Yncke Posted November 21, 2021 Share Posted November 21, 2021 Het einde van het jaar is in zicht, dus dat betekent dat we best weer aan een nieuw toernooi denken. Met het afscheid van Bonte's winkel in gedachten, leek het dan ook toepasselijk om dit jaar eens te duiken in de vele winkels, marktplaatsen en andere plekken waar goederen op legale (of iets minder legale manier) van eigenaar veranderen in de strip. De komende week krijgt iedereen de kans om een inzending te doen die meedingt naar de titel van de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... winkel. Vanaf 28 november mag iedereen die dat wil een tweede inzenden. We sluiten af op 32 inzendingen. Een geldige inzending is minstens een volledig kader en meestens een enkele hele pagina die komt uit een reguliere uitgave van een strip, gepubliceerd in eender welke taal met als hoofdonderwerp van de scène of pagina een winkel. Dus geen schutbladen, covers, gelimiteerde zwart-wit edities, eigen originele platen zonder tekst, ex librissen, etc. Heruitgaves met eventuele andere inkleuring of lettering zijn uiteraard wel ok. Tekst, speciale effecten en onomatopeeën maken allemaal deel uit van de inzending. (En omdat ik ondertussen wel door heb hoe sommigen denken: nee, een bordeel is geen winkel en dus geen geldige inzending. Een nette taverne of een restaurant, daar valt over te discussiëren. ) Quote yncke.be Link to comment
Ambreville Posted November 21, 2021 Share Posted November 21, 2021 Heden verse vis een beter tekeningsbevoegdheid dat de gezelligheid met de buren toont volgt nog. Quote Link to comment
Rik Posted November 21, 2021 Share Posted November 21, 2021 Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Yncke Posted November 22, 2021 Author Share Posted November 22, 2021 Kostunrix. Mijn persoonlijke gok van wie er zeker in zou zitten, is al meteen bewaarheid! Quote yncke.be Link to comment
Ambreville Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 5 minutes ago, Yncke said: Kostunrix. Mijn persoonlijke gok van wie er zeker in zou zitten, is al meteen bewaarheid! Maar onder welke naam? Ik ga eens door mijn Uderzo/Goscinni bibliotheek gaan voor de inzending. Het is toch de winkel waarop je selecteert? Niet één plaatje? Quote Link to comment
Yncke Posted November 22, 2021 Author Share Posted November 22, 2021 Een kader tot maximum een pagina. Dus de tekening op zich is waar het toernooi rond draait. (Ik voeg dit even toe, goede vraag.) Quote yncke.be Link to comment
cartoonesk Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 @Yncke, daar dacht ik ook aan. Soms zie je de voorkant en de binnenkant van een winkel in een strip in meer dan 1 plaatje. Dat mag dus ook? Bv. twee plaatjes of een strook? Quote Link to comment
Yncke Posted November 22, 2021 Author Share Posted November 22, 2021 "minstens een volledig kader en meestens een enkele hele pagina " -> een twee plaatjes of een strook zitten daar mooi tussenin. Quote yncke.be Link to comment
cartoonesk Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 Okay, thanx, ik vroeg het voor de zekerheid. Ik kom zo terug met een inzending. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 Uit het Robbedoes-album Hommeles in Rommelgem door Franquin. Een gezellig dorpsboekwinkeltje. Quote Link to comment
Ambreville Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 3 hours ago, cartoonesk said: Uit het Robbedoes-album Hommeles in Rommelgem door Franquin. Een gezellig dorpsboekenwinkeltje. Ook toen al had Asterix de grootste stapels. Quote Link to comment
Lük Bey Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 Ik wist meteen dat ik een antiquair ging nomineren, dat zijn in strips altijd leuke kijkplaatjes. In enkele klassieke S&W's zitten er wel een paar goeie nominaties, maar ik ga voor Henk Kuijpers (die binnenkort in de bloemetjes gezet wordt), en diens winkel van Falegier uit het allereerste Franka-album. Er zijn zeker nog veel meer waardige voorbeelden in latere albums, maar persoonlijk houd ik wel van Kuijpers' oorspronkelijke stijl, die nog niet zo'n overdaad aan details had. Al is dat zeer relatief. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
sanderg Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 21 uren geleden, Yncke zei: Het einde van het jaar is in zicht, dus dat betekent dat we best weer aan een nieuw toernooi denken. Met het afscheid van Bonte's winkel in gedachten, leek het dan ook toepasselijk om dit jaar eens te duiken in de vele winkels, marktplaatsen en andere plekken waar goederen op legale (of iets minder legale manier) van eigenaar veranderen in de strip. De komende week krijgt iedereen de kans om een inzending te doen die meedingt naar de titel van de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... winkel. Vanaf 28 november mag iedereen die dat wil een tweede inzenden. We sluiten af op 32 inzendingen. Een geldige inzending is minstens een volledig kader en meestens een enkele hele pagina die komt uit een reguliere uitgave van een strip, gepubliceerd in eender welke taal met als hoofdonderwerp van de scène of pagina een winkel. Dus geen schutbladen, covers, gelimiteerde zwart-wit edities, eigen originele platen zonder tekst, etc. Heruitgaves met eventuele andere inkleuring of lettering zijn uiteraard wel ok. Tekst, speciale effecten en onomatopeeën maken allemaal deel uit van de inzending. (En omdat ik ondertussen wel door heb hoe sommigen denken: nee, een bordeel is geen winkel en dus geen geldige inzending. Een nette taverne of een restaurant, daar valt over te discussiëren. ) ha leuk!! Wat een origineel idee ook! Ik wil in elk geval de bijgaande prent nomineren (van de laatste Franka veiling) als dat kan... (Ik ben niet zeker of deze goed gekeurd kan worden). Dit is nou precies een soort winkel waar ik heel graag zou komen omdat er veel leuke, mooie en wellicht bijzondere objecten te koop zijn.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Yncke Posted November 22, 2021 Author Share Posted November 22, 2021 24 minutes ago, sanderg said: Ik wil in elk geval de bijgaande prent nomineren (van de laatste Franka veiling) als dat kan... (Ik ben niet zeker of deze goed gekeurd kan worden). Het is een hele mooie prent. Komt het ook voor in een reguliere stripuitgave? Anders vrees ik dat 't niet voldoet aan de regels... Quote yncke.be Link to comment
sanderg Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 29 minuten geleden, Yncke zei: Het is een hele mooie prent. Komt het ook voor in een reguliere stripuitgave? Anders vrees ik dat 't niet voldoet aan de regels... Weet ik eerlijk gezegd niet.. maar ik ben bang dat t een voor de veiling speciaal gemaakte tekening was... Kunnen we de afbakening misschien niet wat opruimen? t is al niet zo'n heel makkelijke opgave dit keer.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Yncke Posted November 22, 2021 Author Share Posted November 22, 2021 1 hour ago, sanderg said: Kunnen we de afbakening misschien niet wat opruimen? t is al niet zo'n heel makkelijke opgave dit keer.. Voorlopig niet. (Ook omdat 't moeilijk is om een nieuwe afbakening te definiëren.) Het aantal inzendingen staat daarom ook op 32, ik kijk liever eerst eens wat het forum allemaal aanbrengt. Quote yncke.be Link to comment
SPeeDy Posted November 22, 2021 Share Posted November 22, 2021 “In het zachte beddeke”, uit Het Narrenschip Quote Link to comment
esteban² Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Als het toegestaan is, nomineer ik graag deze dubbel-pagina, want de tekening is twee pagina's groot. Uit De Omgekeerde Rivier, deel 1. Het kruidenierswinkeltje van Tomek. Misschien niet de gezelligste, maar ik vind dat wel leuk ogen, zo in de hoogte met al die vakjes. Wie zich afvraagt hoe dat winkeltje er vanbuiten uit ziet, zo: Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Yncke Posted November 23, 2021 Author Share Posted November 23, 2021 5 hours ago, esteban² said: Als het toegestaan is, nomineer ik graag deze dubbel-pagina, want de tekening is twee pagina's groot. Deze is toegestaan, 't is inderdaad een echte dubbelpagina. (Waren 't twee enkele pagina's naast elkaar geweest, dan niet.) Heel mooi, wat hier al ingezonden werd! Quote yncke.be Link to comment
Bonte Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Een veilingzaal uit Axel Moonshine, valt dit binnen de regels? Ik zocht een beeld uit de toekomst en er gaan wel betere zijn maar dit is toch eentje die in m'n geheugen bleef plakken. Axel Moonshine, om de drie zaden van de eeuwigheid. Quote Link to comment
Yncke Posted November 23, 2021 Author Share Posted November 23, 2021 4 minutes ago, Bonte said: Een veilingzaal uit Axel Moonshine, valt dit binnen de regels? Het is een plek waar goederen van eigenaar veranderen. Dus: heel zeker! Quote yncke.be Link to comment
Ambreville Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 9 minutes ago, Bonte said: Een veilingzaal uit Axel Moonshine, valt dit binnen de regels? Ik zocht een beeld uit de toekomst en er gaan wel betere zijn maar dit is toch eentje die in m'n geheugen bleef plakken. Axel Moonshine, om de drie zaden van de eeuwigheid. Axel hoort in elk lijstje. Daar mogen ze dadelijk een integrale reeks van uitbrengen (in de leesvolgorde). Quote Link to comment
Bonte Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Wel grappig om te zien dat toekomstige kunsthandel voorgesteld wordt als iets groot en lomp terwijl er vandaag individuele pixels verkocht worden. Quote Link to comment
sanderg Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Mijn (tweede) inzending voor dit toernooi (als, hopelijk, mijn eerste toch nog wordt geaccepteerd ) Bij dit plaatje (uit "De schat van Scharlaken Rackham") kreeg ik als kind al het gevoel dat dit wel echt een fantastische winkel moet zijn! De spullen die er te koop worden aangeboden komen zo te zien uit alle windstreken en zijn heel bijzonder.. De excentriek ogende verkoper (in het album blijkt hij ook echt excentriek te zijn) maken het geheel af.. Mocht deze winkel bestaan dan zou ik er dolgraag in rond willen lopen. Ik weet ook (bijna) zeker dat ik er iets zou kopen Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Yncke Posted November 23, 2021 Author Share Posted November 23, 2021 55 minutes ago, sanderg said: Mijn (tweede) inzending voor dit toernooi (als, hopelijk, mijn eerste toch nog wordt geaccepteerd ) Sorry, maar een losse prent wordt niet geaccepteerd tenzij 't ook identiek in een reguliere strip voorkwam. Voor tweede inzendingen is 't nog even wachten tot maandag (kwestie van iedereen een eerste kans te geven met de 32 inzendingen), maar dat is geen probleem voor de winkel uit Kuifje aangezien dit dus je eerste is. Quote yncke.be Link to comment
Blutch Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 59 minuten geleden, sanderg zei: Mijn (tweede) inzending voor dit toernooi (als, hopelijk, mijn eerste toch nog wordt geaccepteerd ) Bij dit plaatje kreeg ik als kind al het gevoel dat dit wel echt een fantastische winkel moet zijn! De spullen die er te koop worden aangeboden komen zo te zien uit alle windstreken en zijn heel bijzonder.. De excentriek ogende verkoper (in het abum blijkt hij ook echt excentriek te zijn) maken het geheel af.. Mocht deze winkel bestaan dan zou ik er dolgraag in rond willen lopen. Ik weet ook (bijna) zeker dat ik er iets zou kopen Dacht ik ook direct aan. Dat is waar ze dat duikerpak kopen, toch? Quote Link to comment
sanderg Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 4 minuten geleden, Yncke zei: maar dat is geen probleem voor de winkel uit Kuifje aangezien dit dus je eerste is. Precies zo is t dan opgelost Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
sanderg Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 2 minuten geleden, Blutch zei: Dacht ik ook direct aan. Dat is waar ze dat duikerpak kopen, toch? Correct! Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
hemweg Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Uit: Flagrante flaters, 287 Quote Link to comment
Hamirubi Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Marktkraampjes in De Kaartendans (Suske & Wiske): Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Ambreville Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Welke Suske en Wiske was dat weer met dat beeldje in een veilingshuis? Dat zou ook een mooie zijn. Quote Link to comment
Hamirubi Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 De Sterrenplukkers! Wie dient die in? Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
sjaakie Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Wie kent hem niet de iets rommelige platen/(strip)boekenwinkel. Waar het altijd weer heerlijk is om even door de bakken te bladeren en een gesprekje met de eigenaar aan te gaan. Quote Link to comment
kbellon Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Ik zou graag de boekenwinkel uit Ondanks alles nomineren, maar vind niet meteen een prent van de binnenkant online, dus ik ga dit (van de buitenkant) even als placeholder gebruiken tot ik het vind En anders fotografeer ik het in mijn eigen exemplaar. Quote Link to comment
sporoi Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Ik ga schaamteloos putten uit mijn eigen strip met de veilingzaal (waar alles begon). . Quote Link to comment
hemweg Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 8 uren geleden, hemweg zei: Uit: Flagrante flaters, 287 Mijn inzending wat kracht bij te zetten een scherpere Franse versie.Dde Nederlandse versie is helaas niet zo scherp. Het is een van de beste Guust-gags. De onnozele Guust, de handgebaren van de winkelier en de toenemende woede. prachtig. Quote Link to comment
Lestat Posted November 25, 2021 Share Posted November 25, 2021 Eén van de centrale boekenwinkels van Buchhaim in "Die Stadt der Träumende Bücher" (Walter Moers en Florian Biege). Daar zou ik graag rondwandelen. Quote Link to comment
cinco Posted November 25, 2021 Share Posted November 25, 2021 Tellen rommelmarkten ook? Quote Link to comment
Yncke Posted November 25, 2021 Author Share Posted November 25, 2021 1 minute ago, cinco said: Tellen rommelmarkten ook? Ja, hoor. Quote yncke.be Link to comment
Recommended Posts