Jump to content

Tonnie

snowylocks

Recommended Posts

Ben op zoek naar de titel, of om het even welke informatie over een strip-serie die ergens in de vroege jaren tachtig in Robbedoes/Spirou verscheen.

Het hoofdpersonage was een blonde jongen, ongeveer 11-12 jaar, die in een weeshuis woonde. Hij bezat een soort toverboek waaruit hij allerlei geesten kon oproepen die hem tijdens avonturen assisteerden. Een van de geesten was een monster dat stenen kon opeten, een andere geest was een kobold met een magische viool, en verder was er nog een elfje, denk ik.

Ik meen me te herinneren dat de jongen "Tony" heette, en dat dat ook de titel was van de Nederlandse vertaling van deze reeks, maar ik kan op het hele internet er niets over vinden, dus misschien vergis ik me. 

Oh, en de tekenstijl leek een beetje op die van Yslaire. 

Zou al enorm blij zijn als iemand anders zich deze serie ook herinnerd, zodat ik tenminste zeker weet dat ze echt bestaan heeft.  :e002:

Tonnie stond in het weekblad Robbedoes van 1978 tot 1984. Er werkten 2 tekenaars aan de reeks, nl Bosse en Darasse.

Momenteel werken zij samen aan Tamara die in Spirou verschijnt.

Enkele jaren geleden was er nog een verderzetting van Tonnie, enkel in het frans, maar na 3 albums was het afgelopen.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Is al sinds september 2011 bij uitgeverij BD Must aangekondigd als te verschijnen. Of het er ooit van komt?

Tonnie

Wat?
Integrale reeks
Wie?
Christian Darasse + Bosse
Huh?

Zowat vanuit het niets komt Tonnie van Christian Darasse (de tekenaar van De Mazdabende en het stopgezette Tamara) en Bosse (scenarist van Kogaratsu). Lezers en verzamelaars van het weekblad Robbedoes zullen zich deze jeugdreeks over een weesjongetje dat magische avonturen beleeft misschien nog herinneren. In 1983 verscheen het tweede verhaal, Het Kristallen Penseel, in de collectie Debuut van Dupuis. Verder dan dit album schopte de reeks het niet, zowel in het Nederlands als in het Frans. Tussen 1978 en 1983 verschenen in het blad vier verhalen en twee kortverhalen. In 2007 hernamen de auteurs de reeks voor Dargaud, maar dat was geen lang leven beschoren. Na drie albums en een integrale met deze verhalen ligt de reeks sinds 2009 weer stil. BD Must geeft in softcover en in zwart-wit zes albums (maar daarmee is het nog geen integrale uitgave) uit die los 15 euro kosten en in pakket 90 euro. Bij elke strip hoort een ex-libris, dus zes ex-librissen in totaal. De albums zijn genummerd en beperkt in oplage.

Vorige week op Stripfestival Brussel gespoken met uitgever BD Must, de albums komen er zeker - dat zegt hij toch-

de vertraging is vooral te wijten omdat ze uitgaan van de gepubliceerde pagina's in Robbedoes en Spirou, want ze beschikken niet over de originelen. Ze willen er absoluut voor zorgen dat de kwaliteit/zichtbaarheid/leesbaarheid 100% goed is alvorens te drukken...

hier nog wat info over de verschenen albums in 't frans:

http://www.bedetheque.com/serie-2824-BD-Zowie.html

Ik sta Osimar bij, dit was toch niet best, dan kan je alles wel uitgeven.

Maar ieder zijn smaak............

jaja die Lecram, in angouleme was je zooo blij met een dedie in je Rhan, dat was pas een echt goede strip ! Als darasse ergens komt signeren staatie gewoon met Het kristallen penseel in de hand te wachten op een dedie....

Rahan is een topstrip, net als veel strips van arboris en DDB.

Ieder zijn eigen voorliefde voor de strip :e012:

Tonnie ziet er idd uit als iets wat in het arcadia fonds zou passen.

De één houdt van arcadia, de ander van Arboris :e002:

Rahan een topstrip ? Of je hebt flink van de vruchten van de ironieboom gesnoepd of je hebt tijdens de lunch een heel raar drankje gedronken !

RAHAN en het wonder van Kaha............pure cult.

Jeugdsentiment en best bekend in de tijd.

Tonnie was natuurlijk bladvulling en had geen potentie.

Er zijn toch geen repers hopelijk die als wens een integrale met Tonnie hadden........hahaha.

Als darasse komt signeren zal ik heus aansluiten.....

Bij mij is het juist omgekeerd, ik kijk wel uit naar de reeks Tonnie. Vond ze bij verschijnen in Robbedoes al schitterend en vernieuwend. Daar waar Rahan, met alle respect voor de liefhebbers, pure flauwekul is. Een soort van flauw afkooksel van Toenga. En dat is dan nog zacht uitgedrukt.

Haha......Tonnie schitterend en vernieuwend.......Zwarte tijger is los.

Natuurlijk is RAHAN flauwekul, maar had nog iets van een markt, aftreksel van Toenga inderdaad, maar pure cult en zoals ik in Angouleme zag heel populair nog steeds.

Tonnie is leuk voor een paar stripfanaten en nostalgische oudere stripliefhebbers, maar er zullen geen rijen voor de winkels worden gevormd, zacht uitgedrukt.

Maar ik beloof dat mocht het worden uitgegeven en de beste man komt ook nog eens signeren.........ook ik Tonnie een tweede kans zal geven