Ga naar inhoud

Opbergsysteem


TomP

Recommended Posts

Gegroet iedereen,

 

 

Ik ben nog niet zolang bezig met het verzamelen van strip. Mijn collectie telt ook nog geen duizenden exemplaren. Na ongeveer elke aankoop moet ik m'n huidige kast herschikken opdat de recente aankopen erbij kunnen. Binnenkort sta ik voor een verhuis en voor de keuze waar plaats ik m'n strips? In een kast uiteraard.. Ik sta voor een paar opties : Ikea, op maat laten maken, zelf de handen uit de mouwen steken.. Ik vroeg me af of iemand me hieromtrent wat bruikbare tips of advies kan geven aub. Thx!

Link naar reactie

Zelf maken is heel makkelijk. Eerst maak je een sokkel of sokkels. De afstand tussen de rechstaande planken niet groter dan 50 cm maken, anders gaan de legplanken doorbuigen en dat is lelijk. De rechtstaande planken maak je vast in de sokkel door in de sokkel vijzen te boren die je er niet helemaal inboort, maar een cm of 7 er laat uisteken. In de rechtstaande planken maak je gaatjes zodat de vijzen er invallen.

 

Dan moet je uitmaken waarin je collectie zal bestaan. Eurostrips zijn groot, comics kleiner, manga het kleinst. Om de legplanken te boren, gebruik je best een mal waarmee je de gaten voorboort. Zo wordt elke plank op eenzelfde diepte afstand geboord. Ik heb zo een kasten al jaren. 100 lopende meter ruimte, 2 dagen werk. Kostprijs: paar honderd euro.

 

Tip: neem een houtdikte van zeker 1,5 cm, dat is stevig en ziet er gewoon mooier uit.

 

Succes

Link naar reactie

mocht ik geld hebben ... dan werd het dit.

 

http://www.mdfitalia.it/arealibera/prodotti.jsp?lingua=ing#

 

random-4.jpg

 

random-1.jpg  random-2.jpg

 

'k ben er over aan het denken om het zelf te maken, maar hoe krijg ik die mdf zo mooi egaal wit. Ik zoek nog naar een bedrijf dat 6mm mdf in die witte afwerking heeft.

schilderen he jong!

als je een beetje handig bent, kan je zo'n kast gewoon zelf in elkaar zetten. Door mijn wijde interesse in strips heb ik zowel euro/comic als manga, en dat heeft allemaal andere planken en andere afmetingen nodig. mijn kast is daarop voorzien.

Link naar reactie

schilderen he jong!

als je een beetje handig bent, kan je zo'n kast gewoon zelf in elkaar zetten. Door mijn wijde interesse in strips heb ik zowel euro/comic als manga, en dat heeft allemaal andere planken en andere afmetingen nodig. mijn kast is daarop voorzien.

Zulke witte planken kan je toch gewoon kopen ??
Link naar reactie
Gast Natte aap

schilderen geeft niet hetzelfde resultaat. Dan moet je al zeer goed kunnen lakken en daarna een soort polyestervernis gebruiken.

 

Ik zou graag die planken kopen, maar in de bouwmarkt/doe-het-zelf zijn ze niet zo gemakkelijk te vinden (brico planit en gamma hebben ze niet). Het zijn geen gewone witte meubelpanelen. Het is 6mm mdf met een lichtglanzende coating. Dat kan je met gewone meubelplaat niet maken in die dikte.

 

Handig, is geen probleem, ik heb al voldoende kasten en tafels gemaakt, vloeren gelegd, plafond gestoken, ik ben nu zelf aan het verbouwen en ga binnenkort mijn bed maken dus handig genoeg :) Maar de kern is goed materiaal. Dus als ik ergens die dunne plaatjes met de afwerking kan vinden die ik zoek, dan maak ik het zelf. Het probleem zal er vooral in bestaan om de gezaagde kanten (die ik niet tegen de achterwand kan zetten) terug van een coating te voorzien. Dat gaat nog niet zo simpel worden.

Link naar reactie

'k Denk dat je als beginner beter wat van ikea koopt, zoals eerder aangehaald zijn Billy's best goed voor strips. Ikzelf gebruik momenteel expeditkasten. 

Als je dan later echt zo'n verzameling van duizenden exemplaren aan het kweken bent, dan kun je nog altijd iets laten maken. 

Link naar reactie

Ideaal zijn al die houten kasten niet natuurlijk, want ze kunnen de zuurtegraad van de boeken negatief beïnvloeden.  En inderdaad, met een open kast moet je verhinderen dat er teveel zonlicht in de ruimte binnenvalt, want dat hebben de rugjes weer wat minder graag. 

Nuja, ik ben nogal extreem gefocust op de ideale bewaaromstandigheden, en daaraan wordt gewerkt.  Temperatuur, vochtigheidsgraad, licht,... alles zal mooi onder controle gehouden worden.  Maar 't systeem zal niet enkel de stripjes dienen natuurlijk...

 

Overigens, voorlopig staan ze nog grotendeels in Expedits, en dat vind ik momenteel een zeer goede oplossing.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Als je strips in open kasten staan, riskeer je dan niet dat de ruggen gaan afschijnen na een tijd?

 

Daarom moet je opletten dat je je kasten plaatst op een plek waar ze niet in direct zonlicht staan :)

 

 

Maar ik hou meer van de klassiekere stijlen:

111607bookcase.jpg

 

Wow, dat ziet er wel te gek uit. Al lijken die schuine zijdes mij niet al te handig.

Link naar reactie

 

Wow, dat ziet er wel te gek uit. Al lijken die schuine zijdes mij niet al te handig.

 

De boekjes lijken het er inderdaad knap lastig mee te hebben, al oogt het op zich inderdaad wel mooi.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ik ben een groot Lundia liefhebber. Altijd op alle manieren weer op te bouwen en de schappen t/m 80 cm breedte buigen niet door! En als je last van zonlicht hebt zet je er bijbehorende deurtjes voor. Ook veel tweedehands te vinden, zelfs middels speciaalzaken die leven van 2e hands Lundia handelen. Goedkoop is het niet maar kapot gaat het nooit!

Link naar reactie

Hier staan er ook zo enkele, en tja, 't is hier niet anders: deze kastjes nodigen echt uit tot het achter en op elkaar stapelen van boekjes, tot het hele vak volzit.  Er passen ook perfect LP's in, dus da's mooi meegenomen (en vermoedelijk geen toeval).

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

ik heb een 2 billy kasten maar bij de grootste (die is breder dan die van Aaltomuoto) lijken de plankjes al wat door te buigen en ik heb schrik dat ze binnenkort niet alles meer gaan kunnen houden. Heeft iemand met zo'n kast al ervaringen gehad dat alles in elkaar stort? Ik begin een beetje schrik te krijgen want sommige boeken zijn echt heel zwaar

 

Niet met een billy, maar wel ooit met een Euroshop - denk ik toch -  geval dat ik van kot naar kot had verhuisd... 

Link naar reactie

ik heb een 2 billy kasten maar bij de grootste (die is breder dan die van Aaltomuoto) lijken de plankjes al wat door te buigen en ik heb schrik dat ze binnenkort niet alles meer gaan kunnen houden. Heeft iemand met zo'n kast al ervaringen gehad dat alles in elkaar stort? Ik begin een beetje schrik te krijgen want sommige boeken zijn echt heel zwaar

 

ja ik heb het meegemaakt donderde zo in elkaar niet leuk

Link naar reactie

Mijn kast begon ook gevaarlijk door te buigen de laatste tijd. Zoals Krimson zegt, een op maat gezaagd plankje in het midden doet wonderen. Alles staat nu weer mooi recht. Nog los van de angst op een noodlottige klap is het ook niet goed voor de staat van de boeken die erin staan. Door het doorbuigen zijn enkele covers licht beschadigd geraakt.

 

Gelukkig heb ik nog 2 andere kasten, die mijn opa zaliger indertijd nog gemaakt heeft. Eén ervan lijkt een beetje op die witte kast die hierboven gepost werd. Die kan ik zonder schrik volproppen, op elk schap een dubbele rij. Niet kapot te krijgen. Nogal wat beter dan de brol die ze verkopen, en 't heeft nog een emotionele waarde ook.

Link naar reactie

Zou je er zo drie op elkaar kunnen zetten denk je? :P

 

Ik heb 3 van de 4 vaks expeditkasten op elkaar gestapeld. Gaat prima  :e005: .

Daarnaast heb ik er bij 2 kasten een plank tussenuit gehaald zodat ik verticaal 1 vak i.p.v. 2 vakken heb.

Hier passen de albums op A3 formaat perfect in...

post-143-0-40680500-1375632035_thumb.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Excuus, ik ging ervan uit dat je mijn Expedit bedoelde. Die is wat groter dan de afgebeelde hier.

Die hierboven staat, lukt makkelijk. Van onderstaande krijg je 'r geen drie op elkaar (tenzij je hoge plafonds hebt)

 

expedit-shelving-unit__0092718_PE229441_

Klopt...

Ik heb ook geen herenhuis maar ik kan net een 8 vaks en een 16 vaks op elkaar stapelen.. :e012:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

'k Heb momenteel van elk van die kasten er twee. (Twee grote zoals Stuvy en zo'n kleintjes dus). 

't Is gewoon dat ik wil proberen van die kleine op elkaar te stapelen want dat zou qua plaats en structuur het beste uitkomen voor m'n beschikbare muur denk ik. Ergens vrees ik wel dat het een probleem zou kunnen zijn, maar als jullie zeker zijn van niet kan ik het wel wagen.

Link naar reactie

Ik vind die Expedits veel te diep. 

Dit maakt ze wel weer ideaal voor oblongalbums.

Persoonlijk stoort het mij niet als de albums wat " dieper" in de kast staan.

Ik heb 3- 16 vaks - 1-8 vaks en 4-4 vaks kasten en kan daar het grootste deel van mijn collectie in kwijt.

De rest staat in Billy kasten. Ik vind de normale Billykast eigenlijk te breed... maar de hoekkast van Billy is ideaal voor strips..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Expedits moet je wel altijd op de grond zetten! Nooit met de bijgeleverde frommeltjes de kast proberen los van de grond aan de muur te bevestigen dan buigen ze al door voordat je er één boek in hebt kunnen zetten.

Dienen die niet om ervoor te zorgen dat de kast niet omvalt? Niet op 'm op te hangen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...