Ga naar inhoud

dromen


cinco

Recommended Posts

47 minuten geleden, TDPB zei:

Ik weet het niet hoor. Ik merk dat in mijn dromen toch film-achtige dingen gebeuren, zoals cuts van de ene scene naar de ander. Eerst ben je hier en plots ben je daar. Zou dat iets zijn dat onder invloed van film gebeurt of zouden ze in de middeleeuwen ook al zo gedroomd hebben? Als je enkel maar kan dromen over wat je weet, moeten dromen toen een stuk saaier geweest zijn (de hele nacht dromen dat je op het veld werkt). Tenzij de beelden in de kerk en de verhalen van meneer pastoor toen doorsijpelden in dromen. Zou meteen al die visioenen uit die tijd verklaren (wie heeft tegenwoordig nog een visioen??)

 

Ik weet het ook niet. :)  Het is in ieder geval wel zo dat ik vroeger -toen ik minstens één keer per week naar de bioscoop ging en erg met cinema bezig was- nogal filmische dromen had, alsof er een regisseur en cinematograaf in mijn hersenen zitten die bepaalden hoe de bewegende beelden er moesten uitzien, ook qua kleur.  Soms was ik zelfs in staat om die beelden tijdens het dromen terug te roepen of te sturen.  Ooit een droom gehad waar ik op dat vlak zwaar onder de indruk van was, het leek wel een onbestaande scène uit Kill Bill, gele accenten en kleurenfilters inclusief.  De stunts die daar uitgehaald werden en hoe ik die zag ... ik kon dat niet geloven toen ik ontwaakte.  Eéntje die ik nooit ga vergeten.  (hoop ik)

Dromen zijn sowieso eerder fragmentarisch van aard, maar of dat altijd in deze mate geweest is?  Goede vraag.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik herinner me eigenlijk zelden een droom. Minder dan een keer per maand. En als ik het me al herinner, ben ik het tegen de middag weer vergeten.

 

Als baby schreeuwde ik in mijn slaap als ik een vermoeiende dag had gehad (typisch zondag). Een paar jaar geleden heb ik eens geslaapwandeld en staan schreeuwen aan mijn raam. Blijkbaar zeer beangstigend voor anderen, maar ik herinnerde me er niets van de ochtend erna. Ik stond toen wel echt onder stress.

 

En als ik als kind paracetamol nam bij koorts, begon ik 's nachts te ijlen en rare dingen te zeggen en denken. Toen ik 11 was liep ik 's nachts het huis uit om "bananen naar Obama te brengen". Ook ben ik eens in paniek geschoten omdat ik "gevangen zat in mijn eigen lichaam en er niet meer uitkon".

 

Ik neem al jaren geen paracetamol meer 😂

Link naar reactie
41 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Dat lucide dromen heb ik dan weer wel: ik fantaseer wanneer ik in mijn bed lig, en kan al die droomgedachten sturen en bijsturen. Wanneer ik bijvoorbeeld over iets naars begin te denken/dromen/fantaseren, dan denk ik gewoon "Screw you guys" en kap ik ermee. Of ik word wakker, of ik denk aan iets helemaal anders. Dat lukt haast altijd.

Ik heb vaak het gevoel dat ik nog doordroom terwijl ik al wakker ben. Ze zijn dan wel iets minder HD dan de echte dromen.

Van de laatste twee dromen van deze nacht herinner ik me vandaag nog opvallend veel.

Er zijn zelfs een paar herinneringen in mijn leven waarvan ik  bijna zeker weet dat ze eigenlijk (terugkerende) dromen moeten geweest zijn.

 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to dromen

Er zijn maar twee mogelijkheden om te weten te komen wat iemand droomt, en alle twee zijn het slechts benaderingen. Ze zijn hier ook al allebei vermeld:

- hersenactiviteit meten

- vragen aan de dromer wat hij heeft gedroomd

 

Ze leveren alle twee twijfelachtige resultaten.

De eerste omdat je heel nauwkeurig moet weten welke gemeten hersenactiviteit overeenstemt met de droom.

De tweede omdat mensen hun dromen slecht onthouden.

 

Wat z/w o.i.v. van film, foto's en tv betreft: hoe verklaar je dan dat mensen in z/w zouden dromen VOOR film, foto's en tv bestonden?

Het is al een even domme redenering als denken dat mensen zien omdat hun ogen iets uitstralen en ze de teruggekaatste stalenopvangen. Dat is echt een theorie geweest van een of andere Oud-Griek.

 

Verder: dromen zijn inderdaad erg verhakkeld en vaak niet erg logisch.

Een veel gehoorde theorie is dat we tijdens het dromen onze herinneringen in onze hersenen reorganiseren. Dat er dus OOK z/w-dromen voorkomen o.i.v. van film, kan ik me wel voorstellen, als je bijv. net een z/w-film hebt gezien waarvan je sterk onder de indruk was.

Het lijkt me daarom erg waarschijnlijk dat vooral kinderen in z/w dromen nadat ze een griezelige film hebben gezien.

 

Verder ben ik erg opgelucht niet met @Waldorf te zijn getrouwd.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Peter Motte zei:

Er zijn maar twee mogelijkheden om te weten te komen wat iemand droomt, en alle twee zijn het slechts benaderingen. Ze zijn hier ook al allebei vermeld:

- hersenactiviteit meten

- vragen aan de dromer wat hij heeft gedroomd

 

 

Er is nog een manier.

 

tenor.gif

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Wat ik bedoel is dat als we z/w dromen door z/w film/tv/foto's, de mensen dus daarvoor in kleur zouden moeten hebben gedroomd.

Wat nogal tegenstrijdig lijkt.

Waarom is dat tegenstrijdig? Dat lijkt me juist de logica zelve. Tenzij je er vanuit gaat dat ze daarvoor niet in kleur droomden en dat in kleur dromen iets is van de laatste 50 jaar.

 

Ons beeld dat wij hebben van de eerste helft van de 20ste eeuw is toch ook hoofdzakelijk zw? als je aan pakweg Hitler of de twee wereldoorlogen denkt, zie je dat dan voor je in kleur of in zw? Laurel en Hardy idem. Als je aan de gansters in Chicago denkt, is dat dan in kleur of in grijstinten?

Voor de eerste fotografie hadden de mensen geen beeld van de wereld in zw. Of het zou moeten zijn van de illustraties in boeken en kranten. De meeste mensen in de geschiedenis van de mensheid konden zich wellicht amper iets voorstellen bij z/w.

Link naar reactie
11 uren geleden, Yncke zei:

't Is ook oefening. In mijn tienerjaren heb ik nog een poos mijn dromen opgeschreven. Op den duur kon ik me heel gemakkelijk de verschillende dromen van de nacht weer voor de geest halen.

 

In mijn tienerjaren herinnerde ik me mijn natte dromen, maar daar wil ik niet over uitweiden. :ph34r:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
11 hours ago, TDPB said:

Waarom is dat tegenstrijdig? Dat lijkt me juist de logica zelve. Tenzij je er vanuit gaat dat ze daarvoor niet in kleur droomden en dat in kleur dromen iets is van de laatste 50 jaar.

 

Maar dat is juist wat dat verouderde onderzoek suggereert: dat mensen pas in kleur dromen sinds de introductie van kleuren-tv.

 

Het is ook niet waar dat iedereen zich z/w-voorstellingen maakt van zaken uit de tijd van z/w-foto's en -films.

Er waren toen trouwens ook kleurenafbeeldingen.

De laatste beelden die ik van A Hitler zag, waren zelfs allemaal kleurenfilms (bijv. Indiana Jones, Untergang ...).

 

Ik denk dat je ook de stelling niet goed hebt begrepen: ALS ze in de tijd van de z/w-film/tv/fotografie ALLEEN in z/w droomden (wat dat is de stelling van dat oude onderzoek: dat normaliter in z/w wordt gedroomd, en dat alleen uitzonderingen in kleur dromen), dan zouden die z/w-media de kleuren uit onze dromen hebben weggenomen, want vóór die periode was er juist heel veel wel in kleur.

Daar zit de hele tegenstrijdigheid: in wat voor kleur droomden mensen vóór de z/w-film/tv/foto's? ALS we z/w dromen door de media (want volgens dat onderzoek het geval was), droomden ze dan niét in z/w vóór de z/w-media? En hoe verklaren ze dan het verdwijnen van die kleuren? En de kleuren-media zou die er terug hebben ingestoken? De conclusies van dat onderzoek rammelen langs alle kanten en gaan volledig voorbij aan het feit dat er altijd kleuren-media zijn geweest: schilderijen, beelden (de beelden in het Oude Griekenland en het Oude Rome waren in kleur geschilderd), tekeningen, drukwerk...

Dat sommige dromen in z/w zijn kan ik wel aannemen, maar niet allemaal.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Maar dat is juist wat dat verouderde onderzoek suggereert: dat mensen pas in kleur dromen sinds de introductie van kleuren-tv.

 

Het is ook niet waar dat iedereen zich z/w-voorstellingen maakt van zaken uit de tijd van z/w-foto's en -films.

Er waren toen trouwens ook kleurenafbeeldingen.

De laatste beelden die ik van A Hitler zag, waren zelfs allemaal kleurenfilms (bijv. Indiana Jones, Untergang ...).

 

Ik denk dat je ook de stelling niet goed hebt begrepen: ALS ze in de tijd van de z/w-film/tv/fotografie ALLEEN in z/w droomden (wat dat is de stelling van dat oude onderzoek: dat normaliter in z/w wordt gedroomd, en dat alleen uitzonderingen in kleur dromen), dan zouden die z/w-media de kleuren uit onze dromen hebben weggenomen, want vóór die periode was er juist heel veel wel in kleur.

Daar zit de hele tegenstrijdigheid: in wat voor kleur droomden mensen vóór de z/w-film/tv/foto's? ALS we z/w dromen door de media (want volgens dat onderzoek het geval was), droomden ze dan niét in z/w vóór de z/w-media? En hoe verklaren ze dan het verdwijnen van die kleuren? En de kleuren-media zou die er terug hebben ingestoken? De conclusies van dat onderzoek rammelen langs alle kanten en gaan volledig voorbij aan het feit dat er altijd kleuren-media zijn geweest: schilderijen, beelden (de beelden in het Oude Griekenland en het Oude Rome waren in kleur geschilderd), tekeningen, drukwerk...

Dat sommige dromen in z/w zijn kan ik wel aannemen, maar niet allemaal.

Neen, dat verouderde onderzoek suggereert dat helemaal niet. Dat is jouw interpretatie en dat is juist het omgekeerde van wat de onderzoekers beweerden. Het enige wat dat onderzoek zei is dat er op een gegeven moment in de vorige eeuw vaker in z/w werd gedroomd, en ze linkten dat aan het feit dat de dromers waren opgegroeid met zw film en televisie. Nergens zeggen ze dat dromen in z/w eeuwenlang de norm was en dat dromen gekleurd werden door de komst van kleurenfoto's of films.

 

en ook: de stelling was niet dat ze in de tijd van zw film ALLEEN in z/w droomden. Maar wel dat er VAKER in z/w werd gedroomd. Maar ja, als je alle nuance uit het onderzoek haalt en de conclusie omkeert, dan klopt het inderdaad niet meer.

 

Ik besef overigens maar al te goed dat er ondertussen ook afbeelding in kleur van pakweg Hitler bestaan. Maar je moet eens 'Hitler' googelen en kijken hoe weinig hij in kleur zal opduiken. Die paar kleurenfoto's gaan het verschil niet maken.

Link naar reactie

Ik heb meerdere Urbanusstrips gedroomd. Bewust en me ook op voorhand voorgenomen om een scenario te dromen. 'sMorgens wist ik die dan nog perfect en schreef ik ze neer. Dit was wel vroeger. Vele jaren terug. Ik moest me erg goed in mijn vel voelen om dat te kunnen. Eén van die strips is Urbanellalala. De dag voor we gingen schrijven had ik nog geen idee waarover we een boek gingen maken. Er zat dus niets anders op dan er vlug een bij elkaar te dromen.We hebben die dan ook in één dag volledig uitgeschreven. Ging wel vlug in die tijd.

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 1 year later...

Ik heb vandaag ontdekt dat ik mijn nachtversie niet kan vertrouwen. :e010:

Ik bedoel de versie van jezelf die 's nachts in half-lucide toestand naar het toilet strompelt en die maar gedeeltelijk de volledige motoriek van het lichaam gebruikt.

Laat die versie van jezelf niet te veel in de buurt van je bezittingen komen.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Ik heb vandaag ontdekt dat ik mijn nachtversie niet kan vertrouwen. :e010:

Ik bedoel de versie van jezelf die 's nachts in half-lucide toestand naar het toilet strompelt en die maar gedeeltelijk de volledige motoriek van het lichaam gebruikt.

Laat die versie van jezelf niet te veel in de buurt van je bezittingen komen.

😂

31171C83-57CE-4145-BA7A-4FC36CD780D7.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...