Ga naar inhoud

200 Jaar Strips In Nederland


richard

Recommended Posts

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Yellow_Kid

Wiki geeft je gelijk, voor zover het de eerste officiële strip betreft. ;)

Wat dan een niet officiële is, weet ik ook niet.

 

Wat 200 jaar strip in Nederland betreft : ze doelen waarschijnlijk op de Kleine Print Bybel uit 1772 (of daaromtrent).

Een definitie die ik vond, ook in wiki (tja) zegt dat een strip een opeenvolging van tekeningen is, al dan niet met tekst, en vaak in boekvorm.

Tja, dan kan die Kleine Print Bybel inderdaad voor strip doorgaan.

http://www.holyhome.nl/Kleine%20Print-bybel%20(1720)%20kennismaking.pdf (tiens, dit is er één uit 1720) (het internet heeft het pertank steeds over die van 1772 wat eerste Nederlandstalige strip betreft) heh :)

Link naar reactie

Tom B. heeft ergens wel gelijk. De tekststrip zoals Tom Poes en Kapitein Rob. Misschien wordt de term beeldverhaal wel ruimer opgevat dan het woord strip (oorspronkelijk comic strip). Dan zijn Meester Prikkebeen en Max und Moritz de eerste strips, zoals in sommige literatuur, die zijn wel vòòr The Yellow Kid maar niet nederlands. Wat de eerste strip in Nederland dan is maakt me wel benieuwd naar het boek genoemd in het eerste bericht.

 

bedankt voor de reacties! :-)

Link naar reactie

Op sommige plaatsen wordt deze brief uit 1493 als oudste strip (met teksballonnen) genoemd: "Waarschijnlijk de oudste ballonstrip ter wereld, in elk geval de oudste van Nederland, is terug te vinden in een brief. In 1493 schreef de graaf van Meurs een boze brief aan de hertog van Gelre, voorzien van tekeningen waarbij de tekst in tekstballonnen werd geschreven. De graaf van Meurs had de plaats van de hertog van Gelre ingenomen als gijzelaar, maar de laatste was zijn belofte (nog) niet nagekomen om het losgeld te betalen!"

zutphen_1493_groot.jpg

Link naar reactie

Die 200 jaar zal hierop slaan:

"De beroemde dichter en geleerde Willem Bilderdijk (1756 - 1831) vervaardigde in 1807 voor zijn toen negenjarige zoontje Julius Willem een uit acht bladen bestaand prentenboek. Dit werkje, dat uitsluitend voor huiselijk gebruik bedoeld was, vertelde de avonturen van het jongetje Hanepoot, en had een sterk 'strip' karakter. Het is voor het eerst integraal gepubliceerd in 1977".

 

zie ook deze pagina uit de Lambiek Comiclopedia

Link naar reactie

Op sommige plaatsen wordt deze brief uit 1493 als oudste strip (met teksballonnen) genoemd: "Waarschijnlijk de oudste ballonstrip ter wereld, in elk geval de oudste van Nederland, is terug te vinden in een brief. In 1493 schreef de graaf van Meurs een boze brief aan de hertog van Gelre, voorzien van tekeningen waarbij de tekst in tekstballonnen werd geschreven. De graaf van Meurs had de plaats van de hertog van Gelre ingenomen als gijzelaar, maar de laatste was zijn belofte (nog) niet nagekomen om het losgeld te betalen!"

zutphen_1493_groot.jpg

 

Hmm, dit beschouw ik toch meer als een graphic novel.

Link naar reactie

Zouden die 200 jaar niet ook iets te maken kunnen hebben met de viering van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden? Immers, Tom's strip dateert van nog iets eerder.

 

Binnenkort wil ik eens een bezoek brengen, al vrees ik een beetje: Het vorige bezoek aan dit museum viel redelijk tegen. 

Link naar reactie

Ik ben de tentoonstelling gisteren gaan bekijken en op zich viel het niet tegen. Strips hebben ruim plek gekregen en er is een mooie aankleding met houten figuren, aangepast behang en banieren. Ook het principe is mooi: elke zaal heeft een thema ingeleid door een banier met tekst en uitleg. De vitrines gaan daar qau tentoongestelde items verder op in, maar de daarbij geplaatste bordjes geven in de meeste gevallen slechts een omschrijving. En dat is jammer, want ze hebben duidelijk een verhaal dat er nu niet bij staat waardoor het geheel uiteindelijk toch wat rommelig oogt. Zeker voor de mensen die wat minder bekend zijn met de stripgeschiedenis (of daar meer over willen leren) was het wel fijn geweest om bij elke vitrine op zijn minst één korte algemene tekst te plaatsen. 

 

Als extra zijn er verschillende schermen geplaatst waarop mensen uit de stripwereld die hebben meegewerkt aan deze tentoonstelling over hun drie favoriete strips vertellen. Hier springt Hans Matla met kop en staart bovenuit, die een aantal anekdotes verteld en terzijde ook nog wat meld over wat er op de tentoonstelling te zien is zoals enkele 'deleted scene's' uit Eric de Noorman. Jammer alleen dat er niet word bijverteld wáár die hangen. De anderen vertellen leuk, maar lang niet zo goed als eerder genoemde. 

 

Naast de hoofdtentoonstelling staan er op verschillende plekken in het gebouw nog toevoegingen. Zo is er op de tweede etage (ietwat verloren) een kleine tentoonstelling over het tijdschrift Robbedoes. Deze locatie lijkt een beetje jammer, maar omdat het vlak naast de zaal met een miniatuurboekenkast is gelegen vergeef ik dat de samenstellers graag. 

 

In de tuin staat een Jan Jans en de kinderen tentoonstelling waarmee in 2010(?) enige tijd is rondgereisd. Leuk, maar omdat deze alweer 3 jaar oud is zijn sommige dingen wat verouderd. Toch is het een alleraardigste en informatieve toevoeging. Verder is het 'café' (een ruimte met tafels en een koffieautomaat) aangekleed in stripstijl aangekleed. Voor kinderen (en volwassenen) is er een mooie zit/leeskuil. Voor kinderen is er aan het einde van de tentoonstelling zelf overigens ook een 'maak je eigen strip hoek' met elementen die me bekend voorkwamen uit het stripmuseum. 

 

Overigens, en dat moet gezegd worden, heeft de museumwinkel een uitgebreide stripcollectie. Nu kom ik de laatste tijd wat vaker in dergelijke 'shops' en is de aansluiting op wat er zien is vaak ver te zoeken. Dat is hier gelukkig wel anders, al voelde ik nog niet direct de aandrang om iets te kopen. Leuk detail: Van de poster zijn linnen tasjes gemaakt. Hoe toepasselijk. 

 

Al met al een aardige tentoonstelling waarbij veel zorg is besteed aan de aankleding en de tentoongestelde items. Iets meer aandacht aan de bijbehorende informatie was echter geen overbodige luxe geweest. 

Link naar reactie

200 jaar strips in Nederland lijkt mij een perfecte rubriek om behalve de tentoonstelling zelf ook de Nederlandse strip te bespreken. Gags, cartoons, familiestrips, graphic novels, autobiografisch, verstripte literatuur, maakt allemaal niets uit. 

 

Ik leen al jaren romans van de bibliotheek en vreemd genoeg zelden strips. Gisteren eindelijk strips geleend; Dirkjan (Mark Retera) en De familie Doorzon (Gerrit de Jager). Had nooit gedacht dat ik De familie Doorzon leuk zou vinden! Het is een grappige strip (de grapjes zelf maar ook de tekeningen) en ik weet nu waarom er vaak gezegd wordt dat het een reactie is op Jan, Jans en de kinderen (Jan Kruis)  ;)

Link naar reactie

In Nederland ook al jaren de populairste humoristische strip. Tegenwoordig ook in de Eppo trouwens. Dirkjan in de gewone wereld vind ik leuker dan in andere werelden,maar hoe dan ook is het erg grappig. De Familie Doorzon doet ook wel denken aan familie Flodder. Peter de Wit heeft trouwens een strip die erop lijkt: De Familie Fortuin. 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Vandaag geweest. Heb me er zeker vermaakt. Eppo krijgt er ook veel aandacht, de herlancering bedoel ik dan. Verder ook aandacht voor de Grote Drie: Marten Toonder, Hans Kresse en Pieter Kuhn, maar ook voor tijdgenoot Alfred Mazure. Alle periodes uit de Nederlandse stripgeschiedenis komen denk ik wel aan bod en verder heel wat mooie originelen gezien waarbij vooral de tekeningen van Daan Jippes (op scenario van Lo Hartog van Banda) voor Asterix mij opvielen. 

 

Al in al is het de moeite waard en gelukkig was het een mooie, zonnige dag. Altijd leuk om weer eens in Den Haag te zijn. Zondag 12 januari is de laatste dag van de tentoonstelling. 

Link naar reactie

 

 

Museum Meermanno verlengt wegens succes tentoonstelling ‘Strips! 200 jaar Nederlands beeldverhaal’

De tentoonstelling ‘Strips!’ is al door bijna 15.000 stripfans en gezinnen met kinderen bezocht. Wegens het succes van de tentoonstelling verlengt het museum de tentoonstelling t/m de voorjaarsvakantie van 2014.

 

 http://www.meermanno.nl/index/-/p-1531

Webwinkelen vanuit je luie stoel : www.pemanah.com

Bekijk pemanah.com ook eens op Facebook

Link naar reactie

Is er iemand bekend met Peter Pontiac? Heb eens gebladerd in zijn verzamelalbum Rhytm en het viel me op dat zijn werk doet denken aan Robert Crumb. Misschien komt het door de illustraties van popartiesten die ik ook heb gezien van Pontiac maar het deed me denken aan Crumb. Is er iemand die zijn stripverhalen heeft gelezen? 

Link naar reactie

Omdat deze tentoonstelling verlengd is zal ik wat foto's posten, zo weet je een beetje wat je kunt verwachten...

 

Beneden bij de garderobe is veel ruimte voor Eppo. Vitrines voor Franka, Storm, Max Miller,

 

post-78-0-66597100-1390300124_thumb.jpg

Elsje,

 

post-78-0-40758900-1390300125_thumb.jpg

Guardian,

 

post-78-0-18938100-1390300126_thumb.jpg

en bijvoorbeeld VIRL.

 

Dan boven rustig kijken naar heel veel oude strips, publicaties en originelen:

 

post-78-0-09668600-1390300119_thumb.jpg

 

post-78-0-81225700-1390300119_thumb.jpg

 

post-78-0-58837200-1390300120_thumb.jpg

 

post-78-0-45118300-1390300121_thumb.jpg

 

Hier hangen zelfs de Asterix pagina's van Daan Jippes!

post-78-0-31921300-1390300122_thumb.jpg

 

En dan niet vergeten boven het verborgen Robbedoes zijzaaltje op te zoeken!

post-78-0-07568800-1390300123_thumb.jpg

Met ook een aantal originele tekeningetjes van Morris, Peyo, Franquin en een pagina van Hubinon...

post-78-0-83296400-1390300123_thumb.jpg

 

Aanrader!

Link naar reactie

Is er iemand bekend met Peter Pontiac? Heb eens gebladerd in zijn verzamelalbum Rhytm en het viel me op dat zijn werk doet denken aan Robert Crumb. Misschien komt het door de illustraties van popartiesten die ik ook heb gezien van Pontiac maar het deed me denken aan Crumb. Is er iemand die zijn stripverhalen heeft gelezen? 

 

Kraut is een absolute aanrader, een must have.

 

http://www.jeroenmirck.nl/2011/09/stripklassiekers-kraut-peter-pontiac/

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...