Ga naar inhoud

Stripverzameling beheren


Mr.EGO

Recommended Posts

Tot begin jaren '90 hield ik mijn verzameling enkel bij op papier.  Met de intrede van de PC ben ik mijn verzameling ook op PC beginnen bij te houden (let op het woordje "ook" :e008:).  In die pre-Windows-tijden gebeurde dat nog op programma's die op MS-DOS draaiden.  Ik gebruikte DBASEIII waarin ik een eigen opmaak van mijn database (keuze van de velden) en van de scherm-lay-out kon maken.  Met de overschakeling naar Windows werd DBASEIII niet meer ondersteund.  Ik had geen zin om mijn verzameling te migreren naar een ander programma en wou het verder blijven gebruiken.  Gelukkig vond ik de onvolprezen DOSBox waarmee ik ook nog onder Windows 10 verder kan werken in mijn oude DBASEIII-bestand.

 

Een printscreen om jullie een idee te geven...

5a7b5e0f83932_StripsinDBASEIII.thumb.JPG.a89b5cd252bc78b7755cb79a1cbc8ac3.JPG

 

En je kan er allerlei lijstjes mee maken (en exporteren om te gebruiken in andere programma's).

 

5a7b624c164a2_StripsinDBASEIII2.thumb.JPG.e0bcfc524e9716d49ba607d78b25c227.JPG

 

Nadeel van dat systeem was wel dat ik er geen afbeeldingen kon aan toevoegen.  Dus ben ik een tiental jaar geleden mijn verzameling ook in Catawiki beginnen te steken (let opnieuw op het woordje "ook" :e008:).  Ik heb nog andere programma's zoals Stripinfo of Stripmunk bekeken maar vind Catawiki toch veruit de gebruiksvriendelijkste (en volledigste).

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
  • 6 months later...
Op ‎8‎/‎02‎/‎2018 om 08:01, Koen zei:

 

 

Heb het uitgeprobeerd. Al één plank van een boekenkast ingevoerd.  Ziet er goed uit.  Veel sorteermogelijkheden.

Zal CLZ Comics (Commic Collector) voor mijn Engelstalig spul gebruiken en Stripmunk voor mijn NL -en F strips

 

 

1a.jpg

Ik gebruik clz comics al een paar jaar en ben zeer tevreden met de mogelijkheden.

Gebruik deze voor met name de strips in het Nederlands.

Voeg met enige regelmaat nieuwe boeken toe en gaat prima.

Wat mij betreft prima.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Koen zei:

Oef... alle 3059, dik en dun, klein en groot, Nederlandstalig, Engelstalig, tekstloos,... allemaal ingevoerd.  En nu wat verder lezen in één van die boekjes. 

Naamloos.jpg

Mooi werk. 

Zelf hou ik het wel bij mijn Excel lijst. 

Werkt prima voor mij. Volgens mijn vrouw vergeet ik regelmatig dingen die zij heeft verteld, maar van mijn 4.500 strips vergeet ik over het algemeen maar heel weinig. 😂😂😂

Link naar reactie
8 minuten geleden, pudifar zei:

Als je alles netjes sorteert, en in kasten hebt staan, dan weet je toch wat je hebt?

Ik weet toch eerder via Stripinfo welke strips van vb. Sophie ik mankeer dan dat ik in mijn kasten de vele honderden blanco zijkanten van strips heb gecontroleerd tot ik bij de juiste reeks uitkom en daar dan nog eens de ontbrekende nummers én titels heb uitgevogeld...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Peters databank was ook de eerste die ik gebruikte, na eigen MS Access lijsten.

Nu blijf ik bij catawiki als alternatief.

Enkel mijn geheugen als databank zou niet meer volstaan. Eens je verzameling een bepaalde grootte heeft wordt dat toch wat te moeilijk.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
44 minuten geleden, Zwendel zei:

Je kan dat eventueel ingeven bij de opmerkingen bij je exemplaar. Maar mogelijk is dat tegen het reglement???

Bij jouw eigen exemplaar kun je alle informatie toevoegen die je wenst. Het probleem is echter dat niemand buiten jouzelf deze informatie kan zien. Wil je iets op Catawiki verkopen dan moet je een shop hebben. Sinds een aantal jaren is het niet meer mogelijk om een shop op Catawiki te beginnen. Verkoop voor nieuwe gebruikers moet op de veilingsite plaats vinden.   

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 uren geleden, Lefranc zei:

Zijn er andere kanalen om strips te verkopen? Naar aanleiding van mijn verhuis wil ik er redelijk wat verkopen, maar het gros is natuurlijk niet geschikt voor een veiling.

Bobbedoes eventueel. Een strip-veilingsite maar je kan er ook advertenties plaatsen (d.w.z. items met een vaste verkoopprijs). 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

verzamelen op catawiki. Maar sinds die hun pijlen op veilen hebben gezet (he dat rijmt mooi) is  faciliteren onderhoud van gebruik van de database blijkbaar het ondergeschoven kindje.

 

Wat is bijvoorbeeld dat zoek algoritme om binnen je eigen verzameling te zoeken ongelofelijk slecht (echt... ik KEN geen slechtere) Heel jammer. 

Link naar reactie
9 uren geleden, Sssneraul zei:

verzamelen op catawiki. Maar sinds die hun pijlen op veilen hebben gezet (he dat rijmt mooi) is  faciliteren onderhoud van gebruik van de database blijkbaar het ondergeschoven kindje.

 

Wat is bijvoorbeeld dat zoek algoritme om binnen je eigen verzameling te zoeken ongelofelijk slecht (echt... ik KEN geen slechtere) Heel jammer. 

Mogelijk, maar het blijft wel een gratis faciliteit..

Het in de lucht houden van het Catawikisysteem kost aardig wat geld dus niet zo vreemd dat men de nadruk op inkomsten legt en niet op het gratis faciliteren..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, Rik zei:

Mogelijk, maar het blijft wel een gratis faciliteit..

Het in de lucht houden van het Catawikisysteem kost aardig wat geld dus niet zo vreemd dat men de nadruk op inkomsten legt en niet op het gratis faciliteren..

Je vergeet dat het de basis is van  het verdienmodel. Verzamelaars hebben het opgebouwd . Was oorspronkelijk ook prima database. Updates hebben het systeem alleen verminderd. 

 

En dan nog... gratis of niet... als je een naam hoog te houden hebt moet je kwaliteit en service ook goed blijven. 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Sssneraul zei:

Je vergeet dat het de basis is van  het verdienmodel. Verzamelaars hebben het opgebouwd . Was oorspronkelijk ook prima database. Updates hebben het systeem alleen verminderd. 

 

En dan nog... gratis of niet... als je een naam hoog te houden hebt moet je kwaliteit en service ook goed blijven. 

Het is, helaas, niet de basis van het verdienmodel. In de beginjaren is het wel geprobeerd om het verzamelplatform rendabel te maken maar deze pogingen waren niet succesvol.

Pas na de opstart van de veilingen in 2012 werd Catawiki rendabel. De veilingsite en het verzamelplatform zijn al jaren losgekoppeld van elkaar. Verreweg de meeste kopers en aanbieders hebben zelfs nog nooit van het verzamelplatform gehoord.

 

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Zeer wijze praat van Sssnerual........als je een verdienmodel opbouwt, betekent dit niet dat je gaat inboeten op een bepaalde kwaliteit of zaken op zijn beloop laat, omdat er je ergens anders een paar stuivers meer verdient. De veilingen leveren waarschijnlijk genoeg op, dus een service behouden voor je bestaande (en nieuwe) klanten, die mede je database hebben opgebouwd, is niet zo vreemd. 

Persoonlijk ben ik tevreden met catawiki, omdat ik er weinig eisen aan stel en het is inderdaad gratis.....zo zal Sssnerual er ook over denken, maar een beetje bijhouden zou prettig zijn. 

 

   

Link naar reactie

Na alles uitgeprobeerd te hebben, blijf ik bij Stripmunk. Akkoord, er is nog veel werk aan de winkel. Maar een alternatief als CataWiki kan ik echt niet smaken. Wat een verschrikkelijk onding qua gebruiks(on)gemak en (on)overzichtelijkheid. Maar goed, ieder z'n persoonlijke voorkeuren natuurlijk. Elk van ons moet doen waar hij of zij zich het best bij voelt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 22-8-2018 om 10:01, Jason Fly zei:

Peters databank was ook de eerste die ik gebruikte, na eigen MS Access lijsten.

Nu blijf ik bij catawiki als alternatief.

Enkel mijn geheugen als databank zou niet meer volstaan. Eens je verzameling een bepaalde grootte heeft wordt dat toch wat te moeilijk.

Ik hou mijn verzameling al jaren tussen de 2500 en 3000 stuks door regelmatig te verkopen. Die krijg ik nog opgeslagen 😁.

Link naar reactie

Ik hou het ook op Stripmunk. Het was een monikkenwerk om alles ingevoerd te krijgen, zeker omdat oudere strips die ik als kind gekregen had soms zelfs geen streepjescode hadden, en de app is voor mij eigenlijk té uitgebreid met al die verschillende edities die je kan aanduiden, maar eens dat achter de rug was is het heel eenvoudig te gebruiken. Code scannen, kijken of ik hem al heb, en kopen maar. Ook het feit dat te verschijnen strips in je reeksen aangekondigd worden is handig.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Ik zou echt adviseren eens een keer te kijken naar comic collector.

Deze database breidt steeds maar uit en je kunt er van alles aan toevoegen.

Heb de app op mijn telefoon en als ik ergens ben kan ik direct zien wat ik nog mis.

Heb dit programma nu al een aantal jaren en het wordt steeds beter.

Ik vind het een aanrader.

 

 

Link naar reactie
  • 4 months later...
1 uur terug, Hamirubi zei:

Top! Zelfs met een cataloguswaarde erbij.

Van welke website heb je die stripcovers geplukt? Ik zoek namelijk ook ergens een plek waar je die in klein formaat en in lage resolutie kunt vinden (in de jaren 1990 scande ik stripcovers zelf, maar dat is veel te veel gedoe voor duizenden albums).

Ik heb altijd covers van Akim(www.akim.nl) gehaald als ik iets nodig had

Link naar reactie

Ik ben ook nog op zoek naar een programma, om offline een verzameling in te voeren en bij te houden. 

Punt is dat meerdere albums van dezelfde druk doorzoekbaar moeten zijn.

Ik heb al een beetje gezocht en gekeken naar Acces om iets in te maken. Filemaker kende ik nog niet, maar wat ik gezien heb, vind ik het nog niet heel duidelijk. 

Misschien iemand anders nog een programmaatje wat makkelijk is in gebruik of om te maken zonder dat ik een complete cursus moet volgen?

Link naar reactie

Een vriend van me gebruikt Exell voor zijn verzameling sf, f & h-boeken. En daarvan moet hij ook vanalles uit elkaar houden.

Het voordeel is dat je op elk moment zo veel kolommen kunt toevoegen als je wilt. En je kunt draaitabellen maken in de achterliggende tabbladen.

Vanaf het moment dat een verzameling een zekere omvang heeft, is het onmogelijk om er nog overzichtelijk databases van te maken

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...