Ga naar inhoud

Nutteloze Mededeling Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

28 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Momenteel heb ik een regenwaterput. Maar het is een kleintje. Enkele keren het toilet doorspoelen en 5 keer douchen en de pret is uit.

 

Even een steentje in de kikkerpoel gooien:

ik wil ook een grote regenput laten steken, maar tegenwoordig wordt dat steeds minder gedaan. De overheid zou het afraden (vooralsnog niet verboden). Water moet nu eenmaal terugvloeien naar de grond, niet naar een put.

Maar wat zijn dan de alternatieven?

 

NVDR: ik weet niks over deze materie! Voor hetzelfde geld klopt niks van wat ik hierboven schrijf.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als je in de mogelijkheid bent om een regenwaterput te laten plaatsen, dan zou ik dat zeker doen.

 

Inderdaad, de overheid begint met het af te raden van regenwateropvang. En grondwater oppompen. Maar dat is nonsens. Regenwater is geen eigendom van de overheid. Grondwater ook niet.

Zelfs al komt het tot een een formeel verbod, dan nog zou ik er eentje laten plaatsen.

 

De watermaatschappijen die PPS structuren zijn, pompen almaar minder op en trekken de prijzen op. En dan komen ze, zoals al enkele jaren aan de gang, leuteren dat er te grote droogtes zijn, dat de bodem uitgeput is enz...

 

Hadden ze 20-30 jaar geleden al begonnen met SMR's te ontwikkelen en te bouwen, dan kon er drinkwater in overvloed worden geproduceerd tegen een zeer lage kost.

 

SMR's zijn small moveable reactors. Kleine kernreactoren die vetplaatsbaar zijn. Daar kunnen grote steden en centrumsteden mee voorzien worden van stroom. En het is betaalbaar. Die reactoren zijn van hetzelfde type waarmee een vliegdekschip en een kernonderzeeër door de zeeën ploegt.

 

Verder pleit ik er ook voor om kleine kernreactortjes te produceren voor privaat gebruik.

Link naar reactie

En zo ontstaat fake news.

 

https://www.vlaanderen.be/subsidie-voor-een-regenwaterput-hemelwaterput

 

De overheid heeft graag dat we regenwater gebruiken om kleertjes te wassen en het toilet door te spoelen. De overheid heeft niet graag dat regenwater te snel wegvloeit. Het water dat op je dak valt moet dus opgevangen worden om te gebruiken of om maximaal te laten infiltreren in de bodem.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Even een steentje in de kikkerpoel gooien:

ik wil ook een grote regenput laten steken, maar tegenwoordig wordt dat steeds minder gedaan. De overheid zou het afraden (vooralsnog niet verboden). Water moet nu eenmaal terugvloeien naar de grond, niet naar een put.

Maar wat zijn dan de alternatieven?

 

NVDR: ik weet niks over deze materie! Voor hetzelfde geld klopt niks van wat ik hierboven schrijf.

 

Gewoon een zo groot mogelijke regenput(ten) steken. Dat is water dat verzameld wordt van je daken, en dat anders terugvloeit naar de riolen. Nu kan je nog gebruiken voor alles ( ja ook douche ) behalve voedsel te koken. Met 4 personen zitten we zo nog maar aan min.tarief van waterverbruik. Een kleine tax zal dit verschil heus niet opsouperen

  

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 minutes ago, Waldorf said:

En zo ontstaat fake news.

 

https://www.vlaanderen.be/subsidie-voor-een-regenwaterput-hemelwaterput

 

De overheid heeft graag dat we regenwater gebruiken om kleertjes te wassen en het toilet door te spoelen. De overheid heeft niet graag dat regenwater te snel wegvloeit. Het water dat op je dak valt moet dus opgevangen worden om te gebruiken of om maximaal te laten infiltreren in de bodem.

Maar grondwater oppompen, daar zijn ze bij de overheid waarschijnlijk alweer een pak minder enthousiast over...

Link naar reactie
23 minuten geleden, Waldorf zei:

En zo ontstaat fake news.

 

https://www.vlaanderen.be/subsidie-voor-een-regenwaterput-hemelwaterput

 

De overheid heeft graag dat we regenwater gebruiken om kleertjes te wassen en het toilet door te spoelen. De overheid heeft niet graag dat regenwater te snel wegvloeit. Het water dat op je dak valt moet dus opgevangen worden om te gebruiken of om maximaal te laten infiltreren in de bodem.

 

Merci voor de reacties! Ik noteer.

 

Maar waarom wordt het dan steeds minder gedaan en doet dat riedeltje van de overheid-is-tegen de ronde? Althans volgens een bedrijf dat regenputten steekt.

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Hamirubi zei:

 

Maar waarom wordt het dan steeds minder gedaan en doet dat riedeltje van de overheid-is-tegen de ronde? Althans volgens een bedrijf dat regenputten steekt.

 

 

Omdat er één groot nadeel is aan regenwater hergebruiken: in de rekening van je drinkwater zit ook een taks voor het gebruik van de riool. Met dat geld worden de riolen onderhouden. Maar wie regenwater hergebruikt, dumpt dat water ook in de riool, maar betaalt er geen taks op. Dit is in feite het verhaal van de zonnepanelen helemaal opnieuw.

Omdat de taksen worden geheven per verbruikte m³, of kWh in het geval van stroom, betalen mensen die weinig verbruiken minder taks terwijl ze wel de infrastructuur gebruiken.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Tanuki zei:

 

Omdat er één groot nadeel is aan regenwater hergebruiken: in de rekening van je drinkwater zit ook een taks voor het gebruik van de riool. Met dat geld worden de riolen onderhouden. Maar wie regenwater hergebruikt, dumpt dat water ook in de riool, maar betaalt er geen taks op. Dit is in feite het verhaal van de zonnepanelen helemaal opnieuw.

Omdat de taksen worden geheven per verbruikte m³, of kWh in het geval van stroom, betalen mensen die weinig verbruiken minder taks terwijl ze wel de infrastructuur gebruiken.

 

Interessant! Bedankt, Tanuki.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Tanuki said:

 

Omdat er één groot nadeel is aan regenwater hergebruiken: in de rekening van je drinkwater zit ook een taks voor het gebruik van de riool. Met dat geld worden de riolen onderhouden. Maar wie regenwater hergebruikt, dumpt dat water ook in de riool, maar betaalt er geen taks op. Dit is in feite het verhaal van de zonnepanelen helemaal opnieuw.

Omdat de taksen worden geheven per verbruikte m³, of kWh in het geval van stroom, betalen mensen die weinig verbruiken minder taks terwijl ze wel de infrastructuur gebruiken.

Men vergeet wel het batterijgebruik op te nemen in het plaatje. Zonnepanelen + batterijen = geen gebruik van stroomnet van PPS.

 

Tijd dat er ook private waterzuivering komt. Kunnen ze ook stoppen met janken om hun rioolnet.

Link naar reactie
4 hours ago, Tanuki said:

 

Omdat er één groot nadeel is aan regenwater hergebruiken: in de rekening van je drinkwater zit ook een taks voor het gebruik van de riool. Met dat geld worden de riolen onderhouden. Maar wie regenwater hergebruikt, dumpt dat water ook in de riool, maar betaalt er geen taks op. Dit is in feite het verhaal van de zonnepanelen helemaal opnieuw.

Omdat de taksen worden geheven per verbruikte m³, of kWh in het geval van stroom, betalen mensen die weinig verbruiken minder taks terwijl ze wel de infrastructuur gebruiken.

 

Volgens mij is het echte probleem dat grondwater vaak giftig is. We wonen in een erg geïndustrialiseerde streek.

Link naar reactie
4 hours ago, Waldorf said:

En zo ontstaat fake news.

 

https://www.vlaanderen.be/subsidie-voor-een-regenwaterput-hemelwaterput

 

De overheid heeft graag dat we regenwater gebruiken om kleertjes te wassen en het toilet door te spoelen. De overheid heeft niet graag dat regenwater te snel wegvloeit. Het water dat op je dak valt moet dus opgevangen worden om te gebruiken of om maximaal te laten infiltreren in de bodem.

Da's alleen maar voor de katholieken. Hemelwater. Gezegend door de engeltjes in den hoge.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
55 minutes ago, Peter Motte said:

Nog nooit gehoord.

Grondwater wellicht wel.

 

Wat men wel al enkele jaren doet is tijdens de zomer mensen afraden om putwater - zowel regen als grondwater - te gebruiken om oa de tuin/planten te bewateren. Of de auto te wassen.

 

Terwijl dat water uw eigendom is.

Link naar reactie
Op 12/11/2020 om 18:05, Kameraad Mauser zei:

Men vergeet wel het batterijgebruik op te nemen in het plaatje. Zonnepanelen + batterijen = geen gebruik van stroomnet van PPS.

ik ben al een tijdje aan het rondneuzen in het gamma batterijen. Eerlijk gezegd zie ik het nog niet snel gebeuren dat je écht off-grid kan gaan, tenzij je nauwelijks energie gebruikt.

In mijn geval: 8k tot 10k kWh per jaar (pré aanschaf EV) is het onmogelijk.

Link naar reactie

Martine Tanghe gaat op pensioen. Een voortreffelijke nieuwslezeres met een onberispelijke dictie maar ook een beetje een karikatuur van zich en de verpersoonlijking van "de VRT als rood bastion".

Nutteloos want ik pik het nieuws op via het abonnement van mijn ouders op De Tijd en de gratis artikels van HLN. De VRT, de commerciële zender die er niet voor mag uitkomen, heeft hier al jaren niet meer opgestaan.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het uit de biecht klappen van Sigrid Spruyt omtrent het reilen en zeilen op de VRT-redactie is wel verhelderend...

 

Martine zal ik alleszins niet missen wanneer ze weer met een Mona Lisiaanse monkellach smalend moet doen als er iets te vermelden valt over de US en vuurwapens of hun overheidswantrouwen.  Ook al omdat ik geen televisie kijk.

Link naar reactie
5 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Het uit de biecht klappen van Sigrid Spruyt omtrent het reilen en zeilen op de VRT-redactie is wel verhelderend...

 

Martine zal ik alleszins niet missen wanneer ze weer met een Mona Lisiaanse monkellach smalend moet doen als er iets te vermelden valt over de US en vuurwapens of hun overheidswantrouwen.  Ook al omdat ik geen televisie kijk.

 

Haha, toevallig: gisteren heb ik nog enkele fragmenten uit dat boek opgediept. Het blijft een heerlijk cynische, fascinerende en cringe afrekening. Die passages over Bronstige Bonobo blijven intrigeren.

Kobe Ilsen vertelde eens in een zatte bui - off the record natuurlijk - dat Martine Tanghe wel eens Stinkie wordt genoemd (hij zei dit in de periode van het programma Volt). Helemaal niet ter zake, maar als er toch zo op de man wordt gespeeld, is het raar dat dit niet voorkwam in het boek van Spruyt.

En al die meningen over het verplicht op pensioen gaan van omroepster Tanghe. Wil Martine Tanghe zelf wel langer aanblijven? Heeft iemand dat al gevraagd? (oprechte vraag mijnentwege)

Link naar reactie
17 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Haha, toevallig: gisteren heb ik nog enkele fragmenten uit dat boek opgediept. Het blijft een heerlijk cynische, fascinerende en cringe afrekening. Die passages over Bronstige Bonobo blijven intrigeren.

Kobe Ilsen vertelde eens in een zatte bui - off the record natuurlijk - dat Martine Tanghe wel eens Stinkie wordt genoemd (hij zei dit in de periode van het programma Volt). Helemaal niet ter zake, maar als er toch zo op de man wordt gespeeld, is het raar dat dit niet voorkwam in het boek van Spruyt.

En al die meningen over het verplicht op pensioen gaan van omroepster Tanghe. Wil Martine Tanghe zelf wel langer aanblijven? Heeft iemand dat al gevraagd? (oprechte vraag mijnentwege)

 

@Hamirubi: geef mij toch maar Het Bureau (Voskuil), De Uilen van Minerva (Ruyslinck), De Man die Werk Vond (Brusselmans) of Onder Professoren (Hermans).

Link naar reactie

Zondag zag ik een getunede Fiat en om één of andere reden vond ik dat de stomste wagen die ik heb gezien. Opgefokte Peugeots en VW's met een brullende uitlaat zijn natuurlijk ook geen toonbeeld van goede smaak (of verantwoord budgetbeheer/rijgedrag) maar een getunede Fiat... Allez, waarom toch?

Link naar reactie

Hier in de buurt rijdt er altijd wel het laatste type tuning rond: blauwe lichtjes onder de auto, extra luide boxen, sisende remgeluiden, uitlaadgeluiden, rare claxons... Het is beter dan je geld opdrinken, maar je vraagt je toch af waarom die mensen dat doen. De prestaties van hun auto (meestal een of ander klein ding) verbetert er niet door.

Link naar reactie
Op 3/12/2020 om 12:53, Peter Motte zei:

Hier in de buurt rijdt er altijd wel het laatste type tuning rond: blauwe lichtjes onder de auto, extra luide boxen, sisende remgeluiden, uitlaadgeluiden, rare claxons... Het is beter dan je geld opdrinken, maar je vraagt je toch af waarom die mensen dat doen. De prestaties van hun auto (meestal een of ander klein ding) verbetert er niet door.

foeifoei

de prestaties van je auto verbeteren mag niet van onze lokale keuring!

je mag zelfs geen betere remmen plaatsen = verboden.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
27 minuten geleden, esteban² zei:

Mijn beste wensen aan alle mede-repers.  Dat 2021 naast een goede gezondheid -het belangrijkste- betere tijden mag brengen of in ieder geval een overgangsjaar mag worden naar een jaar vol mooie vooruitzichten.  En daarbovenop een stapel mooie strips natuurlijk. ;) 

Insgelijks Esteban.

En een gelukkig nieuwjaar ook aan alle andere repers.

 

Op een jaar waarop we onze familieleden en vrienden weer in alle vrijheid kunnen ontmoeten en waar ook weer evenementen kunnen doorgaan :D 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...