Ga naar inhoud

Homepage Johan Van Ransbeeck


Johan

Recommended Posts

Zondag geweest naar Breda, dat was feitelijk te wijten aan mijn chauffeur Pierre.  We dachten eerst zaterdag te gaan, maar hij had zaterdag helaas een begrafenis van zijn schoonzus, en dat is natuurlijk belangrijker...

 

Ik snap het systeem van de festivaltekenaars niet goed.  We stonden in de rij van de gewone kassa, en was toch weer als laatste op de trap.  Gelukkig kon ik nog een ticket krijgen van Jorge Miguel, trouwens de enige die ik daar wou.

 

Voor de rest wou ik ook Juan Alorcon bij Comix Watch en Stefano Andreucci bij Hum! en dat is wonderwel gelukt.

 

Wie ik wel gemist heb waren de gasten van de Lijntrekkers, iets voor de volgende keer ??  Ik heb er nog wel gemist, ik zou dus wel twee dagen gevuld kunnen gekregen hebben.

2018Breda.png

Link naar reactie

Zaterdag geweest.  Vooral om een paar zaken te regelen : de 2 recentste Fenix-albums af te halen, bij Etienne het eerste deel van de Archieven van Eddy Ryssack halen (in Veldhoven enkel deel 2 meegenomen), Poetzarelli had nog de eerste luxe van Caztar meegebracht, voor Yan Gevuld het derde deel van Grueson kunnen aanschaffen, D'auwe had een nieuwe reeks uit (de avonturen van Ridder Dolf), Franky Drappier had eindelijk een strip uit, een jaar later het tweede deel van Piet Heyn van John Heijnink kunnen aanschaffen, bij Steven De Rie vond ik een kettingalbum van verschillende tekenaars, waar ik nog geen weet van had, nu het album Fietsmod van Tobias Dahmen in het Nederlands aangeschaft (vroeger alleen in het Duits)...                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

 

Nog even een cava'tje drinken(aangeboden door het stripcentrum) op het 100ste album van F.C. De Kampioenen van Hec Leemans, en dan naar huis...

2018Wilrijk.png

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Tja, nog even vlug een beursje bezoeken voor de rush van november gaat beginnen.

 

Ik was daar eigenlijk om tekeningen te kopen van een drietal buitenlanders.

 

Maar ik was er nu toch en heb dan enkele stripvervolgen kunnen krijgen van Wouter van Ghyseghem, Yncke, Derek Wasteland.

 

Bovendien een dik boek gevonden uitgegeven door Bonte met verhalen van Buth.  Ik ga weer leesplezier hebben met mijn 250 pagina's dik album...

2018Brugge.jpg

Link naar reactie
On 10/7/2018 at 2:07 AM, Johan said:

nu het album Fietsmod van Tobias Dahmen in het Nederlands aangeschaft (vroeger alleen in het Duits)...                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

Dus je vindt Fietsmod een goed boek? 

Ik heb het vandaag gelezen en vond er weinig aan. Wat mij betreft de tegenvaller van het jaar.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gisteren geweest.  Omdat er geen "grote namen" waren aangekondigd, waren er misschien minder die-hard dédijagers, die zaal werd in de namiddag wel gevuld met lokale families met hun kinderen....  Voor mij was het dus aangenaam vissen in de vijver van nieuwe Tsjechische en Italiaanse tekenaars die ze weer gevonden hadden.

Bovendien was er een kleine delegatie van St.Luc in Brussel, er kwamen zelfs twee uit Parijs om hier in Brussel te studeren.

 

Wel spijtig dat ze aan het werken waren voor de zaal, en dat ik een andere parkeerplek moest zoeken, maar ja, zo leer je de streek beter kennen zekers :e002:.

 

2018Andenne.jpg

Link naar reactie

Zaterdag geweest naar Valenciennes, Frankrijk.  Ik was bang om stakingen, maar ik heb die enkel op de terugweg gezien aan de grens, en ze stonden toen aan de andere kant naar Frankrijk toe.  Het ging pas om 12u00 open.  Ik was er 5 minuten te vroeg, en mocht al onmiddellijk aanschuiven aan de ingang.  Er was al veel volk, maar ja ze hadden dan ook een massa tekenaars voorzien.  Mijn langste rij (3 uren) was voor de Italiaan Roberto Meli (populair door de Fransen voor de reeksen Robespierre en Lincoln).  Enkel de Amerikaan Greg Laroque (overgevlogen uit Washington) werkte er op commissie.

2018Valenciennes.jpg

Link naar reactie

Vandaag heel kort geweest naar Gooik.  Ik was vooral geweest voor Floris De Smedt, en die heb ik dan ook gestalkt :e005:.

 

En voor de rest viel alles in zijn plooi, als ik die ene tekenaar gedaan had, kwam de andere tekenaar juist toe.  Veel geluk dus.

Ik  vond het wel raar dat ze geen Jommekes voorzien hadden voor hun hoofdgast Gerd van Loock.  Ik ben dan maar exemplaren gaan zoeken bij de handelaars beneden.

 

En alles rustig kunnen doen, was dus eindelijk eens vlug thuis.

2018Gooik.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Zaterdag geweest voor een vijftal "nieuwe namen".  Vier gezien, één niet en dat wa(s)ren blijkbaar de scenaristen van Jean Louis Dress.  Bovendien tekende Olga Stradzé ook, die was aangekondigd als schrijfster, maar haar boek was nog niet uit.

 

Op de terugweg was de autostrade nabij Calais gesloten (de gele hesjes ???).  De politie blokkeerde de volgende opritten ook.  Aangezien er geen wegomleiding-verkeersborden waren we dus aangewezen op de GPS.  We zijn dan dorpen gepasseerd waar ik nog nooit van gehoord heb, en donkere straten ingereden, waar in de verste verte geen mens of huis te zien was...  Uiteindelijk toch de autostrade gevonden terug naar België.  Omdat ik dringend naar het toilet moest, even gestopt in een café in Ramskapelle.

 

2018BoulognesurMer.jpg

Link naar reactie

Even alles in orde gebracht om te kunnen verwerken.

 

Pierre had voor mij iets gehaald uit Andenne en Valenciennes, bovendien was hij in Rumes  tekeningen gaan ophalen van Danny en Ives.

Mark had tekeningen gehaald voor mij in Heverlee en Hasselt.

Etienne had iets meegebracht uit Gent van Peter.

 

Bedankt, mannen !!

Link naar reactie
6 uren geleden, Johan zei:

Even alles in orde gebracht om te kunnen verwerken.

 

Pierre had voor mij iets gehaald uit Andenne en Valenciennes, bovendien was hij in Rumes  tekeningen gaan ophalen van Danny en Ives.

Mark had tekeningen gehaald voor mij in Heverlee en Hasselt.

Etienne had iets meegebracht uit Gent van Peter.

 

Bedankt, mannen !!

Graag gedaan,johan

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

We zijn weer bijna het einde van het jaar...ik heb toch geen beurs meer in het verschiet.

 

Dit jaar 2018 was de slechte oogst in jaren : maar 340 tekeningen waarvan 171 nieuwe namen.

Misschien moet ik me er maar stilaan bij neerleggen dat nieuwe namen moeilijk worden.  Ik heb er nu al 6 810 en ik zal met de komende jaren concentreren om er 7 000 te behalen !!

 

Tot op één der volgende beurzen....

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Wegens teveel financiële kosten, ga ik dit jaar weer niet naar Angoulême :e006:.

 

Maar toch heb ik de lijst van tekenaars eens bekeken.  Ik geef toe het is maar een voorlopige lijst met 707 namen.

En ook heb ik traditiegetrouw eens geteld...ik heb er daarvan 359 al, dus 50,78%.  Feitelijk valt dat zeker nog mee.. 

2019Angouleme.png

Link naar reactie

Ik meende dat Richard Mozart Corben persoonlijk zijn grote overzichtstentoonstelling komt openen... ('Pour la première fois au monde, plus de 250 planches originales retraçant toute sa carrière et provenant de collections privées ont été rassemblées'... daarvoor steek je toch wel even over?)

Link naar reactie
30 minuten geleden, linthout zei:

Ik weet niet hoor...De man komt nooit buiten... Nog nooit naar een beurs geweest volgens mij.

Ik vrees ook dat hij wat te verlegen en te bescheiden is voor zoiets...

Voor zover ik hem ken.

Het was ironisch bedoeld hoor, zie de ironische 'Mozart'- toevoeging. Tenminste, ik dacht dat Moebius het ironisch/plagerig bedoelde toen hij Corben zo noemde, maar nu twijfel ik toch weer (Corben werd in elk geval niet op zijn 35ste in een eenvoudig algemeen graf gestopt.....) 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

De kop is eraf !  Vandaag terug naar een boekenbeurs in Frankrijk geweest, waar naast de vele schrijvers ook traditioneel tekenaars aanwezig zijn.

 

Ik heb geluk gehad want ik heb enkel regen gezien (behalve op het kruispunt Zwijnaarde - waar ik normaal altijd regen heb).  In Wallonië en zelfs tot in Halle was het echter kouder en daar hadden ze dus veel sneeuw.

2019LaCouture.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Feitelijk was ik daar een uur te vroeg.  Ik kon maar binnen om 11u00 terwijl ik dacht dat de inkom al om 10u00 was.  Dat was dan eerder voor de Early Birds.

Ik vond dat er nu minder volk was dan toen de comicsbeurs nog in Lille werd gehouden.  De zaal was echter beter en zeker warmer dan het oud treinstation.

 

Voor één iemand was ik speciaal gekomen : tekenaar RUN bij Ankama, maar die was er dan weer niet :e006:.

 

Omdat het anders aan toe gaat met een comicsbeurs (eerst je tekening & commissies voor veel geld) bestellen, heb ik lang gezeten bij Aneke.  Die heeft me dan toch als laatste gedaan omdat ik bleef zitten.  Ze zat naast Howard Chaykin, en deze Amerikaan had veel praats (FUN, FUN, FUN riep hij soms).  Hij was blij dat hij naar België (FACTS) mocht, en vroeg zich af wat hij daar te eten zou krijgen (zogezegd op vraag van zijn vrouw).

 

 

2019RoubaixComics.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

De storm getrotseerd, en toch naar het festival gegaan.  Gelukkig zaten we binnen...

 

Maar ja ik had dan ook verschillende redenen : Ik had nagezien voor Patrick Van Oppen dat ik maar De Vries 1 & 2 had, ik had bij Jessica Raes haar nieuw album besteld, ik moest mijn nieuw album van Arcadia afhalen en dus ook Wasterlain gezien, Peter Brutin had verleden jaar al zijn 5de deel van Commissaris moordenaar uit (maar ik zat toen in de kliniek), ik wou nog eens een tekening van Baudouin De Ville (bij Daedalus, dus mijn enige met ticket), ik wou de Vlaamse boeken van Sabri Kasbi en Gregory Lange, David Canion gaf me zijn vernieuwd boek (bij de oude vertaling wees ik op talrijke foutjes), Veto liep errond en had ook zijn nieuw album mee in de wagen, Ingrid De Vuyst had een 2de deel van Blauwe Wolk uit, Ersel zat er met zijn scenarist Renot en had iets nieuw uit bij uitgeverij Hauwaerts, van Geinz had ik alles eens opgezocht wat ik al had, en hij vond toch nog een ander album zekers....dus ik had mijn bezigheid. 

 

Dus kon ik 's avonds rustig afsluiten bij de bar.  En dat verkeerd gedacht want daar stond ook Chrischa Van de Voorde, die een oude P@per meehad, waarin ze al had gepubliceerd.  Ze had dus een portfolio mee...en ik kon het weer niet laten haar een tekeningske te vragen.

2019Geraardsbergen.jpg

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Zaterdag geweest naar Fort-Mardyck.

 

Gelukkig had ik er niet veel te doen want Ana bleek de dochter van Bloz te zijn (vroeger al eens ontmoet) en de inkleurster Georgia Cassetti was niet aanwezig (omdat haar tekenaar LeBerre er ook niet was ??).

In de voormiddag nog bij de 12 gelukkigen ingeschreven voor Alain Maury (heeft die een succes met Sisters zeg...) voor iemand die dat besteld had.

En in de namiddag mijn enige gedaan Andree Fattori.  Dat heeft me geduurd tot het sluitingsuur van 18u30 en dan was het nog nipt.

2019FortMardyck.jpg

Link naar reactie

Zondag dan mijn weg gevonden naar Lommel (ik kon wel niet meer rekenen op mijn GPS, en ik heb dan maar ouderwets de verkeersborden gevolgd).

 

Daar heb ik het uitgespeeld op mijn ervaring.  Ik ben eerst wel de ticketjes van Alessandro Calore gaan halen bij Daedalus.  Maar dan heb ik de wachtenden op het podium achtergelaten, om me te concentreren op de rij met beginnende talenten (o.a. die van Syntra).  En in de namiddag ben ik dan terug gegaan naar Calore en het hoofdpodium.

Om dat terug te eindigen met het tweede deel tekentalenten bij Syntra.

 

Ik heb dan wel de Ronde van Vlaanderen gemist - maar er bleek toch geen bekende gewonnen te hebben.

2019Lommel.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...

Zondag want er waren twee die ik nog niet had gezien aangekondigd.  En er maar één gevonden Franck Menin....

 

Dus noodgedwongen ook enkele hiaten opgevuld.  Uitgeverij Hauwaerts had weer iets nieuws uitgebracht van Ersel, bij Arcadia mijn boek gaan ophalen, alsook mijn Fenix-albums bij het Vlaams Stripcentrum, ik wou eens langsgaan bij Barry Kitsen want die had me verleden jaar beloofd om mijn al betaalde commissie op te sturen die ik niet heb toegekregen (ik heb daar dan mogen kiezen uit al getekende originelen), ik wou een tekening van Ingrid De Vuyst van Duncan (alias Staf Sunaert zelf), en nog even gepasseerd bij Eugeen Goossens uit sympathie....

 

Ik vond dat er dit jaar mee volk was binnen en waarschijnlijk niet omdat Prins Laurent er ook aanwezig was :e005:.

 

2019KnokkeHeist.jpg

Link naar reactie

Zondag op tijd op dus kon ik naar Hanret.  Ik was er om 9u00, en toen al nummer 49 (de eerste was er al om 2u00).

 

Er moest vrijdag al een soort privé geweest zijn, en daarom was er zaterdag ook minder volk en kon ik zondag nog veel aanduiden op hun albumbladen die ze voordien al ronddeelden.

Ze hadden er ook een systeem, dat je ieder maar één keer kon doen per weekend.

Ik had er 6 (nieuwe) thuis al aangekruist en daarvan heb ik er 5 (ik had al een reserve ingevuld) kunnen doen, dus weer meer dan tevreden.. 

2019Hanret.png

Link naar reactie

Die beperking was er enkel voor de canadezen (Djief en Miville-Dechênes). Het heeft er inderdaad voor gezorgd dat veel mensen hun konden hebben.

Op vrijdagnm was er al een sessie op inschrijving. De avond was er de soiree namuroise met enkele tekenaars die niet op het festival waren. Ik heb bv Swolfs gedaan (en 5 andere).

 

 

 

Link naar reactie
Op ‎20‎/‎05‎/‎2019 om 14:56, marioboon zei:

Ik kan dat dus niet vatten... Wat dòe je dan al van 2 am 's nachts? 

 

Dat is niets.

 

Toen ik vrijdag avond Hanret verliet om 20:30u stonden er de eerste tassen er al voor de zaterdag.

IMG-20190517-WA0033.jpg

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
20 uren geleden, Campesino zei:

Dat is niets.

 

Toen ik vrijdag avond Hanret verliet om 20:30u stonden er de eerste tassen er al voor de zaterdag.

IMG-20190517-WA0033.jpg

Ze hebben ze wel op een verkeerde plaats gelegd. Dat is een venster en geen deur.

 

Overigens: werkt dat echt zo? Wie het eerst zijn rugzak legt komt het eerst aan de beurt? 

Goed systeem voor schoolinschrijvingen en een boost voor rugzakverkoop. 🙂

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...