Ga naar inhoud

Vandersteenveiling Bij Bernaerts


Suske

Recommended Posts

Mijn vader was aanwezig omdat ik interesse had in de oorlogstekening van Vandersteen en ik in Angoulême ben.

Hij heeft me aan telefoon verteld dat de Rikke Speurder inderdaad 33000€ heeft opgebracht.

De oorlogstekening was 3200€ (als ik me correct herinner).

 

De prijzen waren zo te zien veel hoger dan algemeen ingeschat. Dit werd door meerdere aanwezigen verteld.

Dit heeft natuurlijk te maken met teleurstelling (zelf voor mij), maar dit maakt voor mij ook duidelijk dat ook deze markt begint verstoord te geraken.

Exuberante bedragen voor tekeningen die door een studio gemaakt zijn.

Link naar reactie

Werk striptekenaar Suske en Wiske geveild

 

ANTWERPEN - Een veiling van 100 tekeningen van de Vlaamse striptekenaar Willy Vandersteen, de schepper van Suske en Wiske, heeft zondag in Antwerpen ruim 230.000 euro opgebracht.

 

m1nx2bua78dx_sqr256.jpg

Foto: ANP

 

De opbrengst was hoger dan de 150.000 euro die veilinghuis Bernaerts van te voren had ingeschat.

Topstuk was een aquarel uit 1944 van de stripfiguren Rikki en Pukki, die later Suske en Wiske werden. De waarde van de tekening werd geschat op 23.000 euro, het werd 33.000 euro. Dat is een recordprijs voor een werk van de in 1990 overleden Vandersteen.

 

http://www.nu.nl/cultuur-overig/3099264/werk-striptekenaar-suske-en-wiske-geveild.html

Link naar reactie

Veel geld allemaal. Laat ik dan maar heel blij zijn met die pagina van Twee Toffe Totems die ik enkele weken geleden via wikipedia kocht. 't is welliswaar een veel lelijkere pagina, maar hij was wél stukken goedkoper (en eigenlijk is er niet zoveel werk waar zowel Vandersteen én Geerts samen aan gewerkt hebben).

Link naar reactie
Gast koning poefke

Wat is het toch een klein wereldje. Poefke overbiedt Suske, en op een ander niveau ben ik op catawiki overboden geweest door Tom B. ...

Het is toch wel opmerkelijk/toeval dat we hetzelfde lot viseerden.

Ik vind het eerder vreemd dat er blijkbaar zo weinig repers in de zaal waren. Er zaten nochtans 300 personen.

Wie was er nog en heeft wat gekocht of niet gekocht?

Link naar reactie

Wat is het toch een klein wereldje. Poefke overbiedt Suske, en op een ander niveau ben ik op catawiki overboden geweest door Tom B. ...

 

De wereld is niet klein. De Nederlandstalige stripwereld is dat jammergenoeg wel.

En om eerlijk te zijn, ik dacht dat ik op catawiki meteen overboden zou worden en was hoogst verrast toen dat uitbleef.

Link naar reactie

Ik blijf het wat lastig hebben met de prijzen. Pakweg een 5-tal jaren geleden kon je nog originelen kopen van Sokal, Lepage, Fourquemin, Baudoin,... kopen aan 300€. Tegenwoordig is dit al meteen het dubbele. Bovendien vond ik de prijzen op de jongste catawiki-veiling hoog...

 

Misschien moet ik maar eens een plaat van Desorgher kopen op PP voor 150€, en die te koop aanbieden op catawiki.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Vooral in de prijsklasse tot 1000 euro is origineel werk heel populair. Dat is voor de meeste verzamelaars van origineel werk blijkbaar nog goed betaalbaar. Een losse illustratie is ingelijst vaak mooier aan de muur dan een pagina al dan niet met tekstballonnen. Ik denk dat dat ook komt doordat de schaal van een losse illustratie vaak groter is dan de figuren op een originele pagina.

 

Van de echt grote namen is origineel, gepubliceerd werk niet meer te betalen voor de meeste verzamelaars, vandaar dat dédicaces van Giraud, Rosinski, Franquin e.a. het zo goed doen.

Link naar reactie

Tja, pagina's zijn beperkt tot het aantal boeken, losse illustraties kunnen onbeperkt bijgemaakt worden en zijn blijkbaar ook populair.

 

Ik heb eerder de indruk dat sinds hij een vestiging in Parijs geopend heeft, en vooral sinds hij verhuisd is naar de zavel, hij zich meer richt naar een volwassen "kunst" publiek. En bij dat publiek liggen illustraties beter in de markt.

Link naar reactie

Van de echt grote namen is origineel, gepubliceerd werk niet meer te betalen voor de meeste verzamelaars, vandaar dat dédicaces van Giraud, Rosinski, Franquin e.a. het zo goed doen.

Vooral voor Franco-Belgische auteurs dan waarschijnlijk. En grote namen is relatief. Voor mij is iemand als Eisner een veel grotere naam dan de auteurs die jij opnoemt, en nog perfect betaalbaar.

Link naar reactie

Er zijn veel meer grote namen dan de 3 auteurs die ik heb genoemd. Van een gekende auteur met heel veel dédicaces zal de prijs lager liggen dan bij een gekende auteur met weinig dédicaces en veel fans. Will Eisner is voor de meeste stripverzamelaars zeker geen onbekende naam, maar zijn strips zijn niet zo mainstream als de populaire stripreeksen uit Frankrijk en België.

Link naar reactie

Het is ongelooflijk tegenwoordig als je ziet op veilingen dat studiowerk inderdaad blijft stijgen. Je ziet dit voor werk van Kuifje waar het heel goed bekend van is dat het zijn studio is die het gemaakt heeft, maar waar het bijna niet meer uitmaakt want er staat een Kuifje op.

Evenzo bij Vandersteen. Daar speelt nog mee dat er nu ook niet zoveel werk van hem op de markt komt. tegenwoordig met catawiki wordt het natuurlijk allemaal wel wat zichtbaarder. Het feit dat Catawiki vorig weekend aanwezig was op Angoulême zal er ook niet voor zorgen dat de prijzen laag blijven, integendeel en het weze de verkopers gegund. Maar voor de gewone verzamelaars wordt het natuurlijk niet gemakkelijk meer om toch nog een slagje te slaan. Meer en meer zie je investeerders langskomen en expliciet gaan bieden op de hoogschatte werken terwijl de andere het moeten stellen met veel minder aandacht. Ik probeer als ik naar een veiling ga me op voorhand een budget te stellen en ik hou er mij aan. Ik ga er steeds van uit dat er wel nog eens een kans komt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...