cinco Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 Toen ik gisteren in een stripwinkel verschillende Urbanellalala's zag liggen (waaronder een nog niet verkochte eerste druk, want ik heb het hier over een stripwinkel in Nederland waar de Vlaamse hype van de jaren '80 en '90 rond de Urbanusstrip afwezig was), merkte ik dat er in de latere herdruk niet meer aan kinderhandel wordt gedaan. Ach ja, die actie was al lang gestopt toen de Urbanusreeks van Loempia naar SU was verhuisd. Maar het kan natuurlijk wat vraagtekens oproepen aangezien die foto verder geen rechtstreekse connectie heeft met het Urbanellalala-verhaal. De achterflap van de Jef Patatten-invasie is dan weer een natte droom voor elke rechtgeaarde Jef Meert-fan. De man achter uitgeverij Loempia is in al zijn mogelijke vormen aanwezig en steelt de aandacht weg van de auteurs. In de SU-heruitgaves moeten de typische fotocollages het doen met minder ruimte omdat het aantal albums ondertussen exponentieel was toegenomen, Dus om optimaal van deze afbeeldingen te kunnen genieten, is het best om die oude Loempia-uitgaves nog na te jagen. Quote Link to comment
TDPB Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 9 minuten geleden, cinco zei: De belangrijkste vraag wordt over het hoofd gezien: wat is er gebeurd met de benen van de heren auteurs? Quote Link to comment
cinco Posted June 17, 2022 Author Share Posted June 17, 2022 achterflappen als hommage aan die van een andere reeks Quote Link to comment
Peter Motte Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 6 uren geleden, TDPB zei: De belangrijkste vraag wordt over het hoofd gezien: wat is er gebeurd met de benen van de heren auteurs? Bij auteurs zijn benen overbodige ledematen. Auteurs worden dan ook speciaal gekweekt om er geen te hebben. Veel kweeksels mislukken, en worden vernietigd. Andere worden enorme successen. Voor hun worden her en der in het land borstbeelden opgericht. Soms zijn er benen aan toegevoegd. Dan zijn het beelden van hun personages. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted June 18, 2022 Author Share Posted June 18, 2022 Ook altijd leuk is als de achterflap één geheel vormt met de cover. Jammer dan weer dat dit bij een heruitgave en hertekende cover niet meer het geval is. Quote Link to comment
cinco Posted June 19, 2022 Author Share Posted June 19, 2022 Die synergie bij Tom Carbon tussen cover en achterflap was ik trouwens volledig vergeten tot het mij recent terug in het oog sprong. Iets wat je bij Calvin&Hobbes ook had. Quote Link to comment
cinco Posted June 19, 2022 Author Share Posted June 19, 2022 Niemand dan Watterson trouwens die zulke virtuoos getekende berkenbomen op papier kan zetten. Quote Link to comment
Waldorf Posted June 20, 2022 Share Posted June 20, 2022 Op 18/6/2022 om 12:57, cinco zei: Ook altijd leuk is als de achterflap één geheel vormt met de cover. Jammer dan weer dat dit bij een heruitgave en hertekende cover niet meer het geval is. De tweede cover speelt zich duidelijk voor de eerste af: Tom Carbon heeft zijn pyjama nog aan, en de ridder met de rode veren op de helm zit op de tweede op te warmen met een koffie nadat hij uit de frigo gekomen is. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cartoonesk Posted June 20, 2022 Share Posted June 20, 2022 Mijn eerste Robbedoes-album (Er is een tovenaar in Rommelgem) had deze achterkant. De meeste andere albums, die ik later kocht, hadden meestal andere achterkanten. Deze vind ik wel de mooiste, die ik ken. Quote Link to comment
cinco Posted June 21, 2022 Author Share Posted June 21, 2022 Wildplassen vormde erg lang een onderdeel van de achterflap bij de Onnoembaren. In 2000 was dit nog altijd het geval. Vanaf 2002 werd er echter gekozen om de drie hoofdpersonages casual tegen een balk te laten leunen. Al is het eigenlijk geen balk, maar het verlengde van de titelstrook. fenip 1 Quote Link to comment
cinco Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 Paniek in Stripland heeft een (ganzen)bord vol verwijzingen als achterflap: Wollebollen, Hittentitten, een gyronef, een tijmtrotter, een vliegende ton, een biebelse yucca, een verschrikkelijke beo, een duivelse hoed, een opgejaagde voetbal, een ezel paard van Sinterklaas, een einde op zijn Kiekeboeiaans en tussenin nog vanalles anders voor wie goesting heeft om aan te vullen... Quote Link to comment
BobFish Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
WILCO Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Deze vind ik ook heel mooi. cartoonesk 1 Quote Link to comment
Olav Posted August 28, 2023 Share Posted August 28, 2023 Doorlopende covers verdienen misschien een afzondelijke topic. cartoonesk and Peter Motte 2 Quote Link to comment
Air Posted September 18, 2023 Share Posted September 18, 2023 Dit personage kwam ik regelmatig op de achterkant of laatste pagina van albums tegen.... Quote . Link to comment
Peter Motte Posted September 18, 2023 Share Posted September 18, 2023 17 minuten geleden, Air zei: Dit personage kwam ik regelmatig op de achterkant of laatste pagina van albums tegen.... Ah... jeugdherinneringen... Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
sporoi Posted September 18, 2023 Share Posted September 18, 2023 Appelflappen? ..... Lekker. Juiste term: "Achterplatten¨. Quote Link to comment
Peter Motte Posted September 18, 2023 Share Posted September 18, 2023 La 4e de couverture De achterpagina De achterkant van de cover Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted September 18, 2023 Author Share Posted September 18, 2023 Als je naar de achterflap moet om het ontbrekende gedeelte van de voorflap terug te vinden... cartoonesk, esteban² and Veto 3 Quote Link to comment
cinco Posted September 20, 2023 Author Share Posted September 20, 2023 Oorspronkelijk gaf de achterflap van de Kleine Robbe duidelijk aan dat de Kleine Robbe in de jaren stillekes afspeelt met dito foto-apparatuur in tegenstelling tot de modernere apparatuur van R&K. Ondertussen zijn er in recentere albums van de Kleine Robbe ook gags rond social media, dus dat tijdsframe is serieus verschoven. Quote Link to comment
Lestat Posted September 22, 2023 Share Posted September 22, 2023 De eerste keer dat ik opmerkte dat die tijdframe verschoven was, was toen de opa de Backstreet Boys vermeldde. Dat is zelfs al meer dan 10 jaar geleden als ik me goed herinner. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 25, 2023 Share Posted September 25, 2023 Op 18/9/2023 om 20:47, Air zei: Dit personage kwam ik regelmatig op de achterkant of laatste pagina van albums tegen.... Door Fred Julsing, denk ik. Quote Link to comment
cinco Posted February 16 Author Share Posted February 16 Op de achterflappen van de Mademoiselle J.-albums zie je hoe Juliette ouder wordt, terwijl de geest van Rooie die in gedachten bij haar is uiteraard dezelfde leeftijd aanhoudt. Veto 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 20 Share Posted February 20 Op 24/8/2023 om 19:04, WILCO zei: Deze vind ik ook heel mooi. Mee eens, op volgende albums staat ook een foto van Jean-Pol en op enkele achterkanten ook zijn Bronzen Adhemar! En ik heb er eens een fan-art-schilderij van gemaakt! Quote Link to comment
Air Posted February 28 Share Posted February 28 Soms heb je enkel een paar flinke schoppen onder je kont nodig. cartoonesk 1 Quote . Link to comment
Air Posted February 28 Share Posted February 28 Soms heb je enkel een paar flinke schoppen onder je kont nodig. Quote . Link to comment
Air Posted February 28 Share Posted February 28 De dubbelpost was onbedoeld, maar ik geef de schuld aan het universum of ik beschuldig de “boogie” als u begrijpt wat ik bedoel. Quote . Link to comment
Air Posted March 10 Share Posted March 10 Han Pekel, die een lovend betoog houd. cartoonesk 1 Quote . Link to comment
cartoonesk Posted March 11 Share Posted March 11 Achterkant van Crumb's bundeling Headcomix! Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 12 Share Posted March 12 Reclame voor de albums van Taco Zip op de achterkant van Heinz 8. Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 18 Share Posted March 18 Achterkant van Doezel de Muis 1 door Alex Turk. Quote Link to comment
Ambreville Posted March 19 Share Posted March 19 Zoe Thorogood als haar personnage Quote Link to comment
Air Posted March 20 Share Posted March 20 Een onbekend mysterie, ik heb er in de wandelgangen wel eens iets over gehoord en gezien. Tijd om op ontdekkingsreis te gaan. Yncke 1 Quote . Link to comment
Recommended Posts