Ga naar inhoud

Geweld In Comics Vs Franco-Belgische Strips.


Recommended Posts

Edit: Afgesplitst van hier.

 

 

Vandaag nog één deel extra gelezen om helemaal zeker te zijn... : Walking Dead begint bijzonder intrigerend.  Het slashen van de zombies is de eerste tientallen pagina's best indrukwekkend.  Maar het begon me toch vrij snel te vervelen.  Niet dat ik een softie ben maar de scène in deel 5 waarin Michonne uit pure wraak iemand in de nek bijt, met een boormachine de schouderbladen te lijf gaat, met een tang vingernagel per vingernagel uittrekt, een arm afhakt om dan vervolgens met een soeplepel een oog uit te pietsen... Dat alles 'mooi' verdeeld over 10 pagina's.  Nee, da's toch een brug te ver voor mij. 
 

 

Jakkiebah! Wat is dat voor geschifte nonsense? Ik dacht dat TWD een soort van psyochologische thriller moest zijn over wat mensen doen in een noodsiutatie of iets dergelijks. Dit klinkt meer naar derderangs horror. Gatverdamme zeg!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

En wat is er daarvoor met Michonne gebeurd? Een beetje kader zou kunnen helpen.

Veto gaf al aan dat het hier ging om een wraak actie. Dat zoiets heftig moet zijn snap ik wel. Maar 10 paginas bloederige wraak? Dat neigt toch meer naar torture porn of Quentin Tarrantino. (niet mijn favoriete regisseur)

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Natte aap

En wat is er daarvoor met Michonne gebeurd? Een beetje kader zou kunnen helpen.

The walking dead blijft wat mij betreft na 100 en zoveel delen nog steeds van het beste dat er is.

It's real.

 

real? Nu ja, ik weet dat je er 'smorgens meestal niet op je best uitziet in die badkamer, maar real zombie? Ik hoop voor je vrouw toch van niet.

Link naar reactie

Veto gaf al aan dat het hier ging om een wraak actie. Dat zoiets heftig moet zijn snap ik wel. Maar 10 paginas bloederige wraak? Dat neigt toch meer naar torture porn of Quentin Tarrantino. (niet mijn favoriete regisseur)

 

 

 

 

Ik ben er zeker van, dat moest er zich een wereldgrote ramp voordoen, te vergelijken met wat er in de walking dead zich afspeelt (en of het nu zombies zijn of een ziekte of een natuurramp is irelevant) de bewuste scene van michonne en the governer niets betekent tegenover wat je dan zou meemaken in de realiteit.

 

(trouwens, je hoeft niet eens zo'n ramp te hebben. Als je ziet wat er zich in syrië afspeelt, da's nog wel wat andere koek dan een nagel uittrekken en een oog uitlepelen, en dan zie en hoor je alleen maar wat je mag zien.) People are fucked up.

Link naar reactie

real? Nu ja, ik weet dat je er 'smorgens meestal niet op je best uitziet in die badkamer, maar real zombie? Ik hoop voor je vrouw toch van niet.

 

 

real as in: je leeft mee, het gaat niet om papieren mannetjes, maar mensen als rick, andrea, michonne en noem maar op, daar denk ik regelmatig aan, ook als ik the walking dead niet aan het lezen ben. Dat zegt misschien veel over mij, maar dat zegt ook iets over the walking dead.

Link naar reactie

Interessante discussie trouwens. Graag afsplitsen.

Waarom komt geweld harder over in comics dan in eurostrips?

Als je de wraak van michonne bekijkt (nagels uittrekken, oog uitlepelen en arm afzagen)

Met bv. Wat in quetzalqotl gebeurt ( groepsverkrachting van minderjarige meisjes, dan hun strot oversnijden tot de hele piramide rood van het bloed ziet) dan is het beiden gruwelijk. En toch komt het ene harder binnen dan het andere. Why?

Link naar reactie

Interessante discussie trouwens. Graag afsplitsen.

Waarom komt geweld harder over in comics dan in eurostrips?

Als je de wraak van michonne bekijkt (nagels uittrekken, oog uitlepelen en arm afzagen)

Met bv. Wat in quetzalqotl gebeurt ( groepsverkrachting van minderjarige meisjes, dan hun strot oversnijden tot de hele piramide rood van het bloed ziet) dan is het beiden gruwelijk. En toch komt het ene harder binnen dan het andere. Why?

Ik ga hier toch even op in. Zal straks wel in de afsplitsing te vinden zijn. Naar mijn mening komt geweld in eurostrips even hard aan als bij comics. Toen ik voor het eerst De Rode Keizerin las werd ik fysiek misselijk van het geweld. Bij De Zeven Levens van de Sperwer zijn een aantal geweldadige scenes nog dagen op mijn netvlies blijven staan. Maar bij eurostrips is het geweld vaak niet excessief. 10 paginas geweld zul je niet zo snel vinden in een eurostrip. Het is vaak wel degelijk heftig maar meer gedoseerd. Actiescenes zijn simpelweg korter. Ik denk dat dit te maken heeft met het format. Bij comics en graphic novels hebben ze vaak zo'n ruwweg 100 paginas om hun verhaal te vertellen. Bij eurostrips slechts ruwweg 40 of 50. Dan is er dus minder plaats over voor de actie.

 

Althans dat vermoed ik. Is maar puur giswerk hoor.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

 

Maar bij eurostrips is het geweld vaak niet excessief

 

 

en de bloedberg van quetzalcoatl dan? ok, misschien één voorbeeld en het klopt natuurlijk wel dat een gemiddelde comic meer pagina's heeft dan een strip, maar 10 pag geweld op 200 tov 2 op 48, dat komt toch op hetzelfde neer?

Link naar reactie
Gast Natte aap

 Maar bij eurostrips is het geweld vaak niet excessief. 10 paginas geweld zul je niet zo snel vinden in een eurostrip. Het is vaak wel degelijk heftig maar meer gedoseerd. Actiescenes zijn simpelweg korter. Ik denk dat dit te maken heeft met het format. Bij comics en graphic novels hebben ze vaak zo'n ruwweg 100 paginas om hun verhaal te vertellen. Bij eurostrips slechts ruwweg 40 of 50. Dan is er dus minder plaats over voor de actie.

 

 

Ik vermoed dat het format een van de redenen is. Je moet daar elke maand 22 pagina's volgetekend hebben. daar zie je net als bij manga soms veel langere actiescènes omdat zoiets misschien scenariogewijs iets makkelijker te volgen is in brokjes van 22 pagina's. Het zijn telkens min of meer afgeronde scènes (ik bedoel niet kortverhaaltjes) waar de actie en het stukje scène in het grotere geheel verteld moet zijn binnen 22 pagina's.

 

Anderzijds denk ik ook wel een reden te vinden in de andere morailteit in den amérique. Niet dat wij nu zo ver achterlopen op de knuckleheads, en ik ben geen specialist op de amerikaanse zeden, maar als je in populaire media wél iemand tot pulp kan slaan zonder problemen maar geen half tepelhof mag tonen zonder de pek en veren voor je deur te vinden, dan zegt dat wel iets over het moreel besef en de voorkeuren van een maatschappij; Zonder daar dan vaststaande uitspraken over te doen of beweringen die voor waarheid worden verkondigd.

 

Amerika is ook constant in oorlog sinds 1943. Give and take a few years.

 

En misschien de plaats van comics in de maatschappij. Daar wil men blockbusters scoren met superheroes. Actie, power, fast and hard. Hier zijn de blockbusters familieavonturen (vlaanderen) en zedig avontuur met als eens een half tepelhof (Thorgal, largo Winch). Op zich liggen die qua puur actie en tonen van gewled niet ver uit elkaar, maar over de plas is alles bigger than life, hier probeert men van largo en thorgal menselijke figuren te maken en is de actie aan hen opgedrongen, terwijl de superhelden kiezen voor een worstelpakje en zich al spandexend tot de gargantueske slechterik te richten. De menselijke kant achter het masker wordt hen dan opgedrongen.

 

Ok, dit zijn geen feiten, bewijzen, waarheden, gewoon wat observaties en voorzichtige ideetjes.

Link naar reactie

Zal het niet een stukje traditie zijn? In de traditionele euro-strips (kuifje, suske en wiske) bestond een vechtpartij vaak uit niet meer dan een stofwolk met wat handen en voeten eruit gevolgd door wat sterretjes of vogeltjes. Dat zal de huidige stripmakers ook beinvloeden. Daarnaast spelen de comic-auteurs volgens mij meer met perspectief zodat je dichter op de actie zit (althans, als ik naar Watchmen kijk waar vechtpartijen ook maar een pagina duren) terwijl Europese tekenaars je vaker als toeschouwer neerzetten waardoor je het geweld van een afstandje ziet. Hierdoor lijken de vechtpartijen ook minder intens.

Link naar reactie

Edit: Afgesplitst van hier.

 

 

 

Jakkiebah! Wat is dat voor geschifte nonsense? Ik dacht dat TWD een soort van psyochologische thriller moest zijn over wat mensen doen in een noodsiutatie of iets dergelijks. Dit klinkt meer naar derderangs horror. Gatverdamme zeg!

 

 

Veto gaf al aan dat het hier ging om een wraak actie. Dat zoiets heftig moet zijn snap ik wel. Maar 10 paginas bloederige wraak? Dat neigt toch meer naar torture porn of Quentin Tarrantino. (niet mijn favoriete regisseur)

 

Mocht je weten wat The Governor Michonne heeft aangedaan, je zou het compleet begrijpen. Alhoewel, Veto deed dat blijkbaar niet... Ik vind het trouwens raar dat veto enkel de wraak van Michonne aanhaalt, maar niet datgene wat de aanleiding er voor was.

 

"When the trio stumbled upon the town of Woodbury, Georgia, Michonne became a tragic victim of a cruel and psychotic survivor named Philip, the "Governor" of Woodbury. The Governor betrayed and captured them, violently raping and torturing Michonne to acquire the location of the prison. The Governor later attempted to toy with her skills and sent her into their stadium fights as a participant for the crowds."

 

Ik stel mij dan de vraag of het geweld hier de katalysator is voor de reactie van Veto of eerder het feit dat het een vrouw is die wraak neemt. Ik heb al verschillende keren gemerkt (in het kader van rape-revenge films zoals I Spit on your Grave en Last House on the Left) dat het soms eerder dat laatste is wat mannen zo schichtig maakt. Aangezien wij in een erg patriarchale wereld leven vind ik het allesbehalve gratuit dat er zo veel pagina's gespendeerd worden aan de wraak van Michonne. Het is in die wereld niet mogelijk om op een andere manier gerechtigheid te krijgen. Zelfs in onze maatschappij wordt in dit soort zaken nog beangstigend vaak het 'ze zocht het zelf' argument gebruikt. Ik word daar woest van en was dan ook blij (ja, blij) dat the governor zijn come-uppance kreeg van Michonne, die man verdiende alles wat hem toekwam. Er is al zoveel ongerechtigheid voor het geweld tegen vrouwen in deze wereld dat het leuk is om die gerechtigheid eens te zien in een comic. Hoe schraal die troost ook mag zijn...

 

Walking Dead is allesbehalve torture porn en al zeker niet gratuit. Het gaat inderdaad om de personages, dit is geen gore om de gore. Zoals Timhardt al zei, denk je echt dat in een post-apocalyptische wereld alle mensen konijntjes gaan zitten aaien en ronddansen op 'the hills are alive with the sound of music'.

 

Ik ben blij dat de discussie hierna algemener is geworden, want het zou anders nog meer afglijden in een "ik heb gehoord dat... I'm offended" discussie.

Je weet zelf hoe je in elkaar zit, Diogenes. Blijf dus weg van dingen waar je op voorhand al weet dat ze niet voor jou zijn en probeer ook dit soort commentaren achterwege te laten. Je doet jezelf geen eer aan door zo te reageren op commentaren van iemand anders terwijl je TWD niet gelezen hebt. Geef commentaar op wat je weet en waar je dus ervaring mee hebt, niet op hear-say.

Grr. Argh.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mocht je weten wat The Governor Michonne heeft aangedaan, je zou het compleet begrijpen. Alhoewel, Veto deed dat blijkbaar niet... Ik vind het trouwens raar dat veto enkel de wraak van Michonne aanhaalt, maar niet datgene wat de aanleiding er voor was.

 

"When the trio stumbled upon the town of Woodbury, Georgia, Michonne became a tragic victim of a cruel and psychotic survivor named Philip, the "Governor" of Woodbury. The Governor betrayed and captured them, violently raping and torturing Michonne to acquire the location of the prison. The Governor later attempted to toy with her skills and sent her into their stadium fights as a participant for the crowds."

 

Ik stel mij dan de vraag of het geweld hier de katalysator is voor de reactie van Veto of eerder het feit dat het een vrouw is die wraak neemt. Ik heb al verschillende keren gemerkt (in het kader van rape-revenge films zoals I Spit on your Grave en Last House on the Left) dat het soms eerder dat laatste is wat mannen zo schichtig maakt. Aangezien wij in een erg patriarchale wereld leven vind ik het allesbehalve gratuit dat er zo veel pagina's gespendeerd worden aan de wraak van Michonne. Het is in die wereld niet mogelijk om op een andere manier gerechtigheid te krijgen. Zelfs in onze maatschappij wordt in dit soort zaken nog beangstigend vaak het 'ze zocht het zelf' argument gebruikt. Ik word daar woest van en was dan ook blij (ja, blij) dat the governor zijn come-uppance kreeg van Michonne, die man verdiende alles wat hem toekwam. Er is al zoveel ongerechtigheid voor het geweld tegen vrouwen in deze wereld dat het leuk is om die gerechtigheid eens te zien in een comic. Hoe schraal die troost ook mag zijn...

 

Walking Dead is allesbehalve torture porn en al zeker niet gratuit. Het gaat inderdaad om de personages, dit is geen gore om de gore. Zoals Timhardt al zei, denk je echt dat in een post-apocalyptische wereld alle mensen konijntjes gaan zitten aaien en ronddansen op 'the hills are alive with the sound of music'.

 

Ik ben blij dat de discussie hierna algemener is geworden, want het zou anders nog meer afglijden in een "ik heb gehoord dat... I'm offended" discussie.

Je weet zelf hoe je in elkaar zit, Diogenes. Blijf dus weg van dingen waar je op voorhand al weet dat ze niet voor jou zijn en probeer ook dit soort commentaren achterwege te laten. Je doet jezelf geen eer aan door zo te reageren op commentaren van iemand anders terwijl je TWD niet gelezen hebt. Geef commentaar op wat je weet en waar je dus ervaring mee hebt, niet op hear-say.

 

2!!

 

De Millennium-trilogie is nog zo'n mooi voorbeeld van hoe vrouwen het zogezegd allemaal maar moeten ondergaan. Wat Salander dus mooi niet deed.

Het is eigen aan de mens om de zaken die bedreigend zijn en je vrijheid, fysieke en mentale integriteit schenden, te weren en je daartegen te verdedigen. Wraak hoort daar ook bij. Al kun je een deel van het toegebrachte fysieke en mentale letsel niet meer ongedaan maken, het geeft je een gevoel van genoegdoening. Het maakt deel uit van het louterende aspect.

 

Het is ook met de komst van de Christelijke slavenmoraal dat wraak aanzien werd als iets negatiefs. Maar daarmee maakt men van de slachtoffers nog meer weerloze schepsels. Die dan nog eens vaak de stempel dragen dat ze het zelf gezocht hebben.

 

Die slavenmoraal maakt het ideale werktuig voor parasieten en lui die dorsten naar macht over de ander, het is hun vrijgeleide.

'De Christelijke godsdienst houdt in dat het huidige leven op aarde niets waard is en dat het enkel draait om de verlossing in een hiernamaals.' Wraak hoort daar dus zeker niet bij. Ideaal voor de onderdrukker, want de onderdrukte zal wanneer hij lijdt zich niet verweren en in opstand komen. Het maakt voor de onderdrukker perfecte slaven. oor niets

 

Niet voor niets voerde Theodosius het Christendom in als staatsgodsdienst in het Romeinse rijk.

Niet voor niets aanzag Nietzsche het Christendom als een corrumperende slavenmoraal.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Amerika is ook constant in oorlog sinds 1943. Give and take a few years.

 

Correctie: sedert 1894 toen ze Hawaii binnenvielen, een staatsgreep organiseerden mbv bedrijven en er militaire basis ontplooiden. Daarna volgen Cuba en de Filipijnen.

 

Ironisch voor een natie die de tyrannie van de Engelse kroon bevochten en vrijheid hoog in hun vaandel voeren...

Link naar reactie

TWD begint zo onderhand voor mij tot de klassiekers binnen de stripwereld te horen.

Wellicht de enige serie zelfs die na zoveel delen nog altijd het niveau zo hoog weet te houden.

 

Niet iedereen zal zich aangetrokken voelen om een zombiestrip te lezen. Maar dit is wel een strip die zo populair is dat zelf mensen die niet van zombiestrips houden het eens gaan proberen. Dan zal het ook wel eens voorkomen dat iemand er toch niet van gecharmeerd is.  

Dat de serie goed is blijkt wel uit het feit dat iemand na het eerste boek gelezen te hebben ook verdere delen laat lezen!

 

Een strip die al zo lang loopt heeft voor sommige mensen wel eens een verhaallijn die je minder vindt of een bladzijde die je minder getekend vindt.

Maar is dat dan erg? Hooguit jammer, als de serie maar weer zichzelf oppakt. TWD is gewoon een TOPserie.

Link naar reactie

Ik heb eigenlijk geen enkele band met zombiestrips of goor geweld, ik val er niet op ofzo. Ik val gewoon op de uitzonderlijk vertelkwaliteiten die walking dead rijk is. Na meer dan 100 issues heb ik nog steeds het gevoel dat alles nog moet beginnen. het blijft fris en uitermate interessant. Het is een van de eerste dingen die ik lees als er een nieuw deel uit is.

Link naar reactie

TWD gelezen begin dit jaar (deel 1-14 ) en het was goed maar niet meer. Deel 1 vond ik stukken beter getekend , kleur zou ook beter zijn en er mag stilletjes een eind aan komen.Eindelijk lees ik zeer graag die rauwe,harde strips maar had hier wat meer van verwacht.

Link naar reactie

Ik denk dat er niet per se een link is met het format. Okay, ze moeten 22 pagina's vullen maar ze zijn meestal wel met meer. (Redacteur, schrijver, tekenaar, inkter, inkleurder, letteraar, covertekenaar)

 

Geweld komt bij mij soms ook harder aan als het onverwacht komt. Dus strips met veel geweld zorgen er meestal eerder voor dat het net niet aankomt.

 

Euro of comics: bij mij komt het geweld aan als ik geef om de personages. Dus hoe beter de strip geschreven is, hoe meer het geweld aankomt.

 

(En ik lees nu eenmaal meer Amerikaanse strips, die ikzelf doorgaans beter geschreven vind, dus daar komt het geweld harder aan)

Link naar reactie

Ik denk dat dat veel meer gerelateerd is met page count dan met de narratieve stijl die eigen is aan de genres. Je kunt nu eenmaal maar zoveel karakterontwikkeling steken in een dosis verhaal.

Sanctuary of Parasite, bijvoorbeeld, zijn qua lengte - rekening houdend met hoe manga scenes qua aantal tekeningen graag uitrekt vergeleken met de hoeveelheid verhaal die dan verloopt - waarschijnlijk vergelijkbaar met een stevige Franco-Belgische cyclus, en ik vind dat er een vergelijkbare hoeveelheid karakterontwikkeling gebeurt in pakweg de originele Lanfeust Van Troy cyclus.

Link naar reactie

Ik denk dat dat veel meer gerelateerd is met page count dan met de narratieve stijl die eigen is aan de genres. Je kunt nu eenmaal maar zoveel karakterontwikkeling steken in een dosis verhaal.

Sanctuary of Parasite, bijvoorbeeld, zijn qua lengte - rekening houdend met hoe manga scenes qua aantal tekeningen graag uitrekt vergeleken met de hoeveelheid verhaal die dan verloopt - waarschijnlijk vergelijkbaar met een stevige Franco-Belgische cyclus, en ik vind dat er een vergelijkbare hoeveelheid karakterontwikkeling gebeurt in pakweg de originele Lanfeust Van Troy cyclus.

 

De narratieve stijl is sowieso gerelateerd aan de page count. Anders ben je als schrijver niet zo goed bezig. :e002:  Maar je haalt het zelf aan: de page count en dus ook de narratieve stijl zorgen voor meer karakterontwikkeling.

Link naar reactie

De narratieve stijl is sowieso gerelateerd aan de page count. Anders ben je als schrijver niet zo goed bezig. :e002:  Maar je haalt het zelf aan: de page count en dus ook de narratieve stijl zorgen voor meer karakterontwikkeling.

Wel, dat was niet echt wat ik bedoelde; mijn betoog was juist dat enkel page count een invloed had op de redelijkerwijs te verwachten hoeveelheid karakterontwikkeling, niet de stijl die gelinkt is aan de herkomst. 

Neem nu Goblins Comic. Voor mij ligt dit dichter bij Franco-Belgisch dan Amerikaans of manga qua stijl. Maar toch zit er een stevige karakterontwikkeling in, dankzij 't grote aantal pagina's.

Link naar reactie

 ja ze komen erin voor maar meer als middel om te laten zien hoe een samenleving ineen stort, hoe mensen in een extreme situatie al hun normen en waarden laten vallen. In 1 van de stripwinkels waar ik kom noemde de eigenaar TWD een filosofische strip.

 

Dat hoor ik wel vaker, die zombies, da's een metafoor voor hoe snel een samenleving in elkaar kan storten. Ze doen wel mee, maar eigenlijk moet je er iets anders in zien. Ja, het is een zombiestrip, maar het gaat om de manier waarop de samenleving ... bla bla bla.

 

dat het een goeie strip is, wil ik best geloven. Dat het geweldig beschreven is, ook akkoord, ik geloof jullie op je woord. Spannend, zal best. Maar het is en blijft een zombiestrip. Als je dan een wil laten zien hoe een samenleving kan instorten, hoef je daar geen zombies of vampieren bij te betrekken. DMZ had geen zombies nodig. Dragon head deed het zonder (al was dat op een bepaald moment écht op het randje :) ). Zombies zijn zombies, een zombiestrip is een zombiestrip, waarschijnlijk een hele goeie, maar maak het niet tot iets wat het niet is. Straks ga je nog zeggen dat avatar een aanklacht tegen kolonialisme is.

Link naar reactie

Ik peins dat we toch hetzelfde denken. :e002:

Ik begin 't ook te peinzen. :)

 

Kwantiteit < Kwaliteit.

Ik las zonet 184 pagina's gezever waar niet één personage uitgewerkt werd, terwijl ik je zò dertig kortverhalen kan opnoemen die onder de 25 pagina's zitten maar 'n pak beter uitgewerkt personagebestand hebben.

Ja, maar een kortverhaal vind ik toch totaal wat anders dan een uitgestreken cyclus waarbij ook nog een hoop verhaal gebeurt.

Link naar reactie

klopt. De aap houdt niet van zombies. De aap leest geen zombiestrips. Als er zombies inkomen is het een zombiestrip. Als er Aliens in komen is het een Alienstrip. Als er piloten in voorkomen is het een pilotenstrip. Kijk zo simpel kan het leven zijn.

De aap heeft geen oordeel over WD, enkel dan dat het een zombiestrip is omdat er zombies in komen en dat hij dat niet wil lezen omdat er zombies in komen en dat hij jullie op je woord gelooft dat het goed geschreven is. Misschien is dat wel de beste strip ooit. Geen idee, ik heb het niet gelezen en wil dat zo houden. De aap doet geen uitspraak over de kwaliteit van de strip enkel over een bepaalde groep deelnemers aan het feestgedruis.

 

Was er nog iets? eens kijken. Oh ja, de metafoor. Zal best. Who gives a fuck. Apple fanboys vinden ook dat het meer is dan een computer, Dio vindt ook dat BSG een filosofische serie is. Het zou maar erg zijn als WD geen metafoor was voor iets, dan hadden de internetto's niets om over te zeveren en om zichzelf wat belangrijker te voelen omdat ze een filosofische strip lezen over de transformatie van de maatschappij vol metaforen. 

 

 

 

De wereld van Aap is simpel. Zonder iets te lezen weet hij wat het wel en niet is. Aap heeft namelijk altijd gelijk ! :P

 

Ik vind dat een flauwe opmerking en die smiley maakt het niet minder flauw. Maar mijn wereld is inderdaad simpel, daar heb je gelijk in.

Link naar reactie

Zonder partij te kiezen.

Hetgeen wat me niet interesseert aan een apocalypisch verhaal (waar ik trouwens een blijvend zwak voor heb) is hoe en wat er precies gebeurd is. Ik ben wel geïnteresseerd in de personages daarvoor en daarna. In de wereld daarvoor en daarna. Maar het moment zelf? De ramp? De plaag? I really could'nt care less.

 

In goeie strips over dit onderwerp, maw: diegene waar het vooral om karakerontwikkeling gaat, komt dit ook gewoon niet ter sprake.

 

In "Eden, it's an endless world" is het waarschijnlijk een oorlog geweest

In "Nausicaä" is het waarschijnlijk de mens en zijn vervuiling geweest.

In "Walking dead" is het waarschijnlijk de mens en zijn gekloon geweest.

In "Wasteland" is het nog een groter vraagteken

 

4 geweldige reeksen in een apocalyptische setting die over de psyche van de mens gaan, dat is het hoofdthema.

De zombies in walking dead? De sandeaters in Wasteland? De sporen in Nausicaä, de burgeroorlog in Eden? Da's de setting, om een spanningselement te scheppen, maar veruit ondergeschikt aan de psyche.

 

Ik hou van al die settings, gewoon omdat ze de kapstok zijn voor het werkelijke verhaal.

 

 

 

Straks ga je nog zeggen dat avatar een aanklacht tegen kolonialisme is.

 

Het is een thema dat aan bod komt he? Je hoeft het zo niet te begrijpen, maar het kan wel. Het opene van het verhaal, het interpreteerbare, dat is zeker een kwaliteit vind ik.

Link naar reactie

Spock neemt het op voor de zombies. Ik vind dat mooi van hem. Minderheidsgroepen moeten altijd verdedigd worden.

Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat Spock zelf een zombie is en gewoon de zijnen verdedigt...Toen ik hem de voorlaatste keer zag zitten in een donker hoekje bij Worlds' End had ik toch een beetje mijn twijfels... :e005:

Link naar reactie

Spock neemt het op voor de zombies. Ik vind dat mooi van hem. Minderheidsgroepen moeten altijd verdedigd worden.

Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat Spock zelf een zombie is en gewoon de zijnen verdedigt...Toen ik hem de voorlaatste keer zag zitten in een donker hoekje bij Worlds' End had ik toch een beetje mijn twijfels... :e005:

I'll bite ya, next time. Zombies united. :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...