Ga naar inhoud

de opkomst van A.I. tekenwerk


Recommended Posts

14 hours ago, Peter Motte said:

 

Dat lijkt me wel een sterke vergelijking.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230129_98115061

 

Toch niet. Een status quo is verbroken. Er gaat een nieuw (tijdelijk) evenwicht gezocht moeten worden, terwijl de investeringen in AI massaal omhoog gaan.

 

image.thumb.png.2dcbea05a4082bd3482df62aaa127fca.png

Eindelijk zou ik eerder zeggen. Het is al een eeuw geleden dat onze prof Steels zijn Lisp-machine opblies en plein publiek. De technieken zijn niet zo gek nieuw. Technologie moest gewoon inhalen.

 

 

 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, SPeeDy zei:

En toch. Bij digitale fotografie was de kwaliteit in het begin gewoonweg slecht.  Nu gebruikt iedereen het.

 

 

Er is een verschil tussen de technische kwaliteit en ... laat ik het maar talent noemen.

Ik kan geen strip maken. Niet met een potlood, ook niet met de nieuwste tablet met de laatste toeters en bellen.

 

Iemand die geen deftig beeld kan kadreren, gaat geen mooie foto maken. Ook al zal de foto technisch beter zijn genomen met de laatste nieuwe digitale camera dan met een oude, analoge kodak. Het beste bewijs wordt elke dag opnieuw geleverd door een horde "influencers" en hun volgelingen op élk sociaal mediaplatform.

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230129_98115061

 

Toch niet. Een status quo is verbroken. Er gaat een nieuw (tijdelijk) evenwicht gezocht moeten worden, terwijl de investeringen in AI massaal omhoog gaan.

 

 

De reden dat ik vind dat we maar beter afwachten, of beter gezegd: niet te hoge claims indienen, is dat zelfrijdende auto's (zelfrijdende zelfrijdende dingen dus :) ) al jarenlang bestaan, en dat de prestaties lijkt te verslechteren i.p.v. te verbeteren.

De hoofdreden is natuurlijk dat Tesla's (Elon Musks) filmpje van een zelfrijdende T van zo veel jaar geleden in scène was gezet, maar de vooruitgang die er is, gaat toch maar heel stapsgewijs meer.

Er wordt vaak gezegd dat we enkel nog "de laatste mijl" moeten doen, maar die laatste mijl is net wat onhaalbaar lijkt te zijn. Er zijn al heel wat bedrijven die de ontwikkeling van zelfrijdende auto's hebben opgegeven.

En misschien gebeurt hezelfde met die AI.

Overgens heb ik nog altijd geen mooi plaatje van een computer twee oren waar in het ene oor een tekst binnengaat en er aan het andere oor een in een ander alfabet uitkomt. :(

 

Nog een ervaring van mij; ik heb al sinds DNS3 spraakherkenning, en het is ondertussen al DNS15, en toch zit ik dit hier te typen i.p.v. in te spreken. Waarom zou dat zijn?

Link naar reactie

Zo gaat het altijd.  Eerst obscuriteit op lage technologie readyness levels. Dan een demonstrator met een hype. Dan ontgoocheling. en tenslotte de echte toepassingen. We zitten nu in die hype van deze toepassingen. Maar er zijn wel andere die al verder staan. Ik  gebruik geregeld bv. live-vertaling in meetings. Dat werkt redelijk en verbetert vrij snel.

Die wagens zitten in een heel ander verhaal. Buiten technologie en wettelijkheid ga je daar ook system moeten leren om morele keuzes te maken. Daar zijn we nog niet klaar voor als maatschappij.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Die wagens zitten in een heel ander verhaal. Buiten technologie en wettelijkheid ga je daar ook system moeten leren om morele keuzes te maken. Daar zijn we nog niet klaar voor als maatschappij.

 

Dat doet me denken aan een ander geval.

Tijdens de vorige bijeenkomst van de plaatselijke postzegelclub ☺️ was de bartender afwezig wegens weet-ik-veel.

En al is er onder de postzegelverzamelaars een voormalige café-uitbater, toch is hem niet gevraagd om de honneurs waar te nemen.

Sommigen dachten dat de normale uitbater dacht dat de postzegelverzamelaars het niet zouden kunnen, maar het is natuurlijk ook een kwestie van aansprakelijkheid: wat als er iets misloopt?

En ook dat is een groot probleem met zelfrijdende auto's.

Link naar reactie
Op 29/1/2023 om 20:42, Peter Motte zei:

Nou, nee hoor, het is geen kwestie van niet gespecificeerde stijl. Kijk maar eens goed naar de resultaten van Dall-E, en vergelijk dat met de opdracht. Het heeft er gewoon niets mee te maken.

Zoals de zaken staan, kan ik die tekening beter zelf maken. Ja hoor, wat dat betreft ben ik ook geen totale beginneling.

 

Ik dnek dat je moet leren wat prompts zijn en hoe ze correct te gebruiken.

 

Ik vermoed dat het aanwenden van prompts eigenlijk de skill is die belangrijk wordt, een beetje zoals sommige mensen goed kunnen zoeken in Google omdat ze de juiste zoektermen ingeven. Alleen is het bij AI iets obscuurder.

 

How to Write Good Prompts for AI Art Generators: Prompt Engineering Made Easy - DC (decentralizedcreator.com)

Link naar reactie

Dat belooft.

 

Maar het toont o.a. waarom in het algemeen spraakherkenning een teleurstelling is: het programma is te dom om te begrijpen wat je bedoelt.

Als je DNS koopt, zijn er een heleboel functies ingeshakeld, die je allemaal moet uitschakelen om er ongestoord mee te kunnen werken.

En zelfs als dat is gebeurt, moet ik telkens nadat ik het programma heb opgestart, de functie "Dictaat en opdrachten" veranderen in "Dictaat", want het ding kan het onderscheid niet maken tussen wat je dicteert en de opdrachten die je inspreekt.

Link naar reactie

Sommige zaken zijn puur gebaseerd op science fiction waarvan iemand dan denkt van dat echt te kunnen realiseren. Sommige zaken lukken misschien, andere half. De zelfrijdende auto zie ik er eigenlijk nooit komen. Zelfs indien het technisch zo ver staat dat het veilig kan dan zit je nog altijd met de mindswitch waar generaties over zullen gaan.

 

De metaverse is nog zoiets: men probeert ons een behoefte aan te praten die er niet is (misschien een

niche publiek). 

 

Wat schilders versus fotografie betreft treed ik Ambreville volledig bij.

 

Interessante discussie hier tussen believers en non-believers, hou ik van 😀. Zouden jullie eigenlijk nu aandelen Microsoft kopen of niet? 😉

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230203_96543918

 

Tekenaars boos om Netflix-reeks met AI animatie: ‘Miljoenen mensen zullen hun job verliezen’

Vandaag om 19:10 door Jens Roothoofd


 

Quote

 

Om de achtergrondbeelden van de anime kortfilm The dog and the boy op Netflix te creëren, gebruikte de animatiestudio artificiële intelligentie. Tekenaars vrezen een precedent. ‘Het lijkt heel onschuldig, maar dat is het niet.’

De drie minuten durende kortfilm The dog and the boy is de eerste creatie van de Anime Creators’ Base, die Netflix in 2021 oprichtte met de ambitie om anime-makers te ondersteunen. De schilderachtige berg-en stadslandschappen in de kortfilm worden echter niet gecreëerd door een menselijke tekenaar, maar door artificiële intelligentie (AI).

 


 

Quote

 

Globaal probleem

De anime-industrie ligt al langer onder druk voor zijn slechte werkomstandigheden en lage lonen. Volgens de Amerikaanse krant The New York Times verdienden sommige animators in Japan in 2021 amper 200 dollar per maand. Nochtans was dat jaar volgens tijdschrift Variety het meest winstgevende jaar ooit voor de anime-industrie met een winst van 18,4 miljard dollar.

 

 

 

Link naar reactie

Het gaat nog rapper gaan dan al gevreesd dus.

 

Wat gaat hier de rechtspraak rond worden? Als AI genereert op basis van bestaande stijlen dan lijkt me het auteursrecht van toepassing. De AI firma’s kunnen dus rechtszaken verwachten. Benieuwd naar de uitspraken dan.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Dat ze boos zijn is hun volste recht.  En ik zal ook altijd alle tekenaars steunen.

Als je de menselijke touch haalt uit kunst, is het dan nog kunst?
 

Maar ik vind het ook een moeilijk debat want wat is er anders dan bij andere jobs.  Dus bij deze advocaat van de duivel.
Als je langs de Franse autosnelwegen rijdt zit er nergens nog een mens aan de peages.  Alle tol wordt via aan automaat betaald.  Hoeveel jobs zijn daar verloren gegaan.

En de fabriekswerkers waarvan de productielijnen worden geautomatiseerd. Zelf ga ik in de supermarkt via de zelfscankassa.  Op een gewone dag zijn er 1, soms 2 kassa's open.  Ook daar gaan jobs verloren.

 

En als A.I. morgen de boekhouding kan doen (wat er aan zit te komen), zullen die tekenaars dan nog een boekhouder betalen?  Of gaan ze voor het gemak en de lage prijs van het A.I. systeem?

Link naar reactie

Ik denk dat je wel een belangrijk element van de kwestie over het hoofd ziet, nl. dit:

"amper 200 dollar per maand. Nochtans was dat jaar volgens tijdschrift Variety het meest winstgevende jaar ooit voor de anime-industrie met een winst van 18,4 miljard dollar."

En dan willen ze nog meer besparen op de kunstenaarskosten.

Er heerst daar een enorm onevenwicht tussen wat de mensen verdienen die het eigenlijk maken, en de grote bonzen die er het echte geld mee verdienen.

De oplossing kan alleen maar van de fans komen: stoppen met anime.

Link naar reactie
2 uren geleden, feli zei:

En als A.I. morgen de boekhouding kan doen (wat er aan zit te komen), zullen die tekenaars dan nog een boekhouder betalen?  Of gaan ze voor het gemak en de lage prijs van het A.I. systeem?

Mijn werk bestaat hoofdzakelijk uit het verzamelen van hypothecaire gegevens op basis van Notariële akten en het verlenen van informatie op basis van de verzamelde gegevens.  
Onlangs deed mijn administratie een oproep voor vrijwilligers om A.I. aan te leren authentieke akten (hoofdzakelijk van Notarissen en Gerechtsdeurwaarders) correct te analyseren.  
Ik besef dat mijn beroep waarschijnlijk binnen 10-15 jaar niet meer bestaat (en waarschijnlijk ben ik dan nog te positief ingesteld).

Wat het creatieve betreft had ik dit totaal niet zien aankomen....die evolutie gaat nu zo vlug... Als liefhebber van multi-media en alles wat met informatica te maken heeft kom ik meer en meer in aanraking met de negatieve effecten van die steeds sneller evoluërende automatisering, zelfs op vlakken waarvan ik het nooit had durven dromen.  Zelfs voice-overs en stemacteurs moeten nu beginnen vrezen...

Volgende week begint mijn oudste dochter aan opleiding graphic design.  Ik durf er mijn hand niet meer voor in het vuur steken dat ook deze job in de toekomst niet door bits en bytes zal worden overgenomen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Koen Claeys zei:

Volgende week begint mijn oudste dochter aan opleiding graphic design.  Ik durf er mijn hand niet meer voor in het vuur steken dat ook deze job in de toekomst niet door bits en bytes zal worden overgenomen.

 

Ik geloof er wel in dat creativiteit iets puur menselijk is, en dus nooit na te bootsen zal zijn door A.I.  Hoe een mens out of the box kan denken, en verbanden leggen waar je geen hoort te leggen, dat is de essentie van alle kunst.  Dus het design kant van het verhaal, dat komt wel goed.
Maar het pure DTP-werk, dat zal op termijn wel overgenomen worden vrees ik.

Link naar reactie

Voor een stuk is dat al gebeurd. Vertalingen worden tegenwoordig rechtstreeks of onrechtstreeks in de bedoelde lay-out gemaakt. De tijd dat een vertaling getiypt binnenkwam met summiere aanwijzingen van waar welke tekst hoorde, zodat die later door een lay-outer in de goede lay-out kon worden gegoten, is al lang voorbij.

Link naar reactie

Dit is het soort e-mails dat ik wel eens krijg:


 

Quote

 

XY Ltd is an ISO 9001-2015 QMS Translation Company based in India, with branch offices in Singapore, Myanmar, Japan, Vietnam, USA, UAE, Africa, Germany and Russia.

Our services include translation, transcription, proofreading, voice over, dubbing, animation, interpretation, content writing, DTP and subtitling which is being offered to a wide range of national and international clients.
    
Being a reputed company we are getting the volume of projects of different language pairs.

Currently, we are looking for a voice over artist for English to Flemish  for our project.

Who can apply: Freelancers and agencies

Deadline for applying: Urgently

Payment Method: -- Bank Transfer/ PayPal

We invite all the related translators to quote on the Job posting, along with their CV and best rates ASAP.

Please give us your best possible rate

Please also provide us your Skype ID for instant reply.

We are looking for long term collaboration.

For more information, visit us www.x.y

 

 

Daar reageer ik dus nooit op.

 

Link naar reactie

Nog zo eentje, ook van vandaag:


 

Quote

 

Dear Peter,

 

Hope you are doing good.

 

I would like to take this opportunity to introduce myself as x, Project Manager from Y, based in India. Y is an ISO 9001:2015 company.

 

One of our main project types includes "audio data collection" from native speakers in specific languages. Now we have an audio data collection project in Flemish.

 

Also, please send me the audio base rate card for this language pair.

 

 

 

Ik vind het wel beledigend dat hij hoopt dat ik goed doe. Ik doe altijd goed. Het spreekt vanzelf dat ik goed doe. "Goed doen" en ik zijn synoniem. Dat hoeft hij echt niet zomaar te hopen. 😒

 

Link naar reactie

Ik vroeg:
Write me a song in the style of David Bowie

 

Chat GPT:
Verse 1:
Under neon lights, I stand alone
A stranger in this city, so far from home
But I've got my art, and I've got my sound
I'm on a mission, to take the crown

Chorus:
I'm a space oddity, a starman so bold
With a voice that echoes, through the ages untold
I'm a rock and roll rebel, with a heart so pure
A cosmic being, that's always seeking more

Verse 2:
From the depths of space, I've come to earth
With a message of love, for all of its worth
And I'll dance on the moon, with the stars above
A symbol of hope, for those seeking love

Chorus:
I'm a space oddity, a starman so bold
With a voice that echoes, through the ages untold
I'm a rock and roll rebel, with a heart so pure
A cosmic being, that's always seeking more

Bridge:
So let's break free, from the chains that bind
And let our spirits soar, on the winds of time
For we are the children, of the universe
And we've got a story, that's just waiting to burst

Chorus:
I'm a space oddity, a starman so bold
With a voice that echoes, through the ages untold
I'm a rock and roll rebel, with a heart so pure
A cosmic being, that's always seeking more

Outro:
So come with me, on this journey so grand
And let's paint the sky, with a symphony so planned
For we are the dreamers, of a better tomorrow
And we'll keep on shining, like the stars of today.

 

Aardig, maar wie Bowies teksten kent, ziet overal de citaten.

 

Dat was me ook opgevallen toen ik hem een sonnet à la Shakespearre vroeg: er zaten overal woordgroepen in die uit de echte sonnetten van William S. kwamen.

Link naar reactie
  • 9 months later...
  • 2 weeks later...
Op 9/6/2022 om 02:30, cinco zei:

 

DALL·E mini is an AI model that generates images from any prompt you give!

 

Dus ik deed een test en vroeg "Tintin on fire".

 

Dit was het resultaat.

 

afbeelding.png.dd70348baf7160b3d937909d60dd7547.png

 

 

Zelf even testen?

Hier is de link naar dat programma:

 

https://huggingface.co/spaces/dalle-mini/dalle-mini

 

Op 9/6/2022 om 08:28, dirk (monsieur toupet) zei:

Leuk. Van de 9 beelden van Lucky Luke on fairground (kermis) was dit de meest herkenbare. Sommige zijn niet meer dan wat vegen.

image.png.ae6261719e9b7b4ef0a139f35d373175.png

 

Op 9/6/2022 om 09:58, Peter Motte zei:

smurfindex.jpg.10db78fedf69db43d3454454b11ae08d.jpg

 

 

 

Op 9/6/2022 om 16:07, TDPB zei:

Ik vroeg Donald Duck als superhero. Dat laatste deel hebben ze blijkbaar niet begrepen. Dus vroeg ik nog eens een superhero. Geen idee wie ze als voorbeeld hebben gebruikt. ai2.thumb.jpg.0bea960fa903b5b2cac91537325229b1.jpgai1.thumb.jpg.acb0c1d068b2b65f803e99020fd6bac2.jpg

 

Op 14/6/2022 om 09:46, cartoonesk zei:

Prompt : Gaston Lagaffe.

 

gaston ai.png

 

Op 14/6/2022 om 10:12, cartoonesk zei:

Prompt : Goofy Mickey Mouse.

 

goofy mickey mouse ai.png

 

Op 14/6/2022 om 10:25, cartoonesk zei:

Prompt : Spirou and Marsupilami.

 

spirou and marsupilami.png

 

Op 14/6/2022 om 13:07, dirk (monsieur toupet) zei:

"Spirou jumping from airplane"

wordt eerder "Spirou merging wit airplane", maar wel leuk natuurlijk

image.thumb.png.e0b1fc5c7943776413fb25b7512470f2.png

 

Op 15/6/2022 om 11:58, cartoonesk zei:

Het lijkt of dat programma afbeeldingen van internet "gewoon" bewerkt of combineert. 

 

Prompt : Calvin and Hobbes.

 

calvin.png

 

Anderhalf jaar later, wat een verschil.

_46813ac4-3cc7-40a1-b4b3-efdf3dab5601.jpeg

_eecede15-5b3b-43fd-8895-fffb69cad4cf.jpeg

_7bf9d156-0c32-49b7-bac1-ab9acde1b31e.jpeg

_689c2d30-b612-45a4-bab9-b908acf1fb38.jpeg

_86a1dfd5-7182-4f04-b854-cf81febf4192.jpeg

_92373252-a0e5-4860-b0b0-6c270249b9ff.jpeg

_651abd5c-cc6f-4d15-9709-7d33f4a76ce3.jpeg

_82392e6c-ea2d-4fc0-a332-0ad0e9ac1aca.jpeg

_3e1b318d-fcd5-458d-9ca2-24a1f98c5b79.jpeg

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Greenday Basket Case. 🎶

(met een nedelandse vertaling)

hoeft geen stripverhaal te worden, een enkel plaatje volstaat.

Hoeft ook niet a la minute. 

 

songteksten en A.I. Videoclips. Zomaar een ideetje.

Is vast al gedaan, maar lijkt mij een intressante “Rabbit hole”

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
Op 29/11/2023 om 11:52, Straffe Recensent zei:

Anderhalf jaar later, wat een verschil.

_46813ac4-3cc7-40a1-b4b3-efdf3dab5601.jpeg

_eecede15-5b3b-43fd-8895-fffb69cad4cf.jpeg

_7bf9d156-0c32-49b7-bac1-ab9acde1b31e.jpeg

_689c2d30-b612-45a4-bab9-b908acf1fb38.jpeg

_86a1dfd5-7182-4f04-b854-cf81febf4192.jpeg

_92373252-a0e5-4860-b0b0-6c270249b9ff.jpeg

_651abd5c-cc6f-4d15-9709-7d33f4a76ce3.jpeg

_82392e6c-ea2d-4fc0-a332-0ad0e9ac1aca.jpeg

_3e1b318d-fcd5-458d-9ca2-24a1f98c5b79.jpeg

 

Dat is zeker een verschil.

Maar nu zitten ze met een plagiaatprobleem.

Veel van die AI-bedrijven zijn druk bezig auteursrechten en copyrights uit te holen door het citaatrecht op te trekken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...