Ga naar inhoud

Tekenmateriaal Thread: Weapons Of Choice


Repsac

Recommended Posts

 beste Getekende Reep Forum, 

 

ik wil weten wat hier jullie weapons of choice zijn, jullie tekenmateriaal. 

 

het mijne is over het algemeen: wit canson tekenpapier, gewoon fotokopieerpapier, verschillende Steadler stiftjes (0.5,0.3,0.1 en 0.05), verschillende potloden en kleurstiftjes van verschillende merken, mijn oude aquareldoos, een zeer goed japans kuretake penseelstiftje (een echte aanrader) en nog veel ander gedoe  :)

allemaal gekocht in De Sleiper in Gent, een winkel waar praktisch iedereen een grafisch orgasme krijgt wanneer je er binnestapt. 

 

en jullie? 

 

 

met vriendelijke groeten, 

 

Repsac

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wel, ik werk al een paar jaar met Pentel brush, en sedert enige tijd met Copic Multiliner.

 

Het verschil tussen die 2 is: de Pentel is echt een penseel in die zin dat er een bundel haartjes is. De inkt is via een patroon.

De Copic Multiliner is een vilten tip die flexibel is. Daarmee kun je uw variatie in uw lijn aanbrengen.

 

Niet slecht, maar tot nu toe verkies ik de Pentel.

 

Alhoewel er soms eens minder aspectje optreedt bij de Pentel en dat is: de bundel haartjes bevat net iets teveel inkt, ( ondanks het feit dat ik altijd de penseelstift met de tip naarboven wegzet naa gebruik ) waardoor je te vette lijnen verkrijgt. Niet gewenst wanneer je juist een delicate lijn wil of ergens een detail aan het uitwerken bent.

 


Dus haal ik het patroon eruit.

 

Nu heb ik ook gemerkt dat ik altijd wat aan de kleine kant werk wat betreft mijn potloodschetsen. Dus wanneer ik dit dan probeer te inkten kloppen de lijndiktes niet meer met het beoogde perspektief. De accenten die eerder wat details moeten weergeven zoals een schaduw in de ooghoek, onder de neus, tussen de vingers wordt dan een vlek als het ware die niet gezien wordt als een schaduw maar gewoon als een vlek. De logica van de tekening is verstoord.

 

Dus heb ik de tijd moeten nemen om de gewoonte aan te leren om alles groter te tekenen.

 

 

 

Ik combineer het ook met fineliners. De stiftjes die ik daarvoor verbruik zijn Steadlers en Unipin drawing pens. Of soms micron pens, 0.05 en 0,1.

 

Meestal schets ik op gewoon copypapier.  Heb daaarnaast nog wat aquarelpapier en Canson tekenpapier. Ik verkies wel het papier met een lichte korrel. Het hele gladde ligt me niet zo.

 

 

Volgende keer als ik in de Schleiper ben, kijk ik wel voor zo'n Kuretake penseelstiftje.

Link naar reactie

ik heb ook soms het probleem dat ik te klein teken, dus het tekengerei waar ik het liefst mee werk zijn dan de steadlers 0.3, 0.1 en 0.5, met als voordeel dat je veel controle hebt over uw lijnen. en dus geschikt is voor mij voor klein werk.

 

ik ben nu ook volop bezig nieuw tekenmateriaal en papieren te ontdekken (dus ik ga zeker eens die Pentel Brush kopen), en ook nog een tof soort tekenpapier is de angouleme bd-versie van Canson, papier waarop ik het kort stripverhaaltje heb uitgetekend, "de legende van koning Midas", die in het schowcase-subforum staat, getekend met de voorgenoemde steadlers, redelijk dik tekenpapier met een toffe korrel, ik werk ook liever daarop dan op glad papier.

 

ik ben ook misschien van plan om van dat Xl-tekenpapier van Canson te kopen (dat met die oranje kaft), want van mijn tekenende vrienden heb ik er al veel positieve dingen over gehoord.

Link naar reactie

Vroeger tekende ik met een beetje vanalles.

Schetsen gebeurde met een mechanisch potlood of balpen. Inkten deed ik dan vooral met stiftjes of een Pentel brushpen. Ik heb twee verschillende soorten liggen.

In de opleiding stripauteur heb ik ook leren inkten met een pennetje. Hoewel ik de lijnvoering heel leuk vind, was het niet mijn favoriet. Ik bleef teveel haperen in het papier. >_>

 

Inkleuren deed ik met een wacom bamboo (kleintje van 50€).

 

Een tijdje geleden heb ik dan voor een spotprijs een tweedehands cintiq 21ux kunnen kopen. (Lucky bastard!). Misschien een beetje overkill voor een hobby maar ik doe hem nooit meer weg! :P

 

Dit gebruik ik nu bijna exclusief. De voordelen zijn gewoon te groot tegenover traditioneel werken.

Alles van tekenen en inkten gebeurt in manga studio ex 4.

Het kleuren doe ik momenteel in CS6.

 

 

 

Link naar reactie

al veel positiefs gehoord over de Pentel Brushpen, zeker eens kopen.

 

ik herken dat gevoel wanneer ik met pennetjes werk, de pen blijft haperen in het te dik papier en te grote druppels oost-indische inkt druppen vanonder het pennetje, recht op de tekening.

 

en Wow, een Cintiq, en dan ook nog tweedehands!! :)  ik zat altijd al vol bewondering te kijken naar dat filmpje van Giraud/Moebius, die op angouleme op zo'n cintiq een geweldige tekening maakt, echt geweldig! 

 

en een vraagje, ik heb ooit eens in de lokale mediamarkt een bamboo-tablet uitgeprobeerd, en ik vond het supergevoelig om mee te tekenen, je raakt het nog niet eens aan en je zet al een lijn op het scherm. mijn vraag is, is dat altijd zo? of hangde het af van de afgesteldheid van het tablet daar zelf? 

 

alvast bedankt  :)

 

en dit is het desbetreffende filmpje, puur tekentalent! geweldige video!

 

http://www.youtube.com/watch?v=TOQuh-lH4w4

Link naar reactie

Voor zwart gebruik ik Staedtler fineliners (0.05 tot 0.8mm), een Pentel brushpen en een Zig Art & Graphic Twin. Voor wit iets waar Uni Posca op staat geschreven. Blauw en grijs potlood zijn Pentel vullingen in een Rotring vulpotlood. Gom is zo'n Staedtler met een vulling. Printerpapier, een gewone lat, een buigbare lineaal, een tekendriehoek, sjabloontjes voor ellipsen en cirkels en ik ben vertrokken.

 

Een Bamboo heb ik nooit gehad, maar zijn voorganger, de Volito, vond ik toch behoorlijk ongevoelig in vergelijking met de Intuos3. 

Link naar reactie

Ik had eerst een graphire, daarna een bamboo.

De drukgevoeligheid is zelf in te stellen. Dat is iets dat je ook wat gewend moet komen.

Ik werk er alleszins heel graag mee.

 

Ik gebruikte het wel enkel om te kleuren, niet om tekenen.

 

Soms is het ook leuk om eens iets anders uit te proberen, zo heb ik laatst nog eens met gouache geschilderd.

Dat was toch al een aantal jaren geleden.

 

(p.s. ik kan niet tippen aan de mannen uit het filmpje, wat zijn die kerels goed!)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

 

ik herken dat gevoel wanneer ik met pennetjes werk, de pen blijft haperen in het te dik papier en te grote druppels oost-indische inkt druppen vanonder het pennetje, recht op de tekening.

 

 

2

Link naar reactie

Interessante draad.

Ik ga binnenkort op reis en zou graag wat schetsen willen maken. Ik ben op zoek naar een soort schrift of boek met goed tekenpapier.

Iets waar ik ook op zou kunnen werken met een beetje basisaquarel of inkt.

Harde kaft zou perfect zijn, maar ik kan zelf nog wel wat stevig karton tegen de binnenkant plakken. Ik neem het alle dagen mee in de rugzak dus het moet een beetje stevig zijn.

A4 formaat of iets in die richting.

 

Heeft iemand ervaring met zo'n tekenboek? Aanraders?

Link naar reactie

ik heb gehoord dat die XL-tekenblokken van canson (met die oranje kaft) goed reisschetspapier is

 

Canson heeft inderdaad goed tekenpapier, ik ga eens in zo'n tekenwinkel binnen stappen voor zo'n schrift.

Link naar reactie
  • 1 month later...
Gast Kameraad Mauser

Ben het inkten aan het uitproberen met rollerball pen. Eentje van Bic. Normaal doe ik voor het fijne werk het inkten deels met fineliners. Nu wil het dat, ondanks dat het goede stiftjes zijn, ze niet altijd goed pakken op potloodtekeningen. Dus zou ik dan maar de potloodtekeningen inscannen en afprinten met een aangepaste opacity waarbij je een heel lichte afdruk van de tekening hebt. Maar dat is altijd zo'n gedoe. Nu, met een rollerball pen pakt de inkt wel goed op het potlood. En ik kan er even fijn mee werken zoals een 0,1 fineliner.

 

bic-grip-rollerball-pen-1340036919.jpg

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...