Ga naar inhoud

Toernooi


Yncke

Recommended Posts

Het einde van het jaar is in zicht, dus dat betekent dat we best weer aan een nieuw toernooi denken. Met het afscheid van Bonte's winkel in gedachten, leek het dan ook toepasselijk om dit jaar eens te duiken in de vele winkels, marktplaatsen en andere plekken waar goederen op legale (of iets minder legale manier) van eigenaar veranderen in de strip.

 

De komende week krijgt iedereen de kans om een inzending te doen die meedingt naar de titel van de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... winkel. Vanaf 28 november mag iedereen die dat wil een tweede inzenden. We sluiten af op 32 inzendingen.

 

Een geldige inzending is minstens een volledig kader en meestens een enkele hele pagina die komt uit een reguliere uitgave van een strip, gepubliceerd in eender welke taal met als hoofdonderwerp van de scène of pagina een winkel. Dus geen schutbladen, covers, gelimiteerde zwart-wit edities, eigen originele platen zonder tekst, ex librissen, etc. Heruitgaves met eventuele andere inkleuring of lettering zijn uiteraard wel ok. Tekst, speciale effecten en onomatopeeën maken allemaal deel uit van de inzending.

 

(En omdat ik ondertussen wel door heb hoe sommigen denken: nee, een bordeel is geen winkel en dus geen geldige inzending.  :P Een nette taverne of een restaurant, daar valt over te discussiëren. )

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic

Ik wist meteen dat ik een antiquair ging nomineren, dat zijn in strips altijd leuke kijkplaatjes.

 

In enkele klassieke S&W's zitten er wel een paar goeie nominaties, maar ik ga voor Henk Kuijpers (die binnenkort in de bloemetjes gezet wordt), en diens winkel van Falegier uit het allereerste Franka-album.

 

Er zijn zeker nog veel meer waardige voorbeelden in latere albums, maar persoonlijk houd ik wel van Kuijpers' oorspronkelijke stijl, die nog niet zo'n overdaad aan details had. Al is dat zeer relatief.  

 

 20211122171939-0001A.thumb.jpg.d1920bec7a712cf1cf2c263306148a57.jpg

Link naar reactie
21 uren geleden, Yncke zei:

Het einde van het jaar is in zicht, dus dat betekent dat we best weer aan een nieuw toernooi denken. Met het afscheid van Bonte's winkel in gedachten, leek het dan ook toepasselijk om dit jaar eens te duiken in de vele winkels, marktplaatsen en andere plekken waar goederen op legale (of iets minder legale manier) van eigenaar veranderen in de strip.

 

De komende week krijgt iedereen de kans om een inzending te doen die meedingt naar de titel van de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... winkel. Vanaf 28 november mag iedereen die dat wil een tweede inzenden. We sluiten af op 32 inzendingen.

 

Een geldige inzending is minstens een volledig kader en meestens een enkele hele pagina die komt uit een reguliere uitgave van een strip, gepubliceerd in eender welke taal met als hoofdonderwerp van de scène of pagina een winkel. Dus geen schutbladen, covers, gelimiteerde zwart-wit edities, eigen originele platen zonder tekst, etc. Heruitgaves met eventuele andere inkleuring of lettering zijn uiteraard wel ok. Tekst, speciale effecten en onomatopeeën maken allemaal deel uit van de inzending.

 

(En omdat ik ondertussen wel door heb hoe sommigen denken: nee, een bordeel is geen winkel en dus geen geldige inzending.  :P Een nette taverne of een restaurant, daar valt over te discussiëren. )

ha leuk!! Wat een origineel idee ook! 
 

Ik wil in elk geval de bijgaande prent nomineren (van de laatste Franka veiling) als dat kan... (Ik ben niet zeker of deze goed gekeurd kan worden).

 

Dit is nou precies een soort winkel waar ik heel graag zou komen omdat er veel leuke, mooie en wellicht bijzondere objecten te koop zijn..

6071b164-520c-47f3-a6ee-38651261b362.jpg

Link naar reactie
29 minuten geleden, Yncke zei:

Het is een hele mooie prent. Komt het ook voor in een reguliere stripuitgave? Anders vrees ik dat 't niet voldoet aan de regels...

 

Weet ik eerlijk gezegd niet.. maar ik ben bang dat t een voor de veiling speciaal gemaakte tekening was...

 

Kunnen we de afbakening misschien niet wat opruimen? 🙂 t is al niet zo'n heel makkelijke opgave dit keer..

Link naar reactie

rivier.thumb.jpg.0a9cf741cc775c2bee2ea0a16736a20d.jpg

 

Als het toegestaan is, nomineer ik graag deze dubbel-pagina, want de tekening is twee pagina's groot.  Uit De Omgekeerde Rivier, deel 1.  Het kruidenierswinkeltje van Tomek.  Misschien niet de gezelligste, maar ik vind dat wel leuk ogen, zo in de hoogte met al die vakjes.

 

Wie zich afvraagt hoe dat winkeltje er vanbuiten uit ziet, zo:

 

image.thumb.png.40337317b5b5c9d1267fdc3479852239.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
9 minutes ago, Bonte said:

Een veilingzaal uit Axel Moonshine, valt dit binnen de regels?

 

Ik zocht een beeld uit de toekomst en er gaan wel betere zijn maar dit is toch eentje die in m'n geheugen bleef plakken. Axel Moonshine, om de drie zaden van de eeuwigheid.

 

axel.jpg

Axel hoort in elk lijstje. Daar mogen ze dadelijk een integrale reeks van uitbrengen (in de leesvolgorde).

 

 

 

Link naar reactie

Mijn (tweede) inzending voor dit toernooi (als, hopelijk, mijn eerste toch nog wordt geaccepteerd 🙂)

Bij dit plaatje (uit "De schat van Scharlaken Rackham") kreeg ik als kind al het gevoel dat dit wel echt een fantastische winkel moet zijn! De spullen die er te koop worden aangeboden komen zo te zien uit alle windstreken en zijn heel bijzonder.. De excentriek ogende verkoper (in het album blijkt hij ook echt excentriek te zijn) maken het geheel af..

Mocht deze winkel bestaan dan zou ik er dolgraag in rond willen lopen. Ik weet ook (bijna) zeker dat ik er iets zou kopen 

winkel kuifje.jpg

Link naar reactie
55 minutes ago, sanderg said:

Mijn (tweede) inzending voor dit toernooi (als, hopelijk, mijn eerste toch nog wordt geaccepteerd 🙂)

 

Sorry, maar een losse prent wordt niet geaccepteerd tenzij 't ook identiek in een reguliere strip voorkwam. Voor tweede inzendingen is 't nog even wachten tot maandag (kwestie van iedereen een eerste kans te geven met de 32 inzendingen), maar dat is geen probleem voor de winkel uit Kuifje aangezien dit dus je eerste is. ;)

Link naar reactie
59 minuten geleden, sanderg zei:

Mijn (tweede) inzending voor dit toernooi (als, hopelijk, mijn eerste toch nog wordt geaccepteerd 🙂)

Bij dit plaatje kreeg ik als kind al het gevoel dat dit wel echt een fantastische winkel moet zijn! De spullen die er te koop worden aangeboden komen zo te zien uit alle windstreken en zijn heel bijzonder.. De excentriek ogende verkoper (in het abum blijkt hij ook echt excentriek te zijn) maken het geheel af..

Mocht deze winkel bestaan dan zou ik er dolgraag in rond willen lopen. Ik weet ook (bijna) zeker dat ik er iets zou kopen 

winkel kuifje.jpg

 

Dacht ik ook direct aan. Dat is waar ze dat duikerpak kopen, toch?

Link naar reactie
8 uren geleden, hemweg zei:

551_317201312257-gazCevFxx4yfzngs2oCON4kIa9pPd2DA-page6-1200.jpg.361b5e1e8ed0edba8dcfed1677bea1ae.jpg

 

Uit: Flagrante flaters, 287

Mijn inzending wat kracht bij te zetten een scherpere Franse versie.Dde Nederlandse versie is helaas niet zo scherp.

Het is een van de beste Guust-gags. De onnozele Guust, de handgebaren van de winkelier en de toenemende woede. prachtig.

 

 0s3jqcy7dhoa0d3xexpr1vvdqcggwqhm-page6-1200.thumb.jpg.3f6aed06a7e974cdfc549233fbd13032.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...