Lamme Goedzak Posted August 30, 2021 Share Posted August 30, 2021 Wat maakt het Gele Teken van Blake en Mortimer nu eigenlijk een klassieker? Ik zie het nl. niet. Quote Link to comment
SPeeDy Posted August 30, 2021 Share Posted August 30, 2021 Ai, gaan we weer een rondje “wat is een klassieker?” starten Quote Link to comment
Neat Stuff Posted August 30, 2021 Share Posted August 30, 2021 Een oldtimer is een klassieker. 'Het Gele Teken' is een oldtimer. Voilà. Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted August 30, 2021 Author Share Posted August 30, 2021 40 minutes ago, SPeeDy said: Ai, gaan we weer een rondje “wat is een klassieker?” starten Nooit een carrière bij Microsoft support geambieerd? Quote Link to comment
lukoste Posted August 30, 2021 Share Posted August 30, 2021 De cover is toch iconisch te noemen. Verder vond ik het alleszins de beste B&M Quote Link to comment
Ambreville Posted August 30, 2021 Share Posted August 30, 2021 3 hours ago, Neat Stuff said: Een oldtimer is een klassieker. 'Het Gele Teken' is een oldtimer. Voilà. +1 oud is niet noodzakelijk nog relevant. Quote Link to comment
Neat Stuff Posted August 30, 2021 Share Posted August 30, 2021 1 uur terug, Ambreville zei: +1 oud is niet noodzakelijk nog relevant. Hahaha! Dat statement maakte ik vandaag ook al in een andere topic hier... Quote Link to comment
Gilles Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Gohja, het is ook niet mijn favoriete strip. Het is een klassieker... Omdat het al jaar en dag zo is. Dat betekent inderdaad niet dat het (nog) zo fantastisch is. Quote Link to comment
Waldorf Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Het Gele Teken is een beetje zoals de eerste singles van The Beatles of Elvis: voordien was er niet veel, en plots was dat er toch. En voor veel mensen die nu erg oud of dood zijn was het de eerste kennismaking met het fijne medium dat de strip toch is. Zelf heb ik er niets mee. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
hemweg Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 Enkele mogelijke verklaringen: Komst van televisie en populariteit van de bioscoopfilm: M, eine Stadt sucht einen Mörder, James bond, Dr No en het genre Film Noir. Verhaal in een realistische stijl, een herkenbare omgeving, maar met vreemde aspecten (supersterk figuur, letter m, lichtflitsen, gestoorde geleerde). Het gele teken is een duidelijk product van de jaren vijftig en de Koude Oorlog. Hergé werkte in die tijd aan de maan-avonturen en aan De zaak Zonnebloem. in het weekblad Kuifje stonden veel strips die min of meer de Koude Oorlog (dreiging, staatsvijanden, complotten, wapenwedloop, spionage) als onderwerp hadden. Eindelijk spanning in de oersaaie jaren vijftig. Veel meer vertier was er overigens niet. Er wax nog nauwelijks popmuziek. Vandaar dat een stripboek uit die tijd beter blijft hangen en natuurlijk al veel langer bekend is. Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted August 31, 2021 Author Share Posted August 31, 2021 Het heeft eigenlijk dus niets te maken met superieure tekenstijl of scenario Quote Link to comment
Rik Posted August 31, 2021 Share Posted August 31, 2021 45 minuten geleden, Lamme Goedzak zei: Het heeft eigenlijk dus niets te maken met superieure tekenstijl of scenario Het Gele Teken was in 1953 zeer baanbrekend op stripgebied. Het verhaal ging over hersenspoeling. Olrik de schurk was eigenlijk een slachtoffer. De inkleuring was voor die tijd vernieuwend. De frontcover werd iconisch. De periode in 1953 - 1954 dat dit verhaal in Kuifje werd gepubliceerd was Kuifje volledig uitverkocht. Echter anno 2021 is dit verhaal allang ingehaald door recentere verhalen. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Blutch Posted September 1, 2021 Share Posted September 1, 2021 Ik ben fan, maar of "Het gele teken" die status nu meer verdient dan bv. "Het raadsel van Atlantis" of "SOS meteoren"? Ik beschouw eerder de hele oorspronkelijke reeks als klassiek dan dit specifieke album. Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 2, 2021 Share Posted September 2, 2021 18 hours ago, Blutch said: Ik ben fan, maar of "Het gele teken" die status nu meer verdient dan bv. "Het raadsel van Atlantis" of "SOS meteoren"? Ook waar. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Op 31/8/2021 om 17:52, Rik zei: De inkleuring was voor die tijd vernieuwend. Wat was dat specifiek? Quote Link to comment
Rik Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 1 uur terug, cinco zei: Wat was dat specifiek? De nachtelijke acties die zich in de mistige docks afspelen waren baanbrekend. Met de name de sfeer die deze beelden opriepen. En ja, het stuur zit aan de verkeerde kant Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Lamme Goedzak Posted September 3, 2021 Author Share Posted September 3, 2021 Dat mistig effect geeft idd een spooky sfeer. Voordien was er niemand die iets dergelijks neerzette? Quote Link to comment
Rik Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Niet op deze manier. Kijk maar naar de inkleuring van de Alex- of de Kuifje- verhalen uit begin jaren '50. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
hemweg Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 3 uren geleden, cinco zei: Wat was dat specifiek? Het gebruik van (complementair) kleurcontrast, enigszins expressionistisch. Ook de tekstkaders hebben een kleur. het toepassen van geabstraheerde geometrische decors. (Bovenstaande kaders zijn los uit het verband van het verhaal geplaatst) Quote Link to comment
Recommended Posts