Ga naar inhoud

Soms Vraagt Een Mens Zich Af...


Snook

Recommended Posts

Onlangs wilden ze bij mij een slimme meter komen plaatsen. Dankzij de pandemie is dat gelukkig niet doorgegaan, maar eens dat ding er komt overweeg ik wel de aanschaf van een airco.

Ik heb altijd bewust die boot afgehouden wegens niet echt milieuvriendelijk. Ik heb een warmtepomp, kook op inductie en heb zonnepanelen die ongeveer de helft van mijn verbruik dekken. De zon wordt in de zomer middels een zonnewering buitengehouden. Binnenkort komt daar nog een elektrische wagen bij. En dan komen die paljassen van de VREG me vertellen dat zo'n slimme meter goed gaat zijn voor mijn verbruik, en het milieu.

Op de site staan tips voor zonnepaneelbezitters: je gaat dus je verbruik moeten afstemmen op je productie. Met andere woorden: als de zon schijnt de verwarming en de droogkast opzetten, de auto laden, enzovoort. Als de zon niet schijnt... tja.

Ik monitor mijn verbruik reeds: 60% van de productie van stroom gebeurt op vier, vijf maanden tijd, 40% op de rest van het jaar. Nu mogen ze mij eens uitleggen hoe die meter mij gaat helpen. Dat ding gaat mij alleen maar geld kosten en voor de stroom die ik op het net zet krijg ik niets terug.

Link naar reactie
Op 24/6/2020 om 19:30, Rik zei:

Een vaste installatie is altijd een splitlevel en heeft dus wel degelijk een uitvoer naar buiten...

Een airco moet altijd de warmte kwijt die hij onttrekt aan de ruimte die wordt gekoeld.

Zo lang de buitentemperatuur lager is dan de afgifte temperatuur van de airco zal het systeem goed kunnen functioneren.

Er komen steeds meer plekken op onze aardbol waar dit helaas niet het geval is...

Misschien moet je toch eens nalezen hoe een airco werkt. ;) Bij een vast ingebouwd systeem heb je een buitenunit en een (of meerdere) binnenunit(s). Die worden verbonden met koelleidingen waar het koelmiddel doorloopt. Het systeem werkt door de aggregatietoestand van het koelmiddel te veranderen: van gas naar vloeistof en terug naar gas, waarbij gas onder druk gezet wordt tot het vloeistof wordt, en erg warm wordt. Aan de andere kant van het systeem wordt de druk op de vloeistof gelost, waardoor het koelmiddel verdampt en koud wordt. Uw koelkast werkt ook zo.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 uur geleden, Waldorf zei:

Misschien moet je toch eens nalezen hoe een airco werkt. ;) Bij een vast ingebouwd systeem heb je een buitenunit en een (of meerdere) binnenunit(s).

Je zal toch door de muur moeten om je binnen en buiten unit met elkaar te verbinden😁

En als de airco zijn warmte buiten niet kwijt kan die ontstaat tijdens het proces dat jij zo goed beschrijft dan gaat hij echt niet, voldoende, koelen....

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
On 10/26/2020 at 8:34 PM, Aleksandr said:

oei, dan gaat uitkomen dat mijn grootmoeder ooit naast de pot plastte   :e008:

Ha, mijn overgrootmoeder had een bordeel in Maastricht en hoogstwaarschijnlijk zat er tussen de deernes wel een kind van 15 die van thuis was weggelopen. Lijkt me al wat lastiger om uit te leggen.

Daarentegen heeft ze nooit meegedaan aan het kolonialisme. Ze buitte geen zwarte meisjes uit. Niet zo moeilijk als je ze ook niet aanneemt.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik vraag me soms af of de prijs van het verkochte item er ook iets mee te maken heeft. Als ik voor iets duurs ga, zoals een versterker of een high end-basgitaar, dan valt dat nog erg goed mee maar fuck me sideways wanneer ik iets wil (ver)kopen voor 70 euro of minder. Dan komen de gierige boeren naar buiten dan nog proberen af te pingelen, de trutten die dreigen de verkoop op te blazen als ik het item niet kom leveren, de nozems die denken dat ze hardcore gangsters uit een hip hop video zijn... En ze brengen allemaal taalfouten mee.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

KameraadVWS, kenner van bieren en de leukere cafés in Berlijn als je niet naar KitKat durft te gaan,  gaat volgend jaar verhuizen naar Shanghai. Ik heb toen al lachend gezegd dat we in principe een brouwerij kunnen beginnen in het klooster van Shaolin en dan het eindproduct verkopen als trappist.
Maar klopt het wat ik zei? Mag ons hypothetisch bier verkocht worden als trappist?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...