Jump to content

Remakes Van Strips

Recommended Posts

Je ziet het zo vaak bij films: remakes van klassiekers. Soms waardeloos (King Kong), soms ook wel goed (Ocean's 11).

Maar in strips hebben we dat nog niet gezien (Kuifje even buiten beschouwing gelaten). 

Er bestaan heel veel oude, gedateerde strips waar een remake best wel leuke resultaten zou opleveren. Ik denk dan aan Jan Kordaat, of een Stany Derval... 

Wat nog?

Strikt genomen hebben alle tekenaars die sommige van hun oude strips gedeeltelijk of volledig laten hertekenen remakes gemaakt. En dat zijn er meer dan je denkt.

Maar de enige die ik ken die échte remakes hebben gemaakt (het zelfde verhaal, maar aangepast aan andere personages) zijn Jean-Pol die voor zijn Kramikske reeks oude Annie en Peters herwerkte en Tillieux die voor sommige Guus Slim albums herwerkingen zijn van oude Heroix-verhalen maakte.

Maar het bleef dus telkens in de familie.

Iemand die een oude strip van iemand anders nam en daar een eigen versie van maakte zal al wat moeilijker te vinden zijn. Alhoewel Ibanez sommige Guust Flaters "herwerkte".

Maar nu sommige van de allereerste strips langzaam maar zeker in het publieke domein komen zal dat misschien af en toe wel eens gebeuren.

Misschien een ideetje voor een volgend goed doel album van de Gentse stripbeurs (of een of ander hommagealbum ter gelegenheid van een of andere verjaardag): neem een bestaand album en laat dat volledig hertekenen door een groep tekenaars die elk een pagina onder handen nemen.

En terwijl ik dit typ besef ik dat ze dit onlangs in Nederland hebben gedaan met een Tom Poes verhaal.

neem een bestaand album en laat dat volledig hertekenen door een groep tekenaars die elk een pagina onder handen nemen.

En terwijl ik dit typ besef ik dat ze dit onlangs in Nederland hebben gedaan met een Tom Poes verhaal.

In de USA zijn ze bezig met Akira helemaal te hertekenen met personages van The Simpsons (Bartkira)

En in Angoulême heb ik een Maus-versie gezien waar alle kopjes van de muizen overplakt waren met kattekoppen. uitgegeven door een Waals uitgeverijtje

is niet elke fc de kampioenen een remake van de eerste?

:e011:

Awel, neen. Daarvoor zijn sommige verhalen toch iets te gevarieerd, alhoewel er ongetwijfeld af en toe sprake is van herhaling. Bij langlopende reeksen krijg je inderdaad vaak het remake-gevoel. Zeker als het goed tegen kwaad-verhalen zijn genre Batman. In wezen zijn alle Bond-films min of meer remakes van hetzelfde verhaal. Die ene keer dat ze écht een remake maakten was het verschil niet groter of kleiner dan bij de andere films. Dus dat zal ook wel gelden voor heel wat strips.

Piet Pienter en Bert Bibber is het beste voorbeeld van een Vlaamsche reeks die telkens weer variaties bracht op een viertal basisverhalen. De Generaal waren ook steeds weer nieuwe versies van hetzelfde thema. Alle Jommeke-verhalen waarin Gobelijn iets uitvindt waardoor iedereen in Zonnedorp verandert zijn eigenlijk remakes van het allereerste verhaal waarin dat gebeurde.

Je ziet het zo vaak bij films: remakes van klassiekers. Soms waardeloos (King Kong), soms ook wel goed (Ocean's 11).

Maar in strips hebben we dat nog niet gezien (Kuifje even buiten beschouwing gelaten). 

Er bestaan heel veel oude, gedateerde strips waar een remake best wel leuke resultaten zou opleveren. Ik denk dan aan Jan Kordaat, of een Stany Derval... 

Wat nog?

Over de strips kan ik niet meespreken, maar over welke King Kong remake spreek je?

Grr. Argh.

Guest Kameraad Mauser

Eric de Noorman zouden ze wel eens een remake van kunnen maken hoewel het lastig zal zijn Kresse zijn tekenwerk te overtreffen.

Net zoals Huon de neveling. Maar zoals je zegt: het tekenwerk overtreffen zal lastig zijn. En het is net datgene dat niet moet overtroffen worden of bijgewerkt worden. Daar mag je niet aan raken, anders vernietig je de strip. Ik denk eerder aan de decoupage en belettering.

Een paar van de "grootste" films en "klassiekers" zijn remakes.

De bekende versies van Ben-Hur, 10 geboden (nog door dezelfde regisseur), a star is born, cleopatra, Titanic... zijn stuk voor stuk remakes.

Vooral bij die laatste is het opmerkelijk hoe vaak dat schip al niet tot zinken is gebracht.

De eerste verfilming dateert zelfs vanuit 1912, een paar weken na het zinken van het schip met in de hoofdrol een actrice die op het eigenlijke schip zat.

Hoe veel versies zijn er al niet van "the wizard of oz" geweest?

Een paar van de "grootste" films en "klassiekers" zijn remakes.

De bekende versies van Ben-Hur, 10 geboden (nog door dezelfde regisseur), a star is born, cleopatra, Titanic... zijn stuk voor stuk remakes.

Vooral bij die laatste is het opmerkelijk hoe vaak dat schip al niet tot zinken is gebracht.

De eerste verfilming dateert zelfs vanuit 1912, een paar weken na het zinken van het schip met in de hoofdrol een actrice die op het eigenlijke schip zat.

Hoe veel versies zijn er al niet van "the wizard of oz" geweest?

Ik ben net een Sexton Blake-roman (zoek hem op als de naam je niets zegt, ooit was Blake immens bekend) aan het lezen die vier maanden na het zinken van de Titanic verscheen, en daarin is de titelheld een overlevende van de Titanic. Ook al hebben ze het schip een andere naam gegeven.

Van de Wizard of Oz vallen de filmversies nog mee. Er zijn er maar vijf. Ongeveer één om de 20 jaar dus. De andere zijn gebaseerd op andere Oz-verhalen. Er verschenen een stuk of 30 Oz-romans, dus ze kunnen nog wel een tijdje verder.