Ga naar inhoud

Smurfen: geraken we tot 100?


cinco

Recommended Posts

6 uren geleden, Tanuki zei:

Geluk? Of toont dat net de kracht van zijn creatie. Dat hij er met zijn smurfen op één of andere manier bovenuit stak. Want ik kan me inbeelden dat er nog kandidaten waren...

Als we de mythe mogen geloven van de dochter die zot was van zo'n rubberen smurfje vooral geluk.

In 1976, Stuart R. Ross, an American media and entertainment entrepreneur who saw the Smurfs while traveling in Belgium, entered into an agreement with Editions Dupuis and Peyo, acquiring North American and other rights to the characters, whose original name was "les Schtroumpfs". Subsequently, Ross launched the Smurfs in the United States in association with a California company, Wallace Berrie and Co., whose figurines, dolls and other Smurf merchandise became a hugely popular success. NBC President Fred Silverman's daughter, Melissa, had a Smurf doll of her own that he had bought for her at a toy shop while they were visiting Aspen, Colorado. Silverman thought that a series based on the Smurfs might make a good addition to his Saturday-morning lineup

Maar het is natuurlijk een combinatie van een goed idee en op het juiste moment op de juiste plaats zijn.

 

Stel bvb dat het liedje dat Vader Abraham maakte niet zo goed in het gehoor lag en geen wereldhit werd, zouden de smurfen dan ook zo populair zijn?

Stel dat die Ross niet op reis in België was geweest, of dat ze er bij Dupuis niet in geloofd zouden hebben.

Stel dat de NBC president nooit op bezoek was geweest in Aspen waar hij een smurf in een winkel zag staan. Of dat zijn kleindochter op dat moment te jong of te oud zou geweest zijn voor een smurf.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Was dat een wereldhit??

In May 1977, Kartner was asked to make a promotional song for an animated movie about the Smurfs. The record company pressed only 1,000 copies of the single, called The Smurf Song (no relation to the Smurf song of the cartoon show), since they were unsure about the success of the single. However, they were all sold within one day at a Schlager festival. After a repress, 400,000 singles were quickly sold. A full Smurfs album called Father Abraham In Smurfland was then created, which also climbed the charts, with 500,000 copies sold. The album was released in several dozen countries, including Germany, France, Italy, Spain, Sweden, and Japan, and in various different languages, all sung by Kartner. The album scored a number one hit in 16 countries. Subsequently, Kartner released other Smurf-themed albums, again in various countries and languages, such as Ga je mee naar Smurfenland (Dutch) and Vater Abraham im Land der Schlümpfe (German). In all, Kartner's Smurf works have sold around 25 million copies.

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Ah, daarom dat ik het mij niet herinner.

Ik dacht altijd dat het in de jaren '80 gemaakt was na de start van de tekenfilmreeks en dat dat lied alleen in de Lage Landen bekend was.

Nee hoor, met het smurfenlied begon de echte wereldwijde smurfengekte. Een hele generatie buitenlanders kent de smurfen voornamelijk van de vele platen. De Amerikanen of Engelsen die bovenstaande plaat in huis hadden (met een cover van het kleine café aan de haven hoor ik ondertussen) kenden de strips helemaal niet en de tekenfilms waren er nog niet.

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

Als kind stoorde het mij dat die smurfen in dat Vader Abraham-lied helemaal niet als smurfen klonken, eerder als chipmunks.

 

 

Ah, maar toen dat lied verscheen was dat voor velen exact hoe de smurfen klonken. Dus voor die generatie waren de tekenfilms vreemd, waar daarin klonken de smurfen als gewone mensen (alhoewel ik geen idee heb hoe ze in de fluit met zes smurfen klonken).

Link naar reactie
32 minuten geleden, Chorasan zei:

Vreselijk. Niks voor de originele. Zou van 1981 dateren, maar aangezien ik toen nog maar 5 was zal hij wel nog enkele jaren meegegaan hebben...

 

 

 

Dat was de tweede tune.

Ik heb het meer voor die eerste omdat daar wat meer duistere elementen inzaten.

Doorheen de jaren hebben ze die intros steeds softer gemaakt.

 

 

Als ik me afleveringen herinner, zijn het toch wel die van het eerste seizoen.

Die waren soms best duister.

 

Denk maar aan die met die magische bol waar ze één voor één werden ontvoerd om als slaven te werken voor onderaardse wezens.

 

afbeelding.png.9145d8fa836a2de9ce7cb38064365681.png

 

cd754f40e441364b4973f4c4e0392024.jpg

 

afbeelding.thumb.png.25d2361f469546048428887ac588c9b8.png

 

Die klauwen uit de grond waren supercreepy voor mijn vijfjarige zelve.

 

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

Weet er iemand iets over die eerste poging in de jaren '60 om Smurfentekenfilms te maken?

 

Dat was van TVA Dupuis, een tekenfilmstudio, opgericht door Dupuis zelf, om tekenfilms van bekende figuren uit weekblad Robbedoes voor de televisie te maken. De Smurfen, Bollie en Billie, Jaap en anderen. Bekende tekenaars als Maurice Rosy, Charles Degotte en Eddy Ryssack werkten daar en Raoul Cauvin was cameraman. Het was voornamelijk "cut-out-animation", animatie met uitgeknipte figuren. Eddy Ryssack maakte daar ook enkele korte tekenfilms (bv. Teeth is money), die in de prijzen vielen op animatiefestivals.

 

 

Link naar reactie
Op 12/9/2021 om 13:19, TDPB zei:

Ah, maar toen dat lied verscheen was dat voor velen exact hoe de smurfen klonken. Dus voor die generatie waren de tekenfilms vreemd, waar daarin klonken de smurfen als gewone mensen (alhoewel ik geen idee heb hoe ze in de fluit met zes smurfen klonken).

 

Het beeld van de smurfen is voor velen zo bepaald door dat lied.

Ik was eens op een quiz en de vraag werd gesteld hoe groot een smurf was. De meesten antwoordden dat ze zo groot zijn als een druppel want volgens het lied kunnen ze door een waterkraan. Maar men zocht het antwoord van uit de strips, en ik was een beetje trots dat ik het toch wist.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Omdat nummer 1 Grote Smurf was, wil ik van nummer 100 zijn vrouwelijke tegenhanger maken.

 

Dus ik ga wat voortvarend zijn:

 

100. Smurfwilg

 

afbeelding.png.54d83ae93d32743999000c6b7c429216.png

 

De rest zal ook nog wel ingevuld raken, zeker?

 

 

Er lopen niet minder dan 106 Smurfen door het Smurfendorp. Oorspronkelijk waren het er 99. Smurfin was de eerste nieuweling – nota bene gecreëerd door slechterik Gargamel. Nadien volgden nog een aantal Smurfen, zoals Babysmurf, Sassette en Robotsmurf.

Wie_is_je_favoriet.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...