Ga naar inhoud

Batman (Family)


Gilles

Recommended Posts

BATMAN - DETECTIVE COMICS VOL. 5: GOTHTOPIA.

 

Hier blijkbaar te veel van verwacht.

 

Gothtopia is maar 3 comics lang, de helft van deze bundel. Naar mijn goesting is dit te kort, je bent er nog niet in en ze zijn al met de uitleg en de ontknoping bezig. Je hebt geen tijd om je in de wereld van Gothtopia in te leven want het is direct al gedaan. Was toch boeiend geweest om deze versie van Gotham wat verder uit te diepen. Maar nee dus...

 

Nog een minpunt is Aaron Lopresti, die geraakt niet in de buurt van Jason Fabok, hier toch niet.

 

WHISTLEBLOWER'S BLUES, het beginhoofdstuk, is hier nog het sterkste deel, met Jim Gordon in de hoofdrol.

 

Hieronder wat Jason Fabok om de pijn te verzachten.

post-503-0-22493500-1418165938_thumb.jpeg

post-503-0-62019200-1418165968_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Lang en interessant (voor zover ik het al gelezen heb) interview met Brubaker en Rucka over hun runs op alles Bat related. Het interview is telkens in drie delen.

 

Brubaker deel 1

http://comicsalliance.com/ed-brubaker-batman-interview-part-one/

 

Rucka deel 1

http://comicsalliance.com/greg-rucka-batman-interview-career-retrospective-part-one/

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Waar ze dan wel beter bezig zijn, vind ik, is BATMAN LEGENDS OF THE DARK KNIGHT. Ook alweer het derde volume. Dit is een anthologyreeks, allerlei soorten schrijvers en tekenaars dus. De verhalen zijn variabel in lengte.

 

Ik las alles graag, maar een uitschieter voor mij was het sfeervolle WITHOUT SIN (Dan Mishkin/Tom Mandrake), een wat langer verhaal. Ook het vermelden waard is het koddige DR. QUINN'S DIAGNOSIS (Jim Zubkavich/Neil Googe).

post-503-0-35037700-1419126126_thumb.jpeg

post-503-0-59747400-1419126154_thumb.jpeg

post-503-0-17916100-1419126209_thumb.png

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

BATGIRL VOL. 5: DEADLINE HC.

 

Dit is de laatste geschreven door Gail Simone.

 

Simone zette in deze serie een warme, menselijke BG neer. Koddig bij momenten. Een Barbara Gorden die ook fouten maakt, zoals wij allemaal.

 

Drie uur gelezen aan dit boek, tien hoofdstukken. Een erg goed hoofdstuk is de tweede Annual, WHEN PAMELA GETS BLUE, een team-up tussen BG en Poison Ivy. Wonderschoon! Bijna op het eind worden nog eens alle registers opengetrokken in het driedelige DEADLINE met een hele resem DC madammen die komen meehelpen. Helemaal op het eind nog een beetje FUTURES END, zwart met toch wat licht. En toen kwam er een vleermuisje met een lange snuit en het vertelselke was uit. :(

 

Gonna miss this BG...

post-503-0-58831300-1419898874_thumb.jpeg

post-503-0-00546900-1419898905_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

"And so the Birds of Prey scatter to the four winds. Perhaps someday they'll find one another again, when the hurts have faded and their hearts have mended."

 

Na Gail Simone's run op Batgirl (welke ik ook volgde) is het ook gedaan met de Birds of Prey reeks na vijf volumes.

 

Maybe not the best of runs, certainly not the worst. Kinda gonna miss this... :(

post-503-0-92715500-1422222187_thumb.jpeg

post-503-0-94907900-1422222208_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 1 month later...

Een Batboek met Jim Gordon in de hoofdrol. Er staan drie verhalen in. GORDON'S LAW door Chuck Dixon/Klaus Janson, corruptie bij de flikken en Jim wil het zelf oplossen. GCPD door Chuck Dixon/Jim Aparo, een soort voorloper van Gotham Central maar niet noir. GORDON OF GOTHAM door Dennis O'Neil/Dick Giordano, oude wonden die in het heden genezen kunnen worden.

 

De eerste twee vind ik goed, van het derde is het begin wat minder. Maar op zijn geheel is deze trade zeker het lezen waard. Twaalf comics dik.

 

Dit komt uit de jaren negentig.

post-503-0-07383900-1426298972_thumb.jpeg

post-503-0-82431300-1426298997_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Helemaal geschreven door Peter Milligan. Het verhaal dat de zelfde titel draagt als deze trade is drie comics lang en is getekend door Kieron Dwyer. THE HUNGRY GRASS, AND THE EXECUTIONER WORE STILETTO HEELS en THE GOLEM OF GOTHAM zijn getekend door Jim Aparo. Het afsluitende IDENTITY CRISIS door Tom Mandrake.

 

Het zijn allemaal verhaaltjes die min of meer met het occulte te maken hebben. Niet smart-ass maar wel prettig om lezen.

 

De cover is door Mike Mignola.

 

Van begin jaren negentig.

post-503-0-98634800-1426300210_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

In vroegere tijden zou ik deze al eerder gekocht en gelezen hebben. Tegenwoordig duurt het wat langer.

 

Het is een beetje zo'n bookend geval. Dit hier het ene uiteinde en het andere uiteinde is dan BETHLEHEM en TIME AND THE BATMAN uit Batman #zeshonderdenzesenzestig en zevenhonderd (welke Morrison schreef en Kubert tekende). Eigenlijk ook een soort Elseworlds geval... Wat als Batman stierf i.p.v. Damian?

 

DAMIAN bestaat uit vier comics en die twee van het andere uiteinde staan er ook in. Zes comics in totaal dus. Het is serieus mooi getekend en het verhaal valt een stuk beter mee dan ik had verwacht.

 

Het is niet om direct naar de winkel te lopen om er een exemplaar van te bemachtigen. Maar als je dan toch al in de winkel bent, moet je het zeker niet laten om er een mee te nemen. :)

post-503-0-15303600-1426367954_thumb.jpeg

post-503-0-00383100-1426367984_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Dertig verhaaltjes in zw/w, een ganse boterham. Er zitten er hele mooie tussen. Ik kan niet echt vergelijken met de vorige volumes wegens te lang geleden dat ik die las, maar volgens mij is deze even goed.

 

Beter om dit NIET in een trek uit te lezen, want het is zoals ik al zei een ganse boterham. Ik deed het in drie sessies en het was nog overkill.

 

Good stuff.

post-503-0-46729900-1426629330_thumb.jpeg

post-503-0-73129000-1426629354_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie

Eindelijk nog eens een ordinair GOED Batman verhaal. Waarmee ik bedoel dat het bijna volledig vrij staat van al het gedoe met Damian of andere speciale zaken en gewoon een degelijk verhaal vertelt. Zeer degelijk zelfs.

 

De mevrouw die Two-Face ooit zijn trademark look bezorgde keert na jaren terug naar Gotham. De gangs aldaar zijn Harvey Dent beu omdat hij hen al veel te veel schade berokkende. Omdat die mevrouw (die zelf ook crime boss is) het probleem veroorzaakte, mag zij het uit de weg ruimen. Harvey gaat daar niet mee akkoord. De Vleermuis ook niet.

 

GRAAG gelezen!

post-503-0-06935000-1426629746_thumb.jpeg

post-503-0-57819700-1426629864_thumb.jpeg

post-503-0-74936200-1426631219_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 1 month later...

Snyders Batman interesseert me al een hele tijd niet meer. Zero Year (deel 2), ik moet het niet. Ik lees het niet graag. Maar ik heb hier al wel meer gezegd dat ik niet Snyders grootste fan ben. ;)  Wat veelbelovend begon, ik zag dat echt heel erg zitten, is voor mij op een sisser afgelopen. 

 

Batman Earth One volume 2 echter, vind ik zéér goed, één van de beste Batman strips in jaren. Wat heb ik me daarmee geamuseerd. :) Ik kan bijna niet wachten op een volgend deel, maar er zit niet anders op. Die Earth One boeken verschijnen tergend langzaam. In volume twee krijgt Bats te maken met Killer Croc en de Dents, en met massamoordenaar The Ridler.

Ouwerwetse Bats op een (euh) nieuwerwetse manier, zeer goed geschreven (Johns) en prachtig getekend (Frank). I want more of this. Now!

 

batman-earth-one-v2-cover.jpg

Link naar reactie

 en dit is de lijst die ik hier eens in een ver verleden gepost heb (damn de tijd vliegt voorbij)

 

 

Ik had me op 9lives eventjes bezig gehouden met een Batman lijstje en zal deze ook hier copy/pasten, misschien hebben mensen er hier ook wat aan.


Het is belangrijk om te weten dat je bij superhelden comics vaak verschillende reeksen en dus ook verschillende continuïteiten hebt. Je kan ze gerust door elkaar lezen maar hou er dus rekening mee dat comics een eigen logica op zich hebben.
Op Wikipedia kan je eigenlijk de beste lijst vinden voor de algemene Batman reeks, deze start vanaf Batman: Year One en wordt regelmatig geupdate met de nieuwe verzamelingen.

Ik zal hier zelf ook nog een chronologisch lijstje zetten (let op; de verhalen staan chronologisch maar ze zijn daarom nog niet in die volgorde geschreven) met verzamelingen van de verschillende reeksen door elkaar maar hou er dus rekening mee dat sommige zich in een andere continuïteit/realiteit afspelen En ik zet een sterretje bij de aanraders bij beginnende Batman lezers. De lijst is niet 100% volledig maar de meeste zou je nog wel moeten kunnen vinden (sommigen zijn al wel out of print)

Batman: Year One*

Batman: Shaman
Batman: Prey
Batman: Gothic
Batman: Venom

(deze 4 zijn verzamelingen uit de Legends of The Dark Knight reeks en zijn moeilijk om in de continuiteit de plaatsen maar gebeurt ongeveer rond de periode van Batman: Year One)

Batman: Year Two - Fear the Reaper
Batman and the Monster Men
Batman and the Mad Monk
(vervolg op Batman and the Monster Men)
Batman: Snow
Batman: The Man Who Laughs
Batman: Four of a Kind
Batman: Long Halloween
*
Batman: Dark Victory (vervolg op Long Halloween)
Batman: Faces
Batman: Terror
Batman: Rules of Engagement
Batman: Fortunate Son
Batman: The Killing Joke
*
Batman: A Death in the Family
Batman: The Cult
Batman: Blind Justice
The Many Deaths of the Batman
Batman: Haunted Knight
*
Batman: Arkham Asylum: A Serious House on a Serious Earth*
Batman: A Lonely Place of Dying
Robin: A Hero Reborn
(vervolg op Batman: A Lonely Place of Dying)

Batman: Son of the Demon
Batman: Bride of the Demon
Batman: Birth of the Demon

(deze 3 gaan over Ra's Al Ghul en volgen elkaar op)

Batman: Sword of Azrael (is de prequel van Knightfall)
Batman: Knightfall* (part 1: Broken Bat, part 2: Who Rules the Night, part 3: Knightsend)
Batman: Prodigal (vervolg op Knightfall)

Batman: Contagion
Batman: Legacy
(vervolg op Contagion en ook een beetje prequel op Cataclysm)
Batman: Cataclysm
Batman: No Man's Land
* (5 volumes of 4 volumes als je de nieuwe editie verzamelt)

Batman: The Chalice
Batman: Harley Quinn
Batman: Harley and Ivy
JLA: Tower of Babel
* (hier bestaat ook een animatiefilm van "Justice League: Doom")
Batman: Evolution - New Gotham Volume 1
Batman: Officer Down - New Gotham Volume 2
(deze 2 spelen zich af na de reconstructie van Gotham City (zie Batman: No Man's Land)
Bruce Wayne: Murderer? (voorloper op Bruce Wayne: Fugitive)
Bruce Wayne: Fugitive (3 volumes)
Batman: Hush* (2 volumes)
Batman: Death and the Maidens
Batman: Broken City
Batman: As the Crow Flies
Batman: Hush Returns
(vervolg op Batman: Hush)

Superman/Batman: Public Enemies* (hier bestaat ook een gelijknamige animatiefilm over)
Superman/Batman: Supergirl (ook hier is een animatiefilm over gemaakt)
Superman/Batman: Absolute Power
Superman/Batman: Vengeance

(enz... er zijn in totaal 12 Superman/Batman volumes maar ik heb ze zelf niet allemaal gelezen en weet niet of ze hier achter elkaar in een algemene continuïteit zouden moeten staan of niet)

Batman: War Drums (prequel van War Games)
Batman: War Games (Act One, Act Two, Act Three)
Year One: Batman / Ra's al Ghul (dit heeft niets te maken met Year One eigenlijk, het speelt zich gewoon een jaar na Death and the Maidens af)
Batman: City of Crime
Batman: Under the Hood
(2 volumes) (gelijknamige animatiefilm bestaat ook)
Batman: War Crimes (moet eigenlijk tussen de eerste en tweede volume van Under the Hood gesitueerd worden. Het gaat ook verder op War Games maar is tegelijkertijd ook een voorloper van Under the Hood vol 2)

--- Infite Crisis ---

Batman: Face the Face (Infinite Crisis was een groot DC event met gevolgen voor alle reeksen. Ik ga er niet teveel over vertellen, het enige wat je echt moet weten is dat Batman een jaar afwezig was deze comic speelt zich dus een jaar later af)

Batman and Son (de start van Morrison zijn run, vanaf nu begint het wel belangrijk te worden dat je dit allemaal in de juiste volgorde leest, al is niet iedere comic even belangrijk, wat echt essentieel is om alles te volgen zijn Batman and Son, The Black Glove en Batman RIP)
Batman: The Resurrection of Ra's al Ghul
Batman: Private Casebook
Batman: The Black Glove
(prequel van Batman RIP)
Batman RIP*
Batman: Heart of Hush


--- Final Crisis ---
(ook weer een DC event zoals Infite Crisis en zal er niet te veel over vertellen maar er gebeuren wel dingen in die een directe inpak hebben op Morrison zijn Batman RIP en het vervolg ervan)

Batman: Whatever Happened to the Caped Crusader?
Batman: Battle of the Cowl
Batman: Long Shadows
Batman and Robin: Batman Reborn
Batman and Robin: Batman vs Robin

Batman: Life After Death
Batman: Time and the Batman
Batman: The Return of Bruce Wayne
Batman: Bruce Wayne: The Road Home
Batman and Robin: Batman Must Die
Batman: Eye of the Beholder
Batman: The Black Mirro
r*
Batman: Gates of Gotham
Batman Incorporated, Vol. 1
Batman Vol. 1: The Court of Owls*
(The New 52)


Wat echt buiten continuïteit valt en/of elseworld is;

All Star: Batman & Robin the boy wonder vol.1
The Dark Knight Returns
*
The Dark Knight Strikes Again (vevolg op DKR)
Batman: Ego
Batman Black & White
* (3 volumes, verzamelingen van leuke kortverhaaltjes)
Tales of the Multiverse (Batman & Dracula: Red Rain, Batman: Bloodstorm, Batman: Crimson Mist)
Batman: 9 Lives

Link naar reactie

Tot enkele jaren geleden was ik een stripverzamelaar,onlangs heb ik me eens uit nieuwsgierigheid een paar comics aangeschaft.

Suïcide Squad new52 en Harley Quinn.

Suïcide Squad was dus blijkbaar mijn ding qua tekenstijl/scenario.

Arkham city is momenteel onderweg ... Ben eens benieuwd.

Hebben jullie nog een paar tips voor mij qua leuke reeksen?

a.k.a. Fenixcollector

Link naar reactie

BATMAN VOL. 6: GRAVEYARD SHIFT.

 

Het ontgaat me waarom ze de comics die hierin gebundeld zijn niet gewoon tussen de andere staken, zoals ze chronologisch uitkwamen.

 

Anders wel graag gelezen, eigenlijk een stuk liever dan sommige van de andere delen van deze reeks.

post-503-0-72180500-1432504858_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Awel, blij dat ik deze dan toch weer kocht. Na het geforceerde Gothtopia is deze hier weer dik in orde (naar mijn bescheiden mening). Van de heren Francis Manapul en Brian Buccellato zal ik ooit wel eens iets gelezen hebben van bij Top Cow, The Darkness waarschijnlijk. Hun Flash is aan mij voorbij geflitst. Hun Batman, deze hier, is voor mij een aangename verrassing out of the blue. Een klassiek, doch hedendaags aandoend verhaal en toch wel stunning visuals. Het gespuis dat er in opduikt is allemaal nieuw en met de nodige street cred. Bruce/Batman is van de meer realistische soort.

 

Er komt nog een aanhangsel van dit gebeuren denk ik. Er is namelijk een personage dat de plaat poetst (in figuurlijke zin) en dat zonder al te veel uitleg over wie of wat hij is. Dus die zie ik nog wel eens opduiken.

 

Deze ICARUS is een mooi staaltje van visuele vertelkunst, als ik het zo mag stellen. GRAAG gelezen!

post-503-0-51584300-1433872858_thumb.jpeg

post-503-0-18336900-1433872890_thumb.jpeg

post-503-0-08067900-1433873149_thumb.jpeg

DRAW THE MAP

FIRE FROM SPARK

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik ben eindelijk Gotham aan het zien (had alle afleveringen opgenomen). Best een leuke serie, duidelijk gebaseerd op Year one, Gotham Central en The Long Halloween. Soms ligt het er een beetje te dik op, de verwijzingen naar de comic, maar leuk.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...