Jump to content

Daddy Vinci Code

eriktex

Recommended Posts

Het was vorige week een kort bericht op ssz.be, maar het laatste avontuur van Agent 327 wordt blijkbaar niet afgemaakt... Wat vinden we daarvan?! 

Ik had bij de voorpublicatie in Eppo soms het idee dat het scenario helemaal vastliep, maar met dat bijltje heeft Martin Lodewijk toch al vaker gehakt. Of laat z'n gezondheid hem nu in de steek - hij was niet aanwezig in Kampen en Valkenswaard...

Hoeveel platen zijn er uiteindelijk gepubliceerd in de Eppo?

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Guest Natte aap

Ja ik las het ook. Jammer heel jammer maar ja als zijn gezondheid het laat afweten dan houdt het op. Ik had graag een nieuwe Agent 327 gelezen.

er zijn nog tekenaars en scenaristen die agent 327 kunnen overnemen. Zelf heb ik er nooit eentje van gelezen, dus geen idee of ik het jammer moet vinden of niet. Maar ik geloof jullie op je woord :)

Het is überhaupt jammer als Martin Lodewijk, een van de grootste van de Nederlandse strip, vanwege gezondheidsproblemen noodgedwongen moet stoppen. Hij is natuurlijk niet meer de jongste... Van Agent 327 zijn er genoeg klassiekers en die zullen altijd bestaan. Verder is hij vooral een kundige scenarist, denk zelfs dat Agent 327 zijn enige getekende strip is. Als scenarist van Storm en Bernard Voorzichtig (eeuwig jammer dat hij en Daan Jippes hier geen serie van hebben gemaakt) was hij beresterk. 

er zijn nog tekenaars en scenaristen die agent 327 kunnen overnemen. Zelf heb ik er nooit eentje van gelezen, dus geen idee of ik het jammer moet vinden of niet. Maar ik geloof jullie op je woord :)

Agent 327 is goed getekend en de verhalen zijn vloeiend en met veel humor. Het begon als parodie op geheim agenten als James Bond, maar groeide uit tot een klassieke Nederlandse strip. Het bevat wel typisch Nederlandse actualiteit waardoor het zou kunnen dat sommige grappen niet zo, uhm, grappig zijn als je niet weet wat er bedoeld wordt.  

Agent 327 is goed getekend en de verhalen zijn vloeiend en met veel humor. Het begon als parodie op geheim agenten als James Bond, maar groeide uit tot een klassieke Nederlandse strip. Het bevat wel typisch Nederlandse actualiteit waardoor het zou kunnen dat sommige grappen niet zo, uhm, grappig zijn als je niet weet wat er bedoeld wordt.  

Ik vond Agent 327 heel humoristisch! Ik zou het mooi vinden als zo'n serie door een andere tekenaar en scenarist werden overgenomen. Dat zouden ze trouwens met meer series moeten doen. Roodbaard, De Partizanen, De Koene Ridder, ach vroeger...

Ik vond Agent 327 heel humoristisch! Ik zou het mooi vinden als zo'n serie door een andere tekenaar en scenarist werden overgenomen. Dat zouden ze trouwens met meer series moeten doen. Roodbaard, De Partizanen, De Koene Ridder, ach vroeger...

Ik begrijp wat je zegt maar denk je dat je een zelfde gevoel ervan zou krijgen als vroeger? Ik vrees dat het meestal een teleurstelling is. Zelden is het zo dat een overgenomen strip op kan wegen tegen de oudere, originele strips. Los van de kwaliteit speelt nostalgie ook een rol en daar kunnen nieuwe stripmakers niet van winnen. Zelf vind ik Lucky Luke van Achde erg goed geslaagd, maar verder valt het wel mee. 

Ik begrijp wat je zegt maar denk je dat je een zelfde gevoel ervan zou krijgen als vroeger? Ik vrees dat het meestal een teleurstelling is. Zelden is het zo dat een overgenomen strip op kan wegen tegen de oudere, originele strips. Los van de kwaliteit speelt nostalgie ook een rol en daar kunnen nieuwe stripmakers niet van winnen. Zelf vind ik Lucky Luke van Achde erg goed geslaagd, maar verder valt het wel mee. 

Ja dat klopt wel maar toch he.... Het blijft kriebelen.

Ik ben daar niet zo voor, geslaagd overgenomen series (Robdoes/Franquin) zijn op de vingers van een onvoorzichtige houthakker te tellen. Het eigene/de smoel van een reeks verdwijnt bijna altijd bij overname. Laat zo'n reeks in zijn oude danwel vervagende glorie staan zou ik zo zeggen. En dan nog, de Partizanen  :e010:

Het probleem is dat Martin (jammer genoeg) al heel lang de draad van Daddy Vinci Code kwijt is

Dat heeft meer te doen hoe hij scenarios maakt, dan dat hij zin heeft.

Ik heb eens op een beurs in Gouda aan hem gevraagd hoeveel verhalen nog van Agent 327 zouden komen

en de bedoeling was dat na Daddy Vinci Code nog één verhaal kwam.

Guest Natte aap

Ik ben daar niet zo voor, geslaagd overgenomen series (Robdoes/Franquin) zijn op de vingers van een onvoorzichtige houthakker te tellen. Het eigene/de smoel van een reeks verdwijnt bijna altijd bij overname. Laat zo'n reeks in zijn oude danwel vervagende glorie staan zou ik zo zeggen. En dan nog, de Partizanen  :e010:

ik denk dat het daar eerder een probleem is dat er geen kwalitatieve mensen voor de franchise zijn gevonden. Het amerikaans model werkt best wel. Robbedoes is idd kwaliteitsvol overgenomen (behalve die voorlaatsten dan), blake en mortimer, Thorgal (niet dat ze zo geweldig zijn, maar de zwaardboot vond ik toch wel weer wat op niveau komen), suske en wiske, ... 

Er zijn (wereldwijd) zoveel strips succesvol overgenomen dat een goede verderzetting eerder regel dan uitzondering is naar mijn gevoel.

Zelfs in Belgie zijn er meer dan je denkt: Natte aap noemde er al enkelen, maar bvb ook De Blauwbloezen, Clifton, Jommeke, De Rode Ridder (door Biddelloo en door Claus), Baard en Kale (door Will), Sammy, Bollie en Billie, Jan Kordaat, Tanguy & Laverdure, Suske en Wiske (door P. Geerts), De Lustige Kapoentjes (door Sleen)...

Het helpt wel als je een reeks vroeg in zijn bestaan kan overnemen. Dan is het gemakkelijker om er je eigen toets aan toe te voegen.

Ik stoor me juist aan het amerikaanse model, lees ik een tpb van Fables, komen er ineens andere tekenaars (meestal slechtere) aan bod. Vreselijk vind ik dat. 

Dat stoort idd, maar het kan natuurlijk ook omgekeerd. Zowel Superman als Batman (en hun grote groep collega's) zijn prima voorbeelden van immens succesvolle voortzettingen door vele anderen.

Ach, wellicht heeft het veel met me zelf te maken. Ik hecht me aan zo'n serie en dan kan ik het slecht hebben dat het de andere kant opgaat, een soort conservatisme in de non politieke zin. Toch heb ik dat niet altijd, ik ben ik zeer te spreken over de RobKwabben van Franquin en Tome/Janry en enkele one shots. 

Het was vorige week een kort bericht op ssz.be, maar het laatste avontuur van Agent 327 wordt blijkbaar niet afgemaakt... Wat vinden we daarvan?! 

Ik had bij de voorpublicatie in Eppo soms het idee dat het scenario helemaal vastliep, maar met dat bijltje heeft Martin Lodewijk toch al vaker gehakt. Of laat z'n gezondheid hem nu in de steek - hij was niet aanwezig in Kampen en Valkenswaard...

Hoeveel platen zijn er uiteindelijk gepubliceerd in de Eppo?

Erik

In Eppo zijn er tot op heden 37 volwaardige pagina's verschenen: I-1 t/m I-74 (nummering van halve pagina's).

Dus nog 8 platen te gaan om aan de 45 te komen (Dossier # 19 had er 45, maar Dossier # 14 had er 44 en Dossier # 13 zelfs 46)

Martin heeft regelmatig geroepen dat er ook nog dossiers zouden verschijnen met de titels: De Berlijnse Driehoek, Het Oranje Complot (cover en een halve pagina werden al een keertje gepubliceerd), Affaire B.I.P.S.

Recentelijk had hij het ook nog over een Dossier betreffende IJzerbroot senior!

Dan is er nog de aangekondigde documentaire, de opnamen gaan starten in oktober en de film moet dan eind januari 2014 gereed zijn.

Rode draad van de film is het voltooien van de genoemde Daddy Vinci Code.

"In de documentaire werkt Martin Lodewijk aan een nieuw verhaal van Agent 237. Om de realisering tot een goed eind te brengen, bindt de tekenaar de strijd aan met zijn grootste vijanden: de writersblock en andere opdrachten die hem afhouden van het afmaken van het verhaal. Om het einddoel te bereiken zal hij uiteindelijk in conflict komen met het personage wat hij zelf creëert. Weet de striptekenaar de gestelde deadline te halen?"

Laatste weetje is dat Uitgeverij L nu het verschijnen van Dossier 20 naar oktober 2014 heeft gezet. Link: http://www.lsamsterdam.nl/boek/agent-327-dossier-20-de-daddy-vinci-code-1/

Ze geloven er nog in, houden hoop en nemen een ruime marge?

Een onafgewerkt Dossier a la de Alfa-kunst zou natuurlijk ook kunnen...

Het album is inderdaad uitgesteld, niet afgesteld. Een vertegenwoordiger, op wiens info diverse kanalen zich baseerden (De Poort, wijzelf, nog anderen), had het erger voorgesteld dan het is. Morgen komen we erop terug.

Voor die documentaire is het natuurlijk niet "spannend" als het album al zowat af is...of mag ik zo niet denken?

Erik

Ik hou het op toeval.

Het is helemaal niet gezegd dat het album tijdens het draaien af gaat komen, een 'dramatisch' einde komt in het vak van documentairemakers natuurlijk ook voor.

Uiteraard hoop ik wel op een goede afloop. :e012: