Ga naar inhoud

Canadese scholen vernietigen 5.000 boeken en strips die ongepast beeld geven van autochtone bevolking: ook Asterix en Kuifje verbrand


cinco

Recommended Posts

7 minuten geleden, cinco zei:

 

Tja... 'smaakvol' was waarschijnlijk niet hun belangrijkste doel. De film eindigde met biechtstoelsex in het Vaticaan.

Ik heb 'm indertijd een paar keer gezien. Vooral voor Michelle Trachtenberg en Jessica Boehrs, moet ik eerlijk bekennen. De humor, typisch voor dit soort films, is te gemakkelijk en zelden echt grappig.

Link naar reactie
15 uren geleden, Tanuki zei:

Wat aantoont dat je stereotypen op verschillende manieren kan brengen. Smaakvol zoals in Asterix, of zo...

(uit dezelfde film)

 

 

 

SomberCarelessGosling-size_restricted.gif

 

Dat heeft niets met smaakvol te maken.
De punchline van 95% van die grappen is dat ze geënt zijn op het Britse model. Namelijk de hoofdrolspelers zijn de losers die in een absurde situatie komen.
Terwijl Asterix dan weer eerder het Amerikaans humormodel is waarin de hoofdrolspelers die de situatie overwinnen.

Dat is gewoon een andere vorm van humor, maar even smaakvol. 

Niet iedereen zal het lusten, maar dat wil daarom niet zeggen dat er geen smaak in zit. :)

Link naar reactie
26 minuten geleden, Tom MDP zei:

 

Dat heeft niets met smaakvol te maken.
De punchline van 95% van die grappen is dat ze geënt zijn op het Britse model. Namelijk de hoofdrolspelers zijn de losers die in een absurde situatie komen.

 

Dat het een andere vorm is klopt. Dat de film vol onderbroekenlol zit klopt helaas echter ook. Daar gaat het mij om. Ik zie bij Asterix niet direct een homofiele Romein proberen Obelix binnendoen. Kijk alleen maar hoe de Britten worden voorgesteld, en dan heb ik het nog niet over het Oostblok...

afbeelding.pngafbeelding.png

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tanuki zei:

Dat het een andere vorm is klopt. Dat de film vol onderbroekenlol zit klopt helaas echter ook. Daar gaat het mij om. Ik zie bij Asterix niet direct een homofiele Romein proberen Obelix binnendoen. Kijk alleen maar hoe de Britten worden voorgesteld, en dan heb ik het nog niet over het Oostblok...

afbeelding.pngafbeelding.png

 

Ja, maar onderbroekenlol heeft niets te maken met hoe er met stereotypen wordt omgegaan.
Het is beide een uitvergroting van de karikatuur. De ene de "Oi! Watcha lookin' at mate, go' a fag fo' me?" hooligan en het andere de stiff "myes, quite" upperlip gentleman.


Ik denk dat er meer Engelsen (want let's be fair, met the Welsh, Noord-Ieren of de Schotten heeft dit niets te maken) in die eerste categorie zitten dan in die tweede.

 

De m'ekskoesie kerel is een uitvergroting van een karikatuur: de "will shag anything that walks" Italiaan. 

Zelfs Joey uit Friends heeft elementen van die karikatuur.

 

De grap zit hem niet in dat die kerel dat is (want een situatie op zich is niet grappig... *kijkt naar apen op een redactie*) maar hoe onze protagonisten hem niet gaan tegenhouden. Het zijn de losers. Ze weten dat ze het moeten ondergaan, ze weten dat de situatie zal escaleren en dat ze er niets tegen kunnen doen tot het te laat is.


De enige platte humor in dat stuk is dat hij met zijn onderbroek in de reet naar de camera gebukt staat eens hij effectief uit de cabine is gegooid.

 

Link naar reactie
Op 12/9/2021 om 00:04, cinco zei:

Ik merk ook dat ze in dat soort films (waarin Amerikanen Europa doorkruisen) België altijd negeren.

Te klein? Te onduidelijk omwille van Vlaanderen/Wallonië/Brussel?

 

 

 

Minder bekend deels, maar iets minder stereotiep denk ik t.o.v. andere landen. Plus dan ook nog de beperking in tijd van de film. Je moet dan een film maken met Europese landen, maar je kan sowieso al veel doen met UK, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en nog wat gevallen. En dan zit je al zeer snel aan twee uur. Om er dan nog België bij te nemen is vaak te lastig.

Link naar reactie
Op 12/9/2021 om 16:29, Tom MDP zei:

Het is beide een uitvergroting van de karikatuur. De ene de "Oi! Watcha lookin' at mate, go' a fag fo' me?" hooligan en het andere de stiff "myes, quite" upperlip gentleman.


Ik denk dat er meer Engelsen (want let's be fair, met the Welsh, Noord-Ieren of de Schotten heeft dit niets te maken) in die eerste categorie zitten dan in die tweede.

Dit zijn karikaturen van twee van de Engelse Klassen, the lower and the middleclass. Ontbrekend is de Upperclass, daarbij moet je vooral denken aan snobistische edelen in hun grote landhuizen. Die klassenmaatschappij en de culturele verschillen is iets wat nog steeds wel een rol speelt daar.

Link naar reactie
Op 10/9/2021 om 09:44, Yncke zei:

De First Nations in Canada worden nog altijd serieus gediscrimineerd, waarbij grove misdaden gewoon onopgelost blijven, of zelfs gebeuren terwijl de politie toekijkt. Die scholen zijn maar een topje van de ijsberg. Per slot van rekening waren de Canadezen Duitsland voor met het concept "Final Solution".

In die zin vind ik 't best cynisch om het vermanende nazi-vingertje te zwaaien als ze eindelijk eens de aandacht kunnen trekken met een boekverbranding.

 

 

 

't Is eerder korzelig dat ze denken dat wat Europese strips verbranden bijdraagt aan een oplossing voor dat issue. Ik zou bijna zeggen, integendeel want nu gaat de discussie ergens anders over...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...