je vingers door de bakken gaan, de geur van boeken opsnuiven, de waren ter plaatse keuren, etc...

Link naar reactie

Qua volume de laatste 10 jaar. Is ook makkelijker als je financieel wat beter in je vel zit. Gros komt van bij SSZ. Een uitzondering bij amazon en bol, vroeger ook bookdepository. Lastdodo zeldzaam. Beschrijvingen als bijna nieuwstaat en dergelijke zijn zo subjectief dat je nooit weet wat je krijgt.

 

Beurzen kwam ik vroeger met volle zakken buiten, maar kom er minder omdat ik amper nog iets vind.

Link naar reactie
Op 18/7/2021 om 21:24, Comicoos zei:

Beo in de jaren 90 toen die zich nog in Hopland bevond. Indertijd stond er een vrouw in de winkel. Weet niet goed wat er met haar is gebeurd. 
En Mekanik, toen nog een scheet groot.

Linda (niet Linda van de Mekanik), heeft ze na haar vertrek bij Beo niet Woefke in Mortsel overgenomen)???

Link naar reactie

Nu zit je gewoon achter de computer. Klik-en-klik en online betalen en gewoon op het pakje wachten.

Bovendien moest je vroeger toevallig daar zijn waar ook dat boek was.

Nu niet meer.

Als je echt wilt verzamelen, is alleen je budget nog de beperking. (en hoe gek je bent om er zo veel geld tegenaan te gooien).

Maar met geduldig zoeken heeft het niets meer te maken.

Link naar reactie

De eerste golf was zeker bij de Mekanik in de tachtiger jaren, dat toen nog een relatief klein winkeltje was (ik herinner me nog dat ik veel strips thuis heb binnengesmokkeld).  Ik ging daarna veel naar stripbeurzen, zelfs naar het buitenland voor voornamelijk tekeningen (kocht dan ook altijd een anderstalig album).  Maar de grootste aankoop was nu tijdens corona, ik had net mijn leesachterstand weggewerkt, en toen deed Kool Thing een deel van zijn strips weg ;-).

 

Link naar reactie
  • 1 year later...

Ik ben in 1975 begonnen met het verzamelen van strips. Mijn eerste piek was in de jaren '80 toen ik genoeg budget had voor strips, toen kwamen de kids en gingen ze weer... De afgelopen 10 jaar heb ik dus weer meer budget en ruimte tot mijn beschikking 😊.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

ik heb de laatste 10-15 jaar veel serie's aangekocht/ compleet gemaakt die ik eerder wel wielde, maar waar het geld voor ontbrak.

Nu heb ik de laatste jaren dus veel compleet kunnen maken.

In 1985 en 86 zat ik in dienst in Roosendaal en heb daar bij stripboekenwinkel Franka 2 x de luxe versie van De terugkeer van de noorderzon gekocht.

40,00 gulden per stuk voor mijn broer 1 en voor mij 1.

Een rib uit mijn lijf.

Als ik nu kijk naar de vraag van dit album, 1 van de beste aankopen ooit.

Mijn verzameling was toen niet groot en dat was meer uit geldgebrek.

Nu heb ik daar minder last van zullen we maar zeggen.

 

Link naar reactie

Ik denk wel dat het langslopen van beurzen een jaar of 30 gelden veel leuker was(Mijn verzamelwoede was toen denk ik wel het grootst, maar mijn banksaldo was het laagst).

op zoek naar de ontbrekende albums en het lijstje meenemen en dan ook nog albums vinden.

Zoals hier al eerder vermeld staat is het tegenwoordig online zoeken,vinden en kopen.

het gebeurd zelden dat ik iets niet kan vinden.

Toch een minder bevredigend gevoel als destijds met het lansglopen van alle kramen in de hoop net dat ene album te vinden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...