Ga naar inhoud

Smurfen: geraken we tot 100?


cinco

Recommended Posts

55 minuten geleden, Gilles zei:

Tussen twee haakjes, @cinco . Kun jij een overzicht voorzien in de eerste post? Het wordt nogal irritant om te checken of een smurf al vermeld is of niet. 

 

Oh wow, moet ik een lijst maken?

 

Tja, ok dan.

 

Zo een figuur als DJ-smurf (puur anachronistisch) valt toch niet echt onder de canon, die we best kunnen beperken tot de strips, de animatie en de films.

 

 

 

Link naar reactie
37 minuten geleden, Ron P zei:

59. Brandweersmurf

 

 

brandweer.jpg

 

Er is een fragment in één van de albums dat suggereert dat de brandweersmurfen gewoon bekende smurfen zijn die als het nodig is brandweervrijwilliger spelen.

 

Net zoals politiesmurf een tijdelijke functie van Potige en Brilsmurf was.

 

afbeelding.png.ec79f0c7cda254d0eea9d1d8e803555f.png

 

 

Link naar reactie

Eigenlijk is er maar een beperkte harde kern en de rest zijn allemaal gelegenheidssmurfen of worden enkel in de tekenfilms extensief gebruikt. Ik denk hierbij aan de kleine smurfen of babysmurf. Klungelsmurf komt ook bitter weinig in de strip voor, maar is één van de belangrijkste smurfen in de animatie.

 

Dit is die harde kern die in zowel strip als animatie vaak voor komen:

 

Grote Smurf, Brilsmurf, Potige smurf, Smurfin, Knutselsmurf, Luilaksmurf, Lolsmurf, Smulsmurf, Moppersmurf, Boerensmurf, Smurffatje, Schildersmurf en Dichtsmurf.

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

 

Die had zowat de functie van Potige Smurf in die film.

Waarom dan niet Potige gebruiken? Misschien omdat ze wat meer visueel onderscheid wilden hebben tussen hun hoofdfiguren.

Die zogezegde Schotse Smurf slaat ook helemaal nergens op. Waar komt dat andere accent van hem vandaan? Of is hij een inwijkeling? Moeten we ervan uitgaan dat er in Schotland een heel hoop gelijkaardige Smurfen rondlopen?

Het verwondert me dat ze in die films nog niet met een afrikaanse of aziatische smurf zijn afgekomen.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tanuki zei:

 

is dit canon?

Wat tel je mee als canon bij de smurfen? De strips sowieso veronderstel ik. Maar ook de tekenfilms en films?

 

Die cd-covers zijn door de studio getekend, en de naam Peyo staat erop.

 

afbeelding.thumb.png.a041dfadb6914df68ddef3f9b035b423.png

 

afbeelding.thumb.png.d509188dd94aca50dafd382c1d172bf6.png

 

afbeelding.thumb.png.4e2948e005c0222c90334cef2a925002.png

 

Misschien kan je dat uitleggen als een latere generatie smurfen?

(raar dat ze dat ene roodharig smurfinnetje altijd in dezelfde houding tekenen)

Link naar reactie

Goeie vraag...

DJ zeker niet, als je de originele verhalen (de strips dus) als basis neemt en bij uitbreiding de tekenfilms. Een dorp ergens in de late middeleeuwen...  Geen Influencersmurf en dat soort grappen dus. De films heb ik eerlijk gezegd nooit gezien, vermoedelijk uit een soort van zelfbehoud van mijn inner child dat de herinnering wilde blijven koesteren.

Link naar reactie
5 uren geleden, Tanuki zei:

Goeie vraag...

DJ zeker niet, als je de originele verhalen (de strips dus) als basis neemt en bij uitbreiding de tekenfilms. Een dorp ergens in de late middeleeuwen...  Geen Influencersmurf en dat soort grappen dus. De films heb ik eerlijk gezegd nooit gezien, vermoedelijk uit een soort van zelfbehoud van mijn inner child dat de herinnering wilde blijven koesteren.

 

De derde film is ok en flitst niet naar het heden.

 

 

F*in' Mandy 'Homeland' Patinkin als de stem van Grote Smurf! (hoor voice-over in het fragment hierboven)

 

afbeelding.thumb.png.ca64374a563320830af59ce01e04342b.png

Link naar reactie
29 minuten geleden, Gilles zei:

63. Lantaarnsmurf (uit De Politiesmurfen)

 

Hij ziet er als iedere andere smurf uit, dus een afbeelding is niet nodig.
 

 

Dat was een beetje meta. Die smurf was gefrustreerd om slechts een gewone ordinaire smurf te zijn, Hij wees erop dat het altijd hetzelfde selecte groepje smurfen is dat in de picture staat terwijl de rest er maar voor spek en bonen bijloopt.

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, cinco zei:

Op zich toch indrukwekkend dat Peyo iets gecreëerd heeft dat nog steeds deel uitmaakt van de wereldwijde popculture.

 

afbeelding.thumb.png.f6ea6c7332d66cb7ec67d4ae5e2f0dea.png

Hij heeft geluk gehad dat ze bij Hanna-Barbera tekenfilms wilden maken met die  personages. anders was het wellicht gewoon een europees ding geweest.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...