Ga naar inhoud

Exit Marten Toonderprijs


Recommended Posts

Erg jammer. Het was een prestigieuze prijs waardoor de strip in ieder geval een keer per jaar aandacht van de media kreeg. Misschien was het prijsgeld toch een te hoog bedrag (wat ik overigens alle stripmakers gun), en met de Stripschapprijs die ook als oeuvreprijs dient (en een lange geschiedenis heeft) was het blijkbaar gauw besloten. Het is triest, ook omdat ik liefhebber ben van Marten Toonder...

Link naar reactie

Het is een oeuvreprijs dus die 25.000 euro ging steeds naar ouwe rotten die het geld niet echt nodig hebben, geen groot verlies behalve dan voor de media aandacht die blijkbaar maar wakker wordt als ze grote bedragen hoort. Zijn er ook besparingen bij de literatuur prijzen?

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik denk ook dat jonge artiesten die 25.000 euro beter kunnen gebruiken, maar wie ben ik om te weten of die 25.000 euro zo'n oude rakker niet eindelijk eens wat vooruit helpt. Is Pontiac nou zo rijk dan?

 

Die besparingen in literatuurprijzen zullen nog wel komen. De theatersubsidies zijn ook al flink besnoeid in België. De intellectuele verarming zet zich door. maar dat is een maatschappelijke keuze. dat weet je als je stemt op bepaalde mooipraters in onze cult of personality. We hebben er met z'n allen voor gekozen, niet komen klagen nu :)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik denk ook dat jonge artiesten die 25.000 euro beter kunnen gebruiken, maar wie ben ik om te weten of die 25.000 euro zo'n oude rakker niet eindelijk eens wat vooruit helpt. Is Pontiac nou zo rijk dan?

 

Die besparingen in literatuurprijzen zullen nog wel komen. De theatersubsidies zijn ook al flink besnoeid in België. De intellectuele verarming zet zich door. maar dat is een maatschappelijke keuze. dat weet je als je stemt op bepaalde mooipraters in onze cult of personality. We hebben er met z'n allen voor gekozen, niet komen klagen nu :)

 

 

Jamaar, wij stemmen niet. Dus wij hebben wel reden om te klagen en kritiek te leveren.

 

:)

Link naar reactie
Gast Natte aap

ze zouden beter de politieke partijen helemaal afschaffen, maar kom, we gaan de politieke discussie hier niet voeren, daar hebben we de chocolate bar voor. Daar waar ik mijn alu hoedje op heb.

Link naar reactie
Gast Natte aap

anderzijds is er toch ook niks mis met een carriere of oeuvre prijs? Misschien niet met die grote slof geld (nu ja, wat is groot, dat verdient een voetballer op een kwartier) maar toch gewoon een goeie prijs.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

25 000 euro is een kruimel. In vgl met wat er zo allemaal uit onze zak verdwijnt in financiële systemen die een conglomeraat vormen met overheden.

 

Men krijgt er wel tekeningen, een brok cultuur voor terug.

 

Vanuit de financiële wereld heb ik nog nougabollen gezien.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ok, Jan, Jans is nu niet direkt een vb om mee uit te pakken, maar ik sprak in het algemeen.

 

Soit. De prijs is er niet meer en degenen die zitten te zagen over geld verbrassen aan onzinnige cultuuruitgaven zijn content.

Link naar reactie
Gast Natte aap

mwa, ik vind Joos Swarte nog nét voldoende strip, ook al heeft hij geen "strips". Hij heeft toch van de beeldtaal van de strip gebruik gemaakt om zijn boodschap over te brengen. 

Link naar reactie

Dat de prijs naar Swarte is gegaan heb ik persoonlijk niet zo'n problemen mee, je zult niet veel andere Nederlandse stripmakers vinden wiens werk in zoveel talen vertaald is. Al zit de kwaliteit bij hem inderdaad meer bij het grafische dan het verhalende.

 

 

En Jan, Jans en de kinderen cultuur? Een begrip in Nederland dat wel, maar in België is maar de vraag.

 

Het is een Nederlandse stripprijs. dus of Jan Kruis in Belgie bekendheid geniet is wat dat betreft irrelevant.

Link naar reactie

Het is natuurlijk flauwekul dat je een geldprijs gaat uitdelen (en zeker aan Kruis of Swarte) voor een oeuvre. 

Nogmaals, een prijs voor beste strip van het jaar of voor beste talent/nieuwkomer prima en dan niet geld geven, maar publicatiemogelijkheden of andersoort strip stimulerende mogelijkheden. 

Link naar reactie

Hanco Kolk over het verdwijnen van de Marten Toonderprijs; http://www.stripelmagazine.be/hanco-kolk-over-het-verdwijnen-van-de-marten-toonderprijs/

 

"Er wordt vooral schouderophalend gereageerd". Dat is zo heerlijk Hollands. Bezuinigingen: schouders ophalen. Nederland gaat naar de kloten: schouders ophalen, wat zeg ik, de hele wereld gaat naar de kloten: schouders ophalen. 

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Maar ondertussen mopperen en klagen dat het anders moet en dat er een opstand moet komen. Maar als je dan kijkt of er al iemand ergens staat te demonstreren zie je hooguit een verdwaalde ziel met een bordje of een groep kampeerders die wachten op verandering op de hoek van een veld. 

 

Enfin. Jammer van deze prijs. Ik vraag me echt af of deze niet te snel is afgeserveerd. Ik bedoel: Met een paar duizend euro minder was men toch ook blij geweest? En vergeet niet dat niet alle tekenaars die 'm kregen binnen zijn of niet meer werken. Zo werkt Jan Kruis, op een rustig tempo, nog steeds en was zijn naam goed voor de publiciteit. En een ander (durf met zekerheid geen naam te noemen) werkt ook nog en kon het geld goed gebruiken zo gaf hij in een interview te kennen. 

 

Daarnaast vind ik dat het stripschap nog wel eens vroeg is (geweest). Hoewel dat achteraf natuurlijk makkelijk praten is, vind ik dat men het dan bij deze Toonderprijs toch iets raker heeft gedaan met kiezen van de winnaars. 

 

Overigens begrijp ik van Tol heel goed. Hij heeft zoals bekend met Kolk nogal wat gelobbyd en de resultaten zijn leuk, maar hebben (volgens mij) niet veel blijvende zoden aan de dijk gezet. Daar gaan je inspanningen dan. 

 

Er zijn trouwens mensen bezig met het vervolgen van de prijs, maar hoe dat gaat uitpakken is nog even afwachten. Ik hoop ten goede. 

 

@Blacktiger: Daar is de Willy Vandersteenprijs voor opgericht in samenwerking tussen Haarlem en Turnhout. 

Link naar reactie

Het is natuurlijk flauwekul dat je een geldprijs gaat uitdelen (en zeker aan Kruis of Swarte) voor een oeuvre. 

Nogmaals, een prijs voor beste strip van het jaar of voor beste talent/nieuwkomer prima en dan niet geld geven, maar publicatiemogelijkheden of andersoort strip stimulerende mogelijkheden. 

 

Lecram heeft gelijk, geef een nederlandse striptekenaar de mogelijkheid een strip te maken, doe wat aan publiciteit, probeer de NL strip eens uit het imbecielen hoekje te krijgen. Daar mag best geld naar toe. Een oeuvre prijs naar gearriveerde tekenaars is zinloos.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Lecram heeft gelijk, geef een nederlandse striptekenaar de mogelijkheid een strip te maken, doe wat aan publiciteit, probeer de NL strip eens uit het imbecielen hoekje te krijgen. Daar mag best geld naar toe. Een oeuvre prijs naar gearriveerde tekenaars is zinloos.

Dat kan ik dan wel weer ondersteunen.

Link naar reactie

Lecram heeft gelijk, geef een nederlandse striptekenaar de mogelijkheid een strip te maken, doe wat aan publiciteit, probeer de NL strip eens uit het imbecielen hoekje te krijgen. Daar mag best geld naar toe. Een oeuvre prijs naar gearriveerde tekenaars is zinloos.

  

Dat kan ik dan wel weer ondersteunen.

3

Stripschap kent toch ook al oeuvreprijzen of penningen?

 

Nu moet ik ook zeggen dat die prijzen in NLstripland mij maar matig interesseren. Het is gewoon afstrepen wie nog niet gehad heeft enz. Beter zou een prijs voor het best album zijn of een publieksprijs. Laat men is naar de gewonen boekenprijzen kijken daar zit meer (commerciële) visie achter m.i.

Link naar reactie

Laten we dan even Dick Matena verwittigen dat hij zijn Bronzen Adhemar/Vlaamse Cultuurprijs maar terug mag inleveren. Net als Jan Kruis is hij een Nederlander, dus bekendheid is inderdaad irrelevant. Kan een mij om het even welke stripprijs de grenzen dan niet overschrijden?

 

Heb ik destijds ook over gefulmineerd waarom ineens een Nederlander (die toevallig in België woont)  na al die jaren een Vlaamse prijs kreeg nu die plots geld waard bleek te zijn. 

Link naar reactie

Wat een benepenheid,het nederlands taalgebied is microscopisch klein, de stripwereld nog veel kleiner. Als men Matena nu toch wil eren in vlaanderen , daar hoef je je toch niet over op te winden laat staan fulmineren. Hebben de nederlanders Willem Elsschot niet in de armen gesloten terwijl de vlamingen zijn humor niet konden smaken en hem maar een cynische man vonden. En laten we die vuilbek van een Dimitri Verhulst niet om de dag op de neerlandse treurbuis zijn parmantige zegje doen ?

Link naar reactie

 

Hij omschreef zijn weigering met stijl. Door een tikfout kreeg hij niet 18.000 maar 'slechts' 8000 euro:

 

"...dat men niet kan verwachten dat een schrijver zich vereerd zal voelen als hij bekroond wordt door een minister “wiens handtekening van de ene dag op de andere fl. 10.000 in waarde daalt.”

Link naar reactie

Wat een benepenheid,het nederlands taalgebied is microscopisch klein, de stripwereld nog veel kleiner. Als men Matena nu toch wil eren in vlaanderen , daar hoef je je toch niet over op te winden laat staan fulmineren. Hebben de nederlanders Willem Elsschot niet in de armen gesloten terwijl de vlamingen zijn humor niet konden smaken en hem maar een cynische man vonden. En laten we die vuilbek van een Dimitri Verhulst niet om de dag op de neerlandse treurbuis zijn parmantige zegje doen ?

 

Als ooit Verhulst een Nederlandse prijs (mét geld) zou krijgen die van oorsprong voor Nederlandse schrijvers bedoeld was, dan zal je de overtreffende definitie van "benepenheid" eens meemaken. 

 

Trouwens, Verhulst een vuilbek? Wat ga je ooit zeggen als je Brusselmans eens zou lezen! Of Boon (niet ik)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...