Ga naar inhoud

Stripbladen-poll.


cartoonesk

Stripbladen-poll.  

56 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat las je vroeger?

  2. 2. Wat lees je nu?



Recommended Posts

1 uur terug, Peter Motte zei:

 

Rikske en Fikske stond in Zonnekind als woordenloze strip.

Ik herinner het me niet als strip in Doremi, wel als begeleidende figuurtjes in allerlei rubrieken.

In Zonnestraal en Zonneland stonden ook strips, o.a. Sloeber in Zonneland. Vreselijk ouderwets verhaal. Compleet gedateerd en duidelijk ontsproten uit de geest van de een of andere pater die al lang voorbij zijn pensioenleeftijd was.

 

Rikske en Fikske waren niet woordloos hoor.

afbeelding.png.52226ca561f192ec9dcf80f50717080e.png

 

En Sloeber was toch lekker hip? Toch voor die tijd.

Ik herinner me heel veel strips, maar toch vooral de schildknaap-stripjes van studio Berck en Loewietje, eveneens van Berck. Maar dat is wellicht omdat ik net die strips heb uitgeknipt en gebundeld in zelfgemaakte boekjes.

weerwolf leeft 1.jpg

Link naar reactie
Quote

Rikske en Fikske waren niet woordloos hoor.

 

Dat herinner ik me dus duidelijk verkeerd.

 

Quote

En Sloeber was toch lekker hip?

 

Sloeber hip? Als ik me goed herinner ging dat over een tiener die van arme afkomst was, en het verhaal speelde zich af in 19e-eeuws aandoende decors, meestal krotwoningen.

Ik herinner me er niets hips aan.

Link naar reactie

Waren de woordloze R&F's niet voor Doremi, en die met tekst voor Zonnekind? Wat Sloeber betreft: ik heb daar onlangs nog een deel van gelezen. Ik hou wel van de tekenstijl van Jeff Broeckx. En blijkbaar schreef zijn moeder de scenario's. 't Is bepaald geen J-M Charlier, maar laat het ons 'aandoenlijk' noemen.

Link naar reactie
9 uren geleden, cartoonesk zei:

Wat die lijst betreft, moest ik een bepaalde keuze maken, Charles.

Ik zelf vond verschillende amateurstripbladen / small-press-bladen ook leuk.

Ja, ik begrijp het, hoor - ik vind je lijst vrij uitgebreid, maar wilde mijn "iets anders" stem gewoon wat toelichten.

 

En "Zozolala" - ja, die was ik onderhand wat vergeten maar ik las het graag.

Link naar reactie
20 uren geleden, Blutch zei:

Uit Zonnekind, Zonnestraal en Zonneland herinner ik mij geen strips, al zullen die er wel geweest zijn. Maar in de kleuterversie Doremi stond het legendarische Rikske en Fikske, waarschijnlijk mijn eerste kennismaking met het verschijnsel strip. En het tienerblad TOP publiceerde in 1984-1985 "Gebroken neus" van Blueberry, ook al een belangrijke openbaring voor mij.

 

TOP moet ook Sam nog gepubliceerd hebben, toch zeker de Kikkerpoel, want deze poster heb ik hier nog liggen. Ik moet ook nog ergens de stripverhalen zelf hebben, want die knipte ik braafjes elke keer uit.  

Sam.jpg

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

Ik heb één, speciaal over Andreas natuurlijk.

 

Er zijn er heel wat die over Andreas gaan, de meeste daarvan heb ik hier ook.  Ik denk dat al minstens drie Zozolala's rond Andreas draaiden, als het er niet meer waren.  Maar er zijn er ook wel andere zoals Stripsgids, Rêve-en-Bulles,... . 

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
Op 14/9/2021 om 18:43, Lamme Goedzak zei:

Waren zonnekind en zonneland stripbladen?

Toen ik kind was, stond er in Zonneland Dokus de leerling. In Zonnekind en Zonnestraal stonden toen geen strips. Ik heb altijd een hekel gehad aan Zonnestraal. Ik had liever les taal of rekenen dan in die religieuze brol te moeten lezen.

 

Ik heb als kind soms Aniway gekocht en soms Donald Duck, Taptoe (met Oktoknopie en Professor Oja-Aha) en Robbedoes gelezen in de bib. Tegenwoordig lees ik Spirou.

Link naar reactie

Om op de initiële vraag terug te komen.  Ik heb heel wat gelezen.  Mijn vader had al een abonnement op Kuifje en Robbedoes, dus die ben ik ook blijven lezen tot het stopzetten ervan in het Nederlands.  Ik heb wel nog even Spirou gelezen nadien.

Daarnaast kocht ikzelf ook nog wekelijks Suske en Wiske Weekblad en een tijdlang ook Sjosji.  

Als kind las ik eveneens Zonnekind/Zonnestraal/Zonneland, en van mijn tante kregen we ook nog Donald Duck.

En tot slot, de lokale krantenwinkel bestelde voor mij (en mijn achterneef) ook elke week braafjes tweemaal Dorothée Magazine, wat ik ook jarenlang heb gelezen, begin jaren '90.  

 

In de latere jaren heb ik vooral Zozolala bijgehouden, maar da's natuurlijk eerder stripinfo.  Vandaag neemt Het Getekende Reep Magazine dat over.  

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
32 minuten geleden, cinco zei:

 

"die religieuze brol" :P

 

Ik was zelfs vergeten dat daarin veel religie aan bod kwam.

Bij ons bestond de les wereldoriëntatie (voor de Nederlanders: een mix van aardrijkskunde, geschiedenis en soms biologie) en de les godsdienst uit het volledig verscheuren van Zonnestraal en in twee mappen stoppen. In Zonnekind stonden tenminste nog veel spelletjes en Zonneland had Dokus en was soms interessant. Maar in Zonnestraal leer je over al die christelijke feestdagen, de koningen van België etc.

 

En in Nederland kregen ze toen Taptoe, een geweldig blad vol strips, spelletjes en wetenschappelijke feitjes! Wetenschap, dat kennen ze in Averbode niet. Het leven is soms niet eerlijk :P

Link naar reactie
1 uur terug, Red Arrow zei:

 

 

En in Nederland kregen ze toen Taptoe, een geweldig blad vol strips, spelletjes en wetenschappelijke feitjes! Wetenschap, dat kennen ze in Averbode niet. Het leven is soms niet eerlijk :P

Dat klopt maar zowel Okki ( Onze Kleine Katholieke Ilustratie) als Taptoe werden onder toezicht van de Katholieke Kerk verspreid..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 uren geleden, Red Arrow zei:

En in Nederland kregen ze toen Taptoe, een geweldig blad vol strips, spelletjes en wetenschappelijke feitjes! Wetenschap, dat kennen ze in Averbode niet. Het leven is soms niet eerlijk :P

 

Of ze beschouwden de Vlamingen gewoon als een stel st°kl°ten.

Link naar reactie
6 uren geleden, Red Arrow zei:

 Wetenschap, dat kennen ze in Averbode niet. Het leven is soms niet eerlijk :P

 

In mijn herinnering stonden er toch artikelen in de magazines van Averbode die aansloten bij de lessen WO. Artikelen over natuur, fysicaproefjes,... Mijn vrouw, kleuterleidster van opleiding, heeft nog lang een hele collectie van die magazines bijgehouden om te gebruiken als didactisch materiaal.

Link naar reactie

Ik had het alleszins enorm door bij Zonnestraal en niet bij Taptoe, wat ik voor mijn plezier las. Ik was een leergierig kind dat van alles hield op school behalve Zonnestraal (en kloklezen). Elke christelijke feestdag had z'n eigen nummer.

 

Fysica (en chemie) had ik voor het eerst in het derde middelbaar. In de lagere school hebben we nooit proefjes gedaan met licht of magneten of chemische stoffen.

Link naar reactie
Op 17/9/2021 om 23:26, Red Arrow zei:

Fysica (en chemie) had ik voor het eerst in het derde middelbaar. In de lagere school hebben we nooit proefjes gedaan met licht of magneten of chemische stoffen.

 

De leuke dingen stellen ze altijd het langst uit.

Link naar reactie

Vroeger Kuifje gedurende 10 jaar & Robbedoes voor een jaartje . Erna nooit echt iets meer gekocht van tijdschriften. Van Spirou durf ik wel soms nog van die thema nummers kopen.

 

Heb wel eens heel wat jaargangen van Tina, Donald Duck, Eppo (en dat in Vlaanderen) in de papieren container van het appartementsgebouw gevonden en die allemaal eruit gehaald 🙂

Er lagen soms ook stapels Playboy & Penthouse nummers maar ik durfde die als kleine koter niet uit halen (behalve stiekem een paar nummers weggemoffeld tussen wat oude kranten 🙂).  

Link naar reactie
Op 17/9/2021 om 16:01, Peter Motte zei:

Een kleuterleidster... Die gaf toch geen les in het MO?

et alors?

Kan die dan geen didactisch materiaal gebruiken in de kleuterklas? Het ging haar om de prenten weliswaar. De tijd dat in de kleuterklas alleen maar gespeeld werd ligt lang achter ons. In deze eeuw zijn ze elke week rond een bepaald thema bezig. Onze zolder ligt dan ook vol met Zonnekinden, -stralen en -landen die ze via via allemaal heeft bijeen gesprokkeld.

Link naar reactie
Op 15/9/2021 om 21:08, hemweg zei:

Okki en Taptoe waren geen stripbladen, maar bladen met een educatief karakter voor kinderen. Er stonden wel strips in, maar die stonden vroeger  in bijna alle tijdschriften.

Dat is zo'n beetje dezelfde discussie als met Zonnekind/Zonneland. Van Okki weet ik niet zoveel meer maar in mijn tijd hadden vooral Jippo en Taptoe echt de sfeer en uitstraling van een stripblad, met tekenaars als Fred Julsing, Joost Swarte, Paul Bodoni en Prutswerk. Ik las volgens mij toen alleen nog Mickey maandblad dus wat extra strips waren een welkome aanvulling.

Link naar reactie
18 uren geleden, Peter Motte zei:

Het is maar een idee.

Geen probleem, Peter.

Ik heb het gewoon op mijn eigen manier gedaan. Uit research en eigen leeservaring had ik nog meer stripbladen kunnen toevoegen maar ik kwam op mijn eigen (chaotische) manier tot deze lijsten, die me logisch leken. Van deze bladen heb ik er allemaal wel minstens 1 nummer gelezen, behalve Tante Leny presenteert en Wordt Vervolgd.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...