Ga naar inhoud

Nederlandse auteurs in Spirou/Robbedoes.


Recommended Posts

Hallo,

Ik wist dat Rob Peters als 1 van de eerste Nederlandse striptekenaars in Spirou heeft gestaan...

 

rob peters spirou.jpg

 

...O.a. met strips op scenario van Jules Deelder!

 

peters_rob_r1649.jpg

 

...Maar wat ik nu pas ontdekte is dat Gideon Brugman (van bv. de bekende Pep-strip Ambrosius) ook in Spirou heeft gestaan!

 

spirou brugman.jpg

 

Peter de Smet heeft in de bijlage Le Trombone illustré gestaan.

 

Later hebben nog meer Nederlandse tekenaars in Robbedoes of Spirou gestaan (met Gerrit de Jager als bekendste voorbeeld) maar recentelijk is dat toch erg afgezwakt.

 

groetjes.

Link naar reactie

Zo rond 1984/85 kregen de Nederlandse striptekenaars de ruimte om te publiceren in Robbedoes. 
Willem Ritstier, Peter de Smet met Morgenster en Durandel, Toon van Driel, Aloys Oosterwijk met één van de eerste verhalen van Cor Morelli en de andere gasten van Studio Arnhem (Hanco Kolk, Gerard Leever, René Meuelenbroek) met Ernst Vrolijk. Plus Gerrit de Jager. Roel en zijn Beestenboel heeft lang in Robbedoes gestaan. Uitgeverij Dupuis gaf ook albums uit van Roel en zijn beestenboel van 1986 tot 1995.

pdf_0c09ae50-7ce4-012b-7e2a-001b63a86aa5.jpg

Link naar reactie
Op 4/5/2022 om 15:43, Kobus zei:

Zo rond 1984/85 kregen de Nederlandse striptekenaars de ruimte om te publiceren in Robbedoes. 
Willem Ritstier, Peter de Smet met Morgenster en Durandel, Toon van Driel, Aloys Oosterwijk met één van de eerste verhalen van Cor Morelli en de andere gasten van Studio Arnhem (Hanco Kolk, Gerard Leever, René Meuelenbroek) met Ernst Vrolijk. Plus Gerrit de Jager. Roel en zijn Beestenboel heeft lang in Robbedoes gestaan. Uitgeverij Dupuis gaf ook albums uit van Roel en zijn beestenboel van 1986 tot 1995.

Bedankt voor de toevoeging!

Inderdaad heeft de redactie van Robbedoes een periode de rubrieken en strips voor een gedeelte zelf kunnen bepalen. 

Bedankt voor die cover. Die heb ik al een tijd niet gezien, al las ik Robbedoes toen wel al. Ernst Vrolijk was leuk. Daar had ik wel meer van willen lezen. Ook leuk vond ik De vloek van Bangeboek door Gerard Leever. Dat is later nog voortgezet in Jetix-magazine. 

 

gleever_r2444.jpg

 

Ook de Nederlanders Hans Buying en Rein van Willigen (met de strip Faust) en Gerrit Stapel stonden in Robbedoes.

Roel en zijn beestenboel was toen de enige Nederlandse strip die doorstootte naar Spirou (als Aristote et ses potes).

 

gerrit spirou.jpg

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

Het grootste probleem voor Nederlandse stripmakers is dat ze felle concurrentie ondervinden van de Walt Disney-stal.

Bedoel je dat er velen voor de Donald Duck gingen tekenen of iets anders? Er waren in het verleden ook andere tijdschriften in Nederland, nu ook nog.

Link naar reactie

Ik bedoel dat de eigen strips (originele titels e.d.) overvleugeld worden door de veel grotere verkoop van WD-strips. Dat hindert hun bekendheid, ook in het buitenland. Een uitgever durft niet zomaar iets uitgeven op een andere markt, als het op de eigen markt niet scoort.

Er zouden maar drie landen in de wereld zijn waar strips van eigen bodem het beter doen dan de WD-strips: België, Frankrijk en Japan.

 

Link naar reactie
46 minuten geleden, cartoonesk zei:

 

In Frankrijk had je toch ook Disney-tijdschrijften?

 

Hier in Nederland is die Donald Duck-aanwezigheid echt wel over de top. Het overheerst gans het stripgedeelte in supermarkten. Enkel S&W en de sporadische Asterix kan nog een plaats vastkrijgen in die rekken.

Link naar reactie
7 minuten geleden, cinco zei:

 

Hier in Nederland is die Donald Duck-aanwezigheid echt wel over de top. Het overheerst gans het stripgedeelte in supermarkten. Enkel S&W en de sporadische Asterix kan nog een plaats vastkrijgen in die rekken.

In de supermarkten en de kantoorboekhandels inderdaad wel, ja.

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Donald Duck-weekblad werd wel gevuld door Nederlandse tekenaars maar inderdaad wel anoniem voor het grote publiek.

In Frankrijk had je toch ook Disney-tijdschrijften?

 

Het is niet alleen een kwestie van anonimiteit, maar ook van auteursrechten.

Die heb je op je eigen series en creaties, niet op het werk dat je voor anderen doet.

Link naar reactie

Iemand die een eigen strip tekent, kan bijv. ook geld krijgen als die figuur gebruikt wordt voor reclamedoeleinden. Zoals Molinsart geld verdient aan de Delacre-koekendozen waarop Kuifje staat.

En hij kan ook verdienen als er vertalingen verschijnen.

Maar de tekenaars die voor WD werken hebben dat niet, want de rechten zijn bij WD.

Het geval is bekend van de ONTWERPERS van Batman: die figuur was eigendom van de uitgeverij, en niet van de ontwerpers, omdat ze gewoon werden beschouwd als zijnde in loondienst. En dat laatste geldt waarschijnlijk voor iedereen die voor WD werkt: ze tekenen niet hun eigen figuren, maar die waarop WD de rechten heeft.

Het maakt niet uit of je het werk anoniem doet of niet. Het is van belang of je er rechten op krijgt of niet.

Link naar reactie

Daar kan ik wel inkomen maar ik zie niet helemaal de link met het onderwerp van deze topic. Er zijn nog genoeg Nederlandse tekenaars met eigen figuren en reeksen.

Er moet een andere reden zijn dat er praktisch geen Nederlandse tekenaars meer in Spirou staan. Volgens mij heeft het toch veel te maken met de Franse taal want Zwitsers en Canadezen krijgen wel een kans.

Aimée de Jongh heeft in de rubriek "Spirou et moi" gestaan met een strip en een interview. Ook stond ze in het Blauwbloezen-hommage-album. Of die strip ook in Spirou stond kan ik me niet meer herinneren. (edit : heeft er inderdaad toch ingestaan!)

Hanco Kolk heeft een mooie Robbedoes mogen tekenen maar die heeft (helaas) niet in Spirou gestaan.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...